GP Indii: trening 2 - Massa najszybszy

Wyniki i opis drugiej piątkowej sesji treningowej na torze Buddh.
28.10.1112:13
Nataniel Piórkowski
7709wyświetlenia

Podczas popołudniowej sesji treningowej przed Grand Prix Indii najszybszym kierowcą okazał się niespodziewanie Felipe Massa, a czołową trójkę dopełnili Sebastian Vettel i Fernando Alonso. Trening przebiegał tym razem bez incydentów z udziałem miejscowej fauny, ale kierowcy ciągle padali ofiarami zdradliwej nawierzchni i śliskich poboczy.

Jako pierwszy rezultat okrążenia ustanowił Jerome d'Ambrosio, który w porannej sesji zajął ostatnie miejsce. Z nowym torem oswajał się tymczasem Heikki Kovalainen, który pauzował w pierwszym treningu na rzecz Karuna Chandhoka. Od pierwszych minut można było jednak zobaczyć delikatną poprawę stanu nawierzchni asfaltu. Warto zauważyć, że w międzyczasie na Buddh odbył się trening Delhi Championship with MRF.

Pierwszy etap zupełnie różnił się od porannego widoku. Po dziesięciu minutach aż dziewiętnastu kierowców zdołało uzyskać czas pojedynczego okrążenia, a na czele figurowało nazwisko Sebastiana Vettela. Ruch na torze nie sprzyjał jednak Pastorowi Maldonado. Wenezuelczyk wypadł z toru i zakopał się w pułapkę żwirową. Porządkowi nie zdołali go z niej wypchnąć, więc po raz kolejny Williams stracił czas na realizację pełnego programu, a większość kierowców postanowiła zjechać do garażów.

Niespodziewanie na początku kolejnej serii wyjazdów najlepszy rezultat osiągnął Sebastien Buemi, ale bardzo szybko pobił go Lewis Hamilton potwierdzając dobrą dyspozycję brytyjskiego zespołu. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że w końcówce sezonu wzrosła także forma stajni z Faenzy, która zacięcie rywalizuje z Sauberem o szóstą pozycję w klasyfikacji konstruktorów.

Duży ruch na torze nie ułatwiał omijania wolniejszych kierowców - na największe problemy mogli narzekać reprezentanci Lotus Renault. Senna nie mógł sobie długo poradzić z Narainem Karthikeyanem, a Pietrow wymachiwał ręką samego Brazylijczyka, który przeszkadzał mu w przejechaniu szybkiego kółka. Wzrosły również prędkości maksymalne osiągane przez kierowców. Najszybszy w punkcie pomiaru czasu był Sergio Perez (323 km/h), który o 3 km/h wyprzedzał Alguersuariego i Buemiego.

Problemy nie opuściły Fernando Alonso. Po straconej pierwszej sesji, w tej kierowca Ferrari narzekał na wibracje występujące na prostych, a po komunikacie w radiu, zjechał do alei serwisowej. Jego partner z Ferrari - Felipe Massa zajmował na półmetku drugą pozycję. Hiszpan znajdował się trzy miejsca niżej i tracił do niego około 0,4 sek. Czoło tabeli okupował Vettel, a kierowcy McLarena byli na trzeciej i czwartej lokacie. Nieco poniżej oczekiwań spisywał się duet Force India - nadzieja hinduskich kibiców zajmowała dopiero czternaste i piętnaste miejsca.

Na czterdzieści minut przed końcem sesji, Jerome d'Ambrossio wypadł z toru w zakręcie 11 i uszkodził tylne zawieszenie. Dyrekcja Grand Prix postanowiła wstrzymać sesję, co pokrzyżowało szyki Michaelowi Schumacherowi, który chwilę przed incydentem wyjechał na tor próbując poprawić swój rozczarowujący, dwudziesty czwarty czas. Do tamtej chwili, Niemiec zdołał przejechać zaledwie osiem kółek, co mogło oznaczać problemy techniczne. Po kilku minutach przymusowej przerwy, na torze ponownie zaroiło się od bolidów, ale uzyskiwane czasy pozwalały domyślać się, że zespoły rozpoczęły symulację wyścigu i porównywanie mieszanek ogumienia.

Lotus Renault GP poinformował jednak za pośrednictwem Twittera, że w bolidzie Witalija Pietrowa wymieniany jest drążek stabilizatora, przez co Rosjanin straci trochę czasu na torze. Tymczasem Heikki Kovalainen przyznał, że przyczepność na twardszych oponach nie jest tak zła jak pierwotnie zakładano.

W przeciwieństwie do pozostałych zespołów, Ferrari postawiło na szybkie tempo, czego dowodem były rezultaty osiągane przez Felipe Massę i Fernando Alonso. Hiszpan znalazł się jednak w niekorzystnym położeniu, przez co nie był w stanie wykorzystywać możliwości poprawy czasu swego partnera z zespołu. Po osiągnięciu trzeciego miejsca w tabeli, Fernando zjechał do garażu. Massa utrzymał dzięki temu prowadzenie w treningu. Dwójkę Ferrari dzielił Sebastian Vettel.

Ostatecznie kierowcy Force India zdołali powrócić do czołówki na siódmą i dziewiątą pozycję. W końcówce drobną przygodę przeżył Pietrow, który wypadł poza tor w szóstym zakręcie, ale po chwili powrócił do realizacji swojego programach. W dole tabeli znajdowali się za to kierowcy Mercedesa. Schumacher i Rosberg od początku drugiej sesji nie dorównywali tempem czołówce.

Największą liczbą okrążeń mogli poszczycić się obaj kierowcy Team Lotus, a najmniej - Jerome d'Ambrosio, który na półmetku rozbił swój bolid. Kontrowersje budzi również lokalizacja wyjazdu z alei serwisowej, która wprost prowokuje incydenty. Za nami trzy godziny zaciętej pracy, po których wydaje się, że w Indiach do gry o zwycięstwo może dołączyć niedoceniany od jakiegoś czasu zespół Ferrari. Żelazną dwójką jak zawsze pozostają Red Bull i McLaren. Zapraszamy na jutrzejszą sesję treningową oraz kwalifikacje i zachęcamy do dalszego śledzenia weekendu F1 w Delhi z [color=#3c88b8]Wyprzedź Mnie![/color].

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 37°C
Temperatura powietrza: 30°C
Prędkość wiatru: 3,1 m/s
Wilgotność powietrza: 23%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 2

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Felipe Massa (6)Ferrari 150° Italia1:25,70633
2Sebastian Vettel (1)Red Bull RB71:25,7940,0880,08834
3Fernando Alonso (5)Ferrari 150° Italia1:25,9300,2240,13634
4Lewis Hamilton (3)McLaren MP4-261:26,4540,7480,52426
5Mark Webber (2)Red Bull RB71:26,5000,7940,04630
6Jenson Button (4)McLaren MP4-261:26,7141,0080,21428
7Adrian Sutil (14)Force India VJM041:27,3161,6100,60234
8Bruno Senna (9)Renault R311:27,4981,7920,18235
9Paul di Resta (15)Force India VJM041:27,8532,1470,35535
10Sebastien Buemi (18)Toro Rosso STR61:27,8682,1620,01535
11Witalij Pietrow (10)Renault R311:27,8902,1840,02237
12Kamui Kobayashi (16)Sauber C301:28,0502,3440,16034
13Sergio Perez (17)Sauber C301:28,2892,5830,23936
14Jaime Alguersuari (19)Toro Rosso STR61:28,5522,8460,26331
15Rubens Barrichello (11)Williams FW331:28,6912,9850,13929
16Pastor Maldonado (12)Williams FW331:28,7083,0020,01724
17Jarno Trulli (21)Lotus T1281:29,3323,6260,62439
18Heikki Kovalainen (20)Lotus T1281:30,2414,5350,90941
19Nico Rosberg (8)Mercedes GP W021:31,0985,3920,85738
20Timo Glock (24)Virgin MVR-021:31,4695,7630,37132
21Michael Schumacher (7)Mercedes GP W021:31,8046,0980,33528
22Jerome d'Ambrosio (25)Virgin MVR-021:32,5936,8870,78912
23Daniel Ricciardo (23)HRT F1111:32,7687,0620,17533
24Narain Karthikeyan (22)HRT F1111:32,8247,1180,05633
107% najlepszego czasu: 1:31,705

KOMENTARZE

25
Kajt
28.10.2011 11:47
Patrzcie jaki filmik znalazłem :D http://youtu.be/7AlSoGoI0JE
Kamikadze2000
28.10.2011 06:33
@sebas - wreszcie dostał maszynę na poziomie tej Alonso... ;] @THC-303 - chodziło mi od Jerome'a. ;)
sebas
28.10.2011 05:51
A temu co się stało? Skąd się wziął na czele tabeli (jakiejkolwiek tabeli :-)) Jeździli dziecięcymi rowerkami, czy co...?
Kordas
28.10.2011 02:12
[quote="punksnotdead"]Sytuacją zabawną byłoby niezakwalifikowanie się do wyścigu Karthikeyana w swoim długo wyczekiwanym, domowym i mam nadzieję ostatnim w karierze GP... :) [/quote] A masz jakieś złudzenia, że go nie dopuszczą? Szczególnie, że to Indie :D
punksnotdead
28.10.2011 02:02
[quote]Kontrowersje budzi również lokalizacja wyjazdu z alei serwisowej, która wprost prowokuje incydenty.[/quote] Znowu? Kolejny nowy tor po Korei z tym problemem... Sytuacją zabawną byłoby niezakwalifikowanie się do wyścigu Karthikeyana w swoim długo wyczekiwanym, domowym i mam nadzieję ostatnim w karierze GP... :)
THC-303
28.10.2011 01:53
@kabans Ja się z Tobą zgadzam, Sutil jeździ na poziomie Heidfelda (nie tego z 2011 ofc :P), tyle, że podobnie jak Nick nie notuje spektakularnych występów, najmłodszy też już nie jest. Miejsca dla niego może nie być przez to, że Williams (naturalny krok po odejściu z FI jesli popatrzymy gdzie może zwolnić się miejsce) leży i kwiczy. Może się mylę, ale jak patrzę na zespół z Groove to prędzej widzę w nim jakiegoś Gonzaleza czy Teixeirę jeśli istotnie plotki o słabej kondycji Mediona są prawdziwe. @pawel92setter Moim zdaniem lepsi (w obecnej formie) mogą być (raczej są): Massa i Sauberowi oraz (ale Ci raczej nie są) kierowcy STR. Cała reszta wymieniona przez @kabansa (a także Glock i - podkreślam, że w obecnej formie - Miszczu) moim zdaniem nie jest. Zresztą Hulkenberg wcale lepszy również być nie musi. Barrichello był kiedyś mega, ale lata nie te, Trulli był solidny, ale jak wyżej. Webber chyba wiadomo po co jest jeszcze tolerowany w RBR, Senna, Witek, Pastor, Liuzzi... ha, ha, ha :) Ambroziak to w sumie chyba (?) ten sam poziom, na Naraina szkoda słów. A więc Sutil jest przynajmniej w połowie stawki (oczywiście moim zdaniem).
pawel92setter
28.10.2011 01:50
@kabans Połowa z tych kierowców jest lepsza od Sutila a druga połowa ma więcej do zaoferowania :)
+AS+
28.10.2011 01:25
Najbardziej nie rozumiem - dlaczego Merc mial lepsze czasy w P1? Niewypal 1 z czesci?
kabans
28.10.2011 12:44
to niesamowite, że nie będzie dla sutila miejsca. Jeśli sutil jest słaby to wywaliłbym też przynajmniej webera, masse, senne, pietrova, barichello, maldonado, pereza, kobayashiego, buemiego, algersuariego, truliego, liuzziego
THC-303
28.10.2011 12:04
I tu sądzę, że się mylisz @Kamikadze2000. Sutil już raczej wyrósł z tego etapu kariery na którym są Maldonado, Pietrow czy D'Ambrosio. Inna sprawa, że z FI wyleci, po sprzedaży zespołu przez Vijaya. O miejsce będzie mu trudno, w zasadzie jedyne co mi przychodzi do głowy to LRGP (jeśli będą już mieli dość Pietrowa i Senny marnujących potencjał bolidu to SUT-GRO może być rozsądnym pomysłem), bo HRT, VR i Williamsa na Sutila nie stać. Ok, Williamsa za kasę PDVSA stać, ale nie weźmie Sutila tylko jakąś bogatą lamę. Oczywiście Sutil ma Mediona, ale ostatnio ta firma furory finansowej nie robi, a miejsce w FW to nie jest tani interes. EDIT: Eeee, zapomniałem, w LRGP ma Luxa. Czyli nie pojedzie nigdzie ;)
Kamikadze2000
28.10.2011 11:36
@adnowseb - jego jazda nie ma większego wpływu na kontrakt. Bardziej martwic się musi o zebranie budżetu. ;)
Tom_Bombadil
28.10.2011 11:19
Kolejny kontrowersyjny wyjazd? Jak oni projektują te tory...?
THC-303
28.10.2011 11:15
Ciekawe czy dopuszczą Naraina do wyścigu, bo na czas poniżej 107 procent nie liczyłbym... Ładnie Sutil.
katinka
28.10.2011 11:09
No i Filip ladnie zaszalal ;) Jutro moze byc piekna walka kilku kierowcow. Tylko czy to nowe skrzydlo Ferrari moze sie az tak kiwac jak w tym filmiku od @ahn, regulamin nic na to? Kiedys chyba bylo cos o sztywnych czesciach bolidu, ale moze dotyczylo zawieszenia lub czegos innego, juz nie pamietam. Dziwia tez bardzo slabe czasy Nico i Schumiego, a mial ten tor im bardzo pasowac. A na plus zaskoczyli porzadkowi, jak na pierwszy raz sprawnie poszlo im usuwanie tego bolidu, nie to co kiedys tym nieborakom w Chinach czy Malezji. A drugi plus dostaje kask Lewisa - cudo :)
jpslotus72
28.10.2011 11:07
Pieski na torze... Myślałem, że z tymi (świętymi) krowami to były tylko żarty - ale kto wie, kto wie... :) Komentatorzy wymieniali skojarzenia konfiguracji toru z fragmentami innych obiektów - Spa, Suzuka, Istambuł... Ja dodałbym jeszcze wrażenie ogólne - Kyalami. Tam też pierwsze treningi polegały na "odkurzaniu" toru przez bolidy...
francorchamps
28.10.2011 10:58
Sutil tuż za Ferrari, RBR i McLarenami.... Nieźle.. A MSC coś wspominał że będą mieli dobre tempo tutaj?
akkim
28.10.2011 10:57
@redek Pewnie chciał nam zabłysnąć Pan Andrzej tak wielce, że nie zlukał, że tu idzie o inną piosenkę ;) http://photos.gpupdate.net/large/188263.jpg Dzieki uprzejmości @m3nel23,
adnowseb
28.10.2011 10:55
Sutil naprawdę się stara i kręci dobre czasy,ale czy Mallya to doceni? Jerome d'Ambrosio z takimi błędami nie obroni swojego miejsca w teamie.
KUB P1
28.10.2011 10:53
ahn @ Ładnie się kiwa to skrzydełko ładnie... :)
redek
28.10.2011 10:48
"Jak śpiewał Bob Marley - No Women, No Cry - a to wszystko nawiązuje do niefortunnej sytuacji L.Hamiltona i jego rozstania z piękną Nicole..." A.B. - tekst dnia :)
dancom
28.10.2011 10:33
Jutro Vetel zrobi gest wobec Webera = zamienią się bolidami
ahn
28.10.2011 10:33
http://www.dailymotion.com/video/xlzeww_ferrari-flexi-wings-2011-indian-grand-prix-fp1_auto
KUB P1
28.10.2011 10:30
Fajnie jest widzieć Filipka na czele.. Senna 0,4 przed Witoldem też mi się to podoba :) Ale cóż, jutro i tak pewnie na P1 ustawi się SV
Kamikadze2000
28.10.2011 10:15
Bardzo kontrowersyjne to skrzydło. Bez wątpienia przyspieszyło "czerwonych". Na prostej obcierało o to, aż miło. ;]
dancom
28.10.2011 10:14
do akcji wkroczyły ruchome skrzydła..