Kilka informacji o regulaminie technicznym na sezon 2009

W regulaminie technicznym Formuły 1 na sezon 2009 znalazło się kilka ciekawych zmian
23.12.0613:59
Marek Roczniak
4583wyświetlenia

Wczoraj Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) opublikowała regulamin techniczny Formuły 1 na sezon 2009, w którym znalazło się kilka ciekawych zmian. Zostały już one zatwierdzone przez zespoły i przegłosowane w ostatnich dniach przez Światową Radę Sportów Motorowych (WMSC).

Wiele zapisów odnosi się do nowego systemu odzyskiwania energii kinetycznej (Kinetic Energy Recovery Systems, w skrócie KERS). Urządzenia te będą mogły magazynować moc do 60 kilowatów, a ilość energii możliwej do uwolnienia na przestrzeni jednego okrążenia nie będzie mogła przekroczyć 400 kilodżuli. Magazynowanie mocy będzie mogło się odbywać tylko w czasie jazdy, a o momencie jej uwolnienia w celu przyspieszenia samochodu decydował będzie kierowca.

Inne znaczące zmiany to zwiększenie maksymalnej szerokości bolidów z 1800 do 2000 milimetrów, przy czym minimalna szerokość nie będzie mogła być mniejsza niż 1980mm. Maksymalna szerokość przednich kół zostanie powiększona z 355mm do 365mm, a tylnych z 380mm aż do 460mm. Ta ostatnia zmiana w połączeniu z wprowadzeniem opon typu slick spowoduje znaczne zwiększenie mechanicznej przyczepności bolidów. Rozgrzewanie opon przed ich użyciem nie będzie dozwolone.

Będzie istniała także możliwość uzyskania większej aerodynamicznej siły dociskowej i większego efektu przyssania do toru (ang. ground effect), jako że dopuszczalna szerokość nadwozia wystającego poza tylne koła będzie wynosiła 2000mm, a nie jak obecnie 1000mm. Dodatkowo wprowadzono szereg nowych zapisów dotyczących tylnego skrzydła, co należy postrzegać jako przygotowanie do wprowadzenia skrzydła CDG lub innego rozwiązania mającego ułatwić wyprzedzanie.

Narzucone przez FIA komputery pokładowe (ECU) będą mogły wykorzystywać tylko zaakceptowane przez Federację oprogramowanie. Komunikacja radiowa będzie musiała być otwarta i dostępna zarówno dla FIA, jak i w stosownych momentach dla stacji telewizyjnych. Obok zapowiadanych już wcześniej lampek sygnalizacyjnych w kokpicie, mających informować kierowców o sytuacji na torze, pojawi się także ostrzegawcza lampka połączona z rejestratorem danych z wypadku, która będzie informowała służby ratunkowe o tym jak bardzo niebezpieczny był wypadek.

Źródło: GrandPrix.com, FIA.com

KOMENTARZE

26
marrcus
25.12.2006 01:13
żeby wygładało że coś robią później wracajądo starych rozwiązań i mówiąc na co to genialnego nie wpadli
kuba_new
24.12.2006 02:07
i fajnie tylko po kiego grzyba ciagle majdruja w tych przepisach jak nie w jedna to w druga strone
narf
24.12.2006 08:49
powrot do oldskullowych ksztaltow? :) http://www.pagine70.com/vmnews/lella.jpg 10 lat temu na polsacie leciala manga o wyscigach i wlasnie taka ogromna roznica wielkosci tylnych i przednich kol kojarzyla mi sie w dziecinstwie z wyscigami :)
Yankess
24.12.2006 01:06
Nie wierze własnym oczom! CHcą przyśpieszyc bolidy! Nie tak dawno czytałem o "ograniczeniu siły dociskowej o 50%" wiec jestem bardzo pozytywnie zaskoczony tymi doniesienniami.
Pussik
23.12.2006 09:30
Te przepisy nie są tkaie złe. Tyle, że szersze bolidy, większe predkości w zakrętach, a tory tak samo ciasne. Zakaz używania kocy grzewczych stawia większe wymagania przed kierowcami, a przecież wszyscy tego chcą.
stanson1980
23.12.2006 09:21
Dlatego wole CCWS - gaz w podłoge i jazda, ścigamy się :) - bez debilnych i zbędnie przekomplikowanych przepisów...
Falarek
23.12.2006 09:19
Mi się zmiany podobają zwłaszcza jeśli chodzi o szersze opony i zwiększona szerokość bolidu. Mam tylko nadzieję ze skrzydło CDG nigdy nie wyjdzie bo jak znam życie to g... da bo już była masa "super pomysłów" mających zrewolucjonizować wyprzedzanie a pod drugie a raczej po pierwsze bolid F1 z takim skrzydłem wygląda jak pół d... zza krzaka
rmn
23.12.2006 08:26
mi sie podoba. Generlanie chodzi o to ( chyba;) zeby zwiekszyc przyczepnosc mechaniczna kosztem aerodynamicznej -> rozwiazania blizsze zwyklym samochodom oraz wiecej wyprzedzania + znacznie mniejsze koszty, bo aero będzie mniej istotne.
Maraz
23.12.2006 08:17
Z tymi nierozgrzanymi oponami strasznie przesadzacie - to tak jak byście chcieli powiedzieć, że kierowcy F1 są takimi "cieniasami", iż nie są w stanie wystartować albo wyjechać z boksów na zimnych oponach, chociaż w większości innych serii nie stosuje się od dawna ogrzewaczy. Ja mogę sobie wyobrazić ile prądu idzie na rozgrzewanie opon, skoro każdy zespół dla każdego kierowcy przez kilka godzin rozgrzewa po kilka zestawów opon w weekendy GP. To będzie duża oszczędność, a do tego lepsi kierowcy będą mogli sporo zyskać na zimnych oponach. Jestem jak najbardziej za :)
majron
23.12.2006 07:41
Cos mi sie wydaje ze postepowanie FIA bedzie prowadzic do spadku ogladalnosci. Tyle sie mowi ze jest super kiedy jest duzo wyprzedzania - panowie F1 jest takie fajne bo tu sie wyprzedza innymi predkosciami niz WRC czy innej seri, a jak ktos chce poogladac wyprzedzanie przy nizszych predkosciach to na autostrady! Co do spraw energetycznych to moze poprostu wprowadzic silniki na wodor? Moze w koncu trafiloby to na ulice.Z tego co wiem to w niektorych modelach BMW jest to wstawiane seryjnie.
jaguar666
23.12.2006 07:07
Już widzę starty w sezonie 2009. Nierozgrzane opony nie mają przyczepności na samym starcie, a cała zabawa kończy się na pierwszym zekręcie, gdzie wszystkim brakować będzie sterowności i nie dadzą rady hamować. W kwalifikacjach będzie walka o pierwsze miejsce, aby mieć szansę "schować" się za zakętem, nim inni przyjadą i zrobią sieczkę oraz o ostatnie, aby spokojnie dojechać do pierwszego zakrętu i poczekac, aż wszyscy już się wykoszą. A potem w trakcie wyścigu (o ile ktoś da radę przejechać cokolwiek na zimnych oponach) wszyscy będą jechać na max 2 pitstopy. Nie ma to jak głupie pomysły FIA.
jacek2601
23.12.2006 06:49
:)
Phaedra
23.12.2006 05:55
Historia zatacza kolo.
jacek2601
23.12.2006 05:06
Dobre to. Niedługo bolid będzie mogł zmieniac swoją mase ( oczywiście jeśli kierowca na to pozwoli ). Moc z kału jest bardzo wysoko energetyczna:)
lakeman
23.12.2006 04:55
hm, trochę nie rozumiem tych zmian. Z jednej strony ogranicza się szybkość bolidów (zmiany 'obecne' -silnik, rowkowane opony, coś z aerodynamiką) A za parę lat znowu przyzwala się na jej zwiększenie (będzie lepsza przyczepność = większa prędkość na zakrętach no i tym samym na prostych). Sinusoida jak jasny pierun. Ale podoba mi się ten pomysł z magazynowaniem energii i 'dopalaczem' :)
odidyby
23.12.2006 04:08
zobaczymy co to zmieni
im9ulse
23.12.2006 04:04
z tym rozgrzewaniem opon to chyba chodzi o te "koce" co maja w garazach - bo nie wyobrazam sobie zeby na torze kierowca nie mogl "dogrzewac" !!!???
stanson1980
23.12.2006 03:29
Nie kumam tego: po co zwalniają bolidy zmniejszając pojemności silnika, skoro teraz wprowadzają zmiany, które te bolidy zdecydowanie przyspieszą? Mogłby mi to ktoś wyjaśnić?
Hitokiri
23.12.2006 02:44
zgadzam się całkowicie z kol. pyciek
[FiZoL]
23.12.2006 02:36
No to widze że pan żałosny MM chce odejść z wielkim hukiem tak żeby o nim nikt nie zapomniał, bo nie sądzę żeby pozwolili mu zostać na jeszcze jedną kadencję po wyborach w 2009r Coraz mniej rozumiem działanie tej całej FIA, mam nadzieję ze jest to tylko taki przedświąteczny żarcik
Adriannn
23.12.2006 02:23
Zupełnie bez sensu. Z góry na dół same idoityzmy. "radiowa będzie musiała być otwarta i dostępna zarówno dla FIA, jak i w stosownych momentach dla stacji telewizyjnych. " W takich momentach zaczął bym mówić co robiłem z dziewczyną w łóżku,tak dla śmiechu;D
Pieczar
23.12.2006 02:05
Znowu wprowadzają ground effect, czy ich pogięło ?? Teraz to już w ogóle nie rozumiem ich pomysłów. Najpierw robią wszystko żeby spowolnić bolidy, a teraz będzie taka przyczepność, że na zakrętach bolidy będą 2x szybsze niż obecnie.
rafaello85
23.12.2006 01:54
Ja też nie rozumiem tego zakazu rozgrzewania opon - to jest bez sensu.
pyciek
23.12.2006 01:41
podoba mi sie tylko ta energia a idiotyzmem jest zakaz rozgrzewania opon
dejacek
23.12.2006 01:27
zakaz rozgrzewania opon to bzdura- przecież opony będą znacznie wolniejsze dla wszystkich i zakaz nic nie wprowadza poza karambolem na końcu prostej startowej. Szerokość aut będzie większa ale szerokość torów pozostanie, więc wyprzedzanie nie będzie łatwiejsze. Większa szerokość tyłu przypomina mi z kolei auta z LeMans z zabudowanymi kołami- czyżby krok w tym kierunku? Pewną nadzieję na zwiększenie widowiskowości daje magazynowanie energii- kto pierwszy nauczy się z tego korzystać ten będzie "w czubie" ale później szanse się pewnie wyrównają. No cóż pożyjemy -zobaczymy a póki co wszystkim userom i adminom życzę zdrowych i spokojnych Swiąt
deeze
23.12.2006 01:20
Brzmi w miarę konkretnie i całkiem nieźle. Zobaczymy tylko jak ta energia odnawialna będzie wyglądać...