Toyota zaprezentowała bolid TF103

08.01.0300:00
Marek Roczniak
1212wyświetlenia

Zespół Panasonic Toyota Racing zaprezentował dzisiaj na francuskim torze Paul Ricard swój najnowszy bolid, oznaczony symbolem TF103. Pod względem konstrukcji bolid ten jest ewolucją zeszłorocznego samochodu (TF102), z którym Toyota w miarę udanie zadebiutowała w mistrzostwach świata Formuły Jeden w sezonie 2002. Według głównego projektanta - Gustava Brunnera, który tym razem nadzorował już cały proces powstawania, bolid TF103 jest nie tylko lżejszy od swojego poprzednika, co pozwala na bardziej efektywne rozmieszczenie balastu (według przepisów minimalna waga z kierowcą wynosi 600 kg), ale również generuje większą siłę dociskową i jest bardziej wydajny pod względem aerodynamicznym. Ponadto Brunner wyraził nadzieję, iż udało się osiągnąć kompromis pomiędzy zbudowaniem szybkiego i zarazem niezawodnego bolidu. Część komponentów nowego pojazdu została już przetestowana dzięki przejściowej wersji zeszłorocznego bolidu TF102B, w tym jeden z najważniejszych elementów - silnik, a także siedmiobiegowa skrzynia biegów. Priorytetami przy projektowaniu przez zespół techniczny pod dowództwem Luki Marmoniego nowej jednostki napędowej, oznaczonej symbolem RVX-03 było zmniejszenie wagi i zwiększenie mocy przy jednoczesnym zachowaniu niezawodności na poziomie zeszłorocznego modelu (RVX-02), który według wielu znawców tematu był najmocniejszą stroną całości.


Całkowitej zmianie uległ tymczasem skład kierowców, którzy w przyszłym sezonie będą reprezentowali Toyotę na torach Formuły Jeden. Pierwszym z nowych nabytków jest Olivier Panis, który ze względu na blisko dziesięcioletnie doświadczenie jest wręcz bezcennym kierowcą dla stawiającej nadal pierwsze kroki japońskiej stajni. Mający w swoim dorobku jedno zwycięstwo (Grand Prix Monako 1996) Francuz jest bardzo zadowolony ze swojego nowego pracodawcy, który według niego posiada wszystkie podstawowe składniki do poczynienia znacznych postępów w sezonie 2003, jednak aby w pełni ocenić, na ile duży postęp jest możliwy, musi najpierw zapoznać się z nowym bolidem.


Partnerem Panisa jest świeżo upieczony mistrz amerykańskiej serii CART - Cristiano da Matta. Brazylijczyk tytuł ten wywalczył kierując bolidem napędzanym silnikiem Toyoty, zapewniając tym samym japońskiemu koncernowi tytuł najlepszego producenta silników dla tejże serii w 2002 roku. Podczas prezentacji nowego bolidu 29-letni da Matta nie chciał wyznaczać jakichś konkretnych celów na zbliżający się sezon, gdyż jak stwierdził jest jeszcze na to zbyt wcześnie, ale jednocześnie przyznał, iż jazda bolidem Formuły Jeden ze względu na znacznie większą prędkość pokonywania szybkich zakrętów w stosunku do bolidów serii CART jest dla niego bardzo ekscytująca. Brazylijczyk jest kolejnym kierowcą podążającym w ślady Jacquesa Villeneuve'a, Alexa Zanardiego oraz Juana Pablo Montoi i wszyscy z pewnością bacznie będą przyglądać się jego poczynaniom w najbardziej prestiżowej serii wyścigowej na świecie. Ponadto zespół wzbogacił się o nowego kierowcę testowego, którym został były reprezentant zespołów British American Racing i Jordan - Ricardo Zonta.


Mający swoją główną siedzibę w Kolonii zespół Panasonic Toyota Racing od zakończenia sezonu 2002 przeprowadził w swoich szeregach kilka roszad personalnych na stanowiskach kierowniczych, mających na cele zwiększenie efektywności całej organizacji. Głównym zadaniem było odciążenie szefa zespołu - Ove Anderssona, który miał na swojej głowie zbyt wiele obowiązków. Szwed ma nadzieję, iż w przyszłym sezonie kierowcy reprezentujący barwy japońskiej stajni będą mogli regularnie walczyć o punkty. Jak sam przyznał, "jest to dosyć ambitny cel, ale musimy mierzyć tak wysoko, ponieważ nie jesteśmy już nowi w tej branży. Tego właśnie spodziewać się będą wszyscy od trzeciego pod względem wielkości producenta samochodów na świecie i musimy zrobić wszystko, aby osiągnąć ten cel".

Od jutra Toyota rozpoczyna testy na torze Paul Ricard. Jako pierwszy okazję do zapoznania się z nowym bolidem TF103 będzie miał Olivier Panis, natomiast Cristiano da Matta będzie przeprowadzał kolejne testy za kierownicą przejściowego bolidu TF102B.

Dane techniczne bolidu Toyota TF103 znajdują się w dziale zespoły.