Dodatkowe wiązadło kół w F1 od sezonu 2011
Wiązadła stały się obowiązkowe w 1999 roku po wielkim karambolu na starcie do GP Belgii 1998
28.07.1018:00
3911wyświetlenia
Po kolejnym w tym sezonie przypadku oderwania się koła z samochodu Formuły 1, Techniczna Grupa Robocza zdecydowała się na dodanie od przyszłego roku drugiego wiązadła, mającego zmniejszać ryzyko wystąpienia takich sytuacji.
Podczas treningu w Chinach w kwietniu pojedyncze wiązadła nie spełniły swojej roli, kiedy w bolidzie Toro Rosso prowadzonym przez Sebastiena Buemiego nastąpiła awaria przedniego zawieszenia i oderwały się oba przednie koła. Z kolei w ostatni weekend z bolidu Force India prowadzonego przez Vitantonio Liuzziego po uderzeniu w bandę podczas kwalifikacji odpadło lewe przednie koło, przelatując na drugą stronę toru tuż przed nadjeżdżającym Timo Glockiem.
Szef działu inżynierii w McLarenie - Paddy Lowe wyjaśnił, że decyzja o zwiększeniu liczby wiązadeł była konieczna, zwłaszcza z uwagi na śmiertelny wypadek Henry'ego Surteesa w Formule 2 na torze Brands Hatch w ubiegłym roku, spowodowany oderwanym kołem z bolidu rywala.
Wiązadła kół są dla nas dużym powodem do zmartwienia- powiedział Lowe podczas dzisiejszej telekonferencji.
Mieliśmy tragiczny wypadek Henry'ego Surteesa w ubiegłym roku i widzieliśmy koła odrywające się od samochodów F1 częściej, niż byśmy chcieli i niż zakładały to przepisy, kiedy wprowadzono wiązadła. Działają one, ale nie są wystarczająco niezawodne.
Jednym z naszych zadań jest stałe omawianie kwestii bezpieczeństwa i zgodziliśmy się na zrobienie czegoś w tym względzie na przyszły rok - zostało to już wpisane w regulamin. Wprowadzimy drugie wiązanie przy każdym kole. Zamiast próbować uczynić każde wiązanie w stu procentach niezawodnym odkryliśmy, że nie działają one głównie wtedy, kiedy z jakiegoś względu zostaną przecięte z powodu natury wypadku. Uważamy, że jeśli będą dwa wiązadła w każdym rogu samochodu, przymocowane niezależnie, to wtedy drastycznie zwiększy się prawdopodobieństwo, że jedno z nich lub oba przetrwają wypadek.
Wiązadła stały się obowiązkowe w 1999 roku po wielkim karambolu na starcie do Grand Prix Belgii w 1998 roku, który wyeliminował połowę stawki i w czasie którego oderwało się wiele kół. Nie spowodowało to jednak całkowitego wyeliminowania problemu, bo nadal zdarzały się wypadki z oderwaniem kół.
Źródło: Autosport.com
KOMENTARZE