Nowy pakiet aero do TF106

Zostanie on użyty w otwierającym sezon 2006 wyścigu o Grand Prix Bahrajnu
13.02.0617:35
Marek Roczniak
4527wyświetlenia

Zespół Panasonic Toyota Racing zaprezentował dzisiaj nowy pakiet aerodynamiczny do swojego bolidu TF106, który zostanie użyty w otwierającym sezon 2006 wyścigu o Grand Prix Bahrajnu.

Nowy pakiet został wprowadzony tuż przed rozpoczęciem ostatnich dwóch przedsezonowych serii testów japońskiej stajni i zadebiutuje już jutro, czyli 14 lutego na włoskim torze Vallelunga. Poniżej znajduje się opis najważniejszych zmian, jakie TF106 przeszedł od rozpoczęcia swoich pierwszych testów pod koniec listopada 2005 roku.

Porównanie widoku z góry
Nowy nos jest oparty na wyraźnym kształcie łyżki.














1)Nowe płaty są bardziej skręcone w porównaniu do podobnych wprowadzonych na GP Monako 2005
2)Pojawiły się niewielkie dodatkowe poziome stateczniki
3)Jest także nowy statecznik na zewnątrz skrzydła
4)Do nosa przymocowane są podwójne stateczniki
5)Nowy, bardziej aerodynamiczny kształt ramion zawieszenia
6)Inne łopatki kierujące (ang. turning vanes)
7)Nowe stateczniki z przodu bocznych wlotów powietrza z pionowym rozdzielnikiem
8)Nowe mniejsze skrzydełko (ang. winglet) przymocowane u góry do bocznych wlotów powietrza
9)Bardziej wyprofilowane boki bolidu
10)Nowe umiejscowienie rur wydechowych z małymi bocznymi skrzelami stanowiącymi ujście dla gorącego powietrza (12)
11)Nowe skrzydełko zintegrowane z kominami wylotowymi
13)Inne umiejscowienie mini-skrzydełek
14)Nowa pokrywa silnika z lepszym kształtem pokrywającym skrzynię biegów
15)Mini-płat przymocowany do deformowalnej struktury


]TF106 z początku zimowych testów
&,artykuly/toyota/tf106_newaero1.jpg,,
]TF106 na GP Bahrajnu

Porównanie widoku z boku
TF106, który będzie testowany na torze Vallelunga od 14 lutego, będzie miał zupełnie nowy pakiet aero na pierwsze wyścigi sezonu.












1)Nowe przednie skrzydło z innymi płatami krańcowymi i zewnętrznym statecznikiem
2)Dodatkowa para stateczników przymocowanych do nosa, co daje w sumie cztery po obu stronach
3)Zmodyfikowane łopatki kierujące
4)Nowa specyfikacja aero z przodu bocznych wlotów powietrza z małymi pionowymi łopatkami kierującymi
5)Boki są bardziej wyprofilowane w dolnej sekcji, aby zwiększyć przepływ powietrza w kierunku tyłu samochodu
6)Nowe umiejscowienie skrzydełek po bokach bolidu
7)Cztery skrzydełka zamiast dwóch w okolicy górnego wlotu powietrza
8)Nowe umiejscowienie rur wydechowych i małe skrzela stanowiące ujście dla gorącego powietrza
9)Nowe skrzydełko zintegrowany z kominami wylotowymi
10)Karoseria przed tylnymi kołami została zmodyfikowana
11)Tylko jeden pionowy statecznik w dolnej sekcji blisko tyłu samochodu
12)Nowy dyfuzor
13)Nowa deformowalna struktura pochłaniająca większą energię podczas uderzenia tyłem bolidu w bandę (zaostrzone przepisy dotyczące bezpieczeństwa)


]TF106 z początku zimowych testów
&,artykuly/toyota/tf106_newaero2.jpg,,
]TF106 na GP Bahrajnu

Boki bolidu
Największe różnice pomiędzy bolidem użytym na początku zimowych testów i tym, jaki wyjedzie na tor Vallelunga, dotyczą bocznych sekcji.



1)Nowe łopatki kierujące z małym pionowym rozdzielnikiem i drugi mały płat Gurneya (2) przymocowany do poziomych stateczników o zmodyfikowanych kształcie
3)Boki są bardziej wąskie w dolnej części, aby sprostać mniejszemu zapotrzebowaniu na chłodzenie i poprawić przepływ powietrza w kierunku tyłu samochodu
4)Skrzydełka są nowe i zarazem mniejsze od poprzednich
5)Nowe kominy są zamontowane pod większym kątem na zewnątrz i są zintegrowane z nowymi skrzydełkami po bokach


&,artykuly/toyota/tf106_newaero3.jpg,,

Przednie skrzydło
Nowy pakiet aero zaczyna się od nowego przedniego skrzydła, opartego na przednim skrzydle z Monako 2005, które już posiadało drugie mniejsze skrzydło (2). Nowa wersja zawiera także małe stateczniki wewnątrz (1) i na zewnątrz (3). Po boksach nosa znajdują się dwa dodatkowe stateczniki (4). Pierwsze dwa stateczniki (na górze) zostały wprowadzone już na początku sezonu 2005.

&,artykuly/toyota/tf106_newaero4.jpg,,
Źródło: Toyota

KOMENTARZE

8
Aquos
14.02.2006 08:38
Adriannn, masz rację, że w Bahrajnie liczy się prędkość, tylko dlaczego na to GP przewidują skrzydło bazujące na rozwiązaniu wykorzystanym w... Monako?!? Przecież to całkowicie inny tor, na którym szyka się raczej zwiększonej siły docisku, a nie prędkości maksymalnej. Dziwne rozwiązanie...
Adriannn
13.02.2006 09:30
To dobrze że stawiają na aerodynamikę na GP Bahrajnu. Na tym torze są długie proste i do zwycięstwa jest potrzebna prędkość maksymalna a w to wchodzi właśnie aerodynamika.
Pussik
13.02.2006 07:41
Do redaktora: "Po boksach nosa znajdują się dwa dodatkowe stateczniki (4). " Szczegółowy news. :o
Metalpablo
13.02.2006 06:11
Mi sie podoba.Jak dlamnie to niezłe zmiany,a poza tym DIABEŁ TKWI W SZCZEGÓŁACH:D hihi.Pozdro
Leon
13.02.2006 05:25
Nie wiem czy takimi drobnymi , kosmetycznymi zmianami zniwelują ponad dwusekundową stratę do czołówki . Obawia się , że nie , chyba ,że zmiany dot. też silnika o którym nic nie mówią .
RENO
13.02.2006 04:56
jezu ile na tym nosie skryzdełek, lepiej niech pojada go przetestować do Bahrajnu :)
McMerol
13.02.2006 04:43
ciekawie czy ten nowy pakiet pomoże wygrywać im wyścigi, czy tylko na dojeżdzanie na punktowanych pozycjach ????
Maximus
13.02.2006 04:40
Ciekawy artykuł...