BMW zamierza wypróbować "dziurawy nos" Ferrari

Niemiecki koncern nadal nie planuje tymczasem usunięcia Saubera z nazwy zespołu
30.04.0812:56
Marek Roczniak
7039wyświetlenia

Dyrektor techniczny BMW Saubera - Willy Rampf przyznał, że niemiecki zespół wypróbuje w swoim tunelu aerodynamicznym w Hinwil nowatorską konstrukcję nosa z otworem na samym szczycie, jaką Ferrari zaprezentowało podczas testów na torze Catalunya w połowie tego miesiąca i użyło z powodzeniem w Grand Prix Hiszpanii.

Rozwiązanie to ma na celu spożytkowanie wysokiego ciśnienia, jakie tworzy się pomiędzy końcówką przedniego skrzydła a spodem nosa. Ferrari skonstruowało kanał wewnątrz nosa bolidu, który przemieszcza region wysokiego ciśnienia nad samochód. Ma to poprawiać docisk samochodu poprzez lepszy przepływ powietrza do tylnego skrzydła.

Jestem niemal pewny, że zadziałałoby to także na kilku innych samochodach w stawce, dlatego musimy to dokładnie zbadać. - powiedział Rampf szwajcarskiemu magazynowi Motorsport Aktuell. Tymczasem szef BMW Motorsport - Mario Theissen powiedział tej samej gazecie, że pomimo coraz większych sukcesów zespołu nie zamierzają na razie usuwać Saubera z jego nazwy.


Osobiście podchodzę dość spokojnie do tej kwestii. - powiedział Niemiec, wyjaśniając, że pod koniec 2005 roku zdecydowali się na nazwę BMW Sauber, aby uhonorować ekipę Petera Saubera, na bazie której utworzyli swoją fabryczną stajnię. Jak dotąd nie rozważaliśmy tego ponownie. Jeśli miałoby się to zmienić, to tylko z marketingowych powodów.

Wiele fabrycznych zespołów ma tytularnych sponsorów, jednak BMW woli na razie promować własną markę, dlatego nie odstąpiło praw do nazwy żadnemu sponsorowi. Z tego samego powodu powierzchnia reklamowana na samochodach też jest ograniczona. Do tej pory naszym jasnym celem jest obecność marki BMW w tle. - dodał Theissen.

Źródło: F1-Live.com, F1-Live.com

KOMENTARZE

28
Czechoslowak
01.05.2008 07:48
piotrektk-> jak nie wiesz dokładnie to nie poprawiaj kogoś! Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym wymyślił Nikolaus Otto (stąd w Niemczech na silniki benzynowe mówi się czasem "silnik Otto"), Gottlieb Daimler udoskonalił silnik Otto, tak że możliwe było rozpoczęcie jego seryjnej produkcji. Natomiast Karl Benz jest znany ze swego trójkołowego automobila, który powszechnie uważa się za pierwszy samochód na świecie. Można więc śmiało powiedzieć, że tym dwóm panom zawdzięczamy wynalazek samochodu.
baton
01.05.2008 01:31
ale jest druga strona medalu jak to nic nie daje to dlaczego jechali z tym w wyścigu kusili los żeby przegrać? Moje zdanie jest takie teamy w F1 to są porostu firm które ze sobą konkurują, Myślicie ze samochody osobowe jak powstają tak sam tylko jest małe ale firma BMW może sobie kupic Mercedesa X klasy i przeprowadzać na nim testy a tu takiej możliwości nie ma dopóki sami czegoś podobnego nie stworzą teraz po prostu maja obraz tego jak mniej więcej wygląda to skrzydło ale naprzyklad jak patrzysz na goły silnik potrafisz powiedzieć jak działa itp? podam kolejny blachy przykład firma Big Star zrobiła super spodnie jeansowe super sie sprzedają wiec Levis stara sie zrobić bardzo podobne jak nie identyczne? Ot cała filozofia ;> Nie mam nic do kopiowania ale w taki sposób jak ma to miejsce tutaj, a nie jak w tamtym roku w Mclarenie
seba_d
30.04.2008 10:36
nie wiem czasem czy to czasem nie jest jakaś namowa na przetestowanie wynalazku (czyt. czasu i kasy) który nic nie daje, BMW swego czasu zachęcało do korzystania z kołpaków które wg nich dają ok 0,2s na okr, a później nich nie stosują.
rafaello85
30.04.2008 06:56
Wiadome było od początku, że wcześniej czy później inni też to skopiują;) Tak to już jest w tym sporcie - każdy każdego podgląda i analizuje tajemnice szybkości rywala.
virescens
30.04.2008 05:34
Wydaje mi się że w momencie jazdy z tyłu za kimś ten wynalazek przestaje dobrze działać.
RaF1al
30.04.2008 05:08
Mi się zdaje, że obecnie każdy zespół myśli żeby sprawdzić to rozwiązanie w tunelu, bo skoro to działa u Ferrari to czemu ktoś inny ma z tego nie skorzystać lub chociaż sprawdzić jak to działa i jakie są korzyści ztakiego rozwiązania.
Ducsen
30.04.2008 04:56
@Sceptyk - święta prawda. Jestem ciekaw czy Ci wszyscy panowie potrafią wymienić chociaż 5 mistrzów świata poza Schumacherem, Alonso i Kimim...
Zykmaster
30.04.2008 04:52
A mi akurat nie przeszkadza ze Ferrari dominuje .... Mi jest to jak najbardziej na miejscu... :D A co do tego nosa, to bylo pewne ze beda kopiowac... :/ Pozdro :D
piotrektk
30.04.2008 04:44
@czechoslowak Oni wynaleźli silnik, a nie samochód;)
Czechoslowak
30.04.2008 04:01
Ja już tu kiedyś pisałem, że takie Ferrari w ogóle nie powinno być dopuszczone do startów w F1, podobnie jak 9 innych zespołów. To Karl Benz i Gottlieb Daimler wymyślili samochód!! zatem tylko Mercedes-Benz powinien mieć prawa do wystawiania bolidu w F1!! Cała reszta, z Ferrari na czele, to zwykłe lenie i po prostu skopiowali pomysł na samochód od innych, a powinni wymyślić coś innego. A tak nawiasem i poważnie już mówiąc w zeszłym sezonie to właśnie Ferrari "skopiowało" kształt osłony silnika od BMW (charakterystyczny garb).
jędruś
30.04.2008 03:26
To logiczne , że każdy kopiuje od lepszych pomysły . I nie ma się czym podniecać . Przykład : Ferrari skopiowało obecny nos od Toyoty ... Renault ściągneło płetwe od Red Bulla . Taka kolej rzeczy . Ciekawe czy BMW coś to da . Z tego co pamiętam płata nigdy nie stosowali ,, bo nic im nie dawał .
gnt3c
30.04.2008 03:01
zawsze można ją odkroić....jak kupuje ser i kobita w sklepie mówi, że ma tylko z dziurami to mowie że nie ma sprawy, że sobie odkroję...także jest to powszechnie znana praktyka... owca...uważaj na wilka...i zobacz czy rower jeszcze stoi ;)
owca
30.04.2008 03:00
znając BMW to ta dziura pewnie im odpadnie (?!)
cinek
30.04.2008 02:55
Znając BMW - przetestują i przerobią tak, żeby im pasowało :P
gnt3c
30.04.2008 02:53
Znając BMW....zastosują swoje - lepsze rozwiązania...
owca
30.04.2008 02:53
i znowu sie mówi o tym dziurawym nosie! :P strasznie duze zainteresowanie dookoła niego powstało, nie wiedzieć czemu :> a jesli BMW naprawde chce wprowadzic takie rozwiazanie, to musza sie spieszyc, bo w przyszłym sezonie raczej zastosować go juz nie bedą mogli. dozwolony pewnie bedzie tylko w tym roku. moze na GP Brazylji tez go zainstaluja ;-)
Hitokiri
30.04.2008 02:07
@Zoolwik: "po pierwsze nikt z was nie wie, czy bmw by tego tez nie wymyslilo, moze pracowali nad czyms innym w miedzyczasie" znajdę sobie jakiś fajny patent a potem go skopiuję mówiąc, że sam też bym na to wpadł, tylko akurat robiłem co innego. Mogę tak?
sceptyk
30.04.2008 01:15
Znów bełkot pseudoznawców. Wszyscy kopiują, Ferrari też.
KeepFlyingKimi
30.04.2008 01:10
Znajac BMW to to spapraja.Tak jak spaprali z kolpakami.Od Ferrari skopiowali kolpaki.I na prezentacji BMW Sauber F1.08 w Monachium odrazu te kolpaki po odpadaly.I juz nie uzywaj:-)Keep Flying
zoolwik
30.04.2008 12:57
co wy za bzdury wygadujecie? po pierwsze nikt z was nie wie, czy bmw by tego tez nie wymyslilo, moze pracowali nad czyms innym w miedzyczasie? to ze ferrari robi cos pierwsze, nie znaczy, ze ma do tego wylacznosc. po drugie akurat ambicje sa nie na miejscu w tej sytuacji bo dzieki temu, ze kopiuja, stawka jest wyrownana i inni maja szanse kiedys dogonic czolowke - a i tak ten kto pierwszy wymysli ma juz wieksze doswiadczenie w danej materii niz ci co dopiero zaczeli. gdyby nie mozna bylo niczego uzywac tylko dlatego ze ktos juz to wczesniej zastosowal, to co to za bzdura by powstala: samochody w salonach z czego jeden ma drzwi, drugi kola, a trzeci kierownice, tak? albo jak by wygladalo to,ze tylko jeden team moze spojlerow uzywac bo pierwszy wymyslil a inni juz nie?
Stonek
30.04.2008 12:50
W sumie, to było do przewidzenia. F1 jest sportem, gdzie prezentując własne, nowe rozwiązania, traci się na nie wyłączność. Płetwa Redbulla, podwójne nosy, osłony do chłodzenia hamulców... :) Poza tym, jeśli, dajmy na to takie BMW wymyśli jakieś superhiperwywalonewkosmos ulepszenie, stanie się to samo - będzie powielone przez pozostałe zespoły :)
Statek
30.04.2008 12:49
Zgadzam sie z komentarzami powyżej .Mimo,że kibcuje BMW niechciałbym aby ktoś kopiował i nie zgadzam sie z Banditto Ferrari zasłużyło sobie na to nie poto tam godzinami główkują aby ktoś to kopiował ... i mam nadzieje,że w BMW coś niewypali .Bo Ferrari nie może cierpieć za to,że ktoś nie umie czegoś nowego wymyśleć ..dominują ,ale wpełni na to zasługują.
Zomo
30.04.2008 12:36
@Banditto - Ferrari nie ma monopolu na propwadzanie nowych rozwiazan, ale ma chyba monopol na myslenie i "wymyslanie"... A jak ktos nie potrafi sam wymyslic to podglada innych, lub kradnie... Co do nazwy to skoro jest McLaren Mercedes to i tak dobrze ze nie ma Sauber BMW a jedynie MBW Sauber :)
Banditto
30.04.2008 12:24
Ferrari ma jakiś monopol na wprowadzanie nowych rozwiązań? Chyba wam się już w główkach coś poprzewracało...
KeepFlyingKimi
30.04.2008 11:58
Tak nudna jest dominacja tylko ze Ferrari sobie przez ciezka prace na to zapracowalo.A tyki duzy koncern jak BMW kopiujej od Ferrari.By sie wstydzili.Jednak mam nadzieje ze BWM nie zyska wiele na tym.
B4ndit
30.04.2008 11:48
co do nazwy, to czy przypadkiem tobaccoboy nie pisal ze BMW ciagle splaca Saubera i Credit Suise i tylko dlatego obie te nazwy sa widoczne w zespole? Szczerze watpie zeby cokolwiek tak duze firmy jak BMW robily bezinteresowanie...
Dziadek
30.04.2008 11:39
Właśnie niech zyskają a nawet niech wyprzedzą :) Nudna jest dominacja jednej stajni. Nie lepiej gdyby trzy zespoły ze sobą walczyły?? Moim zdaniem zdecydowanie lepiej.
zgf1
30.04.2008 11:13
heh niedlugo wszyscy sciagna... od Ferrari chyba najwiecej jest kopiowane, mam nadzieje, ze BMW nie zyska wiele na tym nosie... Ron pewnie tez juz mysli nad nim...