Pirelli zaprezentowało wizualizację 18-calowych opon F1

W środę zostaną one przetestowane po raz pierwszy w trakcie testów na Silverstone.
08.07.1414:15
Nataniel Piórkowski
3615wyświetlenia

Firma Pirelli zaprezentowała komputerową wizualizację nowych, prototypowych 18-calowych opon Formuły 1, które w środę w trakcie testów na Silverstone będzie testowała ekipa Lotusa.

Oficjalny dostawca ogumienia przygotował nową wersję opony aby pomóc głównym decydentom sportu w podjęciu decyzji o tym czy chcą, aby od roku 2017 - gdy wygaśnie jego obecny kontrakt - zmienić koncepcję opony używanej w bolidach królowej sportów motorowych.

W trakcie Grand Prix Wielkiej Brytanii dyrektor działu sportów motorowych Pirelli - Paul Hembery przyznał, że jego firma jest otwarta na rozwój w przyszłości nowych rozmiarów opony, chociaż nie jest pewny, czy ta 18-calowa byłaby finalnie wystarczająco duża. Już wiele lat temu powiedzieliśmy, że większa średnica obręczy koła byłaby mile przez nas przyjęta, ale jednocześnie zaznaczaliśmy, że naszym nadrzędnym założeniem będzie spełnianie woli sportu.

Chodzi tu o estetykę. Czy Formuła 1 będzie bardziej zbliżona do środowiska samochodów drogowych? Czy jest to kierunek w którym chce podążać sport? Pomyśleliśmy, że warto byłoby stworzyć Komisji F1 i Grupie Strategicznej wyobrażanie obecnego bolidu F1 z oponami o średnicy 18 cali. 18-calowe opony to jedno rozwiązanie, ale myśląc perspektywicznie sądzę, że powinniśmy iść w kierunku 19 lub 20-calowych - dodał Brytyjczyk odnosząc się do przyszłości.


KOMENTARZE

27
Marcin Janczar
11.07.2014 10:41
mbwrobel, pokaż mi współczesne auto sportowe przeznaczone na asfalt na balonówkach. Dragstery? :-) Widział ktoś skręcające dragstery? I to jest dowód na to, że to fatalny przykład :-D
mbwrobel
11.07.2014 09:22
[quote="Marcin Janczar"]Nie ma współczesnych aut sportowych przeznaczonych do jazdy na asfaltach bez opon niskoprofilowych!!![/quote] Gucio prawda. "Balony" dużo łagodniej i skuteczniej przenoszą moment obrotowy, co pozwala na lepsze przyspieszenie bez zerwania przyczepności. Potrafi zmagazynować, a następnie oddać pewną część nadwyżki momentu, dzięki czemu opona lepiej "klei się do nawierzchni". Gdyby tak nie było, to dragstery już dawno jeździłyby na niskoprofilówkach. A gorszą trakcję w zakrętach F1 niweluje dociskiem generowanym przez odpowiednio dobrany pakiet aerodynamiczny.
Dae
09.07.2014 08:35
Jak dobrze pamiętam w obecnych oponach jest jeden problem spędzający sen z powiek wielu kierowcom, a mianowicie dobór ciśnienia w balonówkach. Za mało źle, za dużo też źle. Ciśnienie zależy od temperatury pracy opony. Jeżeli w nowej oponie jest miej czynnika (azotu), to czy praca opony będzie bardziej przewidywalna?
Marcin Janczar
09.07.2014 06:56
Współcześnie najlepszym rozwiązaniem są niskoprofilówki - F1 stosuje balony, bo felgi są narzucone 13-stki a nie dlatego, że są najlepsze! Gdyby tak nie było, to wszystkie Ferrari, Porsche, Lamborghini też by jeździli na balonówkach, gdyby były lepsze od niskoprofilówek. Nie ma współczesnych aut sportowych przeznaczonych do jazdy na asfaltach bez opon niskoprofilowych!!! I to nie jest przypadek. Mam nadzieję, że w końcu F1 dogodni świat w tym zakresie.
dex
09.07.2014 06:07
@Marcin Janczar Dlaczego Cię wszyscy zadziwiają ? to nie jest need for speed tylko F1. Przez lata były balony i to najlepsze rozwiązanie a z wyglądu też się bardziej podobają w bolidach niż nisko profilowe. Właśnie w samochodach na naszych drogach jest mania nisko profilówek i ogólnie jak najszerszy lacz, potem opony aż wychodzą za nadkole i wygląda to komicznie.
hejter
09.07.2014 12:40
Dobrze, że na torach F1 z reguły nie ma dziur, więc nie powinni mieć problemów z pękającymi felgami :D
Dante
08.07.2014 11:44
@Marcin Janczar - Gdyby problem był tak trywialny jak opisujesz, to takie koła mielibyśmy od lat, a tak nie jest - sam zadaj sobie pytanie "dlaczego?".
Marcin Janczar
08.07.2014 10:05
Naprawdę zawadzicie mnie :-D Wszystkie auta sportowe jeżdżą na niskoprofilowych oponach. Co więcej, wszystkie inne serie wyścigów na asfaltach także korzystają z opon niskoprofilowych! Nawet wszyscy "tunerzy" zakładając niskoprofilówki! A kto jeździ dziś na wysokoprofilowych oponach oprócz dostawczaków? Polonezy, małe i duże Fiaty i inne tego kalibru oraz współczesna F1 !!! Oczywiście, zawieszenia trzeba będzie zmienić, dopracować, dostosować - ale co, nie poradzą sobie z tym? Poradzą. I będą szybsze i stabilniejsze w zakrętach.
Falarek
08.07.2014 08:52
A co na tych nie jedzie i nie wygląda? Jakby tak wygląd nic nie znaczył to by nie zmieniali schodkowanych nosów i "siusiaków" z tego sezonu :)
Dante
08.07.2014 06:26
@Falarek - Nikogo nie interesują względy estetyczne - to ma jechać a nie wyglądać.
Falarek
08.07.2014 05:50
Mimo wszytko mi ta niska opona i duża felga do F1 nie pasuje. Co innego auta drogowe czy sportowe startujące w Le Mans. Tam koła są zabudowane i wygląda to dobrze, w "open-wheel" wygląda to gorzej. Duża felga sprawi że opony będą bardziej kanciaste patrząc od przodu, teraz jest wyraźny balon. Plusem może być że przy ewentualnym przebiciu dużo łatwiej będzie się jechać na kapciu do boksów niż jest to obecnie :) Mimo narzekań jeśli to wprowadzą człowiek się przyzwyczai :)
No70
08.07.2014 05:34
@xdomino996 przy prędkościach o jakich jak sądzę piszesz opona jest odpowiednio i raczej stale odksztalcona, poza tym straci na tym cała choreografia platformy aerodynamicznej ktora opiera się na sztywnym zawieszeniu. Jesli będą to wprowadzać, to raczej w parze z aktywnym zawieszeniem które ten problem rozwiąże.
FelipeF1.
08.07.2014 03:50
Trzeba poczekać do jutra i zobaczy jak to naprawdę wygląda ;)
oxiplegatz
08.07.2014 03:31
Mnie się w ogóle ta propozycja Pirelli nie podoba. Wystarczy popatrzeć na Formułę E która ma podobne rozwiązania do tych proponowanych - wygląda to wręcz komicznie. Męczy mnie już to upodobnianie bolidu F1 do aut drogowych. Zostawić jak jest i już!
Witekb
08.07.2014 02:50
@xdomino996 W sumie jest az siedmiu dostawcow felg . Najpopularniejsze OZ bo korzysta z nich 5 zespolow
xdomino996
08.07.2014 02:46
@Dante co nie zmienia faktu, że w szybszych zakrętach będą szybsze, bo będą stabilniejsze, nie będzie właśnie tej amortyzacji. Czekam na te opony, mogli nieco mniejsze dać (16, 17 cali), ale efekt i tak powinien być lepszy, 13 to malo.
Dante
08.07.2014 02:13
@Marcin Janczar We współczesnych bolidach F1? Od dziesięcioleci stosuje się tak "duże" opony, które zapewniają przyczepność i amortyzację, a chce się to usunąć, właściwie bez jakichś większych zysków - stracą zespoły z gorszym zapleczem technicznym, bo nie będą miały zasobów na opracowanie równie skutecznego zawieszenia co stara amortyzacja ze starymi oponami.
Marcin Janczar
08.07.2014 02:00
Na 100% będą szybsze w zakrętach.
piwo
08.07.2014 01:27
pytanie czy te rozwiazanie bedzie szybsze? moim zdaniem zdecydowanie nie. twardszy zawias czytaj mniej przyczepnsoci.
dancom
08.07.2014 01:10
Ochrona środowiska, mniej gumy więcej zielonego!
artur_fan_f1
08.07.2014 01:07
@xdomino996 większość zespołów korzysta z firmy OZ
xdomino996
08.07.2014 12:58
Kto odpowiada za felge?
kusza
08.07.2014 12:57
Zajebiste!
Marcin Janczar
08.07.2014 12:56
@Dante i o to chodzi. W którym współczesnym aucie wyścigowym, zadaniem opon jest amortyzacja? Od amortyzacji jest zawszenie. W końcu będzie normalnie.
Dante
08.07.2014 12:51
@Marcin Janczar - Tak ci się tylko wydaje - teraz w 2015 będzie walka o amortyzację, bo lwią część amortyzowania przenosiły właśnie te "balonowe" opony, a teraz trzeba będzie to wszystko przenosić zawieszeniem. @WooQash - Jutro będziesz miał fotki z testów. Zadowolony?
WooQash
08.07.2014 12:28
Wolałbym prawdziwe fotki niż jakieś wizualizacje. To tak jakby lizać loda przez słomkę...
Marcin Janczar
08.07.2014 12:28
W końcu opony wyścigowe a nie jak do tej pory balonówki :-)