Pirelli: Myślimy o 19-calowych oponach
Niezależnie od konkretnego dostawcy, w 2017 roku powinniśmy zobaczyć w F1 większe opony.
30.08.1418:57
2793wyświetlenia
Dyrektor sportowy Pirelli, Paul Hembery, przyznał, że celem jego firmy jest wprowadzenie opon o większych nawet rozmiarach. Ten pomysł spotkał się z różnymi reakcjami Jamesa Allisona z Ferrari i Adriana Newey'a z Red Bulla.
Podczas prezentacji 18-calowych opon, która odbyła się w trakcie testów na Silverstone, włoska firma stwierdziła, że może wprowadzić je w 2016 roku.
Paul Hembery stwierdził, że podczas testów Pirelli chciało jedynie:
pokazać ludziom, jak wyglądałby obecny samochód przy zmianie rozmiaru felg. Z 18-calowymi oponami w bolidzie E22 jeździł kierowca rezerwowy Lotusa, Charles Pic. Zdaniem Hembery'ego, francuski kierowca:
potwierdził to, o czym wiedzieliśmy - że [większa] przednia opona umożliwia bardzo agresywne wchodzenie w zakręty. Jeśli mam być szczery, myślimy raczej o 19-calowych oponach. Skupiamy się na tych kierunkach rozwoju. Z naszego punktu widzenia, postępuje to dobrze. 18-calowe opony mamy wszędzie, 19-calowe są czymś innym.
Jeśli chodzi o szerokość nowych opon, Hembery nie potrafi jeszcze podać szczegółów:
Jest za wcześnie, by na to odpowiedzieć. Myślę, że będzie to zależało od tego, jakie zmiany aerodynamiczne [zespoły] wprowadzą do swoich pakietów i co zrobią w sprawie zawieszenia. Słyszeliśmy coś o jakieś formie aktywnego zawieszenia. Nie jestem pewien, czy zostanie to wprowadzone. Istnieje jednak wiele aspektów, o których mówią i które mogą zmienić to, co robimy.
Nowe opony wymagałby zmian w konstrukcji samochodów, szczególnie w obszarze zawieszenia i hamulców. Pomysł jest więc szeroko komentowany przez zespoły. Dyrektor techniczny Ferrari, James Allison, stwierdził, że większe opony byłyby ciekawym wyzwaniem. :
Jesteśmy w połowie 2014 roku, jest więc jeszcze dosyć czasu, by mówić o czymś, co ma zostać wprowadzone w roku 2017. Przetarg na dostawę nowych opon to sprawa FIA. Bierze ona na siebie sprawę konsultacji z zespołami na temat tego, co trzeba wziąć pod uwagę w takich ramach czasowych, abyśmy mogli temu sprostać z inżynieryjnego punktu widzenia. Dla nas zmiana geometrii będzie ekscytującą zabawą.
Z większym dystansem podchodzi do tego tematu Adrian Newey z Red Bulla:
Jeśli dobrze to rozumiem, jedyny powód tej propozycji jest taki, że ma ma to być bardziej podobne do opon drogowych, które produkuje ten dostawca. Nie chodzi więc o powody techniczne, o osiągi, tylko o motywy czysto komercyjne. Dla mnie to nie są właściwe powody do wprowadzenia zmian technicznych.
KOMENTARZE