FIA ujawniła proponowane zmiany na sezon 2011

Federacja chce między innymi umożliwić stosowanie ruchomych części aerodynamicznych
27.06.0721:59
Marek Roczniak
4718wyświetlenia
Dzisiaj w Paryżu obradowała Światowa Rada Sportów Motorowych. Dyskusja dotyczyła głównie zmian w przepisach na sezon 2011, a jej rezultatem jest opublikowana na oficjalnej stronie FIA lista propozycji, które przedstawiają się następująco:

Wydajność silnika

Moc silnika będzie ograniczona poprzez wprowadzenie maksymalnego tempa przepływu energii. Jednakże będzie także wprowadzonych kilka ograniczeń dotyczących cyklu silnika, które mogą obejmować turbodoładowanie i odzyskiwanie energii. Wydaje się, że doprowadzi to do podniesienia o co najmniej 20% wydajności termicznej.

Opór powietrza

Dozwolone będą ruchome urządzenia aerodynamiczne, które spowodują zmniejszenie oporu powietrza o ponad 40% i tym samym umożliwią 40-procentową redukcję mocy potrzebnej do uzyskiwania obecnych prędkości.

Odzyskiwanie energii

Odzyskiwana podczas hamowania energia będzie służyła do napędzania zarówno przedniej jak i tylnej osi. Jednakże w celu uniknięcia osiągania zbyt niebezpiecznych maksymalnych prędkości, ilość energii możliwej do uwolnienia na każdej prostej będzie ograniczona.

Paliwo

Całkowita ilość energii paliwa zużywana podczas wyścigu będzie z góry narzucona, co spowoduje zachętę do osiągania jeszcze lepszej ogólnej efektywności. Emisja CO[sub]2[/sub] do atmosfery zostanie jeszcze bardziej zredukowana poprzez wprowadzenie benzyny, która będzie częściowo składała się z odnawialnych, nie stanowiących pożywienia surowców biologicznych. Będzie ona musiała jednak spełniać normy dotyczące pomp paliwowych.

Wyprzedzanie

Wyprzedzanie w Formule Jeden jest obecnie bardzo trudne, ponieważ samochód jadący z przodu ma duży wpływ na aerodynamikę auta podążającego blisko za nim. Nowe przepisy dotyczące aerodynamiki spowodują zmniejszenie o połowę siły dociskowej i samochód z tyłu nie będzie już tak bardzo tracił wydajności aerodynamicznej. Proponowane jest także automatyczne wyeliminowanie deficytu docisku w samochodzie jadącym blisko za innym.

Specyfikacja

Z powyższych punktów wynika, że szacunkowa specyfikacja bolidów będzie wyglądała następująco:
  • Czterocylindrowe silniki o pojemności 1,3-1,5 litra;

  • Brak ograniczenia obrotów czy doładowania;

  • Tempo przepływu energii będzie generować 300kW, wliczając w to energię odzyskaną z wydechu;

  • Odzyskiwanie 200kW energii z hamulców, przednia i tylna oś;

  • 400-600kJ energii zwracanej na jednej prostej;

  • Spełniające normy pomp paliwowych biopaliwo;

  • Narzucona i dostarczana przez FIA podłoga oraz być może inne części aerodynamiczne;

  • Połowa siły dociskowej z sezonu 2007;

  • Regulowane, z góry narzucone skrzydła i układ chłodzenia;

  • Automatyczne regulowanie siły dociskowej w samochodzie jadącym blisko za innym;

  • Czasy okrążeń i maksymalne prędkości na poziomie z sezonu 2009;

  • Zmniejszenie zużycia paliwa o ponad 50%.


Koszty

Proponowane jest podjęcie kilku kroków mających zmniejszyć wydatki, wliczając w to:
  • Standaryzację komponentów;

  • Homologacja pojedynczych komponentów i części składających z większej liczby elementów;

  • Ograniczenia materiałów;

  • Wydłużony czas życia części;

  • Ograniczenie liczby personelu pracującego podczas wyścigów;

  • Restrykcje dotyczące użycia konkretnych narzędzi (np. tuneli aerodynamicznych).


Wszystkie przedstawione powyżej postanowienia zostaną rozwinięte do postaci szczegółowych przepisów we współpracy z zespołami i producentami zaangażowanymi w wyścigi Formuły 1.

Źródło: FIA.com

KOMENTARZE

28
ewreteyrytu
09.07.2007 02:13
Szkoda słów,zle było gdy były3l-v10?po ch.......te zmiany
SpeedyGonzales
29.06.2007 05:32
Nie wiem czy to prawda, ale w następnym sezonie nie będzie kontroli trakcji. Możliwe, że się pomyliłem. Poprawcie mnie jak coś.
Fireball
28.06.2007 09:47
Oj rafaello85 dobiłeś mnie tą informacją, a już miałem nadzieję... Co się dzieje z formułą 1??? Przerażają mnie te wszystkie techniczne innowacje, tego wszystkiego jest po prostu za dużo a do tego jeszcze dążenie do zapewnienia całkowitego bezpieczeństwa kierowcy zabija ten sport jak kiedyś powiedział chyba Webber i podzielam jego zdanie bo jak tak dalej pójdzie to bolidy w przyszłości będą zdalnie sterowane. W F1 musi być duża doza ryzyka a tymczasem mówi się prawie tylko o ograniczeniach obrotów itp...
Horn
28.06.2007 05:09
Jeszcze kilka lat i w f1 będą jeździć gokartami
Endrju Szopen
28.06.2007 03:57
Zmiany nie są takie złe, były gorsze pomysły...
rafaello85
28.06.2007 02:43
didu i Fireball... W sezonie 2008 dalej będą obowiązywały opony z bieżnikiem! Co prawda pierwotnie FIA planowała przejście na slicki począwszy od przyszłego roku, ale ostatecznie zrezygnowali z tego pomysłu. Slicki ( jeśli dobrze pójdzie ) zostaną wprowadzone w 2009r. Informacja na ten temat również była na f1.wm.....;)
Hitokiri
28.06.2007 02:29
4 cylindry? może jeszcze w dizlu, co? :'(
Teliss
28.06.2007 01:00
Ciekawe czy sam wyglad bolidu F1 bardzo sie zmieni.
phaeton
28.06.2007 11:45
Jestem bardzo ciekawy ruchomych urządzeń aerodynamicznych, widok z kamery w bolidzie pokazujący zmieniające się ustawienia może być bardzo interesujący. Poza tym uważam, że każda zmiana pozwalająca na zwiększanie różnicy pomiędzy poszczególnymi konstrukcjami jest jak najbardziej na miejscu. Druga interesująca rzecz to odzyskiwanie energii, rozwiązanie żywcem z aut hybrydowych, bardzo, bardzo ciekawe. Pozdrawiam wszystkich :)
Fireball
28.06.2007 09:36
Owszem didu od 2008 w bolidach znowu będą stosowane prawdziwe slicki, zapewne z tego względu zostanie zmniejszona przyczepność aerodynamiczna. Artykuł na ten temat czytałem jakieś 2 lata temu w f1wm...
didu
28.06.2007 09:19
Może troszke odbiegne od tematu ale czy to prawda że od przyszłego roku wszyscy będą jeździć na oponach slick ?
GroM
28.06.2007 08:13
Na pewno bedzie ciekawie, poza tym te przepisy sa dopiero wstepnie ustalone i zanim dokladnie powiedza co bedzie za te pare lat, to jeszce wiele sie zmieni. Poza tym jak mieli na ten sezon wprowadzic te same opony i zamrozenie silnikow to duzo ludzi tez narzekalo, a nagle sezon 2007 jest ciekawszy niz ostatnie 3 sezony. Nikt juz nie narzeka ze ktos mial lepsze opony, pzoa tym jak deszcz popada to tez kazdy bedzie mial takie same, a nie jakis tam producent mial lepsze i lepiej pojechali. Procz tego sam jestem ciekaw jakie moce moga uzyskiwac stosujac pojemnosc znane ze zwyklych autek ktorymi jezdzi sie na codzien, a na pewno wiele. Zobaczymy co bedzie dalej.
jaguar666
28.06.2007 07:47
A nie zapomnieli ogłosić zniesienia klasyfikacji konstruktorów, bo wydaje się, że będzie ona zbędna i myląca?
Bartley
28.06.2007 07:01
Podejrzewam ,ze gdyby kibice nic nie wiedzieli o szczegolach zmian i weszly one w zycie ze tak powiem potajemnie, to prawie wszyscy byliby zadowoleni. Nie slyszeliby roznicy w wyciu bolidow, szybkosc by im odpowiadala, do wygladu szybko by sie przyzwyczaili, cieszyliby sie z czestego wyprzedzania. Wszystko byloby cacy. Ale jak taki kibic czyta szczegoly zmian, to oczywiscie rozdziera szaty i placze ze konczy z F1, bo to nie ten sam sport:/. A wystarczy spojrzec jak bolidy wygladaly na poczatku F1. Przez kilkadziesiat lat zmienilo sie w nich wszystko, a takich zmian po ktorych kibice dostawali palpitacji serca bylo pelno. F1 ma sie niezle, a radykalne zmiany sa potrzebne od czasu do czasu. Bo prawdziwa formula 1 to nie tylko szczytowa technika, ale i emocje zwiazane z tym sportem ktorych dzisiaj brak.
Phaedra
27.06.2007 11:06
Silniki 1,5 l turbo byly juz dwa razy w historii F1 kiedy ostatnio jezdzily osiagaly 1000KM i ponad 1300 KM w qualu. Byly to jednostki 4 i 6 cylindrowe np silniki Hart w Tolemanie Senny z 84 i TAG w McLarenie w ktorym Lauda (84) i Prost (85) zdobywali tytuly, Piquet w 83 wygral MS na 4 cyl. silniku BMW. Co prawda FIA mysli o mocach rzedu 500 KW + cos ekstra z odzysku, podejrzewam ze moc bedzie ograniczona przez zwiekszona trwalosc silnika na wiecej GP. Bedzie mozna podkrecac turbo w celu chwilowego zwiekszenia mocy, mniejsza sila docisku + elektronicznie regulowane skrzydla itd. Moze byc ciekawiej niz teraz a raczej na pewno bedzie. ostatni raz moderuję, kolejne nieuprzejme posty będę kasował bez względu na wartość merytoryczną/MDK
gnt3c
27.06.2007 10:22
to wszystko brzmi jak z archiwum X :D
majron
27.06.2007 10:14
to ja juz wole ogladac tyle wyprzedzania jak teraz to mozna zobaczyc niz nic nie ogladac...
himself
27.06.2007 10:12
dobrze ze zmiany ida w usprawnienie wyprzedzania. ruchome i ograniczone czesci aerodynamiczne na pewno sie przydadza. dobrze by bylo wtedy nadrobic to wprowadzajac spowrotem full-sclicki.
ICEman
27.06.2007 09:59
OMG "Czterocylindrowe silniki o pojemności 1,3-1,5 litra;" myślałem że V6 to już przesada a tu proszę :/ , bolidy mają utracić 40 % docisku hah "no comment". jeżeli w dziedzinie turbosprężarek na 2011 nie będzie żadnych ograniczeń to nie będzie tak strasznie te 350 kmh będą osiągać na Monzy. ale jakoś jestem w szoku gdy zobaczyłem 4 cylindry, myślę że te przepisy jeszcze będą się zmieniać do 2011 jeszcze czasu
owca
27.06.2007 09:51
juz od dłuzszego czasu jest wspominane ze bolidy beda musiały byc zaopatrzone w systemy odzyskujace energie z układu wydechowego czy hamulców. ale do tej pory nie mam pojęcia jak to ma wyglądać i jak działać :P
rafaello85
27.06.2007 09:06
Koniec F1!!! Gdy tylko zaczną te debilizmy wprowadzać w życie tak od razu kończe z oglądaniem wyścigów. Bo nie mam zamiaru się denerwować. Brak mi słów jak czytam co chcą zrobić z moim ulubionym sportem:(((((( Boże patrzysz i nie grzmisz. Wszystkich członków Światowej Rady Sportów Motorowych łacznie z prezydentem FIA na SYBIR!!!!!!!
slawek_s
27.06.2007 09:01
w latach 80-tych turbodoladowane silniki mialy 6 cylindrow i 1,5 litra pojemnosci. Moce przekraczaly znacznie 1000KM w czasie kwalifikacji i nieznacznie 1000KM w czasie wyscigu. To malo?
Abaddon
27.06.2007 08:52
ciekawy jednak wydaje mi sie pomysł ruchomych części aerodynamicznych...jakie zawiłości wymyślą aerodynamicy?spojlery nad kołami?
Jacenty_F1
27.06.2007 08:44
Jeżeli czasy okrążeń zostaną na poziomie 2009r a zmiany ułatwią wyprzedzanie to ja nie widzę problemu a silniki 1,5l już kiedyś były tylko te nowe będą o niebo lepsze.
Szu
27.06.2007 08:43
Na razie wygląda to wszystko bardzo zawile i jak wyobrażam sobie taki bolid to widzę jakieś straszne monstrum. Max to sprytny człowiek i wie jak negocjować a przedstawiciele teamów to też mądrzy ludzie i coś mi się wydaje że jeszcze parę takich spotkań i z tych szumnych zapowiedzi za jakiś czas wyklaruje się jasny obraz i (w co bardzo wierzę) F1 aż tak bardzo się nie zmieni i pozostanie królową motosportu. Na pewno będzie postawiony większy nacisk na ochronę środowiska i samochody będą tak skonstruowane że będzie więcej wyprzedzania.
Player1
27.06.2007 08:20
1.3 - 1.5 z tłokiem Vankla - czemu nie.
Darth ZajceV
27.06.2007 08:17
Moze być nieźle ale jak na mój gust to przeginają z tymi silnikami. 1.5? Za ostro trochę.
Abaddon
27.06.2007 08:14
Czterocylindrowe silniki?! Co to ma być?!Nie...brak mi słów....