Kilka informacji o regulaminie technicznym na sezon 2009
W regulaminie technicznym Formuły 1 na sezon 2009 znalazło się kilka ciekawych zmian
23.12.0613:59
4586wyświetlenia
Wczoraj Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) opublikowała regulamin techniczny Formuły 1 na sezon 2009, w którym znalazło się kilka ciekawych zmian. Zostały już one zatwierdzone przez zespoły i przegłosowane w ostatnich dniach przez Światową Radę Sportów Motorowych (WMSC).
Wiele zapisów odnosi się do nowego systemu odzyskiwania energii kinetycznej (Kinetic Energy Recovery Systems, w skrócie KERS). Urządzenia te będą mogły magazynować moc do 60 kilowatów, a ilość energii możliwej do uwolnienia na przestrzeni jednego okrążenia nie będzie mogła przekroczyć 400 kilodżuli. Magazynowanie mocy będzie mogło się odbywać tylko w czasie jazdy, a o momencie jej uwolnienia w celu przyspieszenia samochodu decydował będzie kierowca.
Inne znaczące zmiany to zwiększenie maksymalnej szerokości bolidów z 1800 do 2000 milimetrów, przy czym minimalna szerokość nie będzie mogła być mniejsza niż 1980mm. Maksymalna szerokość przednich kół zostanie powiększona z 355mm do 365mm, a tylnych z 380mm aż do 460mm. Ta ostatnia zmiana w połączeniu z wprowadzeniem opon typu slick spowoduje znaczne zwiększenie mechanicznej przyczepności bolidów. Rozgrzewanie opon przed ich użyciem nie będzie dozwolone.
Będzie istniała także możliwość uzyskania większej aerodynamicznej siły dociskowej i większego efektu przyssania do toru (ang. ground effect), jako że dopuszczalna szerokość nadwozia wystającego poza tylne koła będzie wynosiła 2000mm, a nie jak obecnie 1000mm. Dodatkowo wprowadzono szereg nowych zapisów dotyczących tylnego skrzydła, co należy postrzegać jako przygotowanie do wprowadzenia skrzydła CDG lub innego rozwiązania mającego ułatwić wyprzedzanie.
Narzucone przez FIA komputery pokładowe (ECU) będą mogły wykorzystywać tylko zaakceptowane przez Federację oprogramowanie. Komunikacja radiowa będzie musiała być otwarta i dostępna zarówno dla FIA, jak i w stosownych momentach dla stacji telewizyjnych. Obok zapowiadanych już wcześniej lampek sygnalizacyjnych w kokpicie, mających informować kierowców o sytuacji na torze, pojawi się także ostrzegawcza lampka połączona z rejestratorem danych z wypadku, która będzie informowała służby ratunkowe o tym jak bardzo niebezpieczny był wypadek.
Źródło: GrandPrix.com, FIA.com
KOMENTARZE