Zespoły zgodziły się na zakazanie podwójnych dyfuzorów od 2011

Będą to jednak musiały zawierdzić jeszcze Komisja F1 i Światowa Rada Sportów Motorowych
22.01.1013:41
Marek Roczniak
2307wyświetlenia

Jak donosi serwis AUTOSPORT, szefowie techniczni zespołów Formuły 1 zgodzili się już na zakazanie użycia podwójnych dyfuzorów w celu znacznego zmniejszenia docisku i obniżenia prędkości samochodów wraz z rozpoczęciem sezonu 2011.

Sprawa ta była omawiana podczas czwartkowego spotkania Technicznej Grupy Roboczej (TWG), gdzie osiągnięto porozumienie wymagane do przedstawienia propozycji zakazania tego rozwiązania najpierw Komisji F1, a później Światowej Radzie Sportów Motorowych. Dopiero po zatwierdzeniu jej przez te ciała, zostanie ona uwzględniona w regulaminie technicznym na rok 2011.

Szefowie techniczni dyskutowali na temat zmniejszenia docisku podczas spotkania Grupy Roboczej ds. Przepisów Technicznych już pod koniec zeszłego roku i zgodzili się, że zasady muszą zostać zmienione, aby zupełnie zabronić podwójnych dyfuzorów. Od teraz podłoga będzie musiała być ciągłą sekcją w przekroju wzdłużnym oraz poprzecznym - co spowoduje, że trzeba będzie pozbyć się 'szczelin' w podłodze, które pozwalały całemu pomysłowi podwójnego dyfuzora na działanie.

Propozycja zakazania tego rozwiązania jest nie tylko wynikiem kontrowersji z ubiegłego roku, kiedy to Międzynarodowy Sąd Apelacyjny FIA musiał rozstrzygać kwestię legalności podwójnego dyfuzora. Chodzi też o zredukowanie docisku aerodynamicznego bolidów, który pomimo zmian na rok 2009 szybko zaczął wracać do dawnego poziomu. Według źródeł serwisu AUTOSPORT, po wprowadzeniu zakazu podwójnych dyfuzorów w sezonie 2011, czasy okrążeń ulegną zwiększeniu o około dwie sekundy.


Pojawiają się jednak głosy, że konieczne jest gruntowniejsze przemyślenie zasad. Sądzę, że najważniejszą sprawą jest wyznaczenie jasnych celów - odnośnie tego, co robi ciało zarządzające, a jakiej F1 oczekują promotorzy - powiedział w ubiegłym tygodniu Christian Horner, szef zespołu Red Bull Racing. Do czego mają być zdolne samochody F1?

Potem, zamiast wybierać tylko niektóre aspekty, powinniśmy popatrzeć na pakiet jako całość, aby znaleźć sposób na umożliwienie bliższej jazdy jednego auta za drugim i zwiększenie tym samym liczby manewrów wyprzedzania. Uważam, że patrzenie oddzielnie na komponenty jest często dość niebezpieczne, zatem wydaje mi się, że ważne jest, aby ogólny cel był jasno zdefiniowany. Dopiero wtedy pracę nad tym powinny rozpocząć różne grupy techniczne.

TWG zgodziła się także podobno na zatwierdzenie zmiany w przepisach narzucającej maksymalną wysokość nadwozia ze względów bezpieczeństwa.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

7
Jędruś
22.01.2010 09:14
Ta, tylko, że przez takie zabiegi wszyscy będą szukać docisku na skrzydłach i przez to wydawać kolejne grube milony na rozwój tych komponentów. To błędne koło i to musi się zmienić.
Sobciu
22.01.2010 05:27
@up góra 26 na raz i to nie zawsze do 27 to są numery startowe ;P
bartek199874
22.01.2010 04:12
ta f1 na psy schodzi:(.tempo jazdy już spadło o 2-3s.bez przesady z tym bezpieczeństwem.f1 jest niewiele szybsza od gp2 a gp2 jest zdecydowanie tańszą serią.w 2009r było 20 kierowców f1 dla porównania w gp2 27.
SoBcZaK
22.01.2010 03:27
Łuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!! !!! Szczerze mówiąc nie podoba mi sie to, że F1 chce sie spowalniać na wszelkie możliwe sposoby. Nie wiem co im to przeszkadza, że samochód jest o ileś tam szybszy skoro mamy takie wysokie standardy bezpieczeństwa. Niestety ale F1 robi sie co raz brzydsza i co raz wolniejsza. Nie w takiej F1 się zakochałem...
Galvan
22.01.2010 02:54
Powoli zaczynają mnie wkurzać te ciągłe zmiany. A to jakieś zakazy a to standaryzacja jakichś podzespołów. F1 to przecież "poligon doświadczalny" a nie jakaś niższa seria gdzie praktycznie każdy ma taki sam bolid. Wcale się nie dziwię, że panuje tu taka monotonia, skoro nikt nie może wybić się z jakimś nowym elementem tak jak było to w tym roku z Brawnem bo od razu zakazuje się tego albo standaryzuje. Dla mnie rozwój F1 skończył się na początku lat 2000.
Maraz
22.01.2010 01:33
Norbi123 na nowego prezydenta FIA! ;)
Norbi123
22.01.2010 01:32
Niech wezmą bolidy z GP2 i wsadzą 750 konne silniki i będzie po sprawie:D