Zespół Renault zaprezentował oficjalnie w Paryżu bolid R28

Prezentacja ta miała miejsce w centrali Renault w Boulogne-Billancourt w Paryżu
31.01.0816:56
Marek Roczniak
5371wyświetlenia

Dziś w centrali Renault w Boulogne-Billancourt w południowozachodniej części Paryża odbyła się oficjalna prezentacja nowego samochodu zespołu ING Renault F1 na sezon 2008. R28 pierwsze testy przeszedł już w ubiegłym tygodniu w Walencji i jego barwy nie uległy zmianie w stosunku do tego, co mogliśmy zobaczyć w Hiszpanii.

W prezentacji wziął między innymi udział prezes i jednocześnie dyrektor generalny koncernu Renault - Carlos Ghosn, a także zaproszeni z całego świata przedstawiciele mediów i specjalni goście, w tym Michel Tilmant, prezes sponsora tytularnego francuskiej stajni - ING Group. Zespół przedstawił swoją determinację do powrotu do ścisłej czołówki F1 w sezonie 2008, co ma mu umożliwić kombinacja agresywnej koncepcji projektowej nowego samochodu oraz talentu dwukrotnego mistrza świata Fernando Alonso i świeżej krwi w postaci debiutanta Nelsona Piqueta Jr.


Bernard Rey, prezes ING Renault F1 Team: Spodziewamy się powrotu zespołu na jego prawowite miejsce, jakim jest walka na czele stawki. To jest cel, jaki zespół postawił sobie przy projektowaniu nowego samochodu. Jeśli chodzi o techniczną stronę, wszyscy ciężko pracowali nad przezwyciężeniem problemów napotkanych w ubiegłym roku. Natomiast od strony kierowców, powrót Fernando Alonso stanowi ważne wzmocnienie. Wyczuwalny jest optymizm wewnątrz zespołu i wewnątrz Renault.

Podczas swoich pierwszych testów w Walencji, które trwały cztery dni R28 pokonał w sumie ponad 1500 kilometrów, co świadczy o jego wysokiej niezawodności pomimo licznych zmian w regulaminie technicznym na sezon 2008, wliczając w to wprowadzenie standardowego ECU i długowieczne skrzynie biegów. Zespół dokonał także zachęcających postępów nad ustawieniami i rozwojem osiągów, co pozwoliło ocenić debiut samochodu jako obiecujący.

Nowy samochód reprezentuje zmianę filozofii projektowej w stosunku do jego poprzednika, która została dokonana w celu wydobycia optymalnych osiągów z opon Bridgestone, z jakich wszystkie zespoły korzystają od początku 2007 roku. Nowy samochód charakteryzuje się zmienionym rozłożeniem masy z dopasowaną do tego koncepcją aerodynamiczną, co stało się możliwe dzięki wprowadzeniu mocowania przedniego zawieszenia w układzie 'kila zerowego'.

Inne duże zmiany to lepiej dostosowane do wewnętrznych mechanicznych systemów samochodu konstrukcja skorupowa (monocoque) i karoseria, a także nowa skrzynia biegów. Z uwagi na wszystkie nowe konstrukcje, zespół ciężko pracował na poprawą sztywności całego samochodu i wyeliminowaniem ciężaru w tych miejscach, w których jest on najmniej pożądany, co pozwoli na lepsze dostosowywanie ustawień do wymogów poszczególnych torów.


Dyrektor techniczny Bob Bell określił nowy samochód znacznie mniej ewolucyjnym od poprzedniego modelu, dodając: Rok 2007 był bardzo kiepski według naszych standardów. Na sezon 2008 są bardzo wysokie oczekiwania zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz zespołu i do nas należy zapewnienie kierowcom konkurencyjnego samochodu. Przeszliśmy nad problemami z 2007 roku do porządku dziennego i jeśli chodzi o projekt samochodu, podeszliśmy do tego zagadnienia na nowo.

Zespół cisnął bardzo mocno we wszystkich obszarach, zwłaszcza jeśli chodzi w aerodynamice. Szczególną uwagę poświęciliśmy przodowi samochodu, który ma zupełnie nowe przednie skrzydło i przednie zawieszenie. Dużo pracy włożyliśmy także w tył samochodu, dbając przy tym o najmniejsze detale. Samochód okazał się niezawodny podczas swoich pierwszych testów i dokonaliśmy obiecujących postępów podczas ubiegłego tygodnia w rozwoju osiągów. Jesteśmy pewni, że postępy dostrzeżone przez nas w tunelu aerodynamicznym znajdą swoje odzwierciedlenie na torze.

Samochód będzie ponownie napędzany silnikiem RS27 V8, który w znacznym stopniu jest taki sam jak zeszłoroczny model z uwagi na obowiązujące przepisy dotyczące homologacji silników. Systemy pomocnicze silnika muszą zostać poddane homologacji przed pierwszym wyścigiem w tym roku, podczas gdy zespół przeznaczył także dużo czasu na dostosowanie się do wymogów SECU.

Jeśli chodzi o skład kierowców, to oprócz Alonso, Piqueta Jr i Romaina Grosjeana, który już jakiś czas temu został wybrany przez zespół na młodego kierowcę testowego, znalazł się w nim także nieco zapomniany ostatnio Lucas di Grassi. W 2007 roku Brazylijczyk przegrał rywalizację z młodym Piquetem o posadę trzeciego kierowcy, jednak zdobycie wicemistrzostwa w GP2 w końcu otworzyło mu drogę do roli rezerwowego kierowcy w zespole Renault.


Flavio Briatore, szef ING Renault F1 Team: Mamy w sobie siłę, aby przezwyciężyć nasze rozczarowania. Renault zainwestowało w przyszłość w Enstone, zwłaszcza jeśli chodzi o budowę nowego centrum CFD, które daje nam stabilność potrzebną do wykonania kroku naprzód. Nowy samochód jest zmianą kierunku dla zespołu i podeszliśmy agresywnie do jego koncepcji.

Kiedy doda się do tego umiejętność Fernando do dowodzenia zespołem na torze, uzyskuje się silną kombinację. Trzeba pamiętać, że w 2007 roku zajęliśmy trzecie miejsce w mistrzostwach z kiepskim samochodem, którego nie rozwijaliśmy w drugiej połowie sezonu. Na rok 2008 mamy dobry samochód i mistrza świata jako kierowcę. Sytuacja wygląda więc obiecująco.

Zobacz także:


Źródło: RenaultF1.com

KOMENTARZE

20
jolly
01.02.2008 08:56
będą na 3 miejscu ;p bo Mclaren poza pudłem ;p
Micro_ice7
01.02.2008 08:54
tak OSKWI a wygra McLaren, takie rzeczy tylko w erze :P
OSKWI
01.02.2008 08:18
będą na 3. lub 4. miejscy w generalce
TiMON3K
31.01.2008 10:39
Renault to wielka niewiadoma ale że jestem ich fanem liczę na nich i myślę że duet briatore alonso piquet postarają się o odzyskanie korony mistrzowskiej a poza tym bardzo ładny bolid :D
benethor
31.01.2008 08:12
Jka na mnie w tym sezonie może im szwankować oprogramowanie -> to chyba nie ten sam microsoft? Swoiją drogą jakby tam mieli pełne wyśiwetlacze to ciekawie musiałby wyglądać bolid z bluscreenem...xD
skan
31.01.2008 07:18
jesli chodzi o malowanie to wolalem kolorystyke z okresu sponsora tytoniowego :P Teraz polowa stawki ma białe bolidy :P
Czechoslowak
31.01.2008 07:15
"Nowy samochód jest zmianą kierunku dla zespołu i podeszliśmy agresywnie do jego koncepcji” Tak agresywnie, że poza przednim skrzydłem nie ma praktycznie żadnych zmian w porównaniu z R27. Nie życzę Renówce źle, ale wcale nie zdziwiłbym się gdyby sezon 2008 ukończyli na 5 pozycji (za McLarenem, Williamsem, BMW i Ferrari).
kimir
31.01.2008 06:59
Zespół cisnął bardzo mocno we wszystkich obszarach, zwłaszcza jeśli chodzi w aerodynamice. Coś jest nie tak z tym zdaniem chyba. A bolid bardzo ładny jest wg mnie, wesoły.
temal
31.01.2008 06:56
według moich odczuć przednie skrzydło jest brzydkie reszta jak najbardziej ok. To będzie ciekawy sezon, ciekawszy od poprzedniego.
Przememo
31.01.2008 06:45
ładny bolid :)
Maraz
31.01.2008 06:32
Nie podali właśnie.
sasza82
31.01.2008 06:23
a jaki rozstaw osi ma R28??? Ktoś wie?? Albo jestem ślepy i przegapiłem albo nie podali....
Lukas
31.01.2008 06:18
jolly - racja, brzydota tego bolidu wymusiła u mnie zmiany w pamięci i zapomniałem o Hondzie... obym ich zbyt wiele razy nie musiał w GP oglądać ;)
kidmaciek
31.01.2008 06:04
Super jest ten bolid, najładniejsza dla mnie Renówka to R26 ale ten zaraz po nim :) Zobaczymy , wygląda super i ciekawe jak z jakością wnętrza :-D
jolly
31.01.2008 05:38
Lucas-Hondy nikt nie przebije ;p ale zaraz potem jest niestety Renault :/ strasznie pstrokate
Lukas
31.01.2008 05:12
Moim zdaniem to najbrzydsze malowanie w całej stawce...
Micro_ice7
31.01.2008 04:52
No zobaczymy mam nadzieje że Fernando wyciągnie z tego bolidu 100% i znów wróci na szczyt razem z Renault bo potencjał jest co można było zaobserwować w 2005 i 2006 roku no ale zobaczymy
Barti
31.01.2008 04:40
Odnośnie malowania to prawie identyczne jak w poprzednim sezonie... czyli dużo gorzej niż w 2005-06 Jeżeli chodzi o aero to coś tam ma po bokach no i skrzydło przednie jest warte uwagi. Ekspertem nie jestem :P wiec czekam na wypowiedzi innych, ale coś toporny mi sie wydaje... Nie to co BMW czy Ferrari
jolly
31.01.2008 04:37
i nie będzie niebieskiego :/ ale ważne,że Renault w tym sezonie będzie wymiatać na torze :D
Paweł
31.01.2008 04:07
Ładny bolid, lepsze malowanie niż poprzedni. W aero tez widać zmiany, największe w przednim skrzydle, chyba poprawili to co bylo nie tak(oby) :) Powodzenia IM życzę !!! heheh byłem pierwszy :)