McLaren twierdzi, że Renault zyskało nieuczciwą przewagę

Prawnicy utrzymują, że pliki zespołu były przedmiotem dyskusji do 18 pracowników Renault
23.11.0711:12
Marek Roczniak
3183wyświetlenia

Zespół McLaren przedłożył FIA swoje argumenty prawne dotyczące oskarżenia Renault o szpiegostwo. Sprawą tą zajmie się na początku grudnia Światowa Rada Sportów Motorowych i już wiadomo, że stajnia z Woking będzie domagała się surowej kary, gdyż według jej prawników Renault zyskało wyraźne korzyści i nieuczciwą przewagę z użycia własności intelektualnej McLarena.

Zespół Rona Dennisa twierdzi, że poufne informacje techniczne, które Phil Mackareth zabrał ze sobą do Renault we wrześniu 2006 roku zostały użyte z korzyścią dla francuskiej stajni. Nie ulega wątpliwości, że poufne projekty były świadomie i rozmyślnie rozpowszechniane i omawiane wewnątrz ekipy projektantów i inżynierów Renault F1, co zapewniło temu zespołowi wyraźne korzyści i nieuczciwą przewagę.

McLaren jest także niezadowolony ze sposobu, w jaki Renault zajęło się całą sprawą. Prawnicy stajni z Woking zarzucają starszemu personelowi Renault F1 aroganckie podejście podczas dochodzenia, a także zwracają uwagę na fakt, że niektóre zeznania pracowników Renault są niepełne i wprowadzające w błąd. Ponadto niektóre osoby z zespołu złożyły podobno sprzeczne zeznania.

Wyniesione z McLarena dane to 33 pliki z poufnymi informacjami technicznymi, które zostały skopiowane na 11 dyskietek elastycznych (pojemność około 15mb). Sugeruje się, że pliki te zawierały przeszło 780 indywidualnych rysunków technicznych, z których możliwe było uzyskanie kompletnego schematu technicznego samochodów McLarena z 2006 i 2007 roku. Podobna liczba rysunków technicznych znajdowała się ponoć w dokumentacji technicznej Ferrari, jaka trafiła w ręce Mike'a Coughlana.

Prawnicy McLarena utrzymują, że pliki zespołu były przedmiotem dyskusji do 18 pracowników Renault, w tym przynajmniej siedmiu ważniejszych osób, wliczając w to głównego projektanta Tima Denshama, zastępcę dyrektora technicznego James Allisona i szefa działu badawczo-projektowego Robina Tuluie. Nawet jeśli argumenty prawników McLarena wyolbrzymiają nieco pewne aspekty całej afery, to jednak wydaje się, że jest ona co najmniej tak samo poważna jak 'Stepneygate'.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

27
McLfan
24.11.2007 08:22
Nie rozumiem tych waszych dywagacji. Że niby Renault się słabo prezentowało w 2007 roku, to nie odnieśli korzyści. Owszem, odnieśli. Mieli wgląd w bolid konkurencji. Pewnie wykorzystali te dane w budowie R27. I możliwe, że gdyby te dane, nie byliby nawet na 4 miejscu. Jeśli potępiać złodziejstwo (jak u McLarena) to potępiajmy je również u innych. Jeżeli zarzuty się potwierdzą, to kara powinna być nie mniejsza niż u McLarena. DSQ w konstruktorach 2007 i 100 baniek. Renault sie przez to wycofa? Trudno. Są zespołem producenta, więc kara musi być adekwatna do możliwości producenta, nie zapominając, że Renault sprzedaje najwięcej samochodów w Europie. Ghosn się wkurzy na pewno...
andy
24.11.2007 11:07
fisi> jak McLaren ukradł te dokumenty ferrari bo chyba przegapiłem tę informację? włamali sie do siedziby ferrari i ukradli, przyłożyli komuś pistolet do łba i zażądali tych papierów. Jak ta kradzież wyglądała? bo cholera chyba przegapiłem tego newsa
fisi
24.11.2007 08:33
@andy: nie jestem fanem Ferrari ale czy ktoś z tamtego Ferrari pracuje obecnie? Nie liczy sie nazwa ale ludzie. Owszem czerwoni czesto kombinują ale kradzież to kradzież i trzeba to tępić!
andy
24.11.2007 07:34
rafaello85> rok 1980r. włamanie pracowników ferrari do garażu wiliamsa i całą noc zbieranie danych o bolidzie konkurencji.
Zykmaster
23.11.2007 09:19
Zgadzam sie z Rafaello85
rafaello85
23.11.2007 08:00
adams---> a ja nie mogę patrzeć na takie debilne wypowiedzi:/// Kogo okradło Ferrari????? To Twój McLaren jest złodziejem!
adams
23.11.2007 06:09
Ferrari kradło i było ok.Już nie mogę patrzeć na te czerwone kombinacje
narf
23.11.2007 05:06
mala uwaga do Autora niusa: 1 milibit (1mb) to 8000000000 razy mniej niz 1 megabajt (1MB). pozdrawiam :)
Zykmaster
23.11.2007 04:47
Mogli ich zdyskwalifikowac.....;/ A nie teraz wielke ale do kazdego jak sami okradli Ferrari.....;/;/;/
marcinek_com
23.11.2007 04:22
Jak można oskarżać ich o odniesienie korzyści jak Renault było wyraźnie słabsze w tym sezonie, a w poprzednich byli bezkonkurencyjni ;/
Misiak
23.11.2007 03:43
To już jest na prawdę żałosne.
marrcus
23.11.2007 03:40
hungaroring juz nie ma tera znaczenia
Piter
23.11.2007 03:36
Kiedyś lubiłem mclarena. Teraz nie znoszę.
izyk19
23.11.2007 03:11
Kolumb policz karę dla maka na Hungaroringu
Kolumb84
23.11.2007 03:04
kunik15>>> McL drugi?? hmm...ALO 109 i HAM 109 to daje 218, a RAI 110 i MAS 94 to daje 209?!? To gdzie te 9 punktow??
kunik15
23.11.2007 02:03
Maclaren nawet gdyby nie ta afera to po wyścigu w Brazyli byłby 2 w klasyfikacji kontruktorów.
mutu
23.11.2007 01:46
Jaka korzyść Renault zyskało jak w ty roku sobie wogóle nie radzili? Mistrzowie z 2005-06 byli na czwartym miejscu a McLaren mógłby być ( i pewnie by był ) gdyby go nie zdyskwalifikowali, więc Renault nic nie zyskało ale duzo straciło.
Pieczar
23.11.2007 12:50
Tak jeszcze odnośnie tych danych - 780 rysunków mających 15MB to jest ok 20 KB na jeden rysunek - ciekaw jestem co na nich było widać. Mój avatar na forum ma ponad 10 KB :D
PTR
23.11.2007 12:43
Heh, najwyraźniej Renault dostało przeciek że McLaren ma dane od Ferrari, ale podwędzili dane McL zanim ci wprowadzili poprawki od Fer, zatem, co by się zgadzało, Ren zwinęło auto McL myśląc że będzie miało Fer, a zostało ze słabszym w 2006 McL. A McL zrobił z auta Fer v2 no i stąd by się wzięło +100p dla McL a -150 dla Ren :P W takim przypadku Renault się samo ukarało i darować im :P Swoją drogą ciekawe ile jeszcze zespołów będzie oskarżonych...
marrcus
23.11.2007 12:34
jakoś tych korzyści nie było widać, lecz wręcz odwrotnie. Haha i jeszcze na dyskietkach elastycznych, śmiech na sali.
Alexx
23.11.2007 11:44
Renault F1 : )
Pieczar
23.11.2007 11:24
Hehe kto dziś dyskietek używa :)
wartek
23.11.2007 11:11
"nieuczciwie zyskali przewage" ... hmm... z tego co ja widzialem w tym sezonie to oni nie zdobyli przewagi nieuczciwie ani nawet uczciwie :)
zoolwik
23.11.2007 11:11
a ja nie rozumiem, w 2006 renault wygrywa mistrzostwa, we wrzesniu 2006 dostaje podobno dokumentacje, byc moze robia z tego bolid na 2007, gdzie sobie wyraznie nie radza, i Mcl twierdzi, ze zyskali przewage? nad czym?
Ramzi
23.11.2007 10:59
Na dno ciagna ze soba wsyzstkich i wsyzstko ;/
diesel24
23.11.2007 10:54
BEZCZELNI SĄ...:)
jędruś
23.11.2007 10:50
Ja już na ich miejscu bym tego nie mówił. Sami są złodziejami !!!