Renault zadowolone z poprawy skuteczności hamowania

"Chłopaki w fabryce wykonali fantastyczną robotę nad naszym układem hamulcowym"
25.03.1016:11
owca
3526wyświetlenia

Podczas gdy w sezonie 2010 regulamin zakazuje tankowania bolidów w trakcie wyścigu, jednym z głównych problemów technicznych postawianym przed zespołami stało się to, jak upewnić się, że hamulce zdołają wytrzymać cały dystans grand prix.

Pełny bak paliwa zwiększa masę bolidu na starcie o około 150 kilogramów, a to oznacza, że wymagana jest znacznie większa ilość energii potrzebnej na wyhamowanie dodatkowego ciężaru auta. Wydaje się więc, że układy hamulcowy czeka ciężki sezon w tym roku.

Jednakże z drugiej strony prawie żaden z teamów nie uskarżał się po GP Bahrajnu. Główny inżynier wyścigowy zespołu Renault - Alan Permane oświadczył wręcz, że zużycie hamulców w bolidzie R30 było mniejsze, niż w R29 podczas wyścigu w sezonie 2009. Chłopaki w fabryce wykonali fantastyczną robotę nad naszym układem hamulcowym - powiedział Permane. Wyścig był lekką bryzą dla hamulców.

Co więc zrobiono, aby było to możliwe? Nie wprowadzono żadnych zmian w konstrukcji tarcz hamulcowych, ponieważ przepisy w tej kwestii pozostały niezmienione i nadal nakazują stosowanie tarcz o maksymalnej grubości 28 mm. Rozwój materiałów służących do wytwarzania układów hamulcowych ma na celu poprawę ich trwałości. Jednak zapewnienie poprawnej pracy hamulców w trakcie całego dystansu wyścigu sprowadza się do zastosowania odpowiedniego systemu chłodzenia, co wyjaśnia Nick Chaster, szef departamentu do spraw osiągów w zespole Renault.

Zrobiliśmy liczne symulacje, aby zrozumieć istotę dodatkowych wymagań stawianych przed hamulcami. Potwierdziły one to, że w tym roku przez układ hamulcowy będzie przechodzić około 10% więcej energii, niż miało to miejsce w poprzednim sezonie. To dało nam pojęcie o tym, jak wydajne powinny być kanały chłodzące hamulce, aby móc utrzymać tarcze hamulcowe w optymalnym zakresie temperatur.

Kontrolowanie odpowiedniej temperatury pracy tarcz hamulcowych jest kluczem do prawidłowego zarządzania całym układem hamulcowym, ponieważ zużycie komponentów jest zależne od temperatury. Jednakże poziom zużywania się hamulców nie jest linearny i może występować skokowo, gdy temperatura tarcz przekroczy 600°C. Tak więc w trakcie wyścigu kanały hamulcowe muszą utrzymywać temperaturę hamulców pomiędzy 500°C a 600°C, aby zapewnić odpowiednią pracę całego układu.

Rola kanałów hamulcowych w tym sezonie jest nawet jeszcze większa - wyjaśnia Nick Chaster. Projekt naszego bolidu opracowywaliśmy wykorzystując głównie CFD (komputerowa mechanika płynów) i udało się nam doprowadzić znacznie więcej powietrza do systemu hamulcowego, niż w zeszłym roku. Nie chodzi tylko o sam rozmiar kanałów doprowadzających powietrze, co oczywiście samo w sobie też jest istotne, ale o sposób, w jaki powietrze dostaje się i wydostaje się z układu wentylacyjnego tarcz. Określa to, ile powietrza znajduję się w systemie i definiuje efektywność chłodzenia. Pozytywne wyniki z Bahrajnu sugerują, że jesteśmy dobrze przygotowani do rywalizacji na wszystkich torach w tegorocznym kalendarzu.

Tak samo, jak każda inna część bolidu, tak i kanały hamulcowe pozostają pod stałą kontrolą, ponieważ mają one znaczący wpływ na wydajność aerodynamiczną samochodu. Planujemy większą ilość prac związanych z rozwojem kanałów hamulcowych w tym roku - powiedział Chaster. Niektóre z torów, które nie są tak wymagające pod względem stopnia zużywania się hamulców, pozwalają nam na skoncentrowanie się w mniejszym stopniu nad układem chłodzenia. Będziemy więc mogli wykorzystać kanały hamulcowe w celu dodania naszemu bolidowi nieco więcej siły docisku.

Źródło: F1Technical.net

KOMENTARZE

9
christoff.w
25.03.2010 08:48
no wlasnie! dlaczego polsat s.extra nie wchodzi na zywo o 2:30??? Przeciez Borowa i Kochas sa tam normalnie no chyba ze w studio juz no im sie poprostu niechce calej nocy zarywac!?! Ojjj nieladnie,nieladnie..mi by pasowalo bo siedze po nocach ale moze lepiej ze od piatej zaczna bo to znosna pora aby wstac i pozniej normalnie funkcjonowac albo ewentualnie drzemke walnac popoludniu ;) No to spadam do lozka bo za 7godz trza wstac! Hurrraaa!!!
Lolkoski
25.03.2010 06:35
jest chyba powtórka z treningów od 17.00
Kamikadze2000
25.03.2010 05:20
Oby hamulce okazały się jedną z ich najmocniejszych punktów! Co do retransmisji, PSE mogłoby puścić je w godzinach popołudniowych, zamiast po raz "enty" puszczać żałosną ligę szkocką bądź też ligę polską siatkówki. :D
sas
25.03.2010 05:08
Wkradł się drobny błąd merytoryczny w tłumaczeniu. BRAKE DUCT należu przełożyć na nasz - kanał hamulcowy, a nie przewód. Przewody hamulcowe to oczywiście coś zgoła innego niż kanały do chłodzenia hamulców, a w artykule chodzi rzecz jasna o problem chłodzenia hamulców. Tłumaczenie Brake duct jako przewód hamulcowyi wprowadza w błąd... pozdrawiam!
w.macko92
25.03.2010 04:53
a w INTERNECIE? :)
Maraz
25.03.2010 04:52
Pierwszy trening startuje o 2:30, a o piątej jest dopiero przekaz z opóźnieniem w PSE z T1 (live puszczą T2).
michal132
25.03.2010 04:41
mozna obejrzec o 5:00 i potem o 6:30
w.macko92
25.03.2010 04:36
Wie ktoś gdzie i o której można w INTERNECIE obejrzeć treningi?
SirKamil
25.03.2010 03:32
CFD szczególnie mocno przydaje się właśnie w badaniu tak drobnych zawiłych obszarów jak wyprofilowanie odpowiednich kanalików czy zachowanie płynu w układzie przewodów hamulcowych, co w tunelu sprawdzić jest bardzo trudno lub w ogólnie się sprawdzić tego nie da.