GP Abu Zabi: McLaren ponownie przed Red Bullem

Tym razem jednak Vettel miał problemy z hamulcami
03.11.1212:05
Dawid Hojczyk
6171wyświetlenia

Sobotni trening na nowoczesnym torze w Abu Zabi rozpoczął się przy świecącym słońcu, którego kierowcy niestety nie mogą oczekiwać w trakcie czasówki, zwłaszcza w dalszej jej części. Tradycyjnie, kierowcy wyjechali na okrążenia instalacyjne, po czym schowali się w swoich garażach, aby wnieść ostatnie poprawki przed pierwszą walką z czasem.

Jako pierwszy do walki z czasem ruszył borykający się w piątek z problemami Kamui Kobayashi. Rezultat Japończyka na pierwszym okrążeniu - 1:49,193 - daleki od wczorajszych rekordów. Zaraz po Kobayashim, na torze pojawili się inni kierowcy i po 15 minutach trwania sesji, na torze Yas Marina panował już znaczny ruch.

Kobayashi krótko cieszył się pierwszą lokatą - bardzo szybko został zepchnięty przez Kimiego Raikkonena, który pobił rezultat kierowcy Saubera o sekundę. Chwilę potem, na czele znajdowały się dwa Lotusy - Grosjean znalazł się za Finem. W boksach długo pozostawali reprezentanci Red Bulla, Force India, Jenson Button oraz Fernando Alonso - po 20 minutach trwania sesji wciąż przebywali w garażach.

Już na pierwszym okrążeniu pomiarowym świetne tempo zaprezentował Lewis Hamilton - Brytyjczyk przebił rekordowe wyniki Lotusów, a na następnym kółku Lewis uzyskał czas z innej ligi - kierowca McLarena pojechał ponad sekundę szybciej od drugiego Pastora Maldonado.

Dopiero w połowie sesji na tor wyjechali Alonso, Button i Webber - ich śladem nie poszedł Vettel, który pół godziny przed końcem jazd wciąż przebywał w swoim garażu. Kiedy Hamilton notował kolejne rekordy, Alonso było stać jedynie na czasy pod koniec pierwszej dziesiątki - o 14:35 czasu lokalnego, obu kierowców dzieliło 1,8s. Hiszpanowi udało się wskoczyć na 3 pozycję, ale zredukowana strata do Hamiltona i tak była bardzo wysoka - 1,4s.

W dolnej części tabeli, Kovalainen przed Pietrowem, Glockiem, de la Rosą, Pic'iem i Karthikeyanem. 20 minut przed zakończeniem sesji bez czasu pozostawał Sebastian Vettel. Grosjean i Senna jako pierwsi założyli miękkie opony - Francuz dzięki opcjonalnemu ogumieniu wskoczył na 3 miejsce, Senna na 10.

15 minut przed wywieszeniem flagi w biało-czarną szachownicę, większość kierowców zjechała do boksów, przygotowując się do wyjazdów na miękkiej mieszance - ten fragment treningu zawsze jest zapowiedzią tego, czego możemy oczekiwać w trakcie kwalifikacji. Na torze pojawili się wszyscy kierowcy, łącznie z Vettelem, w bolidzie którego mechanicy walczyli z awarią hamulców.
Tradycyjnie, przejazdy na miękkiej mieszance przyniosły wiele przetasowań w stawce - Webber wskoczył na trzecie miejsce, Hamilton poprawił jeszcze swój rezultat, Alonso błądził w okolicach 10 miejsca, a Sebastian Vettel na swoim jedynym przejeździe wykręcił trzeci czas - za McLarenami, a przed Webberem.


Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 40°C
Temperatura powietrza: 31°C
Prędkość wiatru: 2,4 m/s
Wilgotność powietrza: 41%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 3

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (4)McLaren MP4-271:42,13018
2Jenson Button (3)McLaren MP4-271:42,4960,3660,36617
3Sebastian Vettel (1)Red Bull RB81:42,6140,4840,1187
4Mark Webber (2)Red Bull RB81:42,7430,6130,12918
5Nico Hulkenberg (12)Force India VJM051:42,7500,6200,00719
6Romain Grosjean (10)Lotus E201:43,0150,8850,26518
7Pastor Maldonado (18)Williams FW341:43,0640,9340,04919
8Fernando Alonso (5)Ferrari F20121:43,1331,0030,06915
9Kimi Raikkonen (9)Lotus E201:43,1841,0540,05122
10Paul di Resta (11)Force India VJM051:43,3381,2080,15419
11Felipe Massa (6)Ferrari F20121:43,4801,3500,14217
12Sergio Perez (15)Sauber C311:43,5711,4410,09120
13Nico Rosberg (8)Mercedes F1 W031:43,5931,4630,02220
14Michael Schumacher (7)Mercedes F1 W031:43,6351,5050,04219
15Kamui Kobayashi (14)Sauber C311:44,0101,8800,37522
16Jean-Eric Vergne (17)Toro Rosso STR71:44,0251,8950,01518
17Bruno Senna (19)Williams FW341:44,0711,9410,04619
18Daniel Ricciardo (16)Toro Rosso STR71:44,1492,0190,07819
19Heikki Kovalainen (20)Caterham CT011:45,3013,1711,15222
20Timo Glock (24)Marussia MR011:45,8793,7490,57819
21Charles Pic (25)Marussia MR011:46,0363,9060,15719
22Witalij Pietrow (21)Caterham CT011:46,2614,1310,22522
23Pedro de la Rosa (22)HRT F1121:47,1805,0500,91920
24Narain Karthikeyan (23)HRT F1121:47,0324,9029,85222
107% najlepszego czasu: 1:49,279

KOMENTARZE

13
marios76
03.11.2012 02:11
Marko do Seby- "Wybacz, ale te hamulce jednak nielegalne, trochę cię spowolnimy:/"
agentwrogiegoukladu
03.11.2012 12:27
[quote="marios76"]Vettel miał problemy bo bimetale z hamulców musieli wymontować??[/quote] o tym samym myślałem - zgodnie ze starą prawdą - złodziej najgłośniej krzyczy "łapać złodzieja"? ;)
Simi
03.11.2012 12:23
@katinka Też żałuję. Gdyby Lewis był na miejscu Alonso i walczył ramię w ramię z Vettelem, byłyby duże szanse na drugi tytuł Hamiltona. McLaren przez cały sezon miał niezły bolid, którym Lewis mógł pewnie prowadzić w tabeli. Ale co chwila były jakieś kłopoty. Czy to błędy zespołu, czy to awarie, czy to niewykorzystanie potencjału drzemiącego w maszynie. Gdyby przez cały rok dobrze pracowali, może mielibyśmy już mistrza świata, a walka toczyłaby się o wicemistrzostwo? Któż to przewidzi? Co do Hulka - w Sauberze może się pokazać z dobrej strony, a w 2014 może mieć szansę na angaż do Ferrari, więc może wyjść dobrze na tych zmianach.
marios76
03.11.2012 11:49
@katinka Moim zdaniem Sauber ma całkiem całkiem formę przez sezon, ale nie do końca potrafią ją wykorzystać. To raczej sytuacja Force India wydaje się, że robi się niepewna. Hulkenberg raczej wielkiego wyboru nie miał- nie jest kierowcą rozdającym karty, a tylko Hamilton zwolnił miejsce w topowym zespole. Pereza niestety nie ubiegł- i tym razem Checo był szybszy;) Ale podsumowując, obaj na tych zmianach mogą zyskać- i Nico i Sergio:)
Kamikadze2000
03.11.2012 11:47
@katinka - spokojnie... to kandydat nr 2 do Ferrari. :)
katinka
03.11.2012 11:30
Hamilton Lewis... i mogło byc tak pieknie. Za to Nico Hulkenberg jakiegos kopa chyba dostał, aż szkoda, że to nie On bedzie w McLarenie, tylko w niepewnym formy Sauberze.
Angulo
03.11.2012 11:29
@Lukas Niekoniecznie. Czas pit-stopu wraz z przejazdem przez aleje to około 20 sekund, powiedzmy, że w tunelu straci sie jeszcze około pięciu, więc wychodzi 25s na cały wyjazd, a biorąc pod uwagę, że inni kierowcy też stracą jakiś czas na dojechanie do T3 to strategia dwóch postojów ma sens, tym bardziej, że McLaren jest na średnich mega szybki, a dodaj do tego jeszcze przewagę świeższych opon.
Karol24
03.11.2012 11:28
@Lukas Zużycia opon jest jeszcze mniejsze niż w Indiach. Dlatego 1 stop. Ale McLaren może np zrobić tylko 20 na miękkich i 35 na pośrednich. Na tym mogą wyjść na swoje.
Lukas
03.11.2012 11:22
@Angulo 2 stopy odpadają przy pitlane długości panamericany...
marios76
03.11.2012 11:18
Vettel miał problemy bo bimetale z hamulców musieli wymontować??
Angulo
03.11.2012 11:16
Dlatego powinni jechac na 2 pit-stopy: miękkie-średnie-średnie.
Karol24
03.11.2012 11:13
@Reyon Znając ich to na 1 stincie na miękkich stracą tyle, że potem już nie nadrobią.
Reyon
03.11.2012 11:08
Przewaga na pośrednich wygląda całkiem sympatycznie ale jak to znów sfrajerzą to się zdenerwuje.