Analiza techniczna modelu Red Bull RB3

Po raz pierwszy od 10 lat Adrian Newey zaprojektował bolid dla innego zespołu niż McLaren
01.02.0712:36
deZZember
2104wyświetlenia

Po raz pierwszy od 10 lat Adrian Newey zaprojektował bolid dla innego zespołu niż McLaren. Jak łatwo można było przewidzieć, nowy Red Bull RB3 przypomina z wyglądu McLarena.

Najbardziej zaskakujący jest jednak fakt, że Newey nie zastosował rozwiązania zero keel, które jest stosowane od pewnego czasu w stajni z Woking, ani V-keel, z jakiego w poprzednim sezonie korzystał Red Bull. Zamiast tego wysoko ceniony Brytyjczyk powrócił do starszego i już rzadko stosowanego rozwiązania twin keel.


Najprawdopodobniej Red Bull będzie jedynym zespołem F1 używającym w tym sezonie takiego rozwiązania. Wszystkie zespoły oprócz Renault, które zaprezentowały już swoje konstrukcje, zastosowały rozwiązanie zero keel (Francuzi pozostali przy V-keel). Reszta zespołów pod koniec zeszłego sezonu również używała rozwiązania zero keel, a więc jest mało prawdopodobne, by coś w tej kwestii się zmieniło.

Newey zastosował już kiedyś twin keel w sezonie 2002 w McLarenie MP4-17. Samo rozwiązanie po raz pierwszy wprowadził do Formuły 1 rok wcześniej Sergio Rinland, ówczesny projektant zespołu Sauber. Konstrukcja RB3 różni się jednak nieco od pierwotnego rozwiązania Rinlanda: dolne wahacze zamocowane są do struktury kila, która wyraźnie wystaje na boki spod podwozia i pełni rolę elementów aerodynamicznych. Podobnie było w przypadku MP4-17.


Konstrukcja typu twin keel wyszła z użycia ze względu na skomplikowanie budowy. Wymagania odnośnie sztywności podwozia spowodowały, że rozwiązanie to miało zbyt dużą masę, przez co większość zespołów zastąpiła go pojedynczym kilem w kształcie V lub całkiem zrezygnowała z kila.

Newey zdecydował się na kompromis: zaakceptował niepożądany ciężar przodu bolidu w zamian otrzymując więcej możliwości w ustawianiu geometrii zawieszenia, a wszystko to ze względu na nowe opony Bridgestone.

W innych miejscach podobieństwa RB3 do projektów wykonanych przez Neweya dla McLarena są jeszcze bardziej wyraźne: widać to najbardziej w kształcie osłon chłodnic i pokrywy silnika, oraz górnego wlotu powietrza. Widać także rozwiązania zaczerpnięte z innych zespołów: tylne skrzydło przypomina konstrukcję Renault, a lusterka wsteczne wzorowane są na lusterkach Ferrari.

Pomimo wielu podobieństw do innych samochodów, RB3 jest jedną z bardziej schludnych konstrukcji zaprezentowanych w tym roku i może być dużym krokiem na przód dla zespołu Red Bull Racing. Wszystko zależy teraz od tego, czy nowy bolid będzie tak szybki, na jaki wygląda.

Zobacz także:


Źródło: Autosport.com (Autor oryginalnego opracowania: Craig Scarborough)

KOMENTARZE

6
weasel2
01.02.2007 05:40
McLuke tu masz dobrze pokazane sposoby mocowania zawieszenia : http://www.f1ultra.pl/forum/viewtopic.php?t=6052 http://www.scarbsf1.com/keels/formula_1_keels.htm
Falarek
01.02.2007 03:09
McLuke __Zero, twin czy V-keel to nic innego jak różne sposoby mocowania dolnego wahacza przedniego zawieszenia do nadwozia a ich konstrukcja poza charakterystyką zawieszenia wpływa też na przepływ powietrza pod samochodem czyli ma jakiś tam wpływ na aerodynamikę.
sadektom
01.02.2007 01:57
McLuke oczywiscie, od tego zalezy zawieszenie i balans bolidu.
McLuke
01.02.2007 01:13
sorry, że się spytam, ale muszę bo ja tego nie rozumiem :/ Czym tak na prawdę jest zero,twin i V-keel? Czy ma to jakiś wpływ na prowadzenie lub inne parametry bolidu? Pozdrawiam i z góry dzięki za odpowiedź :D
Jakuzo
01.02.2007 01:06
A i po pierwszych startach, jesli okaze sie ze RB3 jest szybki, jedni powiedza ze Newey to cudotworca, inni znowu ze to jednak silnik Renaulta :) Jak to w F1, nigdy do konca nie wiadomo w jakim stopniu co dziala na osiagi bolidow.
leon
01.02.2007 11:59
Na potwierdzenie opinii o geniuszu Neweya lub jej upadku , przyjdzie nam chyba poczekać do pierwszych startów . Być może jest takim geniuszem jakim miał być Gascoyn w Toyocie .Zycie zweryfikuje .