Koniec z pracą zespołów na torach 24 godziny na dobę

Personel ekip nie będzie mógł pracować nad bolidem przez 6 godzin przed 1 i 3 treningiem
13.12.1021:19
Grzegorz Filiks
3654wyświetlenia

W przyszłym sezonie członków wszystkich zespołów Formuły 1 obowiązywać będą w weekendy grand prix godziny wolne od pracy. Decyzję taką podjęto po to, aby zmniejszyć liczbę godzin, które personel każdej ekipy spędza pracując nad bolidem.

Problem powstał na początku tego roku, gdy to nowe stajnie podczas kilku pierwszych GP pracowały po 24 godziny na dobę. FIA postanowiła skończyć z tym procederem. W opublikowanych dzisiaj regulacjach na sezon 2011, które uwzględniają decyzje podjęte przez Światową Radę Sportów Motorowych w ubiegłym tygodniu, dowiadujemy się o szczegółach przerw w pracy. Będą one obowiązywać od północy do szóstej rano, gdy pierwszy trening rozpoczyna się o 10 i od 1 do 7, jeżeli trening wystartuje o 11.

Żaden personel zespołu, będący w jakikolwiek sposób zaangażowany w pracę nad bolidami nie będzie mógł działać na terenie toru podczas dwóch sześciogodzinnych okresów, które rozpoczną się dziesięć godzin przed zaplanowanym rozpoczęciem treningu nr 1 i 3 - oznajmia przepis. Jednakże każda ekipa podczas sezonu będzie mogła zrobić cztery razy wyjątek od powyższej reguły.

Ponadto FIA ogłosiła, że w 2011 roku tylko stajnie będą mogły wymienić skrzynie biegów bez poniesienia kary, a każda przekładni ma wytrzymać 5 rund. Punkt 28.6, podpunkt f) stanowi: W sezonie 2011, z wyjątkiem ostatniej rundy, każdy kierowca będzie uprawniony do wymiany przekładni bez narażania się na karę po raz pierwszy, gdy będzie to konieczne. W takim przypadku nowa skrzynia biegów musi pozostać w bolidzie tylko przez pozostałą cześć weekendu wyścigowego.

Ciało zarządzające potwierdziło również regulacje dotyczące opon po zmianie dostawcy na Pirelli. W sezonie 2011 każdemu zawodnikowi zostaną przydzielone 3 zestawy opon na suchą nawierzchnię do użycia podczas dwóch pierwszych treningów, jeden zestaw ma zostać zwrócony po każdej sesji. Na resztę weekendu kierowcy skorzystają z dodatkowych ośmiu kompletów, ale jeden z nich będą musieli oddać przed kwalifikacjami. Poza tym FIA podała kary, które poniosą zawodnicy w przypadku nie wykorzystania w wyścigu obydwu mieszanek ogumienia przeznaczonego na suchy tor.

Jeżeli zawody zostaną wstrzymane i nie będą mogły być wznowione, wówczas 30 sekund zostanie dodane do końcowego czasu każdego kierowcy, który nie skorzystał z obu typów mieszanek opon na suchą nawierzchnię - czytamy w przepisach. Niemniej jednak każdy zawodnik, który przejedzie pełen dystans wyścigu bez użycia obu mieszanek ogumienia przeznaczonego na suchy tor, zostanie wyłączony z ostatecznych rezultatów rywalizacji.

FIA potwierdziła także tzw. regułę 107%, zgodnie z którą zbyt wolne bolidy w pierwszej części kwalifikacji nie będą mogły uczestniczyć w wyścigu.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

21
NEO86
01.01.2011 09:17
Co do przerwy dla członków zespołu to jestem jak najbardziej ZA. Uważam natomiast że reguła 107% to głupota a już ten limit opon to kompletne przegięcie
mielony
14.12.2010 05:19
Za mało kompletów opion na początek. Jak chcą ograniczać niech dadzą od razu 11 kompletów na całe GP a zespoły niech dowolnie nimi dysponują. Pojawia się "zakaz pracy". Skąd to znamy? Może wprowadzić i dla FIA przymusowe przerwy w myśleniu bo głupoty wymyślają? Albo reglamentację - co najwyżej 4,55 przepisu może się zmienić z sezonu na sezon, w tym co najwyżej 1,9 przepisu dot. aero i nie może dotyczyć więcej niż 23,75% powierzchni bolidu. Czy "regulacjonizm" jest aż tak zaraźliwy? 107% może być ale rewolucji nie będzie, co nawyżej straszak dla dobrych zespołów aby w Q1 dojechać. Żeby ograniczyć dublowanie to trzeba np. 103% a to byłoby duże przegięcie. Niepotrzebna kara 30s za nie zmienione opony. To niestety preferuje dość szybką zminę opon w celu ograniczenia ryzyka, czyli dla liczących się graczy w praktyce ogranicza strategie do miękka-twarde. No chyba, że w związku z dopuszczeniem jawnych poleceń zespołowych przewidują jakąś o monstrualnych w konsekwencjach "crash gate" unimozliwiającą wznowienie wyścigu?
Ralph1537
14.12.2010 10:53
niech zatrudniają na czarno, wtedy mogą kazać pracować ludziom ile im się chce :)
zoolwik
14.12.2010 09:14
Oczywiscie jestem za tym, zeby ludzie mieli czas odpoczac, ale uwazam ze troche za duzo juz tych przepisow. Jak tak dalej pojdzie to bedzie okreslone, ze bolid mechanik moze obchodzic dookola tylko zgodnie z ruchem wskazowek zegara a marsz ma rozpoczynac zawsze prawa noga. Bez przesady. Kto to spamieta?
buczu
14.12.2010 07:47
Z oponami to grubo przesadzają!
atb
14.12.2010 06:38
utrzymanie obecnego stanu 3 kompletów na dwa pierwsze FP (z których jeden trzeba oddać po 1. treningu) to stanowczo za mało; znowu będzie czajenie się przez pół godziny w boksach, aż ogony nagumują trochę tor; między wyścigami nie można testować, bo jest zakaz; w czasie weekendu nie można testować, bo nie ma na czym - paranoja.
SirKamil
14.12.2010 12:32
To zbawienie dla mechaników, szczególnie przy 20 gp w sezonie.
deeze
13.12.2010 11:46
@Gie: w takim wypadku naprawdę nie ma co szukać taki zespół w F1, bo mają aż nadto czasu na sprawdzenie wszystkiego pomimo tego zakazu. @Lukas: wiesz, a jak ktoś nie chce pracować, to czemu siedzi i pracuje? :)
Mexi
13.12.2010 10:57
Będą pracować na laptopach w hotelu :D
Lukas
13.12.2010 10:47
W tym FIA ich ostro na łeb powaliło... Skoro ktoś chce pracować - to dlaczego nie może?
Adakar
13.12.2010 10:17
I z czego tak się dzieciaczki cieszycie ? Ten przepis o 107% to pic na wode. W tym sezonie nawalili tak naprawde 4 razy. Bahrainu można wogole nie liczyc. A patrząc to ile NIEprzejechali przed tą rundą to czas po kilku kółkach i tak był sukcesem. Malezja to hazard z pogodą. Zawiedli tylko na dwóch krętych torach i to dziwne NIE na Monako. W Brazylii wręcz zaskoczyli. Brałem pod uwagę Pole Postion i ostatni najsłabszy czas ale wykręcony w normalnych warunkach bez awarii bolidu itd. (patrz np. ustawienie na Spa) pokazujący prawdziwe tempo danej maszyny i kierowcy ! Bahrain POLE POSTION -> 1:55.029 OSTATNI -> 2:04.904 107: 2:03,081 Australia 1:24.774 1:30.613 107 1:30,708 Malezja 1:51,886 1:59,977 (mokre kwalifikacje Glock i Kovalainen weszli do Q2 wiec w normalnych warunkach z palcem w d...) 107 1:59,718 Chiny 1:36,317 1:40,578 107 1:43,060 Hiszpania na styk 1:21,412 1:27,122 (to czas Senny, Karun zrobił 1:26,750) 107 1:27,111 Monako 1:15,035 1:19,559 107 1:20,287 Turcja 1:27,500 1:32,060 107 1:33,625 Kanada 1:15,889 1:19,675 107 1:21,201 Europa 1:38,324 1:42,851 107 1:45,207 Wlk Brytania 1:30,841 1:36,968 107 1:37,200 Niemcy 1:15,152 1:19,844 107 1:20,413 Wegry 1:20,417 1:26,453 107 1:26,046 (oba HRT o pół sekundy zawiodły) Belgia 1:57,352 2:03,941 107 2:05,567 Włochy 1:22,646 1:27,020 107 1:28,431 Singapur 1:46,541 1:54,174 (to czas Senny. Klien zrobił 1:52.9 !!) 107 1:53,999 Japonia 1:32,035 1:37,365 107 1:38,477 Korea 1:37,123 1:43,283 107 1:43,922 Brazylia 1:20,050 1:23,796 107 1:25,654 Abu Dhabi 1:40.318 1:45.296 107 1:47.340
Falarek
13.12.2010 10:01
FIA jest jak Unia Europejska na wszytko ma przepis. Paranoja.
lerloare
13.12.2010 09:38
@drajwer Dawniej było tak, że gdy był taki przypadek że komuś psuł się bolid w kwalifikacjach to mógł zostać dopuszczony warunkowo do wyścigu na podstawie osiąganych dobrych czasów w treningach.
drajwer
13.12.2010 09:34
Nie rozumiem zasady 107%. Co np gdy Kubicy zepsuje się Lotusik w Q1? Będzie mógł jechać w wyścigu? Co np. gdy będą nadzwyczajne warunki pogodowe, i np. połowa stawki pojedzie na deszczówkach i uzyska bardzo dobry czas, a połowa na slickach i ich czas będzie gorszy o 10 sekund? Połowa stawki nie wejdzie do wyścigu? Jest jakieś sprecyzowanie tego przepisu??
Gie
13.12.2010 09:24
Ograniczenie czasu pracy może spowodować że ktoś w pospiechu coś przeoczy i podczas wyścigu,Q czy FP może dojść do wypadku.
jpslotus72
13.12.2010 09:09
Mam wrażenie, że w ostatnim czasie to FIA pracuje 24h na dobę... Spokojnie panowie! - zanim wymyślicie przepis, na jaki węzeł mają być wiązane sznurówki w butach kierowców, albo ustalicie, czy do bolidu należy wchodzić lewą czy prawą nogą...
fitipaldi666
13.12.2010 09:02
Jakoś trudno mi uwierzyć że jak Hrt będzie miało za słaby czas to nie wystartują w wyścigu .
Kamikadze2000
13.12.2010 08:56
Nauczyli się panowie na błędach. Brawo! ;))
phildoon
13.12.2010 08:52
W końcu tam pracują ludzie i tylko ludzie więc trochę więcej wolnego czasu jak najbardziej tak! Popieram w 100% !
Sir Wolf
13.12.2010 08:50
Pierwszy raz jestem od początku do końca usatysfakcjonowany absolutnie wszystkimi decyzjami FIA. Naprawdę :)
Z3RO
13.12.2010 08:29
dobrze, że reguła 107% wróciła... :D