Relacja z czwartego dnia testów na torze Jerez (zakończona)

To już ostatni dzień testowy w południowej Hiszpanii
31.01.1417:00
Łukasz Godula i Paweł Zając
15091wyświetlenia
&,news/tory/jerez_zakrety_testy.jpg,,


Najnowszy wpis

Przejdź do komentarzy na dole strony


09:00 Witamy wszystkich podczas ostatniego dnia tegorocznych testów na torze w Jerez. Dzisiaj ekipy przywitała dość chłodna pogoda, a do tego pada lekki deszcz, więc tor jest ponownie mokry. Z pewnością nieco ograniczy to ranne przejazdy, jednak McLaren już zapowiedział, że nie zamierza zmieniać swoich planów, które jednak zakładają wyjazd nieco później.

Dodatkowo Mercedes mimo deszczu rozpoczął treningi pit stopów. W ferworze walki o jak najlepsze przygotowanie nowych jednostek napędowych nie można zapominać, że wyścigi będą wyglądały tak samo jak rok temu. Do formalności podamy jeszcze kto powinien dziś wyjechać na tor: Ricciardo, Rosberg, Alonso, Magnussen, Sutil, Massa, Juncadella, Kwiat, Bianchi i Kobayashi. Zapraszamy więc do wspólnego śledzenia dzisiejszych testów!

Trening pitstopów Mercedesa

10:00 Pierwsze pół godziny zespoły przeznaczyły na okrążenia instalacyjne i niemal wszyscy kierowcy je odbyli. Jednak później Sutil zdecydował się na przejechanie mierzonego kółka i wykręcił czas 1:46.908. Co ciekawe, na torze pojawił się RIcciardo i przejechał nawet kilka kółek, w tym mierzone. Australijczyk uzyskał wynik 1:45.374.

Jak bardzo spacerowe tempo prezentował Red Bull, pokazał już po chwili Rosberg, który na pierwszych okrążeniach uzyskał 1:38.778 (który udało się poprawić do 1:38.157) i rozpoczął zbieranie przebiegu w swoim Mercedesie. Daniel Juncadella poinformował w tym czasie, że w niektórych miejscach na torze zalegają kałuże.

Czy wykręcił również Kwiat - 1:45.817 i można powiedzieć, że pierwsza godzina dzisiejszych testów była w miarę udana dla ekip z jednostkami Renault. Zobaczymy czy uda im się utrzymać ten trend.

Juncadella w pit lane


11:00 Gdy Kwiat odbywał swój debiut w nowej maszynie F1, na torze pojawił się Magnussen oraz Massa, który wskoczył na drugie miejsce z czasem 1m40.020. Kolejnym zawodnikiem, który miał na swoim koncie czas był Kobayashi, jednak nie było to tempo nawet zbliżone do optymalnego.

Zarówno Sauber z Sutilem, jak i Caterham zaliczyli kilka dłuższych wyjazdów i powoli gromadzili dystans, co w przypadku Caterhama było bardzo dobrą wiadomością dla ekipy. Po kilkunastu minutach zrobiło się naprawdę tłoczno na torze w Jerez - 6 bolidów kręciło kółka jednocześnie! W międzyczasie Magnussen wskoczył na drugą pozycję z wynikiem 1:38.391. Można zauważyć podczas ostatnich dni, iż Mercedes i McLaren bardzo łatwo łapią całkiem przyzwoite tempo, nie zmagając się przy tym z zawodnością maszyn.

Większych problemów nie ma też Ferrari, które z Alonso na pokładzie wykręciło czas 1:39.999. Trzeba przyznać, iż dzisiejszy dzień zaczął wyglądać jak prawdziwe testy i o 10:45 już wszyscy mieli na swoim koncie czas okrążenia! Mistrzem dystansu był w tym momencie Rosberg, który przejechał już niemal 40 okrążeń, i wygląda na to, iż wykonuje symulację wyścigu!

Red Bull wprawdzie przejechał 5 kółek, ale jak pokazuje poniższe zdjęcie, na dłuższy przejazd raczej nie ma szans...

Sauber na torze

Magnussen w garażu


12:00 Po pit stopie w swoim "wyścigu", Rosberg osiągnął czas 1:37.580. O ile samo w sobie nabijanie kilometrów może być mniej lub bardziej użyteczne, to udana symulacja wyścigu podczas pierwszych testów jest jak skarb. Ekipa dowie się jak wypada spalanie, czy mieści się w limicie 100kg, oraz zgromadzi ogrom danych dotyczących nowej maszyny.

W międzyczasie symulacji Niemca na torze pojawili się Massa, Magnussen i ponownie Ricciardo. Australijczyk przejechał jednak tylko 2 okrążenia. Na torze na dłużej został Magnussen, tymczasem po kilkunastu minutach do dwójki Mercedesa i McLarena dołączyli Juncadella, Massa i Kobayashi, jednak nie były to długie przejazdy. Gdy wszyscy oprócz Rosberga zjechali, na torze pojawił się Alonso.

Jeśli chodzi o czasy w symulacji Rosberga, oscylowały one w okolicach 1:37-1:38. Jak na razie niewielu kierowców w tych warunkach zbliżyło się do takich wyników, a podczas jednego z kolejnych kółek poprawił się do 1:37.310. Tymczasem ponownie wyjechał Magnussen, Sutil i Juncadella, który poprawił swój wynik na 1:41.400. Na torze obecnie panują warunki idealne dla opon przejściowych, a pewnie pod koniec dnia będziemy widzieli w użyciu slicki. Co ciekawe nie mieliśmy jeszcze żadnej czerwonej flagi!

Kobayashi w kokpicie


13:00 Im bliżej końca symulacji, tym Rosberg schodził z czasami, tym razem poprawiając się na 1:36.951. Chwilę po 12 znowu mieliśmy okres wzmożonej aktywności na torze gdy pojawili się (poza Magnussenem, który był na dłuższym przejeździe) Massa, Alonso i Juncadella. Pozazdrościł im również Sutil, a tymczasem młody Duńczyk z McLarena zjechał, a jego przejazd trwał 14 oktążeń.

Po przejechaniu dystansu wyścigu (a nawet nieco więcej) Rosberg zjechał do garażu i ma już na koncie 91 okrążeń. Symulacja zawierała 3 pit stopy. Teraz pewnie czas analiz, więc jeśli jeszcze wyjedzie to późniejszym popołudniem. Sutil kręcił w tej chwili kolejne kółka, jednak notował bardzo słabe czasy, co rzekomo jest związane z problemami Saubera z hamulcami. Przypomnijmy, że od tego sezonu dozwolone jest używanie na tylnej osi systemu brake-by-wire.

Alonso zaliczył całkiem długi przejazd. ale ciekawostką było, iż Kobayashi również radzi sobie dzielnie w Caterhamie i przejechał już 41 okrążeń, po czym Japończyk udał się na obiad. Można powiedzieć, że to ostatnia nadzieja Renault na tych testach, bo oba zespoły Byków póki co siedzą w garażach. Alonso postanowił jednak podkręcić tempo i przejechał okrążenie w czasie 1:35.334. Tor ciągle jest mokry, więc w użyciu pozostają przejściówki. Marussia tymczasem powiadomiła, iż wykonywano w garażu poprawki z systemem hamowania tylnej osi i już niedługo Bianchi ma się pojawić na torze.

Rosberg posila się w garażu

Juncadella w kokpicie

14:00 Podczas gdy Alonso kontynuował swój dość długi przejazd, a Magnussen również pojawił się na torze, by przejechać kolejne okrążenia, Rosberg poinformował, że jego obowiązki na dziś sie skończyły i przekazuje bolid w ręce Hamiltona.

Alonso zjechał mając na koncie 68 okrążeń. Czasy notowane przez Hiszpana również były bardzo konkurencyjne (1:37-1:38). Szkoda, że dzisiaj nie mamy suchego toru, by jakkolwiek porównać osiągi bolidów. Z drugiej strony Red Bull najprawdopodobniej odpuścił sobie dalszą walkę z wiatrakami i pakuje swój sprzęt, opuszczając Jerez z 21 kółkami na koncie. Wiele pracy dla mistrzowskiej ekipy przed testami w Bahrajnie.

Magnussen wyjechał na kolejny przejazd, w który pod rząd poprawiał się na 6 kolejnych kółkach. Wprawdzie wynik 1:37.391 był daleki od czasu Alonso, ale mimo wszystko interesujące osiągnięcie Duńczyka. W zaliczaniu kolejnych kilometrów nie odpuszczał również Kobayashi, który ma na swoim koncie już 50 okrążeń.

Toro Rosso

Red Bull pakuje sprzęt


15:00 Tor zaczął przesychać i pojawiła się nawet sucha linia, więc w ruch poszły slicki, a zawodnicy zaczęli poprawiać swoje wcześniejsze wyniki. Największa uwaga skupiła się na przejazdach Magnussena i Juncadelli.

Duńczyk podczas kolejnej godziny testów przejechał ponad 20 okrążeń i kilkukrotnie poprawiał swój czas, by ostatecznie zatrzymać stoper na 1:32.260s. Kilka chwil później jeszcze szybciej pojechało Force India, które na super miękkiej oponie ustanowiło 1:31.719s. Mimo tego, że warunki się poprawiają ciężko powiedzieć, czy jest szansa na poprawienie wczorajszych czasów. Temperatura toru to zaledwie 14 stopni, więc poza linią wyścigową tor raczej nie będzie przesychał zbyt szybko.

Oprócz wspomnianej wyżej dwójki garaże opuszczali także Massa, Sutil, na krótką chwilę Kobayashi i Alonso, a także Bianchi, który poprawił czas okrążenia i wskoczył na szóstą pozycję. Kilka minut przed piętnasta pierwszy wyjazd zaliczył także Hamilton, który na pierwszym mierzonym kółku wykręcił 1:40.227s


16:00 Po piętnastej Alonso kontynuował swój dłuższy wyjazd, jednak został on przerwany na siedemnastym okrążeniu z powodu czerwonej flagi. Winowajcą był Adrian Sutil, który nie opanował swojego Saubera w szykanie i wylądował w żwirze.

Alonso trakcie tego przejazdu poprawił swój czas i wskoczył na pierwsze miejsce z wynikiem 1:31.551s. Warunki na torze cały czas się poprawiają, więc po wznowieniu czasy lepsze niż Hiszpan zanotowali Juncadella i Massa - Brazylijczyk jako pierwszy dziś zawodnik pokonał barierę minuty i trzydziestu sekund. Oprócz nich z garażu wyjechał także Hamilton.

W końcówce przedostatniej godziny jazd Alonso znów pokazał się na torze i ponownie wskoczył na pierwsze miejsce w tabeli, jednak Massa także przemierzał tor w Jerez dość szybkim tempem i po wykręceniu 1:29.023s poprawił jego wynik. Niestety nie dane było tam obejrzeć walki pomiędzy byłymi partnerami zespołowymi, gdyż Magnussen wywołał kolejną czerwoną flagę. Duńczyk także nie opanował auta w szykanie, ale utrzymał się na asfalcie, więc niczego nie uszkodził.

Niestety na torze nie zobaczyliśmy Caterhama, który przedwcześnie zakończył jazdy z powodu problemów z jednostką Renault. Dziś jednak i tak było znacznie lepiej niż podczas pierwszych trzech dni i Kobayashiemu udało się przejechać aż 54 okrążenia.


17:00 Jako, że Duńczyk nie uszkodził bolidu, zieloną flagę wywieszono dość szybko i ponownie na torze pojawiło się kilku kierowców w tym Jules Bianchi, który wykręcił czas 1:35.589. Marussia z pewnością będzie zadowolona z okrążeń, które udało się dziś przejechać Francuzowi.

Na torze zjawili się też Massa, Juncadella i Sutil, którzy przed czerwoną flaga wykonywali dłuższe przejazdy, by teraz je dokończyć. Massa dodatkowo postanowił potrenować starty na końcu pitlane. Magnussen po swojej przygodzie również wrócił do dalszej jazdy. Zawodnicy chcieli jak najowocniej wykorzystać ostatnią godzinę testów w Jerez.

W samej końcówce, gdzie czasy zaczęły dość mocno spadać, ze względu na coraz wyraźniejszą suchą linię wyścigową, Massa wykręcił czas 1:28.229. Jednak po chwili Magnussen ponownie nie opanował bolidu i rozbił się w 10 zakręcie co spowodowało wywieszenie czerwonej flagi. Toro Rosso również się zatrzymało, więc Kwiat mógł być zaangażowany w całą akcję. Tak też skończyła się dzisiejsza sesja w Jerez.

Na tym kończymy relację z ostatniego dnia testów w Jerez. Za nami cztery bardzo ciekawe dni, które przyniosły sporo niespodziewanych rozwiązań. Mimo wszystko ciągle jest więcej pytań niż odpowiedzi. Czy Red Bull upora się z problemami? Czy Renault da radę poprawić swoją jednostkę przed homologacją? Czy Mercedes ma się już z czego cieszyć? A może McLaren czy Ferrari mają tajną broń? By się tego dowiedzieć, już dziś zapraszamy na nasze kolejne relacje, tym razem z testów w Bahrajnie, rozpoczynających się 19 lutego. Tymczasem dziękujemy za liczne odwiedziny!

Marussia w pitlane
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Felipe Massa (19)Williams Mercedes FW36861:28,229
2Fernando Alonso (14)Ferrari F14 T1151:29,1450,916 0,916
3Daniel Juncadella (34)Force India Mercedes VJM07811:29,4571,228 0,312
4Kevin Magnussen (20)McLaren Mercedes MP4-291101:30,8062,577 1,349
5Lewis Hamilton (44)Mercedes W05411:30,8222,593 0,016
6Jules Bianchi (17)Marussia Ferrari MR03251:32,2223,993 1,400
7Adrian Sutil (99)Sauber Ferrari C33691:36,5718,342 4,349
8Nico Rosberg (6)Mercedes W05911:36,9518,722 0,380
9Kamui Kobayashi (10)Caterham Renault CT05541:43,19314,964 6,242
10Daniił Kwiat (26)Toro Rosso Renault STR991:44,01615,787 0,823
11Daniel Ricciardo (3)Red Bull Renault RB1071:45,37417,145 1,358

KOMENTARZE

41
Aeromis
31.01.2014 07:19
@Wmiarenietypowy [quote]Caterham (...) być może udało im się przejechać tyle okrążeń tylko dzięki wykorzystywaniu 70% możliwości silnika[/quote] Skoro wielu nie przeszkadzało oszczędzanie opon, to Renault poszło krok dalej. Im wolnie tym inteligentniej przecież, więcej myślenia :D Dziwię się że Caterham wybrał Renault. Nie chodzi mi oczywiście o patrzenie na to przez pryzmat testów. Żaden z producentów nie mógł przecież dać gwarancji, a oni mimo to wybrali najdroższą opcję.
Wmiarenietypowy
31.01.2014 05:07
Caterham nabił trochę okrążeń, ale ich najlepszy czas to 1.43, podczas gdy w tamtym czasie inni mieli 1.35. Kobayashi nie jest nowicjuszem, a bolid Caterhama na mokrym nie jest aż tyle wolniejszy, więc być może udało im się przejechać tyle okrążeń tylko dzięki wykorzystywaniu 70% możliwości silnika. Napewno Renault ma problem i napewno Red Bull ma jeszcze większy problem.
prezes92kam
31.01.2014 04:03
[quote]już dziś zapraszamy na nasze kolejne relacje, tym razem z testów w Bahrajnie, rozpoczynających się 14 lutego.[/quote] a nie 19?
Pan Kierowca
31.01.2014 04:00
Jednak Caterhamowi odmówił posłuszeństwa silnik. Czyli to, co napisałem wcześniej w nawiasie, okazało się prawdą - to tylko jednostka, która pozwoliła na przejechanie sporego dystansu zanim nastąpiła usterka, a nie przejazd świadczący o niezawodności. Jeżeli Renault nie zdoła nic zrobić z silnikami do Australii, to na Albert Park gdzieś od 40 okrążenia możemy obserwować padające jak muchy bolidy z rombem na nosach.
michu94
31.01.2014 03:52
Opłaciło się Caterhamowi zbudowanie czołgu, bo przynajmniej jeździ.
FAster92
31.01.2014 03:17
1m35.589s. czas Bianchiego. 1m38.320s czas Vettela z drugiego dnia testów. Coś i ty nie pasuje ;)
PatrykW
31.01.2014 02:20
Sutil i czerwona flaga ... :D
FAster92
31.01.2014 02:16
@revmat56 nie zdziwiłabym się gdyby tak było, w tym sezonie chyba wszystko będzie możliwe;)
dominoziom2007
31.01.2014 02:15
Sytuacja z 15:12 - to Ferrari jest aż tak szybkie??? http://i61.tinypic.com/15wnda8.jpg
FAster92
31.01.2014 02:15
1m31.551s czas Alonso na średniej mieszance.
revmat56
31.01.2014 02:04
Marussia i Caterham wyglądają nie najgorzej, być może w tym sezonie będziemy ich oglądać w pierwszej 10
kamil_zmc
31.01.2014 01:36
Juncadella P1 1:32.260 na supersoftach. Magnussen na specjalnej mieszance jest 2 z czasem 1m33.228s.
FAster92
31.01.2014 01:12
@Sanki http://www.autosport.com/news/report.php/id/112375
tifosi
31.01.2014 01:10
@Sanki Kilka okrążeń toru:). Ale okazało się że BARDZO ważnych.
Sanki
31.01.2014 01:03
[quote="Semai"]RBR podobno skończył jazdy[/quote] Co takiego zakończył? heh
jednooki_cyklop
31.01.2014 12:53
@PatrykW Tak.
PatrykW
31.01.2014 12:42
Chodzi wam F1Today?
tifosi
31.01.2014 12:25
@Pan Kierowca Może jednak jest „cicha” współpraca pomiędzy zespołami?
Semai
31.01.2014 12:12
RBR podobno skończył jazdy i się juz pakuje żebny jak najszybciej wrócić do fabryki.
kamil_zmc
31.01.2014 12:11
Teraz Hamilton będzie jeździł. Prawdopodobnie również symulację wyścigu.
PatrykW
31.01.2014 12:07
Teraz Hamilton w Mercu :) Czyżby druga symulacja wyścigu :D ?
Pan Kierowca
31.01.2014 12:02
Nooo, Caterham ma już naprawdę świetny przebieg jak na bolid używający silnika Renault. Wygląda na to, że jeżeli ich przebyty dzisiaj dystans nie jest jedynie wynikiem farta (czyli że szczęśliwie nie wystąpiły jeszcze usterki), problemy Red Bulla wynikają nie tylko z samej jednostki, ale dodatkowo z konstrukcji bolidu i jego systemów. Czyżby Newey tym razem przekombinował? Pod znakiem zapytania stoi tylko powód podobnej dyspozycji Toro Rosso.
FAster92
31.01.2014 11:47
Alonso 1m35.334s na intermadiatach.
Yurek
31.01.2014 11:44
[quote="marius"]nie wrócą stare czasy - TALENTY[/quote] Dobrze że w starych czasach nie było paydriverów. Dobrze, że w latach 50.-60. żaden amator nie wynajmował klienckiego bolidu. Dobrze, że w starych czasach nie było takich wynalazków jak Rebaque.
krecik705
31.01.2014 11:40
@FAster92 Dla mnie wygląda jak robota typowo polska :P Dość żartów. Patrzmy na przebieg Caterhama! FW36 - 33 okr., F14 T - 30 okr., VJM07 - 29okr., C33 - 34okr., CT05 - 33okr.! Jak dla mnie to oni są "wygranymi" Renault :D
FAster92
31.01.2014 11:31
To chłodzenie u Red Bulla... to chyba nad tym tak ciężko pracowali w nocy.
Carolius
31.01.2014 11:09
:) Brawo Williams! Cieszy, że nabijają kilometry i zbierają cenne informację. Na pochwały zasługuje Mercedes, który naprawdę wykonują super robotę. Sutil chyba miał drobny wypadek, zimne opony :D
mich909090
31.01.2014 10:58
@SilverX Mercedes zbiera w tej chwili ogromne ilosci danych,a przy tak wielkich zmianch w przepisach i niewielkiej ilości testów w Bahrajnie będą na zupełnie innym poziomie niż np.RBR . Będą już szukać szybkości i pewnie testować coraz to nowsze pakiety aero. PS. Chłodzenie RBR epickie.
yorg
31.01.2014 10:58
[quote="zx74yu"]Red Bull już desperacko szuka sposobów na chłodzenie :)[/quote] haha! Zbanować to! Toż to nielegalny wydech :)
Semai
31.01.2014 10:53
Merc już sam przejechał 1000 km. Ferrari dobija do 700, McLaren 500. Reszty mi się nie chce liczyć ale widać ktore teamy były dobrze przygotowane na ten test a nie skłądały prototyp w pośpiechu w nocy przed pierwszym dniem.
zx74yu
31.01.2014 10:52
Red Bull już desperacko szuka sposobów na chłodzenie :) https://pbs.twimg.com/media/BfTSqkqCQAExS58.jpg
SilverX
31.01.2014 10:50
Panowie i Panie zmierzch Red Bulla to już tylko formalność :)
mich909090
31.01.2014 10:45
Rosberg już 61 okr i nadal na torze.Symulcja wyścigu w Mercu trwa i ma się dobrze :)
SilverX
31.01.2014 10:44
Inżynier F1 o awariach silników: "It is not one issue that is creating all this non running, but a multitude of them.. in all powertrain areas, ES Failures, MGU failures, hardware issues, software/mapping issues... and there are no quick fixes..."
PatrykW
31.01.2014 10:21
Caterham już 19 okrążeń czyli Renault przez 2 godziny dobrze chodzi :)
marius
31.01.2014 10:19
Może wreszcie Williams pokaże w tym sezonie pazur- kibicuje im i kibicowałem.... ale nie Pastorowi... nie lubię płatników.... a to będzie się rozszerzało na wszystkie serie- płacimy i ma jeżdzić... nie wrócą stare czasy - TALENTY.. pozdraqiam
FAster92
31.01.2014 10:15
1 Rosberg (Mercedes) 1m37.580s, 49 laps 2 Magnussen (McLaren) 1m38.391s, 19 laps 3 Massa (Williams) 1m39.256s, 13 laps 4 Alonso (Ferrari) 1m39.999s, 16 laps 5 Juncadella (Force India) 1m41.925s, 8 laps 6 Kvyat (Toro Rosso) 1m44.016s, 8 laps 7 Sutil (Sauber) 1m44.224s, 21 laps 8 Kobayashi (Catherham) 1m44.859s, 15 laps 9 Ricciardo (Red Bull) 1m45.374s, 7 laps 10 Bianchi (Marussia) 1m48.192s, 5 laps Alonso uzyskał swój czas na oponie wet, reszta na intermediatach.
essien15
31.01.2014 09:16
tabelka z czasami cos nie dziala ;p
mario_f
31.01.2014 08:43
RB w końcu wyjechał :-)
lakeman
31.01.2014 08:37
Deszcz też dobry do testowania - można sprawdzić "wodoszczelność" bolidu i czy woda nie dostaje się do elektryki i ERS powodując zwarcia ;)
adnowseb
31.01.2014 08:21
Bacznie będę przyglądał się Caterhamowi,bo choć nie lubię tego zespołu,to jednak jeździ ''w nim'' dwóch kierowców którym bardzo kibicuję. Ot taki mały dylemat:)) (szkoda,że nie są kierowcami Marussi) Rob Whitem się zapłacze.Trzy dni ''w plecy'' a teraz jeszcze deszcz :))