FIA wyjaśnia nowe przepisy dotyczące jednostek napędowych

Federacja opublikowała zestaw pytań i odpowiedzi wraz z danymi dotyczącymi nowych silników.
02.07.1120:43
Nataniel Piórkowski
3401wyświetlenia

Poprzez głosowanie członków Światowej Rady Sportów Motorowych, które odbyło się dnia 29 czerwca 2011 roku, FIA wprowadziła zmiany w regulaminach dotyczących nowych jednostek napędowych, które będą stosowane w wyścigach Formuły 1 od sezonu 2014.

Początkowo planowane czterocylindrowe, turbodoładowane jednostki napędowe o pojemności 1,6 l, zastąpiły turbodoładowanie silniki o takiej samej pojemności, ale w układzie V6. Prezentujemy opracowanie FIA, które podsumowuje dokonane zmiany.

Pytania i odpowiedzi

1. Światowa Rada Sportów Motorowych głosowała 29 czerwca 2011 roku. Co zadecydowała?
Po konsultacjach z różnymi zainteresowanymi stronami oraz obecnymi producentami silników dla Formuły 1, Światowa Rada Sportów Motorowych ratyfikowała zastosowanie turbodoładowanych silników V6 w Formule 1 od roku 2014. Wymagało to zmian w przepisach, które uprzednio zostały przyjęte przez Światową Radę Sportów Motorowych dnia 3 czerwca 2011 roku. Pełne przepisy, które znajdą zastosowanie od sezonu 2014, zostaną opublikowane w późniejszym terminie.

2. Czy jednostka V6 zużywa więcej paliwa, lub jest mniej ekonomiczna w porównaniu z tą pierwotnie planowaną?
Nie. Pomimo starań inżynierów skierowanych na rozwój wydajności silnika, regulacje techniczne nakładają kontrolę przepływu paliwa. W czasie, gdy zmiany w regulaminach były ustalane wraz z producentami, nowy wniosek związany z tym parametrem nie został zmieniony. Tak więc wymóg wydajności pozostał bez zmian.

3. Dlaczego limit obrotów został zwiększony z 12.000 obr./min do 15.000 obr./min? Czy ma to na celu wyłącznie wzmocnienie dźwięku wydawanego przez bolid Formuły 1?
Nie. Parametr ten został zaktualizowany z 12.000 obr./min do 15.000 obr./min, aby umożliwić inżynierom bardziej elastyczne wykorzystanie energii. Jednakże - co wynika już z samej nowej architektury jednostki V6 oraz zmiany limitu obrotów - brzmienie silnika ulegnie zmianie, ale nadal będzie reprezentatywne dla Formuły 1.

4. Czy przez wzrost limitu obrotów, zmianie ulegnie zużycie paliwa?
Absolutnie nie. Jak wspomniano już powyżej, limit przepływu paliwa pozostanie taki sam. Technologie są takie same, a w konsekwencji zwiększenie limitu obrotów zmusi inżynierów do cięższej pracy nad zmniejszeniem tarcia i uzyskania sprawności silnika. Wyzwanie będzie więc jeszcze większe niż pierwotnie planowano, a przez to zwiększy to rangę technologiczną Formuły 1.

5. Czy FIA zachowała urządzenia odzyskujące energię, które pierwotnie łączone były z czterocylindrowym silnikiem?
Tak. Przedstawione początkowo podejście jest nadal przestrzegane. Wszystkie technologie przeznaczone dla silników czterocylindrowych są nadal aktualne. Ten nowy system elektryczny będzie ogromnym krokiem w kierunku zmniejszenia zużycia paliwa oraz zarządzania energią.

6. Czy ci producenci, którzy rozwijali już swoje czterocylindrowe silniki, będą musieli liczyć się ze wzrostem kosztów przez skierowanie swoich zasobów na projektowanie jednostki V6?
Według naszej wiedzy, pięciu producentów pracuje nad proponowanymi silnikami czterocylindrowymi. Wszyscy oni muszą teraz dostosować swój projekt, a to z pewnością związane jest z dodatkowymi kosztami, które zależne są od stopnia zaawansowania każdego z projektów. Zmiana ta została zaproponowana przy wsparciu wszystkich czterech producentów jednostek napędowych, biorących obecnie udział w mistrzostwach Formuły 1.

7. Dlaczego wprowadzenie nowej formuły silników zostało opóźnione o rok?
Decyzja o odroczeniu wprowadzenia nowych silników do roku 2014 została podjęta na podstawie wniosku czterech producentów jednostek napędowych biorących obecnie udział w mistrzostwach Formuły 1. Ich wniosek o danie dodatkowego czasu jest związany z wprowadzeniem zmian w architekturze silnika, a także w celu zapewnienia ich projektom większej wytrzymałości - założeniem projektu było zwiększenie trwałości silnika do około 4 tysięcy kilometrów.

8. Czy nowe systemy odzyskiwania energii i inne urządzenia wpływające na wydajność znajdą zastosowanie w rozwoju samochodów drogowych?
Tak. Przemysł motoryzacyjny odczuwa silną potrzebę wprowadzania sposobów do zarządzania energią i coraz bardziej staje się to kluczowym czynnikiem w rozwoju bardziej wydajnych jednostek napędowych. Odzyskiwanie energii kinetycznej jest już stosowane w Formule 1, zaś wprowadzenie odzyskiwania energii ze spalin będzie czymś wymagającym odkrycia. Formuła 1 powróci przez to do swej roli twórcy technologii turbosprężarki. Zmiany te niosą ze sobą rzeczywiste korzyści, oferując cenną wiedzę, którą będzie można wykorzystać do dalszego rozwoju samochodów drogowych.

Specyfikacja techniczna

Specyfikacja silnika spalinowego
  • Pojemność: 1600 cm[sup]3[/sup] w układzie V6

  • Maksymalny limit obrotów na poziomie 15.000 obr/min

  • Bezpośredni wtrysk paliwa do 500 barów

  • Pojedyncza turbosprężarka

  • Kontrolowany przepływ paliwa


Specyfikacja systemów hybrydowych
  • System odzyskiwania energii kinetycznej z tylnych kół na poziomie 120 kW

  • Odzyskiwanie energii ze spalin powiązanych z turbosprężarką


Źródło: fia.com

KOMENTARZE

22
yaper
04.07.2011 02:16
Trwałość planowanego silnika V6 - 4000 km. Jak to się ma w odniesieniu do obecnych jednostek V8? Wydaje mi się, że jest poprawa niezawodności, ale jak znaczna?, bo nie orientuję się w liczbach.
maroo
03.07.2011 06:02
@kingmaster86 [quote="kingmaster86"][/quote] Prawda :). I całkiem nieźle brzmi. Z tego co mi w głowie świta o jedyny na świecie popularny i stosowany w cywilnym masowym samochdzie V4.
kingmaster86
03.07.2011 11:22
[quote="Yurek"]V4 były bodaj w Zaporożcach :)[/quote] SAAB też miał V4 i chyba też Ford, kiedyś był to popularny układ :)
Huckleberry
03.07.2011 10:40
Szkoda, że nie V2. Może by się Harley zainteresował. To by dopiero był dźwięk ;)
nij0
03.07.2011 07:19
czyli Ferka w siódmym niebie :>
Il Capitano
03.07.2011 07:09
mniejszy silnik to mniejsza Vmax odrobine, więc jesli będą chcieli utrzymać prędkości na prostych to będą musiel odjąc roche dosicku ze spojlerów ustawiając ich troche bardziej płasko
nij0
03.07.2011 06:20
Pewnie zbliżony do obecnego.
szymon
03.07.2011 05:45
to jaki teraz Vmax?
Yurek
02.07.2011 11:57
[quote="Ferrarif1"]@Kordas R4 ile razy można ludziom powtarzać że nieda się zrobić silnika V4 a przynajmniej nie z takimi parametrami. Bo zrobić to się wszystko da[/quote] V4 były bodaj w Zaporożcach :)
SkC
02.07.2011 11:50
Kiedyś było w F1 Racing jak ma wyglądać bolid w 2020r. Jeśli się to sprawdzi to spasuje tą serie :)
Aeromis
02.07.2011 11:36
Przydałby się jeszcze system odzyskiwania opon z gumowych kuleczek Pirelli. Jednak tak na serio, to DRS+KERS+inne ERS i strach pomyśleć o końcu stawki i zasadzie 170%, czy tam 107% ;]
kusza
02.07.2011 10:38
Pomijajac straty przetwarzania, ERS daje ponad 160 koni do wykorzystania. Niezly "booster".
Karol26
02.07.2011 08:40
Nie jest to dla nie mnie super informacja ale mogło być gorzej. Te systemy odzyskiwania energii mogą uatrakcyjnić wyścigi i pomogą rozwijać technologię. Ale jak mają wyglądać samochody? ten sam wygląd czy inna regulacja?
cravenciak
02.07.2011 08:08
fitipaldi, http://www.f1wm.pl/forum/viewtopic.php?f=9&t=7172&start=135
fitipaldi666
02.07.2011 08:07
Czyli jest szansa na zachowanie obecnej mocy 730-750KM ?
kingmaster86
02.07.2011 07:56
Bo wszyscy myślą że jak schodzimy w dół z ilością cylindrów V16; V12; V10; V8 i nagle ktoś usłyszał jednym uchem coś o 4 cylindrach to myśli że będzie V4 - Renault miało by gotowy projekt wrzucili by V4 z Zaporożca i dokleili jakieś turbo tylko nie wiem czy by 12000 obr/min wytrzymał :)
SirKamil
02.07.2011 07:34
"planowanych wcześniej silników v4" NIGDY NIE PLANOWANO SILNIKA V4! Skąd wy wszyscy (już któryś raz to tutaj czytam) wzięliście kurza twarz to V4....
cravenciak
02.07.2011 07:30
@fernando Z tego co wiem to nie przekraczało 12.500RPM, jak palnąłem głupotę to mnie sirkamil albo inny "techniak" poprawi :p [quote]The 1988 Formula One season was again dominated by turbocharged engines limited to 2.5 bar and Honda with its RA168E turbo V6 producing 685 hp (511 kW) at 12500 rpm[/quote]
Ferrarif1
02.07.2011 07:10
@Kordas R4 ile razy można ludziom powtarzać że nieda się zrobić silnika V4 a przynajmniej nie z takimi parametrami. Bo zrobić to się wszystko da
Kordas
02.07.2011 07:03
@MatiXF1 Przeczytaj dokładnie pytanie, kontrola przepływu paliwa będzie taka sama jak w przypadku planowanych wcześniej silników v4, nie jest to porównanie do obecnych silników
MatiXF1
02.07.2011 06:57
[quote]2. Czy jednostka V6 zużywa więcej paliwa, lub jest mniej ekonomiczna w porównaniu z tą pierwotnie planowaną? „Nie. Pomimo starań inżynierów skierowanych na rozwój wydajności silnika, regulacje techniczne nakładają kontrolę przepływu paliwa. W czasie, gdy zmiany w regulaminach były ustalane wraz z producentami, nowy wniosek związany z tym parametrem nie został zmieniony. Tak więc wymóg wydajności pozostał bez zmian”.[/quote] Skoro limit przepływu paliwa pozostanie ten sam (czyli teoretycznie jednostki będą zużywać tyle samo paliwa) to po co oni wogóle te silniki wprowadzają?
fernandof1
02.07.2011 06:55
Może ktoś powiedzieć ile obr miały 1.5L turbodoładowane silniki w erze turbo Z góry dziękuję