Franchitti zdominował pierwszy wyścig IndyCar w 2011
Pierwszą trójkę dopełnili Power i Kanaan debiutujący w barwach Lotus KV
27.03.1122:14
4857wyświetlenia
Dario Franchitti (Ganassi) rozpoczął obronę tytułu mistrzowskiego IndyCar w podobny sposób, co Sebastian Vettel w F1, odnosząc zwycięstwo w dominującym stylu w pierwszym wyścigu sezonu 2011, który rozegrano dzisiaj na ulicach St. Petersburga na Florydzie.
Szkot wypracował sporą przewagę nad swoim głównym rywalem z ubiegłego sezonu i zarazem zdobywcą pole position podczas wczorajszych kwalifikacji - Willem Powerem (Penske), pokonując go ostatecznie o ponad siedem sekund w najszybszym w historii wyścigu na tym torze.
Na najniższym stopniu podium stanął tymczasem Tony Kanaan, w udany sposób rozpoczynając swoją współpracę z zespołem KV Racing Technology. Tym samym podobnie jak w Australii w F1, także i tutaj w czołowej trójce znalazł się dzisiaj samochód sponsorowany przez Grupę Lotus, w dodatku z numerem 82, z którym przed wieloma laty Jim Clark zwyciężył w Indianapolis 500.
Simona de Silvestro (HVM) po zaprezentowaniu świetnej postawy zanotowała życiowy wynik w IndyCar Series, finiszując na czwartej pozycji. Szwajcarka w końcówce wyścigu próbowała atakować rutynowanego Kanaana, ale nie chciała niepotrzebnie ryzykować i ostatecznie przekroczyła linię mety tuż za Brazylijczykiem. Pierwszą piątkę zamknął Takuma Sato, czyniąc z tego jeden z najlepszych występów zespołu KV od dłuższego czasu. Dla byłego kierowcy F1 z Japonii piąta pozycja to także najlepsze osiągnięcie w IndyCar.
Rezultat końcowy wyścigu byłby jednak zapewne nieco inny gdyby nie fakt, że podczas chaotycznego startu wielu czołowych zawodników zostało wyeliminowanych z walki o wysokie pozycji lub całkiem z rywalizacji. Wszystko zaczęło się, gdy Helio Castroneves (Penske) uderzył w tył bolidu Marco Andrettiego podczas hamowania przed pierwszym zakrętem. Andretti wpadł w poślizg, następnie wzbił się w powietrze na aucie Scotta Dixona (Ganassi) i wylądował do góry kołami. W zamieszaniu ucierpiał także kolega zespołowy Marco z Andretti Autosport - Mike Conway i kierowca Penske - Ryan Briscoe.
Andretti i Conway odpadli z wyścigu, a samochody Dixona, Briscoe i Castronevesa wymagały bardzo długich napraw. Później było jeszcze trochę incydentów związanych z pierwszym używaniem w IndyCar - i w dodatku od razu na ulicznym torze - restartów z jazdą w dwóch rzędach. Ucierpiały w ten sposób samochody Grahama Rahala (Ganassi), Any Beatriz (Dreyer & Reinbold) i Ryana Hunter-Reaya (Andretti). Przy tak przetrzebionej stawce w czołówce znaleźli się Franchitti, de Silvestro, Kanaan, Justin Wilson (Dreyer & Reinbold) i Power, który na restartach stracił kilka miejsc. Później jednak przebił się na drugie miejsce, a oprócz niego de Silvestro przeskoczył także Kanaan, natomiast Wilson spadł na 10 miejsce.
Danica Patrick (Andretti Autosport) zajęła pierwotnie jedenaste miejsce, ale otrzymała karę przesunięcia o jedną pozycję w dół za spowodowanie możliwej do uniknięcia kolizji. Sebastien Bourdais miał wypadek podczas porannej sesji warm-up i niestety uszkodzenia były na tyle poważne, że Francuz nie mógł wziąć udziału w wyścigu. Zgodnie z regulaminem dostał on połowę punktów przewidzianych za zajęcie ostatniego miejsca (czyli 5 pkt zamiast 10 za 25. miejsce).
Źródło: autosport.com
P. | Kierowca (Nr) | Nar. | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dario Franchitti (10) | Dallara Honda | 100 | 2h00m59,689 | 50 | |
2 | Will Power (12) | Dallara Honda | 100 | +0:07,161 | 40 | |
3 | Tony Kanaan (82) | Dallara Honda | 100 | +0:16,104 | 35 | |
4 | Simona de Silvestro (78) | Dallara Honda | 100 | +0:16,561 | 32 | |
5 | Takuma Sato (5) | Dallara Honda | 100 | +0:29,943 | 30 | |
6 | Alex Tagliani (77) | Dallara Honda | 100 | +0:30,465 | 28 | |
7 | Raphael Matos (17) | Dallara Honda | 100 | +0:31,522 | 26 | |
8 | Vitor Meira (14) | Dallara Honda | 100 | +0:35,729 | 24 | |
9 | Oriol Servia (02) | Dallara Honda | 100 | +0:49,143 | 22 | |
10 | Justin Wilson (22) | Dallara Honda | 100 | +0:56,802 | 20 | |
11 | John R. Hildebrand (4) | Dallara Honda | 100 | +1:02,974 | 19 | |
12 | Danica Patrick (7) | Dallara Honda | 100 | +0:57,341 | 18 | |
13 | Sebastian Saavedra (34) | Dallara Honda | 98 | +2 okr. | 17 | |
14 | Ana Beatriz (24) | Dallara Honda | 98 | +2 okr. | 16 | |
15 | James Jakes (18) | Dallara Honda | 97 | +3 okr. | 15 | |
16 | Scott Dixon (9) | Dallara Honda | 96 | +4 okr. | 14 | |
17 | Graham Rahal (38) | Dallara Honda | 96 | +4 okr. | 13 | |
18 | Ryan Briscoe (6) | Dallara Honda | 95 | +5 okr. | 12 | |
19 | Ernesto Viso (59) | Dallara Honda | 94 | +6 okr. | 12 | |
20 | Helio Castroneves (3) | Dallara Honda | 84 | +16 okr. | 12 | |
21 | Ryan Hunter-Reay (28) | Dallara Honda | 58 | +42 okr. | 12 | |
22 | Charlie Kimball (83) | Dallara Honda | 38 | +62 okr. | 12 | |
23 | Mike Conway (27) | Dallara Honda | 1 | +99 okr. | 12 | |
24 | Marco Andretti (26) | Dallara Honda | 0 | +100 okr. | 12 | |
Nie wystartowali | ||||||
25 | Sebastien Bourdais (19) | Dallara Honda | 0 |
Pole position: Will Power - 1:01,963 (+1 pkt.)Najszybsze okrażenie: Helio Castroneves - 1:03,868 na 74 okrążeniu
Prowadzenie przez najwięcej okrążeń: Dario Franchitti (+2 pkt.)
KOMENTARZE