Wywiad z Robertem Kubicą

Polak opowiada m.in. o atmosferze w zespole i odczuciach związanych z nowymi przepisami
31.01.1017:46
Master
13233wyświetlenia

Robert, jesteś oficjalnym kierowcą Renault F1 Team. Byłeś związany z tą marką przez wiele lat w swojej wyścigowej karierze. Jak są twoje odczucia?

Jestem bardzo zadowolony, ponieważ tak jak mówisz: przez długi czas byłem związany z Renault. W rzeczywistości rozpocząłem karierę w Formule Renault w 2001. Kilka lat potem wygrałem World Series by Renault i dzięki temu miałem okazję przetestować samochód Renault F1 Team. Test ten był jednym z kluczowych czynników, dzięki którym znalazłem się w Formule 1. Cieszę się, że znów jestem z Renault. Jestem z zespołem, z którym łączą mnie dobre wspomnienia. Znam już sporo ludzi tutaj. Tej zimy widziałem też, jak dużą motywację ma każdy w zespole i pragnie zbudować konkurencyjne auto, które pozwoli wrócić Renault na szczyt.

Śledziłeś rozwój nowego samochodu - R30. Jakie są twoje pierwsze wrażenia?

R30 jest wyraźnie dłuższym samochodem niż R29. Przepis zakazu tankowania sprawił, że zbiornik paliwa jest dużo większy i miało to wpływ na projekt nowego samochodu. Zeszłoroczny samochód nie był konkurencyjny i wiem, że musimy zrobić duży krok do przodu, aby mieć możliwość walki z najlepszymi. Niemniej jednak od dłuższego czasu zespół skupia się na rozwoju samochodu na sezon 2010 i jestem pewny, że jesteśmy na właściwej drodze. Jeżeli zaczniemy rok w środku stawki to jestem pewien, że w trakcie sezonu zaczniemy doganiać czołówkę.

Renault jest twoim drugim zespołem w Formule 1, a więc czeka cię nowe wyzwanie i musisz być bardzo zmotywowany?

Zdecydowanie tak. Jestem jeszcze dość nowym kierowcą w F1 i z niecierpliwością czekam na poznanie nowych ludzi oraz sposobu funkcjonowania innego zespołu. Jak już mówiłem, czuję się związany z zespołem Renault i bardzo mi się podoba podejście zespołu do ścigania. Jest dobra atmosfera, bardzo zrelaksowana. Ludzie są bardzo otwarci, wiedzą jak wygrywać. Czuję się bardzo pewnie w tym środowisku.

Jaki wpływ na ściganie będą miały zakaz tankowania oraz zwężenie przednich opon?

Nie sądzę, aby miało to istotny wpływ na sam wyścig, ale zmiany te mają wpływ na konstrukcję samochodu. Będzie można na przykład zauważyć ogromną różnicę pomiędzy kwalifikacjami, a startem wyścigu. Wypełniony benzyną samochód na starcie niedzielnego wyścigu będzie ważyć o 150 kg więcej, aniżeli w kwalifikacjach, a to ma kluczowy wpływ na prowadzenie pojazdu, zwłaszcza w trakcie hamowania. Odnośnie węższych opon, będzie trzeba uważać, aby nie zużywać ich zbyt szybko. Konieczne jest również odpowiednie rozłożenie masy samochodu.

Jakie są twoje cele na sezon 2010?

Trudno odpowiedzieć na to pytanie. Z osobistych doświadczeń wiem, że trudno jest przewidzieć, czego można się spodziewać. Wiele rzeczy może się zmienić bardzo szybko, zwłaszcza w okresie zimowym. Pamiętam rok 2008 w zespole BMW Sauber. Samochód nie spełniał naszych oczekiwań na początku roku, ale miesiąc później w Bahrajnie każdy wie, co się stało. Widzicie więc, że wszystko może wykonać zwrot o 180 stopni, zatem trudno mi opisać moje cele. Mam tylko nadzieję, że samochód będzie łatwy w prowadzeniu, ponieważ nowe przepisy będą promować samochody, które nie są zbyt wrażliwe. Potrzebne jest auto, które zachowuje się podobnie w każdych warunkach.

Źródło: RenaultF1.com

KOMENTARZE

26
Babelec
31.01.2010 06:19
http://www.facebook.com/photo.php?pid=30936703&op=1&o=global&view=global&subj=119793309971&id=1377894783 Stary bolid ma nawet dłuższy rozstaw osi, a miało być na odwrót ;)
Simi
31.01.2010 05:46
Ciekawe jak to nowe Renault będzie jeździć. Choć skład tego zespołu nie należy do moich ulubionych, życzę im jak najlepiej!
macieck010481
31.01.2010 04:49
widzialem porownanie R29 i R30 te porownanie pokazuje ze sa identyczne wiec czekamy do jutra:)
woody8
31.01.2010 03:31
Wywiad z Piertowem http://confidential-renault.fr/Interview-de-Vitaly-Petrov-2e-pilote-i443
Dżejson
30.01.2010 07:49
Po prostu byłem pewien, że teraz Robert ze względów marketingowych nie wsiądzie do samochodu marki innej niż Renault. Tyle.
agreen80
30.01.2010 01:52
A co Ci nie pasuje..?czekając tam, tez się zastanawiałem jakim autem przyjedzie. najpierw pani z ochrony poinformowała mnie że będzie to srebrna taxi,nie takie taksówki jak u nas jeżdżą, oczywiście. są to firmy przewozowe, do przewozów VIP-ów. mam tu przyjaciela zresztą, który też taki usługi świadczy dla firmy. Oczywiście każdy może sobie napisać że był na piwie z Robertem, chociażby. Ja się cieszę z tego faktu że miałem okazję Go spotkać, bo jestem uparty a za cel postawiłem sobie właśnie TO..!śledziłem tylko informacje w internecie co i kiedy.a że mieszkam 18 mil , od Enston to mnie dodatkowo zmotywowało, by przyjeżdżać tam i się dowiadywać kiedy będzie dokładnie. stąd podziękowania dla pana z ochrony który dla mnie dzwoniąc do w.marketingu dowiedział się właśnie że będzie 28 STYCZNIA.
Dżejson
30.01.2010 12:35
agreen80 - "po czym wsiadł do srebrnej S-klasy" Kubica odjechał Merolem spod fabryki Renault ? Coś mi tu nie pasuje... :P
agreen80
30.01.2010 11:00
Widzicie, jaki zakręcony jeszcze jestem. w zeszły czwartek, a to na pewno był jeszcze styczeń. dzięki. pozdrawiam
Zomo
30.01.2010 09:54
@jan5 - za cos takiego to pewnie dostaniesz bana na pol sezonu... @agreen80 - zgadzam sie - powinismy pekac z dumy ze mamy Polaka w F1, zdolnego kierowce ktory jest tam dzeki swoim osiagnieciom a nie kasie sponsorow. No ale latwiej wygrac wyscig F1 niz zmienic mentalnosc Polakow..
maczala1
30.01.2010 09:38
Po spotkaniu z Robertem jest jeszcze w takim szoku, że zapomniał kolejność miesięcy w kalendarzu :)
hawaj
30.01.2010 09:33
@ up - nie żebym się czepiał ale nie przypadkiem 28 stycznia ? :D
agreen80
30.01.2010 01:13
Witam.muszę powiedzieć, że całkiem inny wymiar dla mnie mają teraz wywiady, z Robertem, po tym jak się mu rękę uścisnęło. chłopaki 28 lutego byłem w Enston...!!! i warto było czekać od 9 rano do 16.30, by w końcu zrobić sobie zdjęcie z nim, no i autograf w książce!!!Nie mogę się otrząsnąć z tego faktu,dużo chciałem mu powiedzieć,ale szok w jakim byłem nie pozwolił mi.Trwało to wszystko ze trzy minuty, po czym wsiadł do srebrnej S-klasy i sobie pojechał. Jestem wielkim fanem Roberta.Mogę powiedzieć, że jest bardzo fajnym człowiekiem. konkurencyjnego bolidu, Robercie!!!:)
zawias
30.01.2010 01:10
Wyzwaniem w każdym wyścigu będzie pierwszy zakręt. Oj będzie się działo.
sasza82
29.01.2010 11:01
Faktycznie przestawić się z lekkiego bolidu z kwalifikacji na cysternę wyścigową, to będzie duże wyzwanie, podobnie jak zmieniający się balans podczas wyścigu...zgadzam się, że najbardziej neutralny i wyważony bolid będzie sporą przewagą.
bartekws
29.01.2010 10:42
"jak 0 taktyk ? a zmiana opon to co" tym bardziej, że najprawdopodobniej wyścig trzeba będzie zaczynac na oponach z q3 - tu też taktyka będzie ważna :D
jan5
29.01.2010 10:33
szkoda heidfelda, że nie będzie etatowym kierowcą, Wołabym bradziej żeby barichello lub truli przestali się scigać niż heidfled. Co do kubicy to nie sądze, żeby przepisy o podniesieniu wagi mu coś pomogły (wkoncu nie ma kresu), a co pełnego baku i zapewne jednej zamiany opon przez cały wyscig kubicy nie wyjedzie na dobre. tak samo jak hamiltonowi, massie, vetlelowi, rosbergowi (który raczej do faworytów nawet z najlepszym blodiem nie nalezy), a pomoże, takim zawodnikom jak alonso, heidlfed(którego nie bedzie w stawce), button
Maly-boy
29.01.2010 09:41
jak 0 taktyk ? a zmiana opon to co
VXR
29.01.2010 09:39
'Nie sądzę, aby miało to istotny wpływ na sam wyścig' Co.?! Ja tu widzę ogromny wpływ... 0 taktyk, 0 nieprzewidzianych zdarzeń..... hawaj - chodzi tu o klasyfikacje konstruktorów a nie kierowców. czyli tak jak kamarinho1991 mówił.. 6-7 miejsce.. Ja nt. Kubicy i Renault F1 się nie wypowiem ;p
paolo
29.01.2010 09:37
Biorąc pod uwagę, że Renault miało najgorszy bolid w 2009 roku to środek stawki z aspiracjami do gonienia czołówki wcale nie jest pesymistycznym założeniem. Niektórzy muszą sobie zdać sprawę, że Renault nie było ostatnie w zeszłym roku tylko dzięki temu, że Alonso prezentuje wyższy poziom niż wszyscy kierowcy STR i Fi razem wzięci. Środek stawki to naprawdę nie jest pesymizm.
kamarinho1991
29.01.2010 09:25
mowilem o teamach. Red bull,Mclaren, Ferrari, Mercedes. Te teamy pewnie beda przed Renault. Mam nadzieję, że z resztą stawki renault da sobie radę.
hawaj
29.01.2010 09:23
Poprawcie mnie jeżeli się mylę ale środek stawki to chyba 13 pozycja ?
kamarinho1991
29.01.2010 09:09
srodek stawki oznacza mniej wiecej 6-7 miejsce. ja wierze w 5
ToBi
29.01.2010 08:34
a co ty kamarinho myslisz ze renault bedzie w czołowce ? Kubica bardzo dobrze to ujął.
scanner
29.01.2010 08:21
Lepszy realizm niż fanatyczny hurraoptymizm.
Jacobss
29.01.2010 08:17
Zwróćcie uwagę na ostatnie pytanie - Robert na nie w ogóle nie odpowiedział. Pytanie było o cele, a nie o to czego się spodziewa :). Ogólnie wywiad marny. Nic nowego i ciekawego. Mam tylko nadzieję, że oczekiwania co do R30 są trochę wyższe, niż to Kubica przedstawił.
kamarinho1991
29.01.2010 08:13
„Jeżeli zaczniemy rok w środku stawki to jestem pewien, że w trakcie sezonu zaczniemy doganiać czołówkę” Mam nadzieję, że Robert podał to jako przykład, a nie realne oczekiwania co do R30.