Kolejne informacje na temat projektu toru w Gdańsku

Znamy proponowany układ toru zaprojektowany przez Hermana Tilke
14.05.1410:28
Paweł Zając
3658wyświetlenia
W poniedziałek odbyła się konferencja prasowa, podczas której przedstawiono kolejne informacje na temat ewentualnej budowy toru wyścigowego w Gdańsku. Podczas spotkania zaprezentowano proponowany układ obiektu, zaprojektowany przez Hermana Tilke, który jest odpowiedzialny za większość torów obecnie używanych w F1.

Obiekt miałby mieć 4335 metrów długości i składać się z 11 prawych i 6 lewych zakrętów. W początkowym etapie nie zakłada się możliwości goszczenia na nim wyścigów Formuły 1, a głównym celem byłoby przyciągnięcie takich serii jak DTM, WTCC czy Moto GP. Twórcy projektu podkreślają jednak, że ma być on realizowany w taki sposób, aby istniała możliwość relatywnie łatwego zmodyfikowania go na potrzeby królowej sportów motorowych.

W skład Narodowego Centrum Sportów Motorowych ma również wchodzić tor kartingowy, żużlowy oraz offroadowy, a także odcinek prostej do wyścigów na 1/4 mili. Oprócz tego ma pojawić się tam ośrodek szkolenia kierowców, powierzchnie biznesowe oraz kompleks hotelowy.

Zdaniem Prezesa Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego, Alana Aleksandrowicza, po torze w Gdańsku moglibyśmy przejechać się już w 2017 roku. Do tego potrzebna będzie jednak decyzja środowiskowa, która w optymistycznym wariancie byłaby gotowa w połowie przyszłego roku, a także inwestorzy skłonni sfinansować projekt. Koszt całego kompleksu szacuje się na 100 milionów Euro, choć sam tor wyścigowy mógłby powstać za połowę tej sumy.


KOMENTARZE

28
paymey852
14.05.2014 10:58
@oxiplegatz Dzięki, nawet ciekawy ale mając dowolność w projektowaniu nie ma gdzie się rozpędzić :/ Widać że obok jest osobna długa prosta co tłumaczy czemu Tilke też taką ma ale znacznie oszczędniej podszedł to tematu. Przyda się na Top Gear pl :)
oxiplegatz
14.05.2014 10:05
@paymey852 Faktycznie masz rację, widocznie konepcja została zmieniona. Ale jeszcze wcześniej był jeszcze inny projekt toru, który został przygotowany przez firmę Apex: http://www.miroslawzdanowicz.pl/images/Publikacja1%20apex.jpg
paymey852
14.05.2014 08:29
@oxiplegatz Wiesz co, mam pewne wątpliwości co do aktualności projektu umieszczonego przez ciebie. To jest zupełnie inny tor a data projektu jest 2013 Zerknij na ten http://www.v10.pl/archiwum/f1/formula_1_2012/inne/tor_f1_w_gdansku_projekt_2014/tor_f1_gdansk_projekt_tilke_2014_obraz_nr_3.jpg widać na nim że padok jest przesunięty na koniec prostej ale początek prostej nie ma połączenia więc może mowa o szybkiej adaptacji na potrzeby F1 to jest dobudowanie właśnie połączenia :D . Mam na dzieję że nie bo 14 była najciekawsza, szybszym i prostszym sposobem było by pozbycie się 15 i 16 co dało by całkiem niezłą prostą. Ale może błądzę z tą adaptacją do F1 i zaraz wyskoczy jeszcze jakiś inny projekt
oxiplegatz
14.05.2014 06:07
Jako mieszkaniec Gdyni jestem za i mam nadzieję że projekt ten będzie prędzej czy później zrealizowany. Tu troszkę dokładniejsza wizualizacja wstępnego projektu toru: http://www.cyrkf1.pl/wp-content/uploads/2014/04/Gda%C5%84sk-Tor-F1-Tilke.jpg
Amalio
14.05.2014 04:42
@botorf1 no chyba trudno żeby w ramach "sprawiedliwości" tor znajdował się w centrum kraju na zupełnym pustkowiu. Południe jest najbardziej zaludnione, więc płożenie toru jest w porządku. Ja jednak nie rozumiem czemu Gdańsk. A jeśli nawet Gdańsk, to może oprócz pieprzenia o tworzeniu "Narodowego Centrum Sportów Motorowych" dać też kasę na kapitalny remont Poznania i Kielc? No bo naprawdę jeżeli na cały kraj ma być jeden porządny tor, to ja dziękuję za taką lokalizację. Tor Poznań jest w opłakanym stanie, a Kielc nie ma nawet co wspominać, bo wyścigów i tak już tam nie ma.
botorf1
14.05.2014 04:33
A niech robią, bo cały czas tylko jak się pomyślało o wyścigach w Polsce to do głowy przychodził tor w Poznaniu i na tym koniec (przynajmniej tak słyszałem, że najlepszy jest Poznań, a potem długo, długo nic). Przynajmniej "Kijanki" nie będą się musiały ścigać po "sąsiadach" (aż tak bardzo). Minusem jest natomiast to, że ten tor nie jest umieszczony jakoś centralnie, bo ze Śląska to dość spory kawałek drogi, gdyby tak zjawiła się Królowa. Bliżej mi na Hungaroring (ok. 500 km) niż do Gdańska (ok. 600 km). No ale nie można mieć wszystkiego i co mają powiedzieć Australijczycy z Perth, gdy wyścig jest w Melbourne. :) Odbiegłem od tematu, ale najważniejsze to, żeby ten tor, jak już ktoś wcześniej pisał, nie popadł w ruinę, lecz był dobrze wykorzystywany i generował zyski.
macieiii
14.05.2014 03:44
@paymey852 chciałem wyjaśnić, bo skojarzyłem to z gadką komentatorów i zastanowiło mnie o co tu chodzi. To że oni gadają od rzeczy to każdy się przyzwyczaił, po prostu pomyślałem że to był fakt.
MairJ23
14.05.2014 03:32
kurka wodna ale sie moj Gdansk zmienil przez te 15 lat jak mnie tam nie ma :( i wiele tez zapomnialem.... masakra :(
paymey852
14.05.2014 03:27
[quote]Dla przypomnienia 190 ha teren pod planowaną inwestycję znajduje się w południowej części miasta pomiędzy dzielnicą Św. Wojciech a Rotmanką.[/quote] http://investgda.pl/?p=1830
MairJ23
14.05.2014 03:19
@paymey852 no to wyglada zupelnei inaczej :) podoba mi sie T13 i T14 zreszta jak zmiana wysokosci bedzie dosc spora to tor zzyska na tym ale sam pochodze z Gdanska i oprocz wzgorz morenowych tam za wiele wzgorz nie ma.... chyba ze w okolice Wierzycy sie czlowiek uda to moze cos tam mozna wybudowac. Swoja droga jest gdzies napisane gdzie dokladnei planuja zbudowac to cudo ? ok znalazlem ale namiary sa slabe : droga krajowa s6 i s7 10 km od centrum i 18 km od lotniska w Rebiechowie - newiele mi to mowi w sumie.... mozna by podac namiary google albo namiary geograficzne ale to juz chyba za duzo :)
paymey852
14.05.2014 03:08
@MairJ23 A co powiesz na to http://s12.postimg.org/r7xtfqsa5/Gda_sk.jpg zakręt 14 :) No wypisz wymaluj USA tylko odwrotnie i tak jak pisałem o Monaco tylko bez tunelu :) Prędkości są z DTM
MairJ23
14.05.2014 02:46
@paymey852 Nie mam projektu - moze mozna znalezc to jeszcze gdzies w czelusciach internetu... ja sam tam osobiscie bylem i bylem w niebo wziety roznica wysokosci miedzy back straight i prosta startowa. Samo wspiecie si ei zakret na gorze dalo duzo do myslenia i chialbym zobaczyc jak sie tasm poruszaja bolidy F1. Teraz juz mi cisnienei spadlo bo ten dzwiek i tegoroczne bolidy to juz nie to samo. Trabki moze cos pomoga ale wyglada to komicznie :) jak dysza glownej rakiety noszacej prom kosmiczny :) chyba NASA cos z tym ma wspolnego a dokladniej JPL.
TommyYse
14.05.2014 01:21
[quote="lakeman"]Hm, rozumiem że chodzi tu o tor stały,a nie drogowy?[/quote] Tor stały z zakrętami = drogowy Tor stał "bez zakrętów" = owal Tor niestały = uliczny
paymey852
14.05.2014 12:55
http://s15.postimg.org/n2m6dj857/Trrrrrom.png http://s30.postimg.org/qh7gy3qsx/image.png No to gramy :) Brum brummmm brummmmmmmmmmmmmm @macieiii To było jego ulubione miejsce do wyprzedzania on sam może go nienawidzić. Nie wiem o co się czepiasz że nie napisałem najczęstsze, OK sorry @MairJ23 A masz może projekt z NJ bo kilku kierowców np Hamilton wspominał że chciał by bardzo tego toru ale nie wiem czy on myślał w tedy o torze czy o swojej pięknej. Nie przepadam za Nurburgring ale faktycznie różnica wysokości plus możliwość rozpędzenia bolidu daje to coś. USA ma podobnie ale tam jest tak szeroko że nie stanowi takiego wyzwania jak wymienione przez ciebie tory. Najlepsze jest to że Monaco jest pełne zmian wysokości i ma potencjał ale to jak ciasne są zakręty niweluje potencjał. Dobry przykład to wyjazd z tunelu, lekko przebudować szykanę i mamy genialne miejsce do wyprzedzania. Teraz jest to dla mnie najgorszy zakręt w całym kalendarzu bo kierowca atakowany nie może się bronić a jak to zrobi to dostaje karę jak np Alonso albo jest niesklasyfikowany.
adamo342
14.05.2014 12:53
Mnie najbardziej denerwuje tor w Austin.Zdecydowanie za dużo tam asfaltowych pobocz wielkości lotniskuważam,że tory cierpią na tym poprzez utratę widowiskowości.
MairJ23
14.05.2014 12:19
@paymey852 dla mnie najlepszymi torami z kilku ostatnich lat sa Interlagos I Nurburgring. Dlaczego ? Bo maja to cos w sobie. Wygladaja na latwe a w rzeczywistosci nie sa. Powoduje to chyba duza zmiana wysokosci. Wspinaczka na interlagos po ostatnim zakrecie I zjazd po pierwszym to jest super dodatek. To samo na nurburgring przed szykana. Zreszta trudno mi opisac dlaczego te tory. Dlatego spodobalo mi sie ulozenie ulic w NJ bo jest tam duza roznica wysokosci. To mowiac trzeba dodac SPA. To jest tez super tor, zawsze cos sie dzieje a jak troche deszcz spadnie to juz miod-malina :) Mimo ze nie widac na tym "gdanskim" torze zmian wysokosci to sam uklad wydaje sie malo przemyslany. Za malo lukow jak dla mnie. Szybkich zakretow przeplatanych z duzym dohamowaniem. Nie moze byc tez latwo z wyprzedzaniem. Toz to F1 :) Ale to tylko szkic I opinia jednego czlowieka. Zreszta powiedzmy sobie szczerze. Jak projekt ruszy to samo to bedzie super sprawa I zblizy nas do Europy. Zycze temu projektowi powodzenia I nieco wiekszego tempa realizacji niz opisywane w artykule.
macieiii
14.05.2014 12:10
@paymey852 jak Vettel gdzieś powiedział że to ulubiony zakret w Hiszpanii to ok, jak nie to śpiewasz podobnie jak nasi komentatorzy, którzy wpychają mu w usta ten fakt, mimo że po prostu tam mu dobrze szło i bolid jakby miał przewagę. btw. ten sam zakręt był dużo ciekawszy i trudniejszy w starej konfiguracji a dobre wyjście to było już prawie wyjście na prostą bo dalej był szybki prawy.
Satch
14.05.2014 11:46
[quote="enstone"]Może znajdą się prywatni inwestorzy np. LOTOS[/quote] Głównym akcjonariuszem LOTOS-u jest Skarb Państwa (53,19%)
paymey852
14.05.2014 11:23
źródło http://investgda.pl/?p=1830 Na zdjęciu obok Pana B jest Pani Iwona, miło widzieć że jakiś sportowiec interesuje się sportem a nie korytem w Euro P. Co do toru to ciężko ocenić bo oprócz kątów liczy się jeszcze wyprofilowanie tarek i szerokość drogi. Zakręt 14 wygląda na trudny jego kąt sprawia że może być tam sporo wyprzedzania lub dobre wyjście da walkę przy 15. Drugi sektor wygląda na najtrudniejszy. Pierwszy zakręt przypomina mi trochę Suzuka. 14 to dla porównania 10 z Hiszpanii (ulubione ostatnio Vettela), 9 Malezja, 1 z USA lub Bahrajnu @MairJ23 Tor jak dla mnie ciekawy ale problem może być jak zwykle z wyprzedzaniem. Taka Suzuka jest mega ciekawa ale wyprzedzać jest trudno. SPA lub Monza są w miarę łatwymi technicznie torami ale zawszę się obronią akcją i emocjami na torze Nie ma gdzie się rozpędzić co może sprawić że będzie wiało nudą.
Phaedra
14.05.2014 11:15
@Indy W ktorym miejscu nie zrozumialem ?
MairJ23
14.05.2014 11:09
Lol. Decyzja srodowiskowa gotowa w polowie przyszlego roku (optymistycznie) hehe. To jeden czlowiek bedzie to robil, po godzinach czy w weekendy ? Sam uklad toru malo ciekawy. Herman musi sie lepiej przylozyc.
macieiii
14.05.2014 10:38
Mi też jakiś tor przypomina, ale nie Interlagos. Chyba przez ten prawy sektor wygląda na Austin.
enstone
14.05.2014 10:38
Wkońcu coś się dzieje, ale jestem sceptyczny czy tor powstanie zaraz w mediach będzie o tym głośno, że na takie rzeczy to państwo nie ma pieniędzy i inne bzdury..... Może znajdą się prywatni inwestorzy np. LOTOS który działa w sportach motorowych i coś zrobią. Gdyby tor powstał to napewno byłaby szansa zorganizowania wyścigów serii WSBK, WTCC, MOTO GP, czy nawet serię WEC.
Indy
14.05.2014 10:18
@Phaedra Masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem?
ENDR
14.05.2014 10:17
Tor w Kanadzie też ma 4,3 i jakoś nikt nie narzeka, że za krótki.
Phaedra
14.05.2014 10:13
4.3 km na F1, troche za krotki.
marcinek188
14.05.2014 09:30
Jeżeli tor byłby wybudowany w zupełności za środki prywatne jestem jak najbardziej ZA! Ale jeżeli jakaś część z budżetu państwa to dziękuje bardzo. Są ważniejsze sprawy a tor będzie popadał w ruinę... Prywatny inwestor sam zadba o utrzymanie toru lub nie, a państwo ? Pieniążki rozejdą się po kieszeniach i będzie jak z torem kolarskim w którym już cieknie dach sam tor niszczeje brak prądu wyłączane ogrzewanie, a wyniki jako tako są. Areny z Euro miliony miliony a nie mogą się już utrzymać dwa lata po Euro.. Teraz jakaś olimpiada...
lakeman
14.05.2014 09:04
Hm, rozumiem że chodzi tu o tor stały,a nie drogowy? Fajnie gdyby to powstało, ale projektów już było sporo i Button z tego jest :) Trzymam kciuki! Z kształtu tor przypomina mi trochę lustrzane odbicie Interlagosu :)