Ferrari zaprezentowało nowy bolid na sezon 2008

Prezentacja F2008 odbyła się w siedzibie głównej Ferrari w Maranello
06.01.0815:41
RossoCorsa.pl
10330wyświetlenia

54. bolid Formuły 1 Scuderii Ferrari został pokazany 6 stycznia w zakładach Gestione Sportiva w Maranello. Jak już wcześniej potwierdził Nicolas Tombazis, F2008 stanowi rozwinięcie poprzednika z naciskiem na poprawę niezawodności.

Styczniowa wersja w bardzo dużej mierze przypomina ostatnie wersje mistrzowskiego bolidu z sezonu 2007. Projekt desygnowany numerem 659 przede wszystkim stanowi dostosowanie już istniejących rozwiązań do wymagań regulaminu na obecny sezon. Wśród nich najważniejszą zmianę stanowi jednolity komputer pokładowy, nazywany teraz SECU - Standard Electronic Control Unit (wytwarzany przez McLaren Electronic Systems). Ten składa się z pojedynczego układu z oprogramowaniem, którego rozwój zostanie zakończony wraz z rozpoczęciem sezonu.

Nowe realia wymusiły też trzy inne ważne zmiany: skrzynia biegów - już teraz znana ze swojej szybkości i wytrzymałości - została wzmocniona, by wytrzymać cztery wyścigi pod rząd. Zrobiona z karbonu i umieszczona wzdłużnie. Udało się też zaadaptować "McLarenowski" system do systemu szybkich zmian przełożeń z Maranello, a nawet jeszcze poprawić czas zmiany biegów. Obszar wokół kasku kierowcy zyskał dodatkową nadbudowę ze względów bezpieczeństwa - kierowcy Scuderii nie są niscy, więc nie powinni mieć większych problemów z widocznością na boki. Został także ograniczony wybór kompozytów dopuszczonych do składu konstrukcji, przez co wzrosła waga bolidu.

Prezentowana na zdjęciach karoseria jest właściwie identyczna z finalną wersją F2007, przy czym Ferrari twierdzi, że do czasu pierwszego wyścigu zyska zupełnie inny kształt. Równie intensywny program rozwojowy aero jest planowany na długość całego sezonu - zapewne przez cały czas Scuderia ma jeszcze problemy ze złapaniem formy po zeszłorocznej awarii tunelu aerodynamicznego. W czasie zimy udało się za to jeszcze dokładniej zbliżyć monocoque do nóg kierowcy, bocznych wlotów powietrza i silnika. Zawieszenie zostanie w systemie bezkilowym, ale jego rozwój jest blokowany przez nieznaną jeszcze do końca charakterystykę aerodynamiczną.

Rozstaw osi z balansem wagowym zostały dostosowane do nowych przepisów (z nastawieniem na brak kontroli trakcji) i na podstawie lekcji odrobionej w roku 2007 kiedy to większy od konkurentów rozstaw zmniejszał konkurencyjność na wolniejszych, bardziej krętych torach. Brak TC nie jest zresztą jedynym elektronicznym ułatwieniem, którego teraz zabraknie - oprócz tego elektronika nie zajmie się już hamowaniem silnikiem i wspomaganiem startu. SECU ograniczy też możliwości ustawiania podczas wyścigu silnika, skrzyni biegów i dyferencjału. Nową konfigurację zyskały hamulce - oprócz samego zespołu mechanicznego, zastosowano też innowacyjny system chłodzenia, o którym jednak Ferrari nie powiedziało nic więcej.

Używany od dwóch lat (i wszystko wskazuje na to, że przez następne 10) silnik Tipo 056 jest umieszczony wzdłużnie i stanowi część konstrukcji nośnej. Ulepszono wyłącznie obszary dozwolone regulaminem, czyli praktycznie tylko kanały dolotowe. Jako że paliwo w F1 jest w założeniu zbliżone do tego ze stacji benzynowych, silnik spełnia też wymogi Unii Europejskiej, w myśl których 5.75% objętości paliwa stanowią komponenty pochodzenia biologicznego.

Podsumowując, innowacyjny F2007 spisał się na tyle dobrze, że inżynierowie postanowili tylko poprawić miejsca, gdzie jeszcze nie spełniał nadziei i dostosować go do obecnych przepisów. Czy to wystarczy na 16. ozłocenie bolidu?

Zobacz także:


Źródło: RossoCorsa.pl (Tekst: Mateusz Żuchowski)

KOMENTARZE

23
SorakF1
07.01.2008 07:54
Beznadzieja !!! Znowu czerwony !!!
Teliss
07.01.2008 02:34
Eee, nic ciekawego, jest niemal identyczny... W przyszłym roku będzie ciekawiej jeżeli mają ten docisk aero ograniczyć.
rafaello85
07.01.2008 12:36
Ja idąc śladem Czechoslowaka i andy'ego, swoje życzenia co do MP4-23 przedstawię tuż po pojawieniu się newsa z prezentacji najnowszego bolidu McLaren-Mercedes.
Pokwa
07.01.2008 08:59
Z drugiej strony Kimi to też nie dryblas :P Wysocy to by mogli powiedzieć np. o Sutilu i Kubicy.
robson11
07.01.2008 08:15
Nie no... ładne cacko :)
m.j.m
07.01.2008 12:40
Cudo cudeńko !!! Pośmigało by się tym bolidem.I ta mordka rekinia z przodu.Chyba się rozmarzyłem.
kumien
06.01.2008 11:13
@Czeslowak i @Andy Niestety pozostają to tylko życzenie, a MC po stracie Alonso będzie ciężko w takim tempie jak w ostatnim sezonie rozwijać bolid :D Kimi GO!! GO!!
Phaedra
06.01.2008 09:37
Autor artykulu chyba sobie sam to wymyslil, raz pisze o zmianach a za chwile ze model jest identyczny z ubieglorocznym. Albo siano albo trawa. Dla laika oba auta sa identyczne dla nas sa to dwa rozne modele.
endi
06.01.2008 08:14
Z tego co wiem to Massa ma 166 cm wzrostu, wiec jest raczej niski...
Metalpablo
06.01.2008 07:48
Kontynuacja f2007.189 cm wzrostu,zmieszcze się:D??
kLc!
06.01.2008 06:57
@andy a widzisz, ja mam takie życzenie, żeby to Ferrari spokojnie dowiozło Kimiego do drugiego tytułu.
Amalio
06.01.2008 06:57
"kierowcy Scuderii nie są niscy, więc nie powinni mieć większych problemów z widocznością na boki" - taa Massa jest strasznie wysoki...
Sanki
06.01.2008 06:15
No to wiemy też jak będzie wyglądał McLaren behueheuehueheuheuh.
andy
06.01.2008 05:42
czechoslowak> widze, że mamy takie same życzenia. Ja bym sobie jeszcze dodatkowo życzył by F2008 był także "zainspirowany" niezawodnością bolidu Kubicy z 2007r.
mutu
06.01.2008 05:25
Naprawdę ładny ten nowy bolid Ferrari.
Czechoslowak
06.01.2008 04:23
życzyłbym sobie aby i prędkość F2008 była "zainspirowana" prędkością TF107 ;]
andy
06.01.2008 04:18
czechoslowak>czyżby się inspirowali?
Czechoslowak
06.01.2008 04:10
połączenie nosa z przednim skrzydłem bardzo przypomina rozwiązanie stosowane w Toyocie TF107
Lukas
06.01.2008 04:03
Ale odpicowany :D
82TOMMY82
06.01.2008 03:59
na razie przypomina stary z budy zeby nie zdradzac nowinek aero zbyt wczesnie...zaczely sie szachy :D
DarkArt
06.01.2008 03:56
Przypomina poprzednika bo tak samo czerwony :P
rafaello85
06.01.2008 03:24
Cudo:) Faktycznie na pierwszy rzut oka przypomina poprzednika. Liczę, że mając ten bolid, zespół Ferrari zdobędzie kolejny tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów, a któryś z zawodników włoskiej stajni sięgnie po indywidualny tytuł mistrzowski:)
jędruś
06.01.2008 03:09
Massa w porównaniu choćby do Antonego to oblbrzym :D