Audetto chce aby zespoły musiały wystawiać testera

Super Aguri proponuje, aby zespoły musiały wystawiać kierowcę testowego w piątki w weekendy GP
03.12.0614:28
Marek Roczniak
924wyświetlenia

Zespół Super Aguri opowiada się za tym, aby zespoły musiały wystawiać kierowcę testowego podczas piątkowych treningów w weekendy Grand Prix w sezonie 2007, pomimo rezygnacji z użycia trzeciego bolidu.

Niektóre zespoły (głównie BMW Sauber) zamierzają w piątki posadzić w jednym ze swoich dwóch bolidów kierowcę testowego, jednak zdaniem dyrektora zarządzającego stajnią SAF1 - Daniela Audetto będą to skrajne przypadki, chyba że FIA wprowadzi przepis wymuszający skorzystanie z usług testera.

Chcemy podczas najbliższego spotkania Komisji Formuły Jeden poprosić inne zespoły o to, aby wystawienie kierowcy testowego w piątek było obowiązkowe. - powiedział Audetto w wywiadzie dla agencji Reuters. Inaczej przy tylko dwóch samochodach do dyspozycji nie zapewnię przewagi poprzez wystawienie kierowcy testowego innym zespołom, które będą tylko korzystały ze swoich kierowców wyścigowych.

Do tej pory sześć najniżej sklasyfikowanych zespołów w poprzednim sezonie mogło wystawiać w piątki trzeci bolid, który zwykle prowadził młody kierowca testowy, zyskując tym samym szansę zaprezentowania swoich umiejętności szerszej publiczności na torach Grand Prix. Właśnie ten przepis ułatwił Robertowi Kubicy zyskanie uznania i w konsekwencji otrzymanie posady kierowcy wyścigowego w BMW.

Ponadto najsłabsze zespoły mogły poprzez zatrudnienie wspieranego przez sponsorów młodego kierowcy testowego poprawić nieco swoją sytuację finansową, jednak przy rezygnacji z możliwości wystawienia trzeciego bolidu w piątki w przyszłym roku stracą tę szansę, chyba że zaproponowane przez Audetto rozwiązanie zostanie pozytywnie przyjęte przez wszystkie zespoły.

Jeśli wystawisz młodego kierowcę testowego, będziesz mniej konkurencyjny jeśli chodzi o dobranie ustawień samochodu, a więc wypadniesz słabiej od konkurencji podczas kwalifikacji i wyścigu. Tak więc albo wszyscy będą musieli korzystać z usług trzeciego kierowcy w piątki, albo bardzo niewiele zespołów da szansę wykazania się swojemu testerowi w piątek. Musimy poczekać i przekonać się, czy kierowca testowy będzie odgrywał istotną rolę w przyszłym roku czy nie.

Super Aguri niewątpliwie chciałoby wystawić w piątek jeszcze jednego japońskiego kierowcę (np. Sakona Yamamoto), jednak nie wiadomo czy w związku z faktem zacieśnienia współpracy z Hondą może liczyć na jakiekolwiek poparcie ze strony Toyoty, McLarena, Renault czy Ferrari. Tym niemniej propozycja Audetto nadal dawałaby młodym kierowcom szansę wykazania się w królowej sportów motorowych, a więc na pewno warto ją rozważyć.

Źródło: Pitpass.com

KOMENTARZE

10
jacek2601
04.12.2006 11:49
Thx Maraz.
Maraz
04.12.2006 11:37
Jacek2601, od 2007 w piątek będzie można jeździć z nowym silnikiem, bo na dwuwyścigowy cykl będą się składały tylko soboty i niedziele (patrz news: WMSC ogłasza zmiany w przepisach na lata 2007 i 2008).
Aquos
04.12.2006 09:11
Pomysł wydaje mi się co najmniej dziwny. Skoro jedynym argumentem jest promowanie testerów (i płynące z tego dodatkowe pieniądze dla zespołów) to równie dobrze można domagać się obowiązku wystawiania testerów do wyścigu. Jeśli zespoły będą widziały taką potrzebę, to będą korzystały z testeró w piątki, ale narzucanie im tego nie ma sensu. Nie przy możliwości koprzystania tylko z 2 bolidów.
jacek2601
04.12.2006 09:01
Dla mnie to jest bez sensu. Jeśli w przyszłym sezonie ( o ile dobrze pamiętam ) będzię można wystawić do testów tylko dwa bolidy i w jednym będzie mógł pojechać kierowca testowy lub wyścigowy to nie przyniesie to pozytywnych rezultatów dla teamów. Przede wszystkim to, że bolidy( silniki ) będą przecież musiały wytrzymać dwa pełne weekendy GP i nie wszystkie teamy z tego skorzystają. Więc, albo wszyscy mają trzeci bolid i testerów do tego, żeby mogli ''zarżnąc'' je na testach i oczywiście odpowiednio je ustawić, albo żadnych testów i testerów. I tak przecież tylko kierowca etatowy jest w stanie w 100% ustawić bolid pod siebie na dany wyścig.
Phaedra
03.12.2006 09:30
marrcus przeczytaj nowy regulamin, troche sie pozmienialo.
Armado
03.12.2006 09:28
W zeszłym sezonie nie jeździli bo oszczędzali silniki i opony. A jak bedzie w tym sezonie? Bo o ile pamiętam to miały nastąpić jakieś zmiany, że w piątki będą inne silniki czy cos takiego. Dobrze sobie przypominam?
marrcus
03.12.2006 08:21
Przecież w piątek mogą się pałetać bo reszta i tak prawie nie jeździ.
Maraz
03.12.2006 06:51
Wiek akurat nie ma mieć nic do rzeczy - tester miałby tylko posiadać superlicencję, a czy będzie miał 18 czy 40 lat to już sprawa zespołu. "Chcemy podczas najbliższego spotkania Komisji Formuły Jeden poprosić inne zespoły o to, aby wystawienie kierowcy testowego w piątek było obowiązkowe." - nie ma tu nic o wieku, choć oczywiście wiadomo, że generalnie chodzi o promowanie młodych kierowców.
Phaedra
03.12.2006 05:02
Tylko ze np. Mak i Ferka beda musialy specjalnie zatrudnic mlodych kierowcow bo teraz ich testerzy to stare dziadki. A moze zorganizowac specjalna sesje tylko dla testerow. Za duzy tlok na torze moze byc niebezpieczny i osobiscie wole ogladac 22 rasowych kierowcow w akcji bez paletajacych sie testerow. Pomijam fakt ze kilku testerow bedzie szybszych od kilku oficjalnych kierowcow.
kaczy
03.12.2006 02:10
Po mojemu koleś myśli nieźle. W końcu niektórzy utalentowani będą mieli okazję do pokazania się z lepszej strony.