Wywiad z Robertem Kubicą po prezentacji F1.08

Polak był między innymi pytany o pierwsze wrażenia dotyczące nowego bolidu
15.01.0812:27
Konrad Házi
3900wyświetlenia

Po prezentacji nowego bolidu BMW Sauber na sezon 2008, Robert Kubica udzielił krótkiego wywiadu dla serwisu autosport.com, w którym był pytany o pierwsze wrażenia dotyczące nowego bolidu, o swoje obawy i nadzieje, a także o to, co sądzi na temat jazdy bez kontroli trakcji.

Jak czujesz się w nowym kokpicie?
Cóż, wnętrze jest bardzo podobne do zeszłorocznego, ale dopiero co mieliśmy przymiarkę do nowych foteli i w tej chwili korzystam jeszcze z zeszłorocznego fotela, więc nie ma dużej zmiany. Jest jednak więcej miejsca na nogi i jest odrobinę lepiej, mam większy komfort.

Jak duży postęp zrobiłeś w jeździe bez kontroli trakcji? Czy samochód jest łatwiejszy w prowadzeniu?
Podczas pierwszych testów w Barcelonie dość ciężko pracowaliśmy nad uczynieniem samochodu łatwiejszym w prowadzeniu i bardziej przewidywalnym - zwłaszcza podczas przyspieszania. Według mnie w Jerez samochód był już znacznie łatwiejszy w prowadzeniu, jednak myślę, że sporą zasługę miały tu inne opony i inny tor. To może się zmienić, więc będziemy dalej pracować i mamy nadzieję na dalszą poprawę.

W zeszłym roku mieliście problemy z wytrzymałością skrzyni biegów. Teraz musi ona wytrzymywać aż cztery wyścigi, czy jesteś tym zaniepokojony?
Zeszły sezon jest już przeszłością. Ogólnie rzecz biorąc był to dobry sezon dla zespołu, ale też sezon owocny w informacje, co musimy poprawić lub zmienić. Wracając do przerwy zimowej, zauważyłem już dużą poprawę, zwłaszcza podczas ostatnich testów. Miałem pozytywne wrażenia i podchodzę do tego optymistycznie. Możemy mieć jeszcze drobne problemy, jednak sądzę, że będziemy dobrze przygotowani do rozpoczęcia sezonu.

Czy oszczędzanie tylnych opon będzie w tym roku kluczem do sukcesu?
Możliwe, że tak. Zwłaszcza w wyścigach przy wysokiej temperaturze i tych, w których wykorzystuje się miękkie mieszanki - zużycie jest wtedy największe i występuje ziarnienie. Dla pewności będziemy musieli poświęcić im więcej uwagi, by ich nie przegrzać i za bardzo się na nich nie ślizgać. Jednak jak będzie faktycznie, dopiero się przekonamy. Podczas długich przejazdów w Jerez przekonaliśmy się, że z tyłem nie jest aż tak źle, jednak nie było wtedy zbyt ciepło i ten czynnik chyba będzie miał największe znaczenie.

Jesteś jednym z kierowców młodego pokolenia, tak jak Lewis Hamilton, czy Heikki Kovalainen. Co o nich sądzisz, jak oceniasz się w porównaniu do nich?
Wolałbym sam się nie porównywać do nich. Jest 21 kierowców, których próbuję pokonać. Nadchodzi nowa generacja kierowców i każdy z nich coś już osiągnął, inaczej nie byłoby ich w F1. Lewis pokazał w zeszłym roku, że nawet bez doświadczenia można osiągać w Formule Jeden świetne rezultaty.

BMW Sauber powoli dobija się do czołówki F1. Kiedy włączy się do walki o tytuł? Czy wbrew temu, co powszechnie wiadomo, jest w waszym zespole podział na kierowcę numer jeden i numer dwa? Jakie jest twoje stanowisko na ten temat? Czy zespół zawsze powinien wybierać w pewnym momencie, kto jest nr 1 a kto nr2?
Nie wiem. To decyzja zespołu, ale wiem jedną rzecz: tak jak w poprzednich latach, będę dawał z siebie wszystko i próbował pomóc zespołowi w zdobyciu jak największej liczby punktów.

Co do twojego stylu prowadzenia - w pierwszym roku wprowadzałeś swój samochód w podsterowność, opóźniając moment skrętu i wprowadzając go w lekki poślizg. Potrzebowałeś nieco czasu, by przyzwyczaić się do nowych opon, a jak zamierzasz sobie poradzić z samochodem, który bez kontroli trakcji może być nadsterowny?
Myślę, że wszystko było spowodowane przesiadką na opony Bridgestone, a dostosowałem swój styl już podczas testów zimowych tak, że w Australii miałem już przygotowane ustawienia i wiedziałem co zrobić z oponami, by jechać szybko. Wiemy, jakich zmian musimy dokonać, żeby nasz samochód był szybszy bez TC i jak go prowadzić. Według mnie prowadzi się całkiem przyjemnie, opanowanie tyłu jest może nieco trudniejsze, jednak ogólnie jestem zadowolony.

Jakie są największe zmiany w nowym bolidzie?
Mam nadzieję, że niezawodność będzie nieco lepsza.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

5
melex
15.01.2008 02:35
Maraz - jest ok. Gorbi - masz rację. Ale cieszy, że Robert zaciska zęby i chce jeździć jak najlepiej.
Gorbi
15.01.2008 01:58
Trochę niepokojąco brzmi odpowiedź "Nie wiem. To decyzja zespołu..." na pytanie o podział na kierowcę nr1 i nr2.
Maraz
15.01.2008 12:47
Racja, głupio to wyszło. A jeśli napiszę "Możliwe, że tak", to będzie OK?
melex
15.01.2008 12:20
grissley -> i to nie "nieco";... "Czy oszczędzanie tylnych opon będzie w tym roku kluczem do sukcesu? Tak, być może." - Wydaje mi się, że jest tu jakaś niepoprawność w tłumaczeniu. Albo "tak", albo "być może" (ewentualnie wielokropek do odzielania tych dwóch sądów).
grissley
15.01.2008 11:56
„Mam nadzieję, że niezawodność będzie nieco lepsza”. Jak my wszyscy ;)