Honda ma problem z silnymi wibracjami jednostki napędowej?

Japoński producent zakończył niedawno współpracę z firmą AVL.
07.01.1914:01
Nataniel Piórkowski
4958wyświetlenia


W rozmowie z niemieckim Auto Bildem Helmut Marko zbagatelizował doniesienia o problemach, jakich na początku współpracy z Red Bullem miała doświadczyć Honda.

W ostatnim czasie japoński koncern wycofał się ze współpracy z AVL.

AVL to największa na świecie niezależna firma zajmująca się opracowywaniem, symulacjami i testami systemów napędowych: silników spalinowych, elektrycznych i hybrydowych, skrzyń biegów, akumulatorów i powiązanego z nimi oprogramowania. Honda od pewnego czasu używała sprzętu dostarczonego przez firmę, aby dokonać możliwie jak największych postępów przed sezonem 2019.

Pomiędzy inżynierami AVL i japońskiego producenta miało dojść jednak do nieporozumień, które doprowadziły do zakończenia współpracy. Niepokojące doniesienia dotyczą silnych wibracji, z jakimi Honda próbuje uporać się przed startem zimowych testów. Konsultant Red Bulla do spraw sportów motorowych - Helmut Marko zapewnia jednak, że w tym celu zostały już podjęte stosowne środki.

Stajnia z Milton Keynes potwierdziła zakończenie współpracy Hondy z AVL. Japoński producent miał także bardzo mocno ograniczyć robocze relacje z doświadczonym inżynierem - Mario Illienem.

Marko zaznaczył, że celem Hondy jest obecnie przeniesienie całego procesu projektowania i produkcji silnika pod jeden dach i zerwanie z modelem pozyskiwania pomocy od zewnętrznych konsultantów.

Austriak przekonuje: Honda znalazła się już przed Renault, a w 2019 roku będzie jeszcze lepsza. Max dostanie wszystko, czego potrzebuje. Cały czas robi postępy. Zdaje się, że dla niego nie ma limitów.

Jeśli Honda nie wyeliminuje problemu wibracji, nie będzie w stanie wykorzystywać pełnego potencjału swej jednostki napędowej, co automatycznie przełoży się na spadek formy Red Bulla i Toro Rosso.

Pomimo szumnych zapowiedzi i optymizmu Red Bulla, Cyril Abiteboul z Renault przekonywał pod koniec grudnia, że do opinii publicznej nie przedostają się wszystkie informacje na temat silnika Hondy. Honda wciąż traci do nas 20 kilowatów. Wiem, co mówią ludzie z Red Bulla, ale ukrywają fakty i manipulują danymi. Rozumiem ich strategię komunikacyjną, ale nie przedstawiają faktów. Skończy się na tym, że zobaczycie, iż Honda traci do nas 20 kilowatów i nie zmieni swej obecnej pozycji.

KOMENTARZE

17
marios76
13.01.2019 06:44
@guzbi Jasne- tak jak bylo z Ricciardo :) Helmut czasem mowi prawde, tylko trzeba czytac miedzy wierszami! ;) @MairJ23 Co masz na mysli z tym styczniem 2017? Mi sie wydawalo, ze zaczelo sie od podzialu strategii na Hiszpanie 2016; wtedy Ricciardo mogl w sposob namacalny doswiadczyc strategii marketingowej Red Bulla. Potwierdzily to Wegry nastepnego sezonu i Azerbejdzan w minionym. Jak ktos myslal o rownksci wRed Bullu, to byl naiwny. :)
guzbi
08.01.2019 09:01
[quote="SirKamil"]Ja też dzisiaj nie potrzebuję nauczyciela czytania. Inaczej niż wtedy, gdy miałem kilka lat.[/quote] Ferrari zerwało z nimi współprace nie ze względu na to, że już nie potrzebowali ich pomocy, tylko z powodu iż nie spełnili tego co obiecywali.
SirKamil
07.01.2019 07:19
Ja też dzisiaj nie potrzebuję nauczyciela czytania. Inaczej niż wtedy, gdy miałem kilka lat.
guzbi
07.01.2019 07:10
[quote="SirKamil"]btw. mam nadzieję, że rezygnacja ze współpracy z wybitnymi specjalistami z AVL nie sprowadzi Hondę na manowce. Mam nadzieję, że w okresie niezmąconej miłości miesiąca miodowego nie przyszedł ładny łysy pan z RB do Hondy i nie powiedział "chce to i to a tamto zróbcie tak i tak, bo aero" a Honda w te pędy tak właśnie zaczęła robić, na co rzekło AVL "Andrzej, to j...ie".[/quote] Przed sezonem 2018 (jakoś latem 2017) z współpracy z AVL zrezygnowało również Ferrari. I jak można było zauważyć, ich silnikowi niczego nie brakowało
dulk
07.01.2019 05:51
[quote="SirKamil"]Mam nadzieję, że w okresie niezmąconej miłości miesiąca miodowego nie przyszedł ładny łysy pan z RB do Hondy i nie powiedział "chce to i to a tamto zróbcie tak i tak, bo aero"[/quote] myślę że pewien łysy pan jak najbardziej chodził do Hondy ale w kwietniu i maju jak podejmowana była decyzja o przejściu na Hondę i był to Newey
SirKamil
07.01.2019 04:36
W przypadku Renault mówi się z kolei, że zupełnie nowa jednostka napędowa zapewnia takie olnięcie mocy względem poprzedników, że dotychczasowe rozwiązania ułożyskowania w turbosprężarce nie wyrabiają. Ciekawy pojedynek, niekoniecznie na szczycie. Może się okazać, że kW będzie sporo, ale jedni i drudzy często będą zamieniać bolid na skuter. W środku wyścigu. btw. mam nadzieję, że rezygnacja ze współpracy z wybitnymi specjalistami z AVL nie sprowadzi Hondę na manowce. Mam nadzieję, że w okresie niezmąconej miłości miesiąca miodowego nie przyszedł ładny łysy pan z RB do Hondy i nie powiedział "chce to i to a tamto zróbcie tak i tak, bo aero" a Honda w te pędy tak właśnie zaczęła robić, na co rzekło AVL "Andrzej, to j...ie".
raafal
07.01.2019 03:43
Bardzo ciekawie zapowiada się ten sezon.
MairJ23
07.01.2019 03:37
@dulk ja tez po cichu wierze, ze nie bedzie tak zle jak mysle :) ale wole nie byc rozczarowanym. Nie licze na wiele, wolalbym byc milo zaskoczony. dodam ze znajac historie Roberta nie oczekuje zupelnie nic - dla mnie liczy sie to ze na slupku wynikow bedzie KUB i flaga :)
dulk
07.01.2019 03:06
@up i o to chodziło RB jak brał Hondę dla TR - by w rok zrobić postęp silnikiem jaki wymaga dwóch lat kwestia czy zobaczymy tego efekt wg mnie szanse poprawy dużo większe niż przy pozostaniu z Renault - przynajmniej mają wpływ na "układ" silnika - i Newey może wtedy pokombinować by odzyskać traconą moc w aero
kawbandos
07.01.2019 03:02
Honda robiła postępy bo ich silnik w pełnej mocy wytrzymywał kwalifikacje, a potem albo padał w wyścigu ale pracował w wyścigu na jakimś słabszym.
dulk
07.01.2019 02:58
[quote="MairJ23"]W Williamsa niestety nie wierze wiec nie bede nawet myslal co z nimi "moglo" by sie wydarzyc. Sa w ciemnej i chyba tam pozostana - szkoda Kubicy.[/quote] Alonso w Williamsie też by pewnie zdobył 50 pkt - bo chyba nikt nie uważa że Sirotkin lub Stroll są szybsi od Vandorne'a ja tam liczę że determinacja Roberta przełoży się na spory progres - i nagle okaże się że nie taki bolid zły - tylko kierowcy wytrenowani na playstation nie dawali rady w 2018
MairJ23
07.01.2019 02:51
Smaczku dodaja takie artykuly - Nie dosc ze Kubica bedzie jezdzil to Vettel ma nowego partnera moze nawet szybszego niz on sam. To tu jeszcze akcja z silnikami Hondy.... moze byc niezle przetasowanie... Ciekawe jestem gdzie w tym wszystkim bedzie stalo Renault i McLaren ? Oj ciekawie moze byc. W Williamsa niestety nie wierze wiec nie bede nawet myslal co z nimi "moglo" by sie wydarzyc. Sa w ciemnej i chyba tam pozostana - szkoda Kubicy. No i oczywiscie zwrocilem uwage czytajac wypowiedz Helmuta na to samo co reszta - Redbull to nie jest 2 kierowcow - RedBull to Max. Nikt inny sie nie liczyl i Ricciardo o tym wiedzial a my sie o tym dowiadujemy wlasnei w takich wypowiedziach Marko. Mysle ze ten cham-Halmut Marko powiedzial Ricciardo to w oczy na korytarzu mijajac sie z nim w Milton Keynes w styczniu 2017 :)
michal132
07.01.2019 02:42
haha jak okaże się to prawdą to będzie śmiechu ;d
dulk
07.01.2019 02:24
no w sumie nie ma się co dziwić - skoro dali mu 30 baniek wynagrodzenia to wiara w MadMax'a musi być na maxymalnym poziomie a Gasly albo "odpali" albo przy Maxie okaże się wolnym kierowcą - jak Vandorne przy Alonso
guzbi
07.01.2019 02:15
Maxiu dostanie a Gasly nie :D
dulk
07.01.2019 02:12
@up oby poza tym wypowiedź Helmuta wręcz komiczna: " Austriak przekonuje: „Honda znalazła się już przed Renault, a w 2019 roku będzie jeszcze lepsza. Max dostanie wszystko, czego potrzebuje. Cały czas robi postępy. Zdaje się, że dla niego nie ma limitów”. " wychodzi że Max jest ważniejszy od RedBull'a i czyżby Max już zamartwiał się, że Marko komunikatami prasowymi go pociesza?
JuJu_Hound
07.01.2019 01:05
W 1987 roku Ayrton Senna wsiadl pierwszy raz do Lotusa Honda to po testach powiedzial ze jest cos nie tak z silnikiem, ktory wprawia auto w ogromne wibrace. Wtedy do samochodu wsiadł Satoru Nakajima i po jezdzie powiedzial - ze to normalne, ten typ tak ma. Wideo z Japoni 1991 pokazujace wibracje samochodu Honda McLaren vs Renault Williams https://youtu.be/6b9GNScSP3Y?t=682