Montreal - wymagania techniczne

Poza kilkoma szybkimi zakrętami, tor w Montrealu to przede wszystkim długie proste
20.06.0614:50
Marek Roczniak
780wyświetlenia
Poza kilkoma szybkimi zakrętami, tor im. Gillesa Villeneuve'a w Montrealu to przede wszystkim długie proste i strefy ostrego hamowania - w czterech przypadkach hamuje się z prędkości powyżej 300 km/h. Obiekt ten wymaga więc bolidu, który umożliwia kierowcy opóźnianie hamowania bez obawy o utratę kontroli nad nim, ale także pozwala na wczesne dodawanie gazu na wyjściu z zakrętów. Oto jakich zmian w ustawieniach swoich bolidów R26 dokonuje zespół Renault na Grand Prix Kanady.

&,../tory/gilles_villeneuve2.gif,Obecny układ toru w Montrealu,

Aerodynamika

Przy układzie toru złożonym z długich prostych i tylko kilku szybkich zakrętów, zwykle korzystamy z niewielkiej siły dociskowej w celu uzyskania konkurencyjnej szybkości na prostych. Zmniejszenie oporu powietrza było głównym zadaniem aerodynamików podczas opracowywania specjalnych skrzydeł na wyścigi w Kanadzie i USA.

Zawieszenie

Przy małej sile dociskowej samochód wydaje się być lekki i dosyć nerwowy w czasie jazdy. Kierowcy muszą więc bardziej płynnie i delikatnie obchodzić się z kierownicą, a także z pedałami hamulca i gazu. W celu poprawy stabilności i uniknięcia kosztownego blokowania tylnych kół podczas ostrych hamowań, przednie zawieszenie ustawiamy na sztywno, co pozwala na szybką zmianę kierunku w wolnych zakrętach, a tylne na miękko, co z kolei poprawia stabilność samochodu podczas hamowania i zapewnia dobra trakcję na wyjściu z zakrętów.

Hamulce

Przegrzewanie hamulców nie stanowi szczególnego problemu na tym torze, gdyż długie proste dają im wystarczającą ilość czasu na odpowiednie schłodzenie się. Jednakże musimy bardzo starannie monitorować zużycie tarcz i szczęk hamulcowych, gdyż absorbują one znaczącą ilość energii na każdym okrążeniu. Poziom zużycia sprawdzamy w czasie rzeczywistym i na podstawie odczytów możemy poprosić kierowcę o przesunięcie balansu hamulców na przód lub tył.

Opony

Zużycie opon nie jest tutaj zbyt duże, ponieważ nawierzchnia toru nie jest szczególnie szorstka. Jednakże wymagania toru dotyczące dobrej trakcji na wyjściu z zakrętów oznaczają, że tylne opony będą bardziej narażone na zużycie niż przednie, a ponadto przy wysokiej temperaturze problem może stanowić łuszczenie się kawałków gumy.

Osiągi silnika

Powtarzający się wzorzec ostrego hamowania/ostrego przyspieszania, który charakteryzuje tor w Montrealu, oznacza, że w zasadzie używamy cały czas silnika do zatrzymywania się i startów. Przy blisko 66% okrążenia przejeżdżanych na pełnym gazie i długich ciągłych sekcjach przy maksymalnym obciążeniu, tor ten jest dla silników jednym z najbardziej wymagających. Dobry moment obrotowy jest także w cenie, gdyż pozwala szybciej rozpędzać się samochodowi na wyjściu z wolnych zakrętów.

Skrzynia biegów

Szczególną uwagę przywiązujemy na tym torze do przełożeń skrzyni biegów, a zwłaszcza do siódmego biegu. Nie tylko musimy brać pod uwagę fakt jazdy w strumieniu rozrzedzonego powietrza za innymi samochodami na długich prostych, ale także kierunek wiatru, który może mieć znaczący pozytywny lub negatywny wpływ na prędkości, szczególnie na ostatniej prostej.

Chłodzenie

Przycinana trawa rosnąca wokół toru w przeszłości stanowiła zagrożenie dla odpowiedniego chłodzenia silnika w Kanadzie. Jest to jeden z czynników, który dokładnie monitorujemy.

Źródło: pitpass.com

KOMENTARZE

10
Majster
22.06.2006 11:01
Ano wszystko jest ok. Ale na zjeździe do pitstopu nie było żadnego zakrętu i to mnie zmyliło na tej mapce.
lakeman
20.06.2006 06:07
Krowa ją zjadła! :)
Pussik
20.06.2006 05:04
O co chodzi z tą trawą? :D
lakeman
20.06.2006 05:01
Wracając do tej trawy....minimalne choćby zmniejszenie powierzchni wlotu powietrza = mniej powietrza dla silnika. Swego czasu był artykuł (chyba z cyklu Zrozumieć F1), w którym było napisane, że gdyby bolid za długo stał z uruchomionym silnikiem, przegrzałby się z braku powietrza. Więc wiadomo, że każdy centymetr sześcienny może stanowić o być albo nie być silnika.
Jakuzo
20.06.2006 05:00
Trawa zagraża, bo wpada do chlodnic i pogarsza chlodzenie. Podobnie jak luzna guma lezaca na torze.
Arczyn
20.06.2006 01:53
I na mapce też jest. Ta strzałka to przecież linia startu/mety :]
deZZember
20.06.2006 01:52
Majster: no przecież jest po zewnętrznej na tej mapce, więc o co chodzi?
SPIDER
20.06.2006 01:40
Wszystko jest dobrze na mapce.
Majster
20.06.2006 01:19
Coś mi się zdaje że jest błąd na tej mapce. Przecież pit lane jest po zewnętrznej części toru a nie wewnętrznej.
Linus
20.06.2006 01:18
Dlaczego trawa zagraża odpowiedniemu chłodzeniu silnika?