Smedley: Silniki w F1 są już bardzo zbliżone do siebie

Anglik uważa, iż różnica osiągów nie jest już znaczna
15.06.1608:56
Łukasz Godula
1876wyświetlenia


Rob Smedley, dyrektor do spraw osiągów w Williamsie uważa, że Formuła 1 jest bliska wyrównania osiągów pomiędzy producentami silników.

Gdy wprowadzono nowe jednostki napędowe w 2014 roku, Mercedes zdecydowanie najlepiej odrobił pracę domową i był daleko z przodu. Jednak Ferrari poczyniło znaczne postępy w zeszłym roku, a Renault w obecnym, podczas gdy Honda również zaczyna zmniejszać ogromną stratę z zeszłego sezonu.

W trybie kwalifikacyjnym nie ma tak ogromnej różnicy i widać to gołym okiem - powiedział Smedley. Jeśli popatrzymy na prędkości na pomiarze, nie ma różnicy, bez względu czy ktoś jechał w cieniu aerodynamicznym czy z DRS. Wśród czołowych zespołów mamy już niemal równość.

Honda miała problem z mocą i niezawodnością swojej jednostki po powrocie do F1 w zeszłym roku, jednak Smedley uważa, że nie są aż tak daleko jak niektórzy sądzą.

Wszyscy się zrównują - przyznał Anglik. Honda ma jeszcze lekką stratę, jednak są o rok spóźnieni, gdyż weszli z nowym silnikiem później. Nie jest to strata tak duża, jak niektórzy uważają. Jednak zdecydowanie pomiędzy Mercedesem, Ferrari i Renault różnice są stosunkowo małe.

Na 2017 rok wprowadzono kilka środków, które mają pomóc w dalszym wyrównywaniu osiągów, przy czym usunięto system "talonów". Dodatkowo wprowadzone zostaną od 2016 roku ograniczenia wagowe, ciśnienia doładowania oraz wymiarów, by powstrzymać wyścig zbrojeń zwiększający koszty. Ponadto zastosowany zostanie system pomiarów, dzięki któremu FIA będzie sprawdzała, czy cele zostały osiągnięte.

KOMENTARZE

8
xdomino996
16.06.2016 06:16
Znowu się zaczyna... Nigdy się to nie skończy. Kiedy ludzie zrozumiecie, że to red Bull z góry ma auto które generuje ogromny docisk i oni po prostu zazwyczaj są wolniejsi na prostych bo takie ustawienia są dla nich korzystniejsze i kwestie silnikowe tu nie mają nic do rzeczy. Pamiętam któryś rok jak Vettel zdobył PP na monzy z V max 328, a skrzydełka z tyłu były malutkie, ale ktoś zaraz powie że renault od zawsze było beznadziejne, a że Red Bull dzięki nim wygal tyle lat z rzędu to przecież tylko zasługa samego auta, porażka ludzie
rno2
16.06.2016 12:26
@marios76 Pewnie tak jest. Ale to nie znaczy, ze RBR kłamie. Mogą tracić na prostej te 1,2 sekundy, a potem nadrabiać w zakrętach kilka dziesiątych dzięki dobremu nadwoziu. Zresztą skoro RB12 jest podobno najlepszy, albo minimalnie gorszy od bolidu Mercedesa (np. porównując prędkość w zakrętach), to różnica musi się brać z mocy silników.
marios76
16.06.2016 09:58
@rno2 Tak, nie klamie. Renault jest beznadziejnie slabe I zarowno Ferrari jak I Mercedes nie maja ZADNYCH problemów z wyprzedzeniem Red Bulla np w Kanadzie. ;) Roznica miedzy Renault a Mercedesem jest mniejsza niz miedzy Renault a Honda.
rno2
15.06.2016 12:48
@Michal2_F1 Biorąc pod uwagę długość prostej startowej (około 2 kilometry razem z ostatnimi zakrętami toru przejeżdżanymi pełnym gazem), można przyjąć, że RBR nie kłamie :-)
Michal2_F1
15.06.2016 12:16
Marko dzisiaj powiedział, że RBR straci 1,2s na prostych w Baku. Także promowanie własnych podwozi ma miejsce wszędzie.
Kamikadze2000
15.06.2016 12:08
Smedley'owi chyba płacą za te wypowiedzi. ;) Ale na serio to dobrze wie, że gdyby nie rewolucja techniczna, teraz Williams błąkałby się w środku stawki, nie mając szans na podia.
rno2
15.06.2016 11:38
Może jeśli spojrzeć na samą moc maksymalną to są do siebie zbliżone. Ale obecnie największą rolę odgrywają systemy hybrydowe i tu jest kłopot, bo podczas gdy Mercedes korzysta z energii hybrydowej przez np. 75% okrążenia, to silnik Hondy już nie jest tak dobry i pozwala na korzystanie z tych systemów jedynie w 50% okrążenia. Do tego dochodzi spalanie paliwa - Chociażby ostatnio w Kanadzie mówiono w McLarenie, że silnik Hondy jest strasznie paliwożerny, przez co nie można jechać cały czas z pełną mocą... @rocque myślę, że ścigaliby się z Renault :-)
rocque
15.06.2016 10:56
[quote]Jednak zdecydowanie pomiędzy Mercedesem, Ferrari i Renault różnice są stosunkowo małe.[/quote] Ciekawi mnie w takim razie gdzie byłby teraz Williams z silnikiem Renault :)