Zagadka tempa kwalifikacyjnego Red Bulla wyjaśniona?

Austriacki zespół ma ponoć specjalne ustawienia elektroniki dla jednostek napędowych Renault
07.07.1011:52
Michał Roszczyn
5197wyświetlenia

Niesamowite tempo Red Bulla podczas kwalifikacji w dalszym ciągu nie daje spokoju ludziom ze świata Formuły 1. RB6 startował z pole position w ośmiu z dziewięciu rozegranych dotychczas wyścigów tego sezonu.

Specjaliści wciąż doszukują się kolejnych rozwiązań, które mogłyby być przyczyną tak mocnej formy ekipy Red Bull Racing. Tym razem padło na silnik, a raczej na jego ustawienia.

Należący do włoskiego magazynu Autosprint serwis internetowy auto.it twierdzi, że austriacki zespół ma specjalne ustawienia elektroniki dla jednostek napędowych Renault, które podtrzymują stałe ciśnienie spalin. Przy zastosowaniu tych ustawień, spaliny przepływają stałym strumieniem z wydechu do podwójnego dyfuzora, nawet gdy kierowca nie wciska pedału gazu.

Dzięki temu kierowcy Red Bulla mieliby zyskiwać docisk aerodynamiczny nawet w wolnych zakrętach. Ustawienia te, początkowo ujawnione na blogu brytyjskiego dziennikarza Jamesa Allena, są podobno stosowane z umiarem - przykładowo tylko w Q3 - ponieważ jest to szkodliwe dla silnika.

Źródło: Motorsport.com

KOMENTARZE

29
mariok77
08.07.2010 06:07
Coś może byc na rzeczy, z tym stalym ciśnieniem spalin, bo Renault wprowadzając swoją wersję"dmuchanego" dyfuzora mówiła, że mają do rozwiązania jeszcze jeden problem, aby w pełni wykorzystać jego potencjał.
kemek
07.07.2010 09:24
No i co z tego Zomo, że widać w telemetrii, skoro RBR nikomu jej nie udostępnia?
Zomo
07.07.2010 07:05
przeciez to po telemetrii widac w ktorych momentach bolidy maja przewaga w ktorych sa gorsze. JEsli RBR-y sa lepsze na szybkich zakretach to znaczy ze maja mocniejszy docisk. Jesli sa szybsze na prostych znaczy ze maja slabszy doscisk. Jesli sa szybsze na ostrych zakretach to maja leszy docisk mechaniczny etc. Newey opowiada bajki ze to "wszystko po trochu". Byli by szybsi w kazdej sytuacji a nie tylko na szybkich zakretach...i
christoff.w
07.07.2010 04:23
Wwuuu, To sa uklady.Nawet jesli wiedza to wiaze ich zapewne jakas umowa z RBR ,ktora jest zupelnie inna nizeli z ich niby wlasnym,domowym team-em.Ale moze/pewnie sie myle? paolo, z tym dmuchaniem dobre! 10/10 ;)
paymey852
07.07.2010 03:35
@paolo "Jak im pozwolą po sezonie podnieść niezawodność to będą za rok dmuchać od piątku:)" hahahahahahahahah aż mnie poliki rozbolały , browar za poczucie h
patgaw
07.07.2010 02:14
boze co za kocopoly...
ari2k5
07.07.2010 02:00
Przecież od początku RBRowi z tymi silnikami chodziło o wyrównanie osiągów. Silniki Renault nie są złe, a ich poprawa pomogłaby też Renault. O to toczy się walka od wielu wielu dni. Paolo ma rację.
IceMan11
07.07.2010 01:42
I zatrudnili kolejnego inżyniera, który jak się okazuje nie wiele więcej robi
paolo
07.07.2010 01:38
No właśnie nie narzekali. Przecież mają i Ferrari i Renault i używają Renault:), a Ferrari swego czasu przesunęli do STR:) Nawet był lekki dym ze strony Ferrari, że ich silniki będą napędzać zespół B. Podmiankę zrobili jak to podkreślają przez równe traktowanie z Enstone. Tekst był jakiś taki w stylu, że na silnikach Ferrari jeszcze nikt poza oficjalnym zespołem cudów nie zdziałał, a z Renault poza osiągami liczy się dobra współpraca i pełne wsparcie. jan5: Sterownik, a jego oprogramowanie czy sam mapping to całkiem inna bajka. Po prostemu coś jak hardware i software w PC:) a funkcjonalność zależy od tego czy masz windę czy linucha:) itd. itp. Jak na mój gust to oni na Renault narzekają tylko w mediach żeby wywrzeć presję na FIA na zgodę na podniesienie osiągów czy jak to się teraz mówi niezawodności. To dmuchanie to świetny przykład jak to wzmacnianie niezawodności chociażby ostatnio przez Ferrari też jest w taki czy inny sposób przekuwane na osiągi:) Jak im pozwolą po sezonie podnieść niezawodność to będą za rok dmuchać od piątku:)
jan5
07.07.2010 01:30
Ralph1537 zapewne nawet z silnkiem dewoo tico mogliby zrobić to samo
Ralph1537
07.07.2010 01:21
a tak narzekali na silniki renault...
Wwuuu
07.07.2010 01:20
Zastanawia mnie czemu Renault nie maiło dostępu do tych danych? Przecież ich inżynierowie muszę mieć dostęp do wszystkich parametrów silnika?
jan5
07.07.2010 01:14
a czy to jest legalne? Przecież miała być standardowa elektronika
L00Kass
07.07.2010 01:03
Przeprogramowali ECU? BTW, ktoś orientuje się może, kto będzie dostawcą ECU w przyszłym roku? McLaren ma kontrakt do 2010 wł.
jan5
07.07.2010 12:58
IceMan11 właśnie tak zrobili, bo przecież wywalili raikonnena jakbyś nie wiedzial
IceMan11
07.07.2010 12:50
Ferrari powinno wymienić kierowców bo przez nich przegrywają
jan5
07.07.2010 12:47
zaczną zamieniać sukcesy w kwalifkacjach na sukcesy w wyścigach jak wymienią kierowców
Mr President
07.07.2010 12:31
Wygrać osiem z dziewięciu quali i przegrywać w generalkach - myślę że RB6 ma wiele takich elementów ale niech zamienią to na sukcesy w wyścigach
zoolwik
07.07.2010 12:15
Jesli to prawda, ze to tylko o oprogramowanie silnika chodzi, i skoro to jest juz przez prasę do publicznej wiadomosci podane, to znaczy, ze zespoly juz nad tym pracują, i ze przewaga redbulla moze stopniec niedlugo bo pewnie program łatwo mozna zmienic.
paolo
07.07.2010 11:17
lakeman: To nie F duct. Dyfuzor czy podwójny czy pojedynczy, dmuchany, czy podlewany to się zmieści. Rok temu np. właśnie Newey miał myślenice bo mu zawias nie pozwalał ale nie miało to nic wspólnego z monokokiem. Master: Bo nie wpadli na to, że w dmuchany dyfuzor trzeba dmuchać nawet jak się hamuje, a nie tylko na "gazie w podłodze" :) I to jest właśnie w geniuszu Neweya piękne. A to jest dopiera druga, a właściwie jedna i ta sama rzecz (dmuchany przecież właśnie wydechem/silnikiem dyfuzor) którą konkurencja znalazła w RB6. A tam musi ich być jeszcze baaardzo wiele:)
lakeman
07.07.2010 10:57
@Master, przecież Renault F1 nie miało dmuchanego dyfuzora, a to co mają teraz jest przystosowane do tegorocznego "kadłuba", a RBR pewnie projektował swoje chassis biorąc pod uwagę taką wersję dyfuzora. Nic by to Renówkom nie dało.
Master
07.07.2010 10:35
A czemu Renault nie ma takich ustawień, skoro RBR ma takie ustawienia do swoich silników Renault?
Patryk777
07.07.2010 10:32
i dlatego to jedyny zespół, który z Q1 na Q2 i z Q2 na Q3 jest coraz szybszy, podczas gdy reszta nie poprawia czasów między Q2 a Q3
noofaq
07.07.2010 10:32
czemu spiskowa? red bull powiedział że sam "blown diffuser" nie daje wiele ale z podtrzymaniem ciśnienia spalin może dawać więcej..
Huckleberry
07.07.2010 10:26
Zdradzę wam sekret dlaczego Red Bull jest najlepszy. Po prostu ma wszystkie części trochę bardziej przemyślane i bardziej zaawansowane niż konkurencja. Ale oczywiście teorie spiskowe zawsze znajdą miejsce.
paolo
07.07.2010 10:25
Analogicznie do ALS w rajdówkach tutaj jest nie podtrzymanie turbiny a podtrzymanie pracy dyfuzora:) Jak dmuchany dyfuzor to trzaeba w niego dmuchać:) Takie znowu proste, a tylko Newey na to wpadł:) Ale tak ogólnie to musi być jeden z setki "szczegółów" bo ten dmuchawiec nie daje aż tyle żeby tak upokarzać konkureNcję w q3.
alkatraz
07.07.2010 10:11
@up to ze nie błyszczy może być spowodowane chociażby tym, że silnik pracuje na mniejszych obrotach, twardsza mieszanka opon, wszystko ma wpływ potrzeba matką wynalazków - pytanie tylko co jeszcze inni wymyślą dlaczego RBR jest taki szybki q3...
BartF1
07.07.2010 10:10
No i kilka razy mieli już problemy z silnikami na wyścigu. Coś może być na rzeczy.
zoolwik
07.07.2010 10:08
Cos w tym moze byc bo jakos dziwnym trafem redbull nawet jak w treningach ani q1 i q2 nie blyszczy to potem na koniec startuje z PP.