FIA wyjaśnia nowe przepisy dotyczące jednostek napędowych
Federacja opublikowała zestaw pytań i odpowiedzi wraz z danymi dotyczącymi nowych silników.
02.07.1120:43
3401wyświetlenia
Poprzez głosowanie członków Światowej Rady Sportów Motorowych, które odbyło się dnia 29 czerwca 2011 roku, FIA wprowadziła zmiany w regulaminach dotyczących nowych jednostek napędowych, które będą stosowane w wyścigach Formuły 1 od sezonu 2014.
Początkowo planowane czterocylindrowe, turbodoładowane jednostki napędowe o pojemności 1,6 l, zastąpiły turbodoładowanie silniki o takiej samej pojemności, ale w układzie V6. Prezentujemy opracowanie FIA, które podsumowuje dokonane zmiany.
Pytania i odpowiedzi
1. Światowa Rada Sportów Motorowych głosowała 29 czerwca 2011 roku. Co zadecydowała?
Po konsultacjach z różnymi zainteresowanymi stronami oraz obecnymi producentami silników dla Formuły 1, Światowa Rada Sportów Motorowych ratyfikowała zastosowanie turbodoładowanych silników V6 w Formule 1 od roku 2014. Wymagało to zmian w przepisach, które uprzednio zostały przyjęte przez Światową Radę Sportów Motorowych dnia 3 czerwca 2011 roku. Pełne przepisy, które znajdą zastosowanie od sezonu 2014, zostaną opublikowane w późniejszym terminie.
2. Czy jednostka V6 zużywa więcej paliwa, lub jest mniej ekonomiczna w porównaniu z tą pierwotnie planowaną?
Nie. Pomimo starań inżynierów skierowanych na rozwój wydajności silnika, regulacje techniczne nakładają kontrolę przepływu paliwa. W czasie, gdy zmiany w regulaminach były ustalane wraz z producentami, nowy wniosek związany z tym parametrem nie został zmieniony. Tak więc wymóg wydajności pozostał bez zmian.
3. Dlaczego limit obrotów został zwiększony z 12.000 obr./min do 15.000 obr./min? Czy ma to na celu wyłącznie wzmocnienie dźwięku wydawanego przez bolid Formuły 1?
Nie. Parametr ten został zaktualizowany z 12.000 obr./min do 15.000 obr./min, aby umożliwić inżynierom bardziej elastyczne wykorzystanie energii. Jednakże - co wynika już z samej nowej architektury jednostki V6 oraz zmiany limitu obrotów - brzmienie silnika ulegnie zmianie, ale nadal będzie reprezentatywne dla Formuły 1.
4. Czy przez wzrost limitu obrotów, zmianie ulegnie zużycie paliwa?
Absolutnie nie. Jak wspomniano już powyżej, limit przepływu paliwa pozostanie taki sam. Technologie są takie same, a w konsekwencji zwiększenie limitu obrotów zmusi inżynierów do cięższej pracy nad zmniejszeniem tarcia i uzyskania sprawności silnika. Wyzwanie będzie więc jeszcze większe niż pierwotnie planowano, a przez to zwiększy to rangę technologiczną Formuły 1.
5. Czy FIA zachowała urządzenia odzyskujące energię, które pierwotnie łączone były z czterocylindrowym silnikiem?
Tak. Przedstawione początkowo podejście jest nadal przestrzegane. Wszystkie technologie przeznaczone dla silników czterocylindrowych są nadal aktualne. Ten nowy system elektryczny będzie ogromnym krokiem w kierunku zmniejszenia zużycia paliwa oraz zarządzania energią.
6. Czy ci producenci, którzy rozwijali już swoje czterocylindrowe silniki, będą musieli liczyć się ze wzrostem kosztów przez skierowanie swoich zasobów na projektowanie jednostki V6?
Według naszej wiedzy, pięciu producentów pracuje nad proponowanymi silnikami czterocylindrowymi. Wszyscy oni muszą teraz dostosować swój projekt, a to z pewnością związane jest z dodatkowymi kosztami, które zależne są od stopnia zaawansowania każdego z projektów. Zmiana ta została zaproponowana przy wsparciu wszystkich czterech producentów jednostek napędowych, biorących obecnie udział w mistrzostwach Formuły 1.
7. Dlaczego wprowadzenie nowej formuły silników zostało opóźnione o rok?
Decyzja o odroczeniu wprowadzenia nowych silników do roku 2014 została podjęta na podstawie wniosku czterech producentów jednostek napędowych biorących obecnie udział w mistrzostwach Formuły 1. Ich wniosek o danie dodatkowego czasu jest związany z wprowadzeniem zmian w architekturze silnika, a także w celu zapewnienia ich projektom większej wytrzymałości - założeniem projektu było zwiększenie trwałości silnika do około 4 tysięcy kilometrów.
8. Czy nowe systemy odzyskiwania energii i inne urządzenia wpływające na wydajność znajdą zastosowanie w rozwoju samochodów drogowych?
Tak. Przemysł motoryzacyjny odczuwa silną potrzebę wprowadzania sposobów do zarządzania energią i coraz bardziej staje się to kluczowym czynnikiem w rozwoju bardziej wydajnych jednostek napędowych. Odzyskiwanie energii kinetycznej jest już stosowane w Formule 1, zaś wprowadzenie odzyskiwania energii ze spalin będzie czymś wymagającym odkrycia. Formuła 1 powróci przez to do swej roli twórcy technologii turbosprężarki. Zmiany te niosą ze sobą rzeczywiste korzyści, oferując cenną wiedzę, którą będzie można wykorzystać do dalszego rozwoju samochodów drogowych.
Specyfikacja techniczna
Specyfikacja silnika spalinowego
- Pojemność: 1600 cm[sup]3[/sup] w układzie V6
- Maksymalny limit obrotów na poziomie 15.000 obr/min
- Bezpośredni wtrysk paliwa do 500 barów
- Pojedyncza turbosprężarka
- Kontrolowany przepływ paliwa
Specyfikacja systemów hybrydowych
- System odzyskiwania energii kinetycznej z tylnych kół na poziomie 120 kW
- Odzyskiwanie energii ze spalin powiązanych z turbosprężarką
Źródło: fia.com
KOMENTARZE