WRC planuje radykalne zmiany w celu poprawy bezpieczeństwa
Być może jednym z ich elementów będzie przeniesienie miejsca pilota za fotel kierowcy.
10.11.1414:38
2808wyświetlenia

Środowisko Rajdowych Mistrzostw Świat pragnie doprowadzić do radykalnych zmian w przepisach, które mają doprowadzić do poprawy bezpieczeństwa na odcinkach specjalnych.
W ostatnim czasie pojawiły się głosy mówiące o tym, że standardy bezpieczeństwa nie podniosły się od czasu tragicznego wypadku z Rajdu Walii 2005, gdy po uderzeniu w drzewo Peugeota 307 WRC, życie stracił pilot Michael Park.
Plany związane z sezonem 2017 zakładają wprowadzenie monokoku wewnątrz kabiny nowych samochodów i poprawę ochrony załóg przed bocznymi uderzeniami.
Strukturę drzwi wypełnia pianka absorbująca siłę uderzenia, a jeśli chodzi o fotele ostatnio zmieniły się standardy narzucane wobec nich przez FIA. To jednak ciągle małe kroki. Moglibyśmy zrobić coś więcej. Jeśli spojrzymy na rozwój innych obszarów sportów motorowych, to nie znajdujemy się na takim samym poziomie- wyjaśniał dyrektor techniczny ekipy VW - Francois-Xavier Demaison.
Pośród niektórych załóg słychać także głosy dotyczące mocowania pasów bezpieczeństwa bezpośrednio do foteli.
Problem polega na tym, że jeśli będziemy musieli nagle się zatrzymać lub dojdzie do dużego uderzenia, mocowania fotela mogą się zerwać a on sam może się zacząć ruszać. Wtedy kierowca lub jego pilot są trzymani w miejscu przez pasy, które nie poruszają się razem z nim. Dochodzi do kontuzji. Musimy to zmienić- wyjaśniał pilot Mikko Hirvonena, Jarmo Lehtinen.
Ochrona od bocznych uderzeń jest priorytetem w zakresie poprawy bezpieczeństwa załóg w samochodach rajdowych. Zespoły ciężko pracowały nad tym, by przenieść fotele kierowcy i pilota maksymalnie blisko osi samochodu, tak by znajdowały się jak najdalej od potencjalnych miejsc uderzeń. Najbezpieczniejszym sposobem rozmieszczenia załogi byłby jednak tandem: pilot czytający notatki zza kierowcy. Dalsze używanie aut niższych segmentów utrudniłoby wprowadzenie takiego rozwiązania, co jest kolejnym argumentem za powrotem do większych samochodów.
Menedżer WRC z ramienia FIA - Michele Mouton przyznała, że organ zarządzający sportem zawsze stara się poprawiać bezpieczeństwo biorących w nim udział zawodników.
Badamy w tej chwili ten obszar. Oczywiście bezpieczeństwo jest dla nas najważniejszą rzeczą.
KOMENTARZE