Kłopoty japońskiej firmy Mugen
02.07.0300:00
935wyświetlenia
Prezydent japońskiej firmy Mugen - Hirotoshi Honda, będący najstarszym synem założyciela koncernu Honda Motor Company, został wczoraj aresztowany w związku z podejrzeniem o oszustwa podatkowe na sumę ponad ośmiu milionów USD. Wraz z nim aresztowany został również księgowy Norio Hirokawa, który według zarzutów fałszował zeznania podatkowe w latach 1997-2000. W tym okresie firma ta dostarczała przygotowywane przez siebie silniki Mugen-Honda V10 dla zespołów Formuły Jeden Prost i Jordan. W związku z całą aferą 61-letni Hirotoshi Honda zrezygnował ze stanowiska prezydenta w założonej przez siebie w 1972 roku firmie Mugen, której początkowym celem było opracowywanie technologii możliwych do wykorzystania w drogowych samochodach Honda, a także produkcja silników na sprzedaż. W 1986 roku Honda Motor Company zleciła firmie Mugen opracowanie silnika do nowo utworzonej serii wyścigowej Formuła 3000. Za kierownicą napędzanego takim właśnie silnikiem bolidu w 1989 roku Jean Alesi zdobył tytuł mistrzowski.
Po kolejnych sukcesach przyszła kolej na Formułę Jeden, aczkolwiek pierwszy silnik V8 o pojemności 3.5 litra, zbudowany już w 1989 roku nie doczekał się debiutu. Sprawy przybrały jednak inny obrót, gdy dwa lata później Honda zleciła firmie Mugen przygotowywanie swoich silników V10 dla zespołu Tyrrell. W 1992 roku Honda wycofała się z Formuły Jeden, przekazując cały projekt w ręce firmy Mugen, która następnie w silniki noszące nazwę Mugen-Honda zaopatrywała kolejno zespoły Footwork (Arrows), Lotus i Ligier. W 1996 roku podczas wyścigu o Grand Prix Monako jadący za kierownicą bolidu Ligier Olivier Panis zapewnił japońskiemu producentowi pierwsze zwycięstwo.
Kolejny sukcesy firmie Mugen umożliwiła współpraca z zespołem Jordan. W 1998 roku Grand Prix Belgii na dwóch czołowych pozycjach ukończyli ówcześni kierowcy tej stajni - Damon Hill i Ralf Schumacher. Największy sukces zarówno stajnia Jordan, jak i firma Mugen ondiosły w kolejnym sezonie, podczas którego Heinz-Harald Frentzen dwukrotnie stawał na najwyższym stopniu podium (Grand Prix Francji i Włoch). Sezon ten zespół noszący oficjalną nazwę Benson & Hedges Total Jordan ukończył na trzeciej pozycji w klasyfikacji generalnej konstruktorów. W 2000 roku Honda postanowiła jednak powrócić oficjalnie do Formuły Jeden, dostarczając swoje silniki zespołowi B.A.R, a w następnym roku także i zespołowi Jordan. Tym samym firma Mugen zmuszona została do opuszczenie najbardziej prestiżowej serii wyścigowej na świecie.
Źródło: GrandPrix.com