Sam Hornish Jr. tegorocznym triumfatorem Indy 500
W dotychczasowych sześciu startach nigdy dotąd nie udało mu się dotrzeć do mety tego wyścigu
30.05.0610:46
1342wyświetlenia
Pochodzący z Ohio Sam Hornish Jr wygrał tegoroczny prestiżowy amerykański klasyk Indianapolis 500. W dotychczasowych sześciu startach nigdy dotąd nie udało mu się dotrzeć do mety tego wyścigu, teraz w końcu dojechał... i to jako pierwszy! O godzinie 13.03 rozbrzmiały znane wszystkim kibicom motorsportu znamienne słowa, choć ze względu na udział jednej pani nieco zmodyfikowane: "Lady and Gentlemen, Start Your Engines!"
90. edycja Indianapolis 500 była bardzo emocjonującym widowiskiem od startu do samej mety. Dość powiedzieć, że różnica pomiędzy pierwszym i drugim zawodnikiem wyniosła zaledwie 0,0635 sekundy - był to drugi najciaśniejszy finisz w historii Indy (w 1992 roku Al Unser Jr minął linię mety o 0.043 sekundy przed Scottem Goodyearem). Startujący z pole position Hornish do ostatnich metrów walczył o zwycięstwo z debiutującym w tym sezonie w Indy Car miejscowym 19-latkiem Marco Andrettim, synem Michaela. Niewiele brakowało, a młody Marco zostałby najmłodszym zwycięzcą w całej historii Indy 500. Podium uzupełnił jego ojciec, były kierowca Formuły 1. Dla Michaela Andrettiego był to już 15 start w Indy 500 od 1986 roku. Rodzina Andrettich miała więc spory powód do świętowania.
Na czwartej pozycji uplasował się pierwszy nie-Amerykanin Dan Wheldon, czempion serii Indy Car z ubiegłego sezonu. Piąty był Brazylijczyk Tony Kanaan, zdobywca pole position na tym obiekcie sprzed roku. Na szóstym miejscu znalazł się Nowozelandczyk Scott Dixon, który w 2004 roku obdył dwa testy w Formule 1 w zespole Williams. Szkot Dario Franchitti, który debiutował w serii IRL właśnie na Indianapolis Motor Speedway w sezonie 2002 zajął siódme miejsce, a tuż za nim znalazła się przedstawicielka płci pięknej Danica Patrick. Pierwszą dziesiątkę uzupełnili Amerykanin Scott Sharp i Brazylijczyk Vitor Meira.
Wczorajszy wyścig był już 14 triumfem zespołu kierowanego przez Rogera Penske na obiekcie Indianapolis Motor Speedway. Hornish walczył o prowadzenie z Wheldonem, Dixonem i Kanaanem. Po incydencie podczas tankowania na 151 okrążeniu wydawało się, że stracił już szanse na zwycięstwo. Sytuacja przedstawiała była dosyć niebezpiecznie, Hornish ruszy w momencie, kiedy przewód pompy paliwowej utkwił jeszcze w zbiorniku Dallary. Spadł na 7 pozycję i dodatkowo sędziowie nałożyli na niego karę drive through za niebezpieczne zachowanie w boksach.
Wheldon liderował przez 148 okrążeń, ale przebił lewą tylną oponę i 16 okrążeń przed metą zjechał do depo. Na 9 okrążeń przed końcem rywalizacji zarządzono kolejną neutralizację, bo Felipe Giaffone uderzył w ścianę Turn 2. Liderem był wówczas Kanaan, jednak kolega Rubens Barrichello musiał jeszcze zjechać na pit lane aby dotankować. Na czele wyskoczył wówczas weteran Mario Andretti, ale na 3 okrążenia przed metą wyminął go syn Marco. Hornish też zaatakował Michaela, a później Marco. Pierwszy atak na młodego Andrettiego okazał się nieskuteczny i dopiero druga próba na Turn 4 przyniosła prowadzenie na niecałe 100 metrów przed metą.
"To drugie miejsce nic dla mnie nie znaczy" - żalił się rozczarowany Marco. Tymczasem Hornish nie krył swojej radości: "To wspaniałe uczucie. Nie zamieniłbym tego zwycięstwa na żadne inne. Jestem bardzo szczęśliwy, tym bardziej że dopingowało mnie wielu przyjaciół oraz rodzina. Chcę podziękować zespołowi Marlboro Team Penske, zrobili kawał świetnej roboty".
Z dobrej strony pokazała się Danica Patrick, która starała się ukończyć wyścig w pierwszej piątce. Niestety tankowała po raz ostatni przy wywieszonej zielonej fladze z powodu kłopotów z prawym tylnym kołem i ostatecznie finiszowała jako ósma. Żółtą flagę wywieszano 4 razy: po kolizji kolegów z teamu Jeffa Bucknuma i PJ Chessona (okrążenie 2), kraksie Tomasa Schecktera (okrążenie 67), zderzeniu Helio Castronevesa z Buddym Ricem (okrążenie 111) i kontakcie Ala Unsera Jr ze ścianą na Turn 3 (okrążenie 149).
Wszystko zaczęło się jednak nieco wcześniej, od rywalizacji o pozycje startowe. Hornish zapewnił sobie start z pole position. Było to 13 pierwsze pole startowe dla zespołu Penske w Indianapolis 500. Podczas kwalifikacji 26-letni Hornish przejechał cztery okrążenia owalu ze średnią pedkością 368,515 km/godz. Według nowego regulaminu, każdy mógł trzykrotnie wyjechać na cztery szybkie kółka. Rookie Marco Andretti wywalczył drugi rezultat w zespole Andretti Green Racing: Kanaan zajął piąte miejsce, a 19-latek dziewiąte, podczas gdy jego ojciec dopiero trzynaste. "Ojciec przyjechał tu, żeby wygrać wyścig, a nie kwalifikacje" - mówił po wyścigu Marco. Z kolei Danica Patrick zmieściła się w czołowej dziesiątce i tym samym okazała się najlepsza w ekipie Rahal Letterman Racing. "To były najłatwiejsze cztery okrążenia w tym miesiącu. Kiedy samochód jest dobry, wszystko staje się proste" - stwierdziła po kwalifikacjach. Jako ostatni zakwalifikował się mistrz serii Indy Pro Series z 2004 Thiago Medeiros. Brazylijczyk wykorzystał Bump Day, pokonując cztery okrążenia ze średnią 347,230 km/godz. Kanadyjczyk Marty Roth usiłował zrzucić Medeirosa z 33 i zarazem ostatniego pola, jednak wypadł na Turn 1 i rozbił prawą stronę Dallary. AJ Foyt ściągnął z domu w Indianapolis Ryana Briscoe, który właśnie oglądał wtedy w telewizji wyścig serii Champ Car. Przygotowano dla niego rezerwowy samochód, Australijczyk przeszedł badania medyczne, lecz w końcu stwierdzono, że zabraknie czasu na próbę zakwalifikowania się do wyścigu. Pełną graficzną listę startową można zobaczyć tutaj.
W tegorocznej rywalizacji serii Indy Car rozegrano dotychczas 4 eliminacje. W Homested na torze Miami Speedway najszybszy był Wheldon, w St. Petersburg oraz na Twin Ring Motegi w Japoni wygrał Castroneves, a teraz w Indy 500 Hornish. Hornish już w latach 2001-2002 wygrywał serię Indy Car startując w zespole Panther Racing. Kolejny wyścig IRL już 4 czerwca na słynnym torze Watkins Glen.
Finałowa sesja kwalifikacyjna - 21.V.2006 | ||||
Kierowca | Narodowość | Bolid | Czas okr. | |
---|---|---|---|---|
1 | Sam Hornish Jr | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | 0:39.777 |
1 | Helio Castroneves | Brazylia | Dallara IR3 | 0:39.955 |
1 | Tony Kanaan | Brazylia | Dallara IR3 | 0:40.078 |
1 | Dan Wheldon | Wielka Brytania | Dallara IR3 | 0:40.151 |
1 | Scott Sharp | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | 0:40.266 |
1 | Scott Dixon | Nowa Zelandia | Dallara IR3 | 0:40.420 |
1 | Tomas Scheckter | Południowa Afryka | Dallara IR3 | 0:40.461 |
1 | Bryan Herta | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | 0:40.478 |
1 | Marco Andretti | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | 0:40.541 |
1 | Kosuke Matsuura | Japonia | Dallara IR3 | 0:40.570 |
1 | Townsend Bell | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | 0:40.635 |
1 | Danica Patrick | Stany Zjednoczone | Panoz GF09C | 0:40.637 |
1 | Buddy Rice | Stany Zjednoczone | Panoz GF09C | 0:40.639 |
1 | Ed Carpenter | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | 0:40.702 |
1 | Dario Franchitti | Wielka Brytania | Dallara IR3 | 0:40.715 |
1 | Vitor Meira | Brazylia | Dallara IR3 | 0:40.730 |
1 | Eddie Cheever Jr | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | 0:40.892 |
1 | Buddy Lazier | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | 0:40.919 |
1 | Max Papis | Włochy | Dallara IR3 | 0:40.946 |
1 | Felipe Giaffone | Brazylia | Dallara IR3 | 0:41.089 |
1 | Jaques Lazier | Stany Zjednoczone | Panoz GF09C | 0:41.175 |
1 | Michael Andretti | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | 0:41.241 |
1 | Larry Foyt | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | 0:41.302 |
1 | PJ Jones | Stany Zjednoczone | Panoz GF09C | 0:41.354 |
1 | Al Unser Jr | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | 0:41.391 |
1 | Roger Yasukawa | Stany Zjednoczone | Panoz GF09C | 0:41.412 |
1 | Arie Luyendyk Jr | Holandia | Panoz GF09C | 0:41.433 |
1 | Stephan Gregoire | Francja | Panoz GF09C | 0:41.496 |
1 | Thiago Medeiros | Brazylia | Panoz GF09C | 0:41.663 |
1 | Marty Roth | Kanada | Dallara IR3 | 0:41.677 |
90. INDIANAPOLIS 500, 28.V.2006, 200 okrążeń x 4,023 km = 804,600 km | ||||
Kierowca | Narodowość | Bolid | Czas/strata | |
---|---|---|---|---|
1 | Sam Hornish Jr | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | 3:10.58,759 |
1 | Marco Andretti | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | +0,063 |
1 | Michael Andretti | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | +1,008 |
1 | Dan Wheldon | Wielka Brytania | Dallara IR3 | +1,269 |
1 | Tony Kanaan | Brazylia | Dallara IR3 | +1,645 |
1 | Scott Dixon | Nowa Zelandia | Dallara IR3 | +3,056 |
1 | Dario Franchitti | Wielka Brytania | Dallara IR3 | +5,624 |
1 | Danica Patrick | Stany Zjednoczone | Panoz GF09C | +5,726 |
1 | Scott Sharp | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | +11,125 |
1 | Vitor Meira | Brazylia | Dallara IR3 | +17,955 |
1 | Ed Carpenter | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | -1 okrążenie |
1 | Buddy Lazier | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | -1 okrążenie |
1 | Eddie Cheever Jr | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | -2 okrążenia |
1 | Max Papis | Włochy | Dallara IR3 | -3 okrążenia |
1 | Kosuke Matsuura | Japonia | Dallara IR3 | -4 okrążen |
1 | Roger Yasukawa | Stany Zjednoczone | Panoz GF09C | -6 okrążeń |
1 | Jaques Lazier | Stany Zjednoczone | Panoz GF09C | -7 okrążeń |
1 | Airton Dare | Brazylia | Panoz GF09C | -7 okrążeń |
1 | PJ Jones | Stany Zjednoczone | Panoz GF09C | -11 okrążeń |
1 | Bryan Herta | Stany Zjednoczone | Dallara IR3 | -12 okrążeń |
P. | Kierowca | Punkty |
---|---|---|
1 | Helio Castroneves | 156 |
2 | Sam Hornish Jr. | 144 |
3 | Dan Wheldon | 139 |
4 | Scott Dixon | 120 |
5 | Tony Kanaan | 119 |
6 | Kosuke Matsuura | 95 |
7 | Dario Franchitti | 89 |
-- | Bryan Herta | 89 |
9 | Marco Andretti | 88 |
10 | Vitor Meira | 84 |
11 | Danica Patrick | 83 |
12 | Scott Sharp | 82 |
13 | Felipe Giaffone | 73 |
14 | Tomas Scheckter | 67 |
15 | Buddy Lazier | 66 |
16 | Buddy Rice | 63 |
17 | Eddie Cheever Jr | 56 |
18 | P.J. Chesson | 54 |
19|Ed Carpenter|37|
20|Michael Andretti|35|
21|Jeff Simmons|24|
22|Massimiliano Papis|16|
23|Roger Yasukawa|14|
24|Jaques Lazier|13|
25|Al Unser Jr|12|
--|Roberto Moreno|12|
--|Tomas Enge|12|
--|Townsend Bell|12|
--|P.J. Jones|12|
--|Airton Dare|12|
31|Arie Luyendyk Jr|10|
--|Stephan Gregoire|10|
--|Larry Foyt|10|
--|Thiago Medeiros|10|
--|Jeff Bucknum|10|
36|Paul Dana|6|
%||
Źródło: Autoklub.pl, IndyCar.com, Indy500.com
KOMENTARZE