Marca: FIA zainteresowała się bolidem Ferrari

Kontrowersje mają dotyczyć obszaru wydechu oraz dodatkowej łopatki na kierownicy.
25.04.1810:37
Nataniel Piórkowski
4048wyświetlenia
Embed from Getty Images

Według informacji hiszpańskiego dziennika Marca FIA bada, czy tegoroczny bolid Ferrari jest zgodny z przepisami technicznymi.

Dziennikarze sugerują, że impulsem do wszczęcia analizy był nietypowy dźwięk wydawany przez wydech w trakcie pokonywania zakrętów toru w Szanghaju. Istnieją podejrzenia, że SF71H wykorzystuje specjalne mapowanie silnika, które wzmacnia efekt kierowania gazów w wydechu na tylne skrzydło.

W ostatnim czasie Nikolas Tombazis - szef działu technicznego FIA do spraw bolidów jednomiejscowych stwierdził w notatce wysłanej do zespołów F1: Nie akceptujemy trybów pracy silnika stworzonych specjalnie w celu zwiększenia przepływu gazów z wydechu podczas przejazdu zakrętów.

By mapowania takie mogły być dopuszczane do użytku, wspomniany wcześniej przepływ gazów musi być wynikiem ustawień, które służą głównie poprawie osiągów lub niezawodności jednostki napędowej.

Kolejne kontrowersje dotyczą dodatkowej łopatki umiejscowionej z tyłu kierownicy bolidu Vettela. Sugerowano, że może ona służyć właśnie do wybierania ustawień pracy silnika, tak by utrzymywać nadmuch gazów z wydechu podczas pokonywania zakrętów. Scuderia zdementowała jednak te pogłoski. Uważa się jednak, że łopatka połączona z przełącznikiem rotacyjnym może służyć do wprowadzania zmian w ustawieniach dyferencjału, mapowania silnika lub zarządzania energią.

Gdy po raz pierwszy dostrzegłem to rozwiązanie potraktowałem je jako kolejną z tych drobnych zmian - stwierdził ekspert do spraw technicznych F1, Craig Scarborough. W tej łopatce jest jednak coś wyjątkowego. Można dostrzec, że jest ona połączona z przełącznikiem rotacyjnym, więc służy do wprowadzania zmian. Tu nie chodzi o to, by kierowca mógł coś włączyć lub wyłączyć. Służy to podwyższaniu lub obniżaniu czegoś w bolidzie.

KOMENTARZE

14
s888
26.04.2018 09:07
Nie wspomnieliście chyba jeszcze tylko o tunelu powietrznym, zatykanym przez kierowcę kolanem :)
marios76
26.04.2018 04:25
@Aeromis Czasem na szukaniu luk w przepisach, bo wszystko co nie jest zabronione jest dozwolone ;) A potem sie dorabia na to paragraf... Jestem kategorycznie przeciwko oszustom, ale do jakiej techniki i postepow doprowadzily zespoly w F1, jaka dzieki temu mamy formule, to widac na przestrzeni lat. Gdyby kazdy zespol w 100% trzymal sie szczegolow zawartych w regulaminach i zasadach, to nie bylo by takiej ewolucji, tylu zmian... rowniez przepisow.
Aeromis
25.04.2018 09:53
@marios76 Tyle że czasem ta "innowacyjność" polega na kreatywnym robieniu tego co już zakazane ;)
marios76
25.04.2018 09:06
Innowacyjnosc F1 polega na tym, ze jak ktos wymysli cos ciekawego, to trzeba tego zabronic ;)
Kamikadze2000
25.04.2018 04:25
Był także system FRIC oraz spalanie oleju. Zawsze coś się ciekawego pojawi. ;)
W
25.04.2018 02:00
@Kazik A od kiedy obaj zawodnicy Ferrari są równo traktowani? Ostatni wyścig musiał rozwiać wątpliwości tych, którzy jak mantrę powtarzali "Kimi musi odejść". Każdy nr 2 w Ferrari skończy jak Kimi - na dobrze płatnej posadzie z szansami na wynik, kiedy nr 1 powinie się noga.
teambuktu
25.04.2018 01:58
@Kazik można. Seb wtedy zapewne w przypływie szczerości powie - to takie nasze nielegalne rozwiązanie, które przyspiesza samochód o 0.5 sekundy. Kimiemu takiego nie daliśmy bo on tutaj nie jest od wygrywania więc nie potrzebuje.
kumien
25.04.2018 11:36
Czyli jak Ferrari powie, że taka mapa poprawia pracę i osiągi w zakrętach to będzie ok? Znaleźli spoko rozwiązanie, a tu jak zawsze zacznie się dowolne interpretowanie przepisów.
Kazik
25.04.2018 11:34
Mnie ciekawi coś innego. Seb ma dodatkową łopatkę a Kimi nie? Nie można po prostu zapytać Seba do czego to potrzebne?
rno2
25.04.2018 10:20
Jak tylko FIA znajdzie coś nielegalnego, to wparuje na scenę Marchionne ze swoim stałym przemówieniem o tym, że Ferrari musi przemyśleć swoje dalsze zaangażownie w F1 i zaraz sprawa ucichnie :-)
Aeromis
25.04.2018 10:19
@teambuktu [quote]czekam na coś z przytupem ;)[/quote]Życzę powodzenia ;)
teambuktu
25.04.2018 10:16
@Aeromis racja ale to chyba nie ta skala. były też uginające się skrzydła RB i jeszcze parę innych pewnie. czekam na coś z przytupem ;)
Aeromis
25.04.2018 09:54
@teambuktu 2012 Niezgodne z regulaminem otwory w podłodze RBR 2013 Nielegalne testy Mercedesa i Pirelli
teambuktu
25.04.2018 09:39
Ciekawe. Dawno nie było większej afery o rozwiązania i naciąganie regulaminu. Chyba od dmuchanych dyfuzorów. A zawsze to jakiś dodatkowy smaczek.