Zmieniony system kar w Formule 1
Potwierdzono zastosowanie punktów karnych oraz regulacji dotyczących nowych silników
14.12.1314:01
5335wyświetlenia
Planowany wcześniej system punktów karnych w Formule 1, który może prowadzić do wykluczeń z wyścigów, został zatwierdzony i wprowadzony do regulacji sportowych od 2014 roku.
Artykuł 4.2 nowych regulacji sportowych potwierdza, że każdy kierowca, który zgromadzi 12 punktów karnych w okresie 12 miesięcy, zostanie wykluczony z jednego wyścigu.
Plan został wcześniej ratyfikowany podczas czerwcowego spotkania Światowej Rady Sportów Motorowych i po raz pierwszy wprowadza system pozwalający na wykluczanie zawodników. Najprawdopodobniej, by zostać wykluczonym, kierowca będzie musiał popełnić wiele wykroczeń, by zgromadzić 12 punktów karnych, co oznacza, że jedynie częste przekraczanie przepisów spowoduje wykluczenie.
W odniesieniu do Artykułu 16.3 (który mówi o standardach jazdy), sędziowie mogą nałożyć karę punktową na superlicencję kierowcy- mówi Artykuł 4.2 regulacji sportowych.
Jeśli kierowca zbierze 12 punktów karnych, jego licencja zostanie zawieszona na kolejny wyścig, po czym 12 punktów zostanie usuniętych z licencji. Punkty karne pozostaną na superlicencji przez okres 12 miesięcy od ich otrzymania, po tym zostaną usunięte.
Dodatkowo zaostrzono sankcje za niebezpieczne wypuszczanie zawodników z boksów podczas pit stopów. Kierowcy otrzymają karę przesunięcia na starcie, lub karę czasową, jeśli ich bolid zostanie wypuszczony z garażu w niebezpiecznych okolicznościach. Jeśli bolid zostanie wypuszczony w niebezpieczny sposób podczas sesji treningowych, sędziowie mogą nałożyć karę przesunięcia na starcie, jeśli uznają to za konieczne.
Jeśli incydent zaistnieje w wyścigu, kierowca otrzyma karę przesunięcia o 10 miejsc na starcie kolejnego wyścigu, jednak może zostać również ukarany podczas obecnego wyścigu. Możliwymi karami wtedy jest przejazd przez pit lane, lub kara doliczenia 10 sekund do wyniku wyścigu.
Potwierdzono kare związane z silnikami
Nowe sportowe regulacje uszczegóławiają również kary przesunięcia na starcie w związku z nowymi jednostkami napędowymi.
W 2014 roku
jednostka napędowazostanie podzielona na sześć osobnych modułów i każdy będzie miał do dyspozycji pięć sztuk każdego z nich. Wymienione elementy to: silnik spalinowy, jednostka generatora - kinetyczna, jednostka generatora - cieplna, magazyn energii, turbosprężarka oraz elektronika.
Gdy jakikolwiek element zostanie użyty po raz pierwszy szósty raz, pociągnie to za sobą karę obniżenia pozycji o 10 miejsc, jednak użycie po raz szósty innych elementów jednostki napędowej poskutkuje już karą obniżenia o 5 pozycji. Taka sama sytuacja zaistnieje przy użyciu po raz siódmy jakiegokolwiek elementu.
Jeśli zostanie wymieniona cała jednostka napędowe (w dowolnym momencie), kierowca będzie musiał wystartować z boksów. Potwierdzono również, że w przypadku gdy kierowca jest zbyt daleko z tyłu stawki, by otrzymać całą karę, pozostałe miejsca przeniesione zostaną na kolejny wyścig.
Z innych regulacji wynika, że skrzynia biegów musi być teraz użyta przez sześć kolejnych wyścigów.
KOMENTARZE