Sam Hornish Jr. tegorocznym triumfatorem Indy 500

W dotychczasowych sześciu startach nigdy dotąd nie udało mu się dotrzeć do mety tego wyścigu
30.05.0610:46
Mariusz Karolak
1342wyświetlenia

Pochodzący z Ohio Sam Hornish Jr wygrał tegoroczny prestiżowy amerykański klasyk Indianapolis 500. W dotychczasowych sześciu startach nigdy dotąd nie udało mu się dotrzeć do mety tego wyścigu, teraz w końcu dojechał... i to jako pierwszy! O godzinie 13.03 rozbrzmiały znane wszystkim kibicom motorsportu znamienne słowa, choć ze względu na udział jednej pani nieco zmodyfikowane: "Lady and Gentlemen, Start Your Engines!"

90. edycja Indianapolis 500 była bardzo emocjonującym widowiskiem od startu do samej mety. Dość powiedzieć, że różnica pomiędzy pierwszym i drugim zawodnikiem wyniosła zaledwie 0,0635 sekundy - był to drugi najciaśniejszy finisz w historii Indy (w 1992 roku Al Unser Jr minął linię mety o 0.043 sekundy przed Scottem Goodyearem). Startujący z pole position Hornish do ostatnich metrów walczył o zwycięstwo z debiutującym w tym sezonie w Indy Car miejscowym 19-latkiem Marco Andrettim, synem Michaela. Niewiele brakowało, a młody Marco zostałby najmłodszym zwycięzcą w całej historii Indy 500. Podium uzupełnił jego ojciec, były kierowca Formuły 1. Dla Michaela Andrettiego był to już 15 start w Indy 500 od 1986 roku. Rodzina Andrettich miała więc spory powód do świętowania.

Na czwartej pozycji uplasował się pierwszy nie-Amerykanin Dan Wheldon, czempion serii Indy Car z ubiegłego sezonu. Piąty był Brazylijczyk Tony Kanaan, zdobywca pole position na tym obiekcie sprzed roku. Na szóstym miejscu znalazł się Nowozelandczyk Scott Dixon, który w 2004 roku obdył dwa testy w Formule 1 w zespole Williams. Szkot Dario Franchitti, który debiutował w serii IRL właśnie na Indianapolis Motor Speedway w sezonie 2002 zajął siódme miejsce, a tuż za nim znalazła się przedstawicielka płci pięknej Danica Patrick. Pierwszą dziesiątkę uzupełnili Amerykanin Scott Sharp i Brazylijczyk Vitor Meira.


Wczorajszy wyścig był już 14 triumfem zespołu kierowanego przez Rogera Penske na obiekcie Indianapolis Motor Speedway. Hornish walczył o prowadzenie z Wheldonem, Dixonem i Kanaanem. Po incydencie podczas tankowania na 151 okrążeniu wydawało się, że stracił już szanse na zwycięstwo. Sytuacja przedstawiała była dosyć niebezpiecznie, Hornish ruszy w momencie, kiedy przewód pompy paliwowej utkwił jeszcze w zbiorniku Dallary. Spadł na 7 pozycję i dodatkowo sędziowie nałożyli na niego karę drive through za niebezpieczne zachowanie w boksach.

Wheldon liderował przez 148 okrążeń, ale przebił lewą tylną oponę i 16 okrążeń przed metą zjechał do depo. Na 9 okrążeń przed końcem rywalizacji zarządzono kolejną neutralizację, bo Felipe Giaffone uderzył w ścianę Turn 2. Liderem był wówczas Kanaan, jednak kolega Rubens Barrichello musiał jeszcze zjechać na pit lane aby dotankować. Na czele wyskoczył wówczas weteran Mario Andretti, ale na 3 okrążenia przed metą wyminął go syn Marco. Hornish też zaatakował Michaela, a później Marco. Pierwszy atak na młodego Andrettiego okazał się nieskuteczny i dopiero druga próba na Turn 4 przyniosła prowadzenie na niecałe 100 metrów przed metą.

"To drugie miejsce nic dla mnie nie znaczy" - żalił się rozczarowany Marco. Tymczasem Hornish nie krył swojej radości: "To wspaniałe uczucie. Nie zamieniłbym tego zwycięstwa na żadne inne. Jestem bardzo szczęśliwy, tym bardziej że dopingowało mnie wielu przyjaciół oraz rodzina. Chcę podziękować zespołowi Marlboro Team Penske, zrobili kawał świetnej roboty".

Z dobrej strony pokazała się Danica Patrick, która starała się ukończyć wyścig w pierwszej piątce. Niestety tankowała po raz ostatni przy wywieszonej zielonej fladze z powodu kłopotów z prawym tylnym kołem i ostatecznie finiszowała jako ósma. Żółtą flagę wywieszano 4 razy: po kolizji kolegów z teamu Jeffa Bucknuma i PJ Chessona (okrążenie 2), kraksie Tomasa Schecktera (okrążenie 67), zderzeniu Helio Castronevesa z Buddym Ricem (okrążenie 111) i kontakcie Ala Unsera Jr ze ścianą na Turn 3 (okrążenie 149).

Wszystko zaczęło się jednak nieco wcześniej, od rywalizacji o pozycje startowe. Hornish zapewnił sobie start z pole position. Było to 13 pierwsze pole startowe dla zespołu Penske w Indianapolis 500. Podczas kwalifikacji 26-letni Hornish przejechał cztery okrążenia owalu ze średnią pedkością 368,515 km/godz. Według nowego regulaminu, każdy mógł trzykrotnie wyjechać na cztery szybkie kółka. Rookie Marco Andretti wywalczył drugi rezultat w zespole Andretti Green Racing: Kanaan zajął piąte miejsce, a 19-latek dziewiąte, podczas gdy jego ojciec dopiero trzynaste. "Ojciec przyjechał tu, żeby wygrać wyścig, a nie kwalifikacje" - mówił po wyścigu Marco. Z kolei Danica Patrick zmieściła się w czołowej dziesiątce i tym samym okazała się najlepsza w ekipie Rahal Letterman Racing. "To były najłatwiejsze cztery okrążenia w tym miesiącu. Kiedy samochód jest dobry, wszystko staje się proste" - stwierdziła po kwalifikacjach. Jako ostatni zakwalifikował się mistrz serii Indy Pro Series z 2004 Thiago Medeiros. Brazylijczyk wykorzystał Bump Day, pokonując cztery okrążenia ze średnią 347,230 km/godz. Kanadyjczyk Marty Roth usiłował zrzucić Medeirosa z 33 i zarazem ostatniego pola, jednak wypadł na Turn 1 i rozbił prawą stronę Dallary. AJ Foyt ściągnął z domu w Indianapolis Ryana Briscoe, który właśnie oglądał wtedy w telewizji wyścig serii Champ Car. Przygotowano dla niego rezerwowy samochód, Australijczyk przeszedł badania medyczne, lecz w końcu stwierdzono, że zabraknie czasu na próbę zakwalifikowania się do wyścigu. Pełną graficzną listę startową można zobaczyć tutaj.

W tegorocznej rywalizacji serii Indy Car rozegrano dotychczas 4 eliminacje. W Homested na torze Miami Speedway najszybszy był Wheldon, w St. Petersburg oraz na Twin Ring Motegi w Japoni wygrał Castroneves, a teraz w Indy 500 Hornish. Hornish już w latach 2001-2002 wygrywał serię Indy Car startując w zespole Panther Racing. Kolejny wyścig IRL już 4 czerwca na słynnym torze Watkins Glen.

Finałowa sesja kwalifikacyjna - 21.V.2006
KierowcaNarodowośćBolidCzas okr.
1Sam Hornish JrStany ZjednoczoneDallara IR30:39.777
1Helio CastronevesBrazyliaDallara IR30:39.955
1Tony KanaanBrazyliaDallara IR30:40.078
1Dan WheldonWielka BrytaniaDallara IR30:40.151
1Scott SharpStany ZjednoczoneDallara IR30:40.266
1Scott DixonNowa ZelandiaDallara IR30:40.420
1Tomas ScheckterPołudniowa AfrykaDallara IR30:40.461
1Bryan HertaStany ZjednoczoneDallara IR30:40.478
1Marco AndrettiStany ZjednoczoneDallara IR30:40.541
1Kosuke MatsuuraJaponiaDallara IR30:40.570
1Townsend BellStany ZjednoczoneDallara IR30:40.635
1Danica PatrickStany ZjednoczonePanoz GF09C0:40.637
1Buddy RiceStany ZjednoczonePanoz GF09C0:40.639
1Ed CarpenterStany ZjednoczoneDallara IR30:40.702
1Dario FranchittiWielka BrytaniaDallara IR30:40.715
1Vitor MeiraBrazyliaDallara IR30:40.730
1Eddie Cheever JrStany ZjednoczoneDallara IR30:40.892
1Buddy LazierStany ZjednoczoneDallara IR30:40.919
1Max PapisWłochyDallara IR30:40.946
1Felipe GiaffoneBrazyliaDallara IR30:41.089
1Jaques LazierStany ZjednoczonePanoz GF09C0:41.175
1Michael AndrettiStany ZjednoczoneDallara IR30:41.241
1Larry FoytStany ZjednoczoneDallara IR30:41.302
1PJ JonesStany ZjednoczonePanoz GF09C0:41.354
1Al Unser JrStany ZjednoczoneDallara IR30:41.391
1Roger YasukawaStany ZjednoczonePanoz GF09C0:41.412
1Arie Luyendyk JrHolandiaPanoz GF09C0:41.433
1Stephan GregoireFrancjaPanoz GF09C0:41.496
1Thiago MedeirosBrazyliaPanoz GF09C0:41.663
1Marty RothKanadaDallara IR30:41.677
90. INDIANAPOLIS 500, 28.V.2006, 200 okrążeń x 4,023 km = 804,600 km
KierowcaNarodowośćBolidCzas/strata
1Sam Hornish JrStany ZjednoczoneDallara IR33:10.58,759
1Marco AndrettiStany ZjednoczoneDallara IR3+0,063
1Michael AndrettiStany ZjednoczoneDallara IR3+1,008
1Dan WheldonWielka BrytaniaDallara IR3+1,269
1Tony KanaanBrazyliaDallara IR3+1,645
1Scott DixonNowa ZelandiaDallara IR3+3,056
1Dario FranchittiWielka BrytaniaDallara IR3+5,624
1Danica PatrickStany ZjednoczonePanoz GF09C+5,726
1Scott SharpStany ZjednoczoneDallara IR3+11,125
1Vitor MeiraBrazyliaDallara IR3+17,955
1Ed CarpenterStany ZjednoczoneDallara IR3-1 okrążenie
1Buddy LazierStany ZjednoczoneDallara IR3-1 okrążenie
1Eddie Cheever JrStany ZjednoczoneDallara IR3-2 okrążenia
1Max PapisWłochyDallara IR3-3 okrążenia
1Kosuke MatsuuraJaponiaDallara IR3-4 okrążen
1Roger YasukawaStany ZjednoczonePanoz GF09C-6 okrążeń
1Jaques LazierStany ZjednoczonePanoz GF09C-7 okrążeń
1Airton DareBrazyliaPanoz GF09C-7 okrążeń
1PJ JonesStany ZjednoczonePanoz GF09C-11 okrążeń
1Bryan HertaStany ZjednoczoneDallara IR3-12 okrążeń
Klasyfikacja kierowców po 4 eliminacjach z zaplanowanych 14

P.KierowcaPunkty
1Helio Castroneves156
2Sam Hornish Jr.144
3Dan Wheldon139
4Scott Dixon120
5Tony Kanaan119
6Kosuke Matsuura95
7Dario Franchitti89
--Bryan Herta89
9Marco Andretti88
10Vitor Meira84
11Danica Patrick83
12Scott Sharp82
13Felipe Giaffone73
14Tomas Scheckter67
15Buddy Lazier66
16Buddy Rice63
17Eddie Cheever Jr56
18P.J. Chesson54
%278%3%%%BEZALIGN%P.|Kierowca|Punkty|
19|Ed Carpenter|37|
20|Michael Andretti|35|
21|Jeff Simmons|24|
22|Massimiliano Papis|16|
23|Roger Yasukawa|14|
24|Jaques Lazier|13|
25|Al Unser Jr|12|
--|Roberto Moreno|12|
--|Tomas Enge|12|
--|Townsend Bell|12|
--|P.J. Jones|12|
--|Airton Dare|12|
31|Arie Luyendyk Jr|10|
--|Stephan Gregoire|10|
--|Larry Foyt|10|
--|Thiago Medeiros|10|
--|Jeff Bucknum|10|
36|Paul Dana|6|
%||
Źródło: Autoklub.pl, IndyCar.com, Indy500.com

KOMENTARZE

3
Ave
30.05.2006 08:49
Fakt, S.C. nieco pokrzyzowal ostateczna kolejnosc na mecie. Kanaan jechal po zwyciestwo.. To co zrobil Hornish Jr na ostatnich metrach wyscigu, to mistrzostwo swiata:)
Maraz
30.05.2006 10:25
Jeszcze gdyby tak Mario wystartował - nawet kilka lat temu próbował powrócić na Indy, ale po kraksie na treningach się wycofał. To dopiero by było: trzy pokolenia w jednym wyścigu! Tak czy inaczej cieszy mnie udany występ Marco i Michaela. OK, Michael w F1 nigdy nie pokazał nic nadzwyczajnego (poza podium na Monzy jeśli dobrze pamiętam), ale tak czy inaczej zawsze z przyjemnością śledziłem jego poczynania w CART. A Danica po prostu "wymiata" - jechała słabiutkim Panozem i proszę, ósme miejsce :)
im9ulse
30.05.2006 10:04
syn przed ojcem - tego dawno nie grali :) chyba od czasu Earnhardtow w NASCAR :) ciekawe moze ten Marco kiedys sie pojawi w F1...19 lat i juz tak pomyka.