GP Monako: wypowiedzi po czwartkowych treningach (10)
Williams, McLaren, Brawn, Ferrari, Red Bull, Renault, Force India, Toyota, Toro Rosso, BMW
21.05.0917:05
12803wyświetlenia
AT&T Williams
Nico Rosberg (P7/P1):
Mieliśmy dzisiaj trudny początek weekendu, ponieważ z początku nie czułem się do końca pewnie w samochodzie ze względu na brak przyczepności. Zmieniliśmy jednak wiele ustawień i mogliśmy zaobserwować znaczną poprawę. Pod koniec drugiej sesji byłem znacznie bardziej zadowolony z samochodu i powiedziałbym, że stać nas było na jeszcze lepszy czas, gdyby nie przeszkadzał mi ruch na torze. Ważne jest również to, że podczas tych trzech godzin nic nie uszkodziliśmy, co często zdarza się w Monako. Na koniec powiem tylko tyle, że wspaniale jeździ się po tym torze.
Kazuki Nakajima (P6/P8):
Pierwsza sesja treningowa była dobra, ale po południu napotkaliśmy kilka problemów w naszym samochodzie, którym będziemy musieli się przyjrzeć dziś w nocy. Mam nadzieję, że uda nam się ustalić, co się stało i będziemy mogli wykorzystać trzecią sesję treningową w sobotę do dobrego przygotowania się do kwalifikacji.
(Patryk Pokwicki)
_
Vodafone McLaren Mercedes
Lewis Hamilton (P3/P2):
Jazda na torze w Monako jest niesamowitym uczuciem, nie można tego porównywać z żadnym innym obiektem. Dostajesz tutaj dużo pozytywnej energii. Kocham to miejsce i przypomina mi ono, jak bardzo kocham ten sport, ściganie się oraz ogólnie Formułę 1. Patrząc na dzisiejsze osiągi uważam, że z pewnością stać nas na zakwalifikowanie się do Q3. Jestem optymistą i liczę na miejsce w pierwszej piątce.
Heikki Kovalainen (P4/P7):
Na torze był dzisiaj duży tłok, ale to normalne w Monako. Po treningach jesteśmy pewni, że będziemy tutaj bardziej konkurencyjni niż ostatnio. Zespół pracował bardzo dobrze i od rana mój samochód sprawował się prawidłowo. Najważniejszą rzeczą jest to, że stale poprawiamy się - dokonaliśmy dużego postępu, jeśli chodzi o ustawienia bolidu. Chociaż nasz samochód wydaje się być tutaj bardzo dobry, to jednak mamy jeszcze trochę pracy do zrobienia. Nie spodziewamy się żadnych cudów w ten weekend.
(Patryk Pokwicki)
_
Brawn GP Formula One Team
Rubens Barrichello (P1/P3):
To był dla nas dobry pierwszy dzień, który rozpoczyna weekend w Monako. Uwielbiam jeździć po tym torze ulicznym, chociaż brakuje mu na razie przyczepności, jednak powinno się to poprawić przed kwalifikacjami w sobotę. Byliśmy w stanie przetestować dziś wiele różnych rzeczy z pozytywnymi wynikami. Miałem małą nadsterowność, ale byłem w stanie to kontrolować i ogólnie jestem bardzo zadowolony z balansu. Możemy być więc optymistami przed całym weekendem, choć oczekujemy zaciętej walki z najbliższymi rywalami. Musimy ciężko pracować przed kwalifikacjami, ponieważ uzyskanie tutaj dobrej pozycji startowej jest niezwykle ważne.
Jenson Button (P8/P4):
Idziemy w dobrym kierunku po drugiej sesji treningowej, jednak dzisiejszy poranek był dla mnie trudny. Miałem kłopoty z blokowaniem tylnych kół w wolnych zakrętach oraz podsterownością w szybkich i nie czułem się pewnie w bolidzie. Po południu jednak byliśmy w stanie dokonać dobrych zmian w ustawieniach i moje ostatnie okrążenia na supermiękkiej mieszance były o wiele lepsze. Osiągnięcie dobrego balansu jest tutaj bardzo ważne, więc idziemy w odpowiednim kierunku. Jeśli będziemy w stanie nadal się poprawiać, to powinniśmy mieć udany weekend.
(deeze)
_
Scuderia Ferrari Marlboro
Felipe Massa (P2/P5):
Ciężko jest stwierdzić, czy udało nam się dokonać postępu od Barcelony, jednak jesteśmy wśród czołowych zespołów, co już teraz jest dobrym znakiem. Wszystko szło dobrze od początku dnia, kiedy pracowaliśmy nad samym wyścigiem. Z tego co dziś widzieliśmy, nasz samochód wydaje się być szybki i stały w kwestii osiągów. W przeszłości nie byłem zbyt mocny na tym torze, jednak ostatnio to się zmieniło. W ubiegłym roku zdobyłem pierwsze pole startowe i dziś od razu poczułem się pewnie, pracując nad ustawieniami samochodu, których nigdy jeszcze nie testowaliśmy. Supermiękka mieszanka jest zdecydowanie szybsza, jednak po około dziesięciu okrążeniach zaczynasz tracić przyczepność z tyłu. Musimy jednak pamiętać, że do soboty warunki na torze mocno się zmienią, więc dzisiejszy rezultat nie jest tak bardzo reprezentatywny.
Kimi Raikkonen (P5/P8):
Przepracowaliśmy cały nasz standardowy program na pierwszy dzień treningów, który opierał się na testowaniu obydwu mieszanek opon Bridgestone i na znalezieniu najlepszego ustawienia samochodu. Powiedziałbym, że bolid zachowuje się całkiem nieźle - jest oczywiście kilka obszarów, które można poprawić, jestem jednak zadowolony z tego, co udało nam się dziś zrobić. Jazda tutaj jest zawsze wyzwaniem, nawet pomimo tego, że niedzielny wyścig może być raczej nudny - wyprzedzanie tutaj jest praktycznie niemożliwe i jeśli utkniesz za wolniejszymi samochodami, to nie będziesz mógł zrobić nic innego, jak tylko czekać na swój zjazd do boksów.
(deeze)
_
Red Bull Racing
Sebastian Vettel (P13/P6):
Dziś rano mieliśmy awarię silnika, która kosztowała nas trochę czasu na jazdę. Jest on tutaj ważny zarówno dla kierowcy, jak i bolidu, ponieważ musisz wpaść w dobry rytm. Tym niemniej chłopcy z zespołu naprawili bolid, co było dość trudne, ponieważ niektóre części pojawiły się w ostatniej chwili. Udało nam się jednak przejechać dość dużo okrążeń i zebrać sporo informacji - wliczając w to dane na temat obydwu mieszanek opon, więc jesteśmy w nienajgorszej formie, ale oczywiście zawsze chcemy być na samym szczycie!
Mark Webber (P10/P12):
Mam mieszane uczucia po dzisiejszym dniu. Nie wypadliśmy najlepiej, jeśli chodzi o problemy z niezawodnością, które spotkały nas podczas pierwszej sesji. Mieliśmy rano wibracje w tyle samochodu, więc przerwaliśmy wcześniej jazdę, ale chłopcy wykonali świetną robotę, naprawiając bolid na drugą sesją. Myślę, że podnieśliśmy się bardzo dobrze, jako że udało się nam zrobić dużo okrążeń. W drugiej sesji nie zrobiliśmy świetnego czasu jednego okrążenia, ponieważ pod koniec mieliśmy żółte flagi, lecz długie przejazdy były dobre i zebraliśmy wiele danych przed sobotą. Stawka wygląda na bardzo wyrównaną, więc zapowiada się ciekawy wyścig.
(Igor Szmidt)
_
ING Renault F1 Team
Nelson Piquet (P12/P10):
Zawsze potrzeba trochę czasu, aby przyzwyczaić się do toru w Monako, ale po porannym treningu wszystko było już w porządku. Samochód pracował bez żadnych problemów, co pozwoliło wykonać nam dużą liczbę okrążeń. Rano tor był zabrudzony, ale nawierzchnia poprawiała się z czasem, jak to zwykle bywa w Monako, choć utrudnia to pracę nad ustawieniami oraz zrozumienie zachowywania się opon. Uważam jednak, że jesteśmy w całkiem niezłej formie w ten weekend.
Fernando Alonso (P9/P11):
Czwartek w Monako jest zawsze ważniejszy dla kierowców niż dla zespołów, ponieważ mamy czas, aby przyzwyczaić się do toru i poczuć się bezpiecznie w samochodzie. Zrobiliśmy dzisiaj sporo okrążeń, co było bardzo przydatne dla mnie. Jestem również zadowolony z samochodu. Myślę, że jesteśmy bardzo konkurencyjni. Kwalifikacje będą kluczowe, więc nasze dzisiejsze przygotowania powinny nam pomóc wycisnąć jeszcze więcej z samochodu w sobotę.
(Patryk Pokwicki)
_
Force India Formula One Team
Adrian Sutil (P8/P13):
Dzisiaj był zwyczajny dzień treningów. Tor rano był bardzo śliski i zajęło trochę czasu, zanim można było osiągać odpowiednie czasy okrążeń. Samochód pracował dobrze i był w miarę dobrze zbalansowany w konfiguracji zapewniającej duży docisk. Jednakże największym problemem w tej chwili jest ziarnienie tylnych opon. Zarówno miękkie, jak i supermiękkie opony wydają się być naprawdę złe i nawet na średnio-długich przejazdach ziarnienie jest tak duże, że wpływa to na balans samochodu. Jestem przekonany, że możemy znaleźć rozwiązanie tego problemu przed kwalifikacjami - dodatkowy dzień nam w tym pomoże.
Giancarlo Fisichella (P15/P19):
Niezły początek weekendu. W porannej sesji sprawdzaliśmy ustawienia i balans, a potem wykonaliśmy kilka długich przejazdów po południu, kiedy tor był bardziej nagumowany. Podobnie jak Adrian, miałem problemy z ziarnieniem opon, zwłaszcza podczas ostatnich pięciu okrążeń na moich dłuższych przejazdach i nawet prowadzenie samochodu w linii prostej sprawiało problemy. Czuję, że nie wyciągnąłem dzisiaj najlepszych osiągów z samochodu, a więc z pewnością stać nas na więcej.
(Spider)
_
Panasonic Toyota Racing
Jarno Trulli (P20/P14):
To był dla nas typowy pierwszy dzień przygotowań do GP, podczas którego skupialiśmy się głównie na znalezieniu optymalnego balansu. Rano nawierzchnia toru była zabrudzona, co powodowało gorszą przyczepność. W drugiej sesji treningowej miałem problemy z degradacją opon i musimy się temu lepiej przyjrzeć. Mamy dużo pracy do zrobienia, ale w Monako jest jeden dzień więcej na przygotowania. Jutro na pewno nie będziemy mieli wolnego dnia.
Timo Glock (P19/P18):
To nie był łatwy dzień dla mnie. Rano sprawdzaliśmy ustawienia mechaniczne i aerodynamiczne, a po południu skupiliśmy się na sprawdzaniu pracy opon. Trudno powiedzieć, gdzie jesteśmy w tej chwili względem rywali. Patrząc na czasy okrążeń można wywnioskować, że nie jest najlepiej, ale treningi nie zawsze są miarodajne. Musimy poprawić przyczepność na wyjściu z zakrętów i pracę opon, co było pewnym wyzwaniem w drugiej sesji. Jest to dosyć trudne, ale mamy sporo informacji i powinniśmy poprawić się przed kwalifikacjami.
(Patryk Pokwicki)
_
Scuderia Toro Rosso
Sebastien Buemi (P11/P15):
To była dobra sesja i przetestowaliśmy wszystko co chcieliśmy, co jest pozytywną wiadomością. Nadal brakuje nam trochę tempa, ale tor poprawił się pod koniec sesji i ci, którzy założyli wtedy nowe opony byli wyraźnie szybsi, co oznacza, że jest tutaj jeszcze pewien niewykorzystany potencjał. To samo tyczy się też samochodu, więc jeśli złożymy wszystkie elementy w całość w sobotę, to powinno być dobrze. Pozytywną rzeczą jest też to, że nie mieliśmy żadnych problemów z samochodem i nie rozbiliśmy się, co zawsze jest kluczem do dobrego weekendu tutaj w Monako. Jeśli chodzi o opony, to oba typy pracowały dobrze, więc teraz musimy tylko poprawić ustawienia naszego samochodu, nawet jeśli niektóre z nowych części, które tutaj mamy spowodowały poprawę.
Sebastien Bourdais (P14/P16):
Bolid spisywał się dość dobrze na krótkich przejazdach, ale nie podczas długich, kiedy zachowanie auta nie pozwalało osiągać dobrych czasów okrążeń. Wykonaliśmy nasz cały program. Brakuje nam trochę prędkości, lecz ogólnie zrobiliśmy wszystko co mogliśmy w obydwu sesjach. Teraz musimy przeanalizować informacje przed sobotą, ponieważ wygląda na to, że będziemy mieli dwa różne zestawy wymogów na długie i krótkie przejazdy, aczkolwiek nie jest to związane z oponami. Jest to oczywiście wyjątkowe miejsce do ścigania się, mimo że dziś było trudno utrzymać się z dala od barier.
(Igor + Maraz)
_
BMW Sauber F1 Team
Nick Heidfeld (P17/P17):
Po tym, jak w porannej sesji mieliśmy problemy z hamulcami w obu samochodach, w drugiej sesji było już w porządku. Na długich przejazdach miałem sporo wolnego miejsca na torze, ale gdy założyłem bardziej miękkie opony pod koniec sesji było zupełnie odwrotnie. Traciłem czas jadąc w tłoku, ale tak czy inaczej ten tor nie wydaje się być najlepszy dla naszych samochodów. Będziemy dalej pracować nad ustawieniami bolidu.
Robert Kubica (P16/P20):
Dzisiejszy dzień był niezwykle rozczarowujący. Jesteśmy słabo przygotowani, a do tego w drugiej sesji treningowej mój silnik uległ awarii, co wykluczyło mnie z dalszej jazdy. Nie mam nic więcej do dodania.
(Patryk Pokwicki)
KOMENTARZE