Dwie specyfikacje opon w wyścigach od sezonu 2007

Wygląda jednak na to, że nie będzie kolorowych pasków odróżniających je od siebie
19.01.0712:44
Marek Roczniak
2182wyświetlenia

We wrześniu ubiegłego roku informowaliśmy, że firma Bridgestone rozważa wprowadzenie wzorem serii Champ Car zupełnie nowych zasad w Formule 1 dotyczących sposobu dystrybucji opon pomiędzy zespoły. Chodziło o wykorzystywanie zarówno miękkich, jak i twardych opon przez cały weekend Grand Prix, a nie jak dotąd tylko podczas piątkowych treningów.

Wówczas zakładano, że wraz z wprowadzeniem nowych zasad dystrybucji rozważane jest także oznaczanie jednej ze specyfikacji specjalnym kolorowym paskiem, co pozwoliłoby fanom poznać na jakich oponach jedzie w danym momencie każdy kierowca. Takie rozwiązanie jest stosowane właśnie w Champ Car, gdzie miękkie opony mają czerwony pasek namalowany na bocznej ściance.

Jednakże w grudniu Hisao Suganuma przyznał, że firma Bridgestone nie została oficjalnie poproszona o rozważenie takiej możliwości i dodał, że realizacja tego pomysłu w F1 byłaby kłopotliwa, bowiem miękkie opony na jednych torach potrafią pełnić rolę twardych na innych. To wymagałoby produkowania dwóch serii tej samej specyfikacji opony - jednej z kolorowym paskiem i drugiej bez.

Wszystko wskazuje na to, że kolorowe paski na oponach rzeczywiście nie zostaną wprowadzone w życie, bowiem w Regulaminie Sportowym Formuły 1 na sezon 2007 znalazł się tylko zapis (Art. 77c) mówiący o tym, że każdy kierowca musi w wyścigu użyć przynajmniej jednego zestawu opon z każdej specyfikacji na suchą nawierzchnię (jeśli wcześniej nie użył deszczowych opon), ale o kolorach nie ma ani słowa.

Tak czy inaczej czeka nas urozmaicenie wyścigów w sezonie 2007, gdyż konieczność użycia obydwu specyfikacji opon na suchą nawierzchnię spowoduje, że w trakcie wyścigu w różnych jego fazach niektórzy kierowcy będą jechali na miękkich oponach, co powinno ułatwić im wyprzedzenie tych jadących akurat na twardych, czyli bardziej wytrzymałych ale mniej przyczepnych. Dla strategów będzie to także kolejne pole do popisu.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

23
rmn
21.01.2007 10:35
Jest dozwolona tylko jedna zmiana opon?
Pussik
20.01.2007 07:37
Wiecie jak to bedzie wglądac? Czołowka wyścigu rusza na miękkich oponach i robi pit stop w 1/3 dystansu zmieniając opony na twarde. Kierowcy z tyłu stawki startują na twardej mieszance, robią pit stop w 2/3 dystansu i zmieniaja na miękkie opony. Jaki wniosek? Nowy zapis w regulaminie faworyzuje strategie na 1 pit stop.
kuba_new
19.01.2007 10:07
mysle ze to idiotyczny zapis chyba zrobili to z braku inteligentnych pomyslow
owca
19.01.2007 09:56
troche szkoda ze ostatecznie zdecydowali sie nie wprowadzac oznaczeń tych opon :( faktycznie mogłoby byc ciekawie...
deZZember
19.01.2007 06:47
Dobre, to z F1Racing.net mnie rozwaliło :))) sorki za OT ;)
TobaccoBoy
19.01.2007 05:59
napisałem coś w ty stylu do f1rcing.net i nie mal mnie nie zrównali z ziemia.
Maraz
19.01.2007 05:57
Jak już napisałem - nie ja jestem od analizowania regulaminów. Jeśli pojawia się jakaś ważna informacja dotycząca F1, to ją publikuję. Jeśli masz ochotę, to napisz do Autosportu, żeby nie publikowali "przeterminowanych" newsów.
TobaccoBoy
19.01.2007 05:46
Nie Maraz. Po prostu, uważne przeczytanie tego regulaminu zaskoczy wielu ludzi, ale dzięki temu nikt nie powie, że skąd to się wzięło.
Maraz
19.01.2007 05:42
To prawda, że regulamin sportowy na 2007 na stronie FIA jest niby od końca października, ale faktem jest, że nikt tego zapisu do tej pory nie zauważał, więc albo znawcy tematu nie wgryźli się zbytnio w treść, albo zapis ten jakimś trafem dopiero niedawno znalazł się w regulaminie. Dla mnie nie ma to znaczenia - sam nie staram się analizować regulaminów, ponieważ mam zbyt małą wiedzę. Opieram się więc na opinii znawców tematu. Nie wiem, może TobaccoBoy jest uwrażliwiony na "przeterminowane" newsy i dlatego wytyka to przy każdej okazji? :)
TobaccoBoy
19.01.2007 05:41
deZZember, ale regulamin jest dostepny na stronie fia od kilku miechów.
deZZember
19.01.2007 05:28
TobaccoBoy - news jest ze wczoraj z Autosportu :)
Skarpeta
19.01.2007 05:25
ohhh całe szcęście że niema już tym samym Browna w Ferrari bo znowy konkurencja by dostawała sromotne baty
Metalpablo
19.01.2007 04:31
Fakt stratedzy będą mieli nad czym mysleć,ale takie kombinowanie FIA bardzo mi się nie podoba:/.
TobaccoBoy
19.01.2007 03:58
Mi się ten pomysł podoba. wreszcie więcej wyprzedania ( kierowcy na twardszych mieszankach bedą wolniejsi od tych na miękkich, co spowoduje więcej pojedynków)Zmiany regulaminowe FIA coraz bardziej mi się podobają. Teraz tylko czekam na slicki i zakaz używania deflektorów i wszelkich małych skrzydełek w 2008. swoją drogą ten news jest przeterminowany, bo FIA ogłosiła wszystkie zmiany jeszcze w tamtym roku.
andy
19.01.2007 03:55
czemu FIA nie wprowadziło jeszcze obowiązku jazdy odcinka wyścigu bez opon czyli na samych felgach?
Pussik
19.01.2007 03:16
Ja to już k. nic nie rozumiem. :| Jestem za kolorami, przynajmniej będziemy cos wiedziec. Zamiast polepszyć sprawe to ja pogorszyli. No załamka, gdzie Ci ludzie mają mózgi. Teraz 22 bolidy beda smigac raz na miękkich, raz na twardych, a my nie będziemy wiedzieć czemu to Takusato wyprzedza Raikkonena. Jeszcze więcej błędnych domysłow komentatorów TV4. Byłam za wprowadzeniem kolorywych oznaczen, czerwone miekkie, niebieskie twarde (ładniej by się bolidy prezentowały i więcejinfo by było), a obowiązek uzywania obydwu mieszanek to nonsens.
adams
19.01.2007 02:59
Jak kogoś do czegoś się zmusza to już mi słabo. Mam dobre źródła we Wloszech.które są przekonane,że Ferrari będzie faworyzowane przez Bridgestone. Nie ma się co dziwić, skoro od tylu lat współpracują ze sobą.
taiho
19.01.2007 02:42
Faktycznie jest cos w tym ze ten pomysl z obowiazkowym wykorzystaniem obu specyfikacji pomoze czerwonym albo i nie.Nigdy sie tego nie dowiemy co siedzi w glowkach tych panow.
zitol
19.01.2007 02:25
Dziwny przepis.... czyżby to błąd w tłumaczeniu ? Bo wierzyć mi sie w to nie chce....
jaguar666
19.01.2007 01:31
To brzmi jak ukłon w stonę najlepszych strategów w F1, czyli Ferrari :) Możliwe jest, że będziemy świadkami dwóch wizyt w boksach w krótkim odstępie czasu i mam nadzieję, że najpóźniej podczas pierwszych GP w Europie będzie już poprawka do regulaminu.
Ave
19.01.2007 12:38
Bzdurnosc FIA nie zna granic. Powinien sie znalezc rowniez zapis o tym, iz kazdy kierowca podczas wyscigu musi obowiazowo zmienic gacie z twardych na miekkie.
Arczyn
19.01.2007 12:34
Oj będą się liczyły będą :> Trzeba będzie maksymalizować zyski na miękkich oponach i minimalizować straty na twardych :]
niemownikomu
19.01.2007 12:10
nie rozumiem dlaczego zamrazaja rozwoj silnikow i wprowadzaja jednego producenta opon aby niejako liczyly sie bardziej umiejetnosci kierowcow a tu taki klops ze te umiejetnosci nie beda sie praktycznie liczyly tylko zastosowana taktyka przez strategow...