FIA ujawniła proponowane zmiany na sezon 2011
Federacja chce między innymi umożliwić stosowanie ruchomych części aerodynamicznych
27.06.0721:59
4718wyświetlenia
Dzisiaj w Paryżu obradowała Światowa Rada Sportów Motorowych. Dyskusja dotyczyła głównie zmian w przepisach na sezon 2011, a jej rezultatem jest opublikowana na oficjalnej stronie FIA lista propozycji, które przedstawiają się następująco:
Wydajność silnika
Moc silnika będzie ograniczona poprzez wprowadzenie maksymalnego tempa przepływu energii. Jednakże będzie także wprowadzonych kilka ograniczeń dotyczących cyklu silnika, które mogą obejmować turbodoładowanie i odzyskiwanie energii. Wydaje się, że doprowadzi to do podniesienia o co najmniej 20% wydajności termicznej.
Opór powietrza
Dozwolone będą ruchome urządzenia aerodynamiczne, które spowodują zmniejszenie oporu powietrza o ponad 40% i tym samym umożliwią 40-procentową redukcję mocy potrzebnej do uzyskiwania obecnych prędkości.
Odzyskiwanie energii
Odzyskiwana podczas hamowania energia będzie służyła do napędzania zarówno przedniej jak i tylnej osi. Jednakże w celu uniknięcia osiągania zbyt niebezpiecznych maksymalnych prędkości, ilość energii możliwej do uwolnienia na każdej prostej będzie ograniczona.
Paliwo
Całkowita ilość energii paliwa zużywana podczas wyścigu będzie z góry narzucona, co spowoduje zachętę do osiągania jeszcze lepszej ogólnej efektywności. Emisja CO[sub]2[/sub] do atmosfery zostanie jeszcze bardziej zredukowana poprzez wprowadzenie benzyny, która będzie częściowo składała się z odnawialnych, nie stanowiących pożywienia surowców biologicznych. Będzie ona musiała jednak spełniać normy dotyczące pomp paliwowych.
Wyprzedzanie
Wyprzedzanie w Formule Jeden jest obecnie bardzo trudne, ponieważ samochód jadący z przodu ma duży wpływ na aerodynamikę auta podążającego blisko za nim. Nowe przepisy dotyczące aerodynamiki spowodują zmniejszenie o połowę siły dociskowej i samochód z tyłu nie będzie już tak bardzo tracił wydajności aerodynamicznej. Proponowane jest także automatyczne wyeliminowanie deficytu docisku w samochodzie jadącym blisko za innym.
Specyfikacja
Z powyższych punktów wynika, że szacunkowa specyfikacja bolidów będzie wyglądała następująco:
Koszty
Proponowane jest podjęcie kilku kroków mających zmniejszyć wydatki, wliczając w to:
Wszystkie przedstawione powyżej postanowienia zostaną rozwinięte do postaci szczegółowych przepisów we współpracy z zespołami i producentami zaangażowanymi w wyścigi Formuły 1.
Źródło: FIA.com
Wydajność silnika
Moc silnika będzie ograniczona poprzez wprowadzenie maksymalnego tempa przepływu energii. Jednakże będzie także wprowadzonych kilka ograniczeń dotyczących cyklu silnika, które mogą obejmować turbodoładowanie i odzyskiwanie energii. Wydaje się, że doprowadzi to do podniesienia o co najmniej 20% wydajności termicznej.
Opór powietrza
Dozwolone będą ruchome urządzenia aerodynamiczne, które spowodują zmniejszenie oporu powietrza o ponad 40% i tym samym umożliwią 40-procentową redukcję mocy potrzebnej do uzyskiwania obecnych prędkości.
Odzyskiwanie energii
Odzyskiwana podczas hamowania energia będzie służyła do napędzania zarówno przedniej jak i tylnej osi. Jednakże w celu uniknięcia osiągania zbyt niebezpiecznych maksymalnych prędkości, ilość energii możliwej do uwolnienia na każdej prostej będzie ograniczona.
Paliwo
Całkowita ilość energii paliwa zużywana podczas wyścigu będzie z góry narzucona, co spowoduje zachętę do osiągania jeszcze lepszej ogólnej efektywności. Emisja CO[sub]2[/sub] do atmosfery zostanie jeszcze bardziej zredukowana poprzez wprowadzenie benzyny, która będzie częściowo składała się z odnawialnych, nie stanowiących pożywienia surowców biologicznych. Będzie ona musiała jednak spełniać normy dotyczące pomp paliwowych.
Wyprzedzanie
Wyprzedzanie w Formule Jeden jest obecnie bardzo trudne, ponieważ samochód jadący z przodu ma duży wpływ na aerodynamikę auta podążającego blisko za nim. Nowe przepisy dotyczące aerodynamiki spowodują zmniejszenie o połowę siły dociskowej i samochód z tyłu nie będzie już tak bardzo tracił wydajności aerodynamicznej. Proponowane jest także automatyczne wyeliminowanie deficytu docisku w samochodzie jadącym blisko za innym.
Specyfikacja
Z powyższych punktów wynika, że szacunkowa specyfikacja bolidów będzie wyglądała następująco:
- Czterocylindrowe silniki o pojemności 1,3-1,5 litra;
- Brak ograniczenia obrotów czy doładowania;
- Tempo przepływu energii będzie generować 300kW, wliczając w to energię odzyskaną z wydechu;
- Odzyskiwanie 200kW energii z hamulców, przednia i tylna oś;
- 400-600kJ energii zwracanej na jednej prostej;
- Spełniające normy pomp paliwowych biopaliwo;
- Narzucona i dostarczana przez FIA podłoga oraz być może inne części aerodynamiczne;
- Połowa siły dociskowej z sezonu 2007;
- Regulowane, z góry narzucone skrzydła i układ chłodzenia;
- Automatyczne regulowanie siły dociskowej w samochodzie jadącym blisko za innym;
- Czasy okrążeń i maksymalne prędkości na poziomie z sezonu 2009;
- Zmniejszenie zużycia paliwa o ponad 50%.
Koszty
Proponowane jest podjęcie kilku kroków mających zmniejszyć wydatki, wliczając w to:
- Standaryzację komponentów;
- Homologacja pojedynczych komponentów i części składających z większej liczby elementów;
- Ograniczenia materiałów;
- Wydłużony czas życia części;
- Ograniczenie liczby personelu pracującego podczas wyścigów;
- Restrykcje dotyczące użycia konkretnych narzędzi (np. tuneli aerodynamicznych).
Wszystkie przedstawione powyżej postanowienia zostaną rozwinięte do postaci szczegółowych przepisów we współpracy z zespołami i producentami zaangażowanymi w wyścigi Formuły 1.
Źródło: FIA.com
KOMENTARZE