Relacja z czwartego dnia drugiej tury testów w Bahrajnie (16:00)

To już ostatni dzień przedsezonowych testów Formuły 1
02.03.1415:01
Łukasz Godula
12158wyświetlenia



Najnowszy wpis

Przejdź do komentarzy na dole strony

07:00 Witamy wszystkich podczas ostatniego dnia tegorocznych testów przedsezonowych. Dobiega końca trzecia tura jazd i można powiedzieć, że mamy już pewien obraz tego, jak każda z ekip przygotowała się do obecnego sezonu. Dzisiejszy dzień wprawdzie nie powinien szczególnie zmienić układu sił, jednak mimo wszystko interesujące będzie zobaczenie, jakie ostatnie wrażenie przed wyjazdem do Australii prezentuje każda ekipa.

Z pewnością zobaczymy dziś kilka symulacji wyścigowych, które przybliżą nam tempo poniektórych na długich przejazdach. Nie można też wykluczyć krótkich, szybkich przejazdów kwalifikacyjnych i być może pobicia wczorajszego czasu Massy.

Jak zwykle zapraszamy do dyskusji w komentarzach, jak i wspólnego śledzenia relacji. To już ostatni dzwonek przed Melbourne!


08:00 Początek sesji tradycyjnie został zdominowany przez pokonywanie okrążeń instalacyjnych. Jednak kierowcy bardzo szybko zdecydowali się na kolejne przejazdy i pierwszy z czasem okrążenia meldował się Hulkenberg z wynikiem 1:38.560.

O 7:45 już dziewięciu kierowców legitymowało się czasem okrążenia, a wśród nich był nawet Vettel, który wczoraj nie zdołał przejechać nawet okrążenia. Tempo nadał Bottas z czasem 1:36.592. Jeśli chodzi o plany na dziś, Marussia poinformowała iż chce się skupić na dłuższych przejazdach, pracy nad hamulcami, ale również symulacją kwalifikacji. Miejmy nadzieję, ze nie dopadną ich kłopoty z niezawodnością.

O dziwo na torze długo nie pojawiał się Hamilton, który póki co nie wyjechał nawet na okrążenia instalacyjne. Za to najbardziej pracowity był Sutil, który jako pierwszy przejechał ponad 10 kółek. Podobnie Kamui Kobayashi, dzięki czemu Caterham rozpoczyna kolejny dzień z niezłym przebiegiem.


09:00 Po chwili ciszy na torze ponownie pojawił się Vettel, który nieco poprawił swój czas, ale skupiał się na sprawdzaniu aerodynamiki. Na bolidzie Niemca widoczne były ogromne obszary zamalowane farbą do badania przepływu powietrza. Do Vettela dołączył po chwili Vergne, jak i również Grosjean, który dzięki temu umieścił Lotusa na tablicy z wynikami.

Mercedes tymczasem poinformował, iż napotkał problem ze skrzynią biegów i próbuje się z nim uporać. O 8:30 z garażu wyjechał Alonso i po krótkim przejeździe wskoczył na czoło tabeli z czasem 1:35.509. Williams poinformował, iż Bottas będzie wykonywał podobny program do wczorajszego Massy, więc możemy się spodziewać szybkiego przejazdu dopiero pod koniec dnia. Sutil w międzyczasie symulował kwalifikacje i sukcesywnie poprawiał swój czas.

Jak na razie mimo sporej ilości przejechanych okrążeń, nie mieliśmy ani jednej czerwonej flagi. Póki co najbardziej aktywnym kierowcą był Sutil, który wczoraj pauzował z powodu usterki bolidu.

10:00 Z garażu ponownie wyjechał Button, a wraz z nim Alonso. Po chwili dołączył do tej dwójki Bottas. Toro Rosso poprawiło swój czas do poziomu 1:35.701, a w tym czasie kolejne okrążenia przejeżdżał Sutil i Kobayashi. Niemiec bardzo poważnie wziął się do odrabiania wczorajszych strat i miał na swoim koncie już 50 kółek, jednak po południu Sauber powędruje w ręce Gutierreza.

Lotus potwierdził zaktualizowanie oprogramowania w swoim bolidzie i Grosjean ponownie zaprezentował się wszystkim na trasie. Kolejnym liderem w tabeli był ponownie Bottas, który zszedł poniżej granicy 1:35 i meldował się z wynikiem 1:34.797.

Z ambitnych planów Marussi raczej póki co nic nie będzie, gdyż Chilton większość czasu spędzał w garażu. Lotus zaś nieco się poprawił i wskoczył na ósmą pozycję. Merecedes w dalszym ciągu walczył z awarią skrzyni biegów.

Poprawki w aerodynamice Red Bulla


11:00 Tuż po 10 nad torem pierwszy raz pojawiły się dzisiaj czerwone flagi. Sprawcą zatrzymania sesji był Sebastian Vettel. W ruch poszły gaśnice, gdyż ponownie z tyłu bolidy wydobywał się dym. RB10 wrócił do garażu i o 9:16 ponownie pojawiły się [color=green]zielone flagi[/color]. Na torze od razu pojawili się Vergne, Sutil, Bottas i Hulkenberg.

Bottas wykonał kilka próbnych startów, tymczasem imponujący dystans przejechał Sutil, który do przerwy obiadowej chciał zakończyć symulację wyścigu. Najprawdopodobniej mu się to uda i ciekawe będzie ile okrążeń po południu dołoży Gutierrez. Niewiele kółek za to przejechał Button, co wygląda na kolejny problem McLarena. O dziwo stajni z Woking idzie coraz gorzej wraz z upływającymi dniami testowymi.

Wraz z Sutilem podróżowali Bottas, Kobayashi i Hulkenberg. Williams tradycyjnie już osiągał dobre czasy. Dodatkowo z garażu w końcu wyjechał Hamilton, co prawdopodobnie zwiastowało uporanie się z usterką. Anglik wskoczył do tabeli czasowej z wynikiem 1:38.650, tymczasem nad torem pojawiła się druga dzisiaj czerwona flaga. Sprawcą zdarzenia był Grosjean, który wczoraj przyznał, iż Lotus nie będzie gotowy na wyścig w Australii. Tak też rozpoczęła się 30 minutowa przerwa obiadowa na torze Sakhir.

Bottas w pitlane

12:00 Po wznowieniu sesji nie mieliśmy zbyt ochoczego szturmu na tor, jednak pojawił się na nim Hamilton, który dopiero rozpoczyna przygodę z dzisiejszymi jazdami. Niestety już po kilku minutach dołączył do niego Button, który spowodował kolejną czerwoną flagę.


Podczas gdy laweta ściągała MP4-29 do boksów, Force India poinformowało, iż ma dzisiaj w planach długie przejazdy, a dziennikarze w padoku zauważyli Vettela w cywilnych ubraniach, co może zwiastować nieprędki wyjazd Red Bulla na tor, o ile w ogóle uda się naprawić dzisiaj RB10. Tuż przed 12 akcja na torze wróciła do normy.

13:00 Dzięki okrążeniu pokonanym w tempie 1:40,8s Gutierrez przesunął się na jedenaste miejsce, wyprzedzając w tabeli Maxa Chiltona. Nieco później Meksykanin wskoczył na ósmą pozycję, tracąc trzy i pół sekundy do najlepszego osiągnięcia Bottasa. Dziesięć minut po dwunastej czasu polskiego, Hamilton awansował do czołowej szóstki. W międzyczasie ekipa Force India zapowiedziała rozpoczęcie serii dłuższych przejazdów.

O 12:35 nad torem po raz kolejny wywieszono czerwone flagi. Winnym okazał się Grosjean i jego Lotus E22. Po piętnastu minutach zajęcia wznowiono. Dziesięć minut przed godziną trzynastą na Twitterze Marussi pojawił się wpis sugerujący koniec prac nad bolidem Chiltona. Według dziennikarzy Autosportu, Williams założył do bolidu Bottasa supermiękką mieszankę - w kolejnej godzinie możemy spodziewać się więc kolejnego, szybkiego przejazdu Fina. Krótko przed trzynastą, Gutierrez odnotował kolejną poprawę, wspinając się na siódme miejsce i legitymując się czasem 1:37,7s.

14:00 Prócz Bottasa, na oponach supermiękkich na torze pojawili się również Gutierrez i Hulkenberg. Gutierrez urwał kolejne dziesiętne sekundy ze swego czasu, schodząc do poziomu 1:37,3s. Lotus poinformował, że winne zatrzymania bolidu E22 Grosjeana było pojawienie się w nim płomieni. O 12:20 garaż Marussi opuścił w końcu Max Chilton, który do tego czasu zdołał pokonać zaledwie dziesięć okrążeń.

Z kolei Vettel otrzymał kolejną szansę powiększenia swojego bagażu doświadczeń z RB10, jednak jego tempo mocno odstawało od czołówki - oscylowało w granicach 1:45s. Dwadzieścia minut przed czternastą Niemiec zameldował się w alei serwisowej z 64 okrążeniami na koncie. O 12:57 Hulkenberg zatrzymał się na wyjeździe z trzeciego zakrętu powodując wywieszenie czerwonych flag.


15:00 Dwie minuty po wznowieniu sesji, o 13:10, Fernando Alonso zatrzymał się w okolicach przeciwległej prostej. Zajęcia ponownie zostały wstrzymane wywieszeniem czerwonych flag. Kierowcy wrócili do jazdy krótko po 13:20. W tym czasie Lotus zorganizował briefing prasowy dotyczący kolejnej awarii silnika Renault w bolidzie Lotusa. Gdy dziennikarze zapytali Romaina Grosjeana o to, czy widzi jakiekolwiek szanse na ukończenie wyścigu w Melbourne, Francuz odpar: Optymizm!?.

Dwadzieścia minut przed piętnastą, Kobayashi poprawił w końcu swój najlepszy rezultat na 1:38,3s, jednak nie dało mu to awansu w tabeli - ciągle zajmował dziewiątą lokatę przed Grosjeanem, Vettelem oraz Chiltonem. Ponadto wiadomo, że dzisiejsze testy zostaną wydłużone o 25 minut, wszystko z uwagi na mnogość czerwonych flag. Po szybkim powrocie na tor Alonso urwał kolejne setne sekundy, choć nie zszedł poniżej bariery 1:35s. Zupełnie inaczej szło Bottasowi: kierowca Williamsa uzyskał rekordy we wszystkich sektorach i wykręcił kółko poniżej 1:34s. Na godzinę przed końcem sesji, Hamilton poprawił swój osobisty rekord i przesunął się na drugie miejsce.

Chwilę przed piętnastą sesja została wstrzymana[/b] po raz szósty. Krotko po tym, jak Alonso powrócił na pozycję wicelidera tabeli, Bottas zatrzymał swój samochód na prostej startowej i szybko powrócił do alei serwisowej. Przerwa nie powinna potrwać zbyt długo.


15:50 Kilka minut po godzinie piętnastej Caterham poinformował o przedwczesnym zakończeniu swoich zajęć z powodu awarii sprzędła. Stajnia miała jeszcze w planach wykonanie kilku szybszych przejazdów. Ostatnie chwile przedsezonowych zajęć straciła także ekipa Force India, zmagająca się z problemami z jednostką napędową. Podobny pech dotknął również McLarena. Z kolei Hamilton objął prowadzenie w tabeli z najlepszym czasem dnia, wyprzedzając o dwie setne sekundy Bottasa.

Po zmianie ogumienia kierowca Mercedesa wykręcił kółko aż o siedem dziesiętnych sekundy szybsze od Brazylijczyka. Poprawę zaliczył także Alonso, jednak w jego przypadku była ona nie znaczna i nie przełożyła się na miejsce w klasyfikacji sesji. O 15:38, Esteban Gutierrez zatrzymał swojego Saubera C33 w ósmym zakręcie. Nie z powodu usterki, ale testu systemu paliwowego, co w praktyce oznacza jazdę do wyczerpania się benzyny w zbiorniku samochodu.

Okres czerwonej flagi dobiegł końca sześć minut później, a garaże niemal natychmiast opuścili Hamilton, Vettel oraz Chilton. Podczas gdy Brytyjczyk z Marussi odnotował czas dający mu siódme miejsce, mistrz świata z 2008 roku jechał tempem 1:47. Z kolei reprezentant Red Bulla dołączył do Alonso w wykonywaniu na przemian okrążeń zjazdowych i wyjazdowych, po których uzyskał czasy przenoszące go najpierw z ostatniego na dziewiąte, a później ósme miejsce. Tym (optymistycznym?) akcentem, dobiegły końca testy przed sezonem 2014.

16:00 Dziękujemy za wspólne śledzenie przygotowań do nowego sezonu, które jak zwykle rozwiały kilka obaw, ale zaszczepiły kilka wątpliwości, które na pewno rozwiąże pierwszy wyścig w Australii. Ten już dokładnie za dwa tygodnie. Mamy gorącą nadzieję, że weekend w Melbourne spędzicie razem z [color=#3c88b8]Wyprzedź Mnie![/color]

P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Lewis Hamilton (44)Mercedes W05691:33,278
2Valtteri Bottas (77)Williams Mercedes FW361081:33,9870,709 0,709
3Fernando Alonso (14)Ferrari F14 T741:34,2801,002 0,293
4Nico Hulkenberg (27)Force India Mercedes VJM07741:35,5772,299 1,297
5Jean-Eric Vergne (25)Toro Rosso Renault STR9741:35,7012,423 0,124
6Adrian Sutil (99)Sauber Ferrari C33911:36,4673,189 0,766
7Max Chilton (4)Marussia Ferrari MR03611:36,8353,557 0,368
8Esteban Gutierrez (21)Sauber Ferrari C33861:37,3034,025 0,468
9Sebastian Vettel (1)Red Bull Renault RB10771:37,7554,477 0,452
10Jenson Button (22)McLaren Mercedes MP4-29221:38,1114,833 0,356
11Kamui Kobayashi (10)Caterham Renault CT051061:38,3915,113 0,280
12Romain Grosjean (8)Lotus Renault E22321:39,5176,239 1,126

KOMENTARZE

51
kars
02.03.2014 03:53
Jeszcze żadna polska tv nie ma kontraktu/pozwolenia na transmisję F1, ponoć trwają negocjacje, ale czy dojdą do porozumienia to nie wiadomo...
gucio5156
02.03.2014 03:01
@kustosz sprawdzałem program tv polsatu i polsatu sport extra i nie ma ani treningow ani samego wyscigu przewidzianego do transmisji.
tifosi
02.03.2014 02:59
@ari2k5 100% racji!:).
ari2k5
02.03.2014 02:56
@tifosi mimo, że kibicuję Vettelowi od Węgier 2007 to uważam, że Massie należy się tytuł żeby zamknąć usta niektórym tutaj :)
mich909090
02.03.2014 02:34
Hamilton 1:33:278 i na kolejnym okrążeniu rekord w 1 sek, ale zwolnił. Merc ma jeszcze zapas! I kolejne 1:33:8 więc nie był to wyjazd na oparach.
tifosi
02.03.2014 02:32
@kustosz Na godzinę 15:30 żadna:(.
MairJ23
02.03.2014 02:24
Czarne chmury nad Melbourne. Ilu zawodnikow nie zobaczy Checkers Flag?
kustosz
02.03.2014 02:23
luz :) a wiadomo juz jaka stacja telewizyjna bedzie transmitowac sezon 2014? :>
MairJ23
02.03.2014 02:17
@kustosz sorki nie moglem sie powstrzymac... :)
tifosi
02.03.2014 01:58
@ari2k5 Zgadzam się, tylko mam pewne obawy. Gdyby dało się poprawić chłodzenie w tej specyfikacji RB10 to myślę, że już by się nie przegrzewał w Bahrajnie. A jeżeli prawdą byłyby informacje o złym umiejscowieni baterii to może być potrzebny RB10 w specyfikacji B. Może na GP Hiszpanii. Tak czy inaczej ciężki będą mieli początek sezonu. PS Opcja Williams F1 Team i Felipe Massa MŚ 2014 też mi się podoba (nawet kosztem Infiniti Red Bull Racing i Vettela).
Tomski
02.03.2014 01:44
@ChrisDeFirenze Tak
ChrisDeFirenze
02.03.2014 01:37
Co raz trudniej będzie się zmieścić w czasie wyścigu rzędu 2h... *Dalej jest ten przepis?
kustosz
02.03.2014 01:29
[quote="MairJ23"][/quote] hahaha bardzo smieszne
MairJ23
02.03.2014 01:28
@kustosz jasne ze mozna - a gdzie sie one odbywaja ? Bahrain ? - bilet, wejsciowka i ogladasz LIVE !
kustosz
02.03.2014 01:19
ktos wie czy mozna gdzies ogladac te testy live? :>
Tomski
02.03.2014 01:08
Podobnoć Ferrari na prostej 340km\h
ari2k5
02.03.2014 01:05
@tifosi ale poprawić chłodzenie może - chodziło mi o przepływ powietrza przez silnik i całą elektronikę. Albo zwiększyć wagę o te 2-3 kg i dodać chłodnice.
Aeromis
02.03.2014 12:51
Patrząc na ostatnie wyniki Williamsa i Lotusa to obawiam się o zdrowie Maldonado. ;-)
tifosi
02.03.2014 12:49
@ari2k5 Sam przepływ powietrza chyba tej konstrukcji nie pomoże:(.
ari2k5
02.03.2014 12:41
Ja tam wierzę w to, że Felipe zamknie usta niektórym krytykom i pokona w tym roku Alonso, fajnie byłoby gdyby Kimi zrobił to samo. Szkoda tylko RBR, wydaje się, że będą w czarnym lesie przez te silniki... Zastanawia mnie tylko, czemu Adrian nie zwiększył trochę komory silnika, wiem, że aerodynamika, ale fajnie byłoby, gdyby zrobił tam trochę miejsca na przepływ powietrza.
Asmodeus
02.03.2014 12:40
Lotus - najwieksi wygrani testów, zaoszczędzili kasę i w ogóle...
serekms
02.03.2014 12:26
Willem Das na łamach Autosportu zadał słuszne pytanie : "Co Nicko Hulkenberg mógłby osiągnąć w tym sezonie za kierownicą Williamsa?"
michal132
02.03.2014 12:25
Koniec jazd Lotusa w tych testach, zespół wraca do fabryki
Ic7e
02.03.2014 12:13
lotus rekord czerwonych flag :D
paymey852
02.03.2014 12:04
[quote="serekms"]Ciekawe ile bolidów ujrzy flagę w białą szachownicę w GP Australii xD?[/quote] Dokładnie :) zamiast przewidywać kto najszybszy ja się zastanawiam kto ukończy i ile czasu będzie trwało pierwsze GP bo wystarczy jedna neutralizacja i mamy pewnie z + 20min.
serekms
02.03.2014 11:58
@Angulo To nie to forum Panie ;p
Angulo
02.03.2014 11:53
Testami sie przejmujecie, a za nasza granicą wojna!
serekms
02.03.2014 11:50
Catherham, to jedyny 'pewniak' ;)
michal132
02.03.2014 11:48
Caterham dojedzie xd
serekms
02.03.2014 11:44
Ciekawe ile bolidów ujrzy flagę w białą szachownicę w GP Australii xD?
michal132
02.03.2014 11:41
ehh Lotus całkowita klapa
Anderis
02.03.2014 11:31
[quote="essien15"]i dodatkowo wczoraj duzo bardziej nagumowany tor niz 22 lutego[/quote] I dodatkowo przy bardzo mocnym wietrze nawiewającym piasek na tor i powodującym, że warunki były gorsze, niż w trakcie poprzednich dni, o czym w trakcie dnia donosili Massa i Rosberg.
essien15
02.03.2014 11:15
@rumburak57 [quote="rumburak57"]Rosberg 22.02 wykręcił 1:33.283 na miękkiej a Massa wczoraj 1:33.258 na super miękkiej...[/quote] i dodatkowo wczoraj duzo bardziej nagumowany tor niz 22 lutego wiecie chlopaki gdzie mozna obejrzec poszczegolne czasy w stincie ?
cyntia2005
02.03.2014 11:11
Serce rośnie widząc poczynania Williamsa.
damian1987
02.03.2014 11:07
@piotr_del_grey Vettel powinien pojawić się na torze, bo pękła tarcza hamulcowa a wymiana nie jest długa
piotr_del_grey
02.03.2014 10:45
I kolejny problem Red Bulla....wczoraj Grosjean powiedział że Lotus nie będzie gotowy na Australię, myślę że w przypadku mistrzów świata będzie podobnie. A Caterham jeździ wolno ale jednak jeździ... A Williams znowu na czele :D
Lukasz1234
02.03.2014 10:43
@Anderis Jest wiele innych zmiennych wpływających na Vmax np: ustawienie przełożeń w skrzyni biegów( jedne na sezon) czy poziom docisku.
rolnik sam w dolinie
02.03.2014 10:40
Sutil 91okrążeń do przerwy, imponujący wynik. Ciekawe ile Guttierez przejedzie.
Anderis
02.03.2014 10:27
80% mocy, a na punkcie pomiaru prędkości maksymalnej mają najwyższą prędkość...
tomcio117
02.03.2014 10:04
Podobno ferrari śmigają na 80% mocy, ciekawi mnie czy pokażą próbkę swojej siły dzisiaj, chyba że naprawdę czekaja na melbourn. Jedno jest pewne są bardzo szybcy hamilton to mówił ostatnio zobaczymy
michal132
02.03.2014 09:58
Lotus zatrzymał się na torze. Bolid Red Bulla stoi w garażu bez pokrywy silnika ale nikt przy nim nie pracuje
PatrykW
02.03.2014 09:54
Vettel prawdopodobnie chodzi po paddocku w normalnych ciuchach i nie powróci na tor przed przerwą na lunch. @SilverX A co ma jedno do drugiego ? Raczej silnik w zakrętach nie pracuje na pełnych obrotach , a Renault traci tylko prędkością na prostych . Niczym innym ;)
SilverX
02.03.2014 09:50
@Szadi Podobno są szybcy w zakrętach, ale czy mają aż tak dobre aero aby zrównoważyć deficyt silnikowy? Śmiem powątpiewać...
Szadi
02.03.2014 09:46
A co jeżeli Red Bull ukrywa się? ale by były jaja :D
PatrykW
02.03.2014 09:03
Vettel już 42 kółka ;d Za wcześnie go pochwaliłem , bo już red flag w jego wykonaniu :D Vernge zrobił 1:35.701 , czyli tylko ponad 2 s straty do najlepszego w zeszłym tyg. czasu Rosberga . Jeśli Renault zdąży coś jeszcze poprawić to ta strata nie będzie taka duża , jak niektórzy prorokowali .
Anderis
02.03.2014 09:02
@kamil_zmc, Sauber od początku testów wygląda bardzo niemrawo i obstawiam, że będą co najmniej 2 sekundy za czołówką i zdecydowanie w dolnej połowie stawki. Aczkolwiek co do bojów z Caterhamem i Marussią... jednak oczekiwałbym od tych dwóch teamów jeszcze poprawy zanim kogokolwiek oprócz siebie nawzajem będą regularnie pokonywać. Toro Rosso ostatnio coraz lepiej jeździ, więc nie zdziwiłbym się, gdyby Sauber był 9-tym zespołem w stawce.
xdomino996
02.03.2014 08:20
Szkoda Mercedesa, mam nadzieję, że szybko usuną problem :)
kamil_zmc
02.03.2014 08:02
Czyżby Sauber w tym roku toczył bój z Caterhamem i Marussią? 1m36.467s to naprawdę spora strata do czasu Wiliiamsa i Mercedesa niezależnie od tego na jakich oponach jechał.
SilverX
02.03.2014 07:27
@rumburak57 Tyle, że podobno wczoraj były gorsze warunki. Sutil już po symulacji kwalifikacji ale czas 1:36 daje do myślenia.
rumburak57
02.03.2014 07:04
Rosberg 22.02 wykręcił 1:33.283 na miękkiej a Massa wczoraj 1:33.258 na super miękkiej...
SilverX
02.03.2014 06:58
AMuS prawi, że Williams jest najszybszy zarówno pod względem kwalifikacji jak i tempa wyścigowego. Robi się naprawdę ciekawie, zobaczymy co dziś pokażą inne zespoły...