Daniel Ricciardo wygrał ekscytujący wyścig o GP Malezji
Po dramacie ze startu Nico Rosberg musiał odrabiać straty kończąc zawody na 3. miejscu.
02.10.1610:42
6825wyświetlenia
Daniel Ricciardo odniósł niespodziewane zwycięstwo w wyścigu o Grand Prix Malezji, korzystając na awarii silnika, do jakiej doszło w bolidzie Lewisa Hamiltona. Australijczyk utrzymał za sobą swego zespołowego kolegę z Red Bulla - Maxa Verstappena, a na najniższym stopniu podium stanął Nico Rosberg.
Start pod znakiem dwóch wirtualnych neutralizacji
Już na starcie okrążenia formującego pech dopadł Felipe Massę, który nie ruszył z miejsca i zgłosił problem z działaniem przepustnicy. Podczas gdy kierowcy pokonywali kolejne zakręty dogrzewając opony i przygotowując się do rozpoczęcia rywalizacji, samochód Massy spychany był w kierunku wyjazdu z alei serwisowej. Spadającą moc silnika zgłaszał z kolei broniący barw Renault Jolyon Palmer.
Pierwszy zakręt przyniósł dramatyczne rozstrzygnięcia, rzutujące na walce o tegoroczne mistrzostwo świata. Sebastian Vettel doprowadził do kontaktu z bolidem Nico Rosberga, który po obrocie spadł na dwudzieste pierwsze miejsce. Vettel uszkodził lewe przednie zawieszenie swego Ferrari, wypychając przy okazji na zewnętrzną Maxa Verstappena, który spadł z trzeciego na piąte miejsce.
Na trzecią pozycję wysunął się Sergio Perez. Solidny awans zaliczył również Esteban Ocon - Francuz zajmował dziesiąte miejsce, przed Sainzem i Alonso. Wprowadzenie okresu wirtualnej neutralizacji zaowocowało zmianami w strategii niektórych kierowców: podczas gdy Magnussen i Gutierrez zostali zmuszeni do zjazdów przez uszkodzenia, Kwiat i Massa zawitali na swoje stanowiska serwisowe wyłącznie w celu wymiany ogumienia. Na trzecim okrążeniu kierowcy powrócili do ścigania - moment ten wykorzystał Verstappen, który odzyskał P3. W tym samym czasie Rosberg plasował się na P16.
Hamilton nie był w stanie uwolnić się spod presji wywieranej przez jadącego na drugiej lokacie Daniela Ricciardo. Australijczyk utrzymywał tempo zbliżone do kierowcy Mercedesa, co pozwalało mu na korzystanie z DRS. Raikkonen z powodzeniem zaatakował Pereza w drugim zakręcie, a Alonso, który po karze za wymianę części składowych silnika rozpoczął zawody z 22. pola, jechał już na na dziewiątym miejscu po udanym manewrze wyprzedzania wykonanym na Grosjeanie. Wkrótce Hiszpan ścigał już następnego w kolejce Valtteriego Bottasa. Siódme okrążenie przyniosło kolejne problemy Felipe Massy, który został wezwany na kolejny postój z powodu przebicia jednej z przednich opon.
Po kilku okrążeniach względnie wyrównanej walki, Hamilton oddalił się od Ricciardo na dwie sekundy. W tym samym czasie Rosberg jechał już na dwunastej pozycji, "siedząc" na tylnym skrzydle bolidu Toro Rosso prowadzonego przez Sainza. Na dziewiątym okrążeniu doszło do kolejnej wirtualnej neutralizacji, po tym jak z powodu awarii hamulców z wyścigu odpadł Grosjean. Korzystając z VSC Red Bull podjął decyzję o ściągnięciu Verstappena do alei serwisowej i założenia do jego bolidu kolejnego kompletu miękkich opon. W pit lane pojawili się także Perez, Hulkenberg, Button, Alonso i Rosberg. Niemiec powrócił do walki na twardej mieszance i po zakończeniu wirtualnej neutralizacji od razu przystąpił do ataku na Hulkenberga. Manewr zakończył się powodzeniem, podobnie jak dwa kolejne, przeprowadzone na Nasrze i Buttonie, do jakich doszło na dwunastym kółku.
Hamilton rozpoczyna realizację strategii jednego postoju
Hamilton okrążenie po okrążeniu budował powoli przewagę nad Danielem Ricciardo. Pół godziny po rozpoczęciu wyścigu wynosiła ona już cztery sekundy. Kierowca z Perth powiększał z kolei dystans dzielący go od jadącego na czwartej pozycji Raikkonena (+5s), za którym ze stratą siedmiu sekund podążał Verstappen. Czołową piątkę uzupełniał Bottas, który czuł na swoich plecach oddech Carlosa Sainza (1,2s). Piętnaste kółko przyniosło walkę Rosberga z Perezem - pojedynek nie trwał długo, a Niemiec przypieczętował awans na ósmą pozycję pewnym wyprzedzaniem na dohamowaniu do dziewiątego zakrętu. W międzyczasie sędziowie nałożyli na Ocona karę doliczenia 5s do czasu najbliższego postoju za przekroczenie dozwolonej prędkości w pit lane.
Na osiemnastym okrążeniu Kevin Magnussen został poproszony o zjazd do boksu i wycofanie się z wyścigu z powodu usterki technicznej. W tym samym czasie Rosberg zyskał kolejne miejsce, z powodzeniem atakując Ericssona na dojeździe do T1. Z kolei na dwudziestym okrążeniu Hamilton zjechał na swój pierwszy pit stop zakładając twarde opony. Jedno kółko później na podobne taktyczne posunięcie zdecydował się Red Bull w przypadku Daniela Ricciardo.
Po powrocie na tor Hamilton zajmował drugie miejsce, za Maxem Verstappenem, który miał w perspektywie konieczność zjazdu do boksów po oznaczone pomarańczowym kolorem Pirelli PZero. W momencie gdy młoda gwiazda Red Bulla rozpoczynała dublowanie wolniejszych kierowców, Hamiltonowi udało się urwać sekundę ze straty do pozycji lidera, wynoszącej około 8s. Co więcej Holender zaczął zgłaszać przez team radio komplikująca mu jazdę utratę przyczepności.
Dokładnie na półmetku wyścigu Verstappen zaliczył drugi pit stop, otrzymując twardą mieszankę. Hamilton natychmiast uzyskał najlepszy międzyczas w pierwszym sektorze, ustanawiając następnie rekordowy rezultat okrążenia Po trzydziestu okrążeniach pokonanych na pośrednich oponach mechaników Williamsa odwiedził Valtteri Bottas (również wymiana na twardą mieszankę), który opuścił pit lane na ósmym miejscu. Krótko po tym Mercedes ściągnął na postój Rosberga. Niemiec, wyposażony w twarde opony, powrócił do walki na szóstej lokacie, za Perezem. Po tym jak Meksykanin również pojawił się w pit lane, najbliższym konkurentem Rosberga został Kimi Raikkonen.
Na dwadzieścia okrążeń przed metą Verstappen tracił dwadzieścia sekund do Hamiltona, stopniowo zmniejszając stratę do zajmującego drugie miejsce Ricciardo. W tym samym czasie Hamilton, starający się kontrolować degradację twardej mieszanki, zgłaszał inżynierom Mercedesa pierwszy odczuwalny spadek osiągów swego ogumienia. Rosbeg konsekwentnie redukował dystans do zajmującego czwarte miejsce Raikkonena, przypuszczając na 29. kółku agresywny acz udany atak na mistrza świata z 2007 roku. W międzyczasie Verstappena i Ricciardo dzieliła tylko jedna sekunda. Holender czaił się za Australijczykiem i próbował swego szczęścia po świetnym wyjściu z wirażu numer cztery - kierowca z Perth nie zamierzał jednak tanio sprzedawać skóry i kontrolując emocje utrzymał pozycję wicelidera.
Hamilton odpada z rywalizacji, Red Bulle walczą o zwycięstwo
Na czternaście okrążeń przed metą Lewis Hamilton odpadł z wyścigu po awarii jednostki napędowej (dokładnie silnika spalinowego), przekazując prowadzenie w ręce Daniela Ricciardo.
Ze względu na wirtualną neutralizację Red Bull podjął decyzję o ściągnięciu do boksów obu swych kierowców, którzy otrzymali do dyspozycji zestawy miękkich opon. W pit lane pojawił się także zajmujący trzecie miejsce Rosberg. Na Niemca nałożono jednak 10-sekundową karę czasową za zderzenie z Raikkonenem, do jakiego doszło wcześniej w drugim zakręcie. Z kolei Gutierrez został zmuszony do zatrzymania swego bolidu na poboczu toru, po tym jak odpadła z niego lewa przednia opona. Po zakończeniu okresu VSC walczących o zwycięstwo Ricciardo i Verstappena dzieliły tylko dwie sekundy.
Podczas gdy Rosberg starał się zapewnić sobie przewagę wystarczającą do utrzymania trzeciego miejsca (na 44. okrążeniu różnica pomiędzy oboma kierowcami oscylowała w granicach 8 sekund), Ricciardo kontrolował wyścig z pozycji lidera, utrzymując dwusekundową przewagę nad Verstappenem. Dalej fani mogli obserwować wyrównaną walkę o piąte miejsce toczoną między Bottasem i Perezem. Po pierwsze punkty w tym sezonie jechał z kolei Jolyon Palmer, plasujący się na dziesiątym miejscu.
Pięć okrążeń przed metą Verstappen tracił do Ricciardo 1,2s. W międzyczasie Nasr wycofał się z wyścigu z powodu usterki technicznej, a Rosberg jechał już dwanaście sekund przed Raikkonenem. Kolejny trudny wyścig kończył Daniił Kwiat zgłaszający problemy z działaniem układu hamulcowego.
Daniel Ricciardo do samego końca wytrzymał presję ze strony zespołowego partnera - Maxa Verstappena (+2,5s), odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w tym sezonie. Rosbergowi udało się wypracować ponad 10-sekundową przewagę nad Raikkonenem, broniąc tym samym miejsca na najniższym stopniu podium. Czołową piątkę uzupełnił Bottas. Dalsze punktowane lokaty przypadły Perezowi, Alonso, Hulkenbergowi, Buttonowi i Palmerowi.
Wyniki wyścigu o GP Malezji
Pogoda na koniec wyścigu:
Temperatura toru: 51°C
Temperatura powietrza: 34°C
Prędkość wiatru: 3,2 m/s
Wilgotność powietrza: 52%
Sucho
KOMENTARZE