GP Wielkiej Brytanii: opony użyte w wyścigu

Najpopularniejsza wśród kierowców okazala się strategia dwóch postojów.
10.07.1617:48
Nataniel Piórkowski
2249wyświetlenia
@P.KierowcaStartPostój 1Postój 2Postój 3Suma
1.HamiltonWnIn (7)Mn (17)2
2.RosbergWnIn (7)Mn (17)2
3.VerstappenWnIn (7)Mn (18)2
4.RicciardoWnIn (6)Mn (17)2
5.RaikkonenWnIn (5)Mn (16)2
6.PerezWnIn (7)Mu (17)2
7.HulkenbergWn In (5)Mu (17)2
8.SainzWnIn (5)Mn (17)2
9.VettelWnIn (5)Mn (15)2
10.KwiatWnIn (6)Mn (16)2
11.MassaWnIn (6)Mn (16)Sn (38)3
12.ButtonWnIn (6)Mn (17)2
13.AlonsoWnIn (5)Mn (17)Mn (39)3
14.BottasWnIn (5)Mn (16)2
15.NasrWnIn (7)Mn (16)2
16.GutierrezWnIn (5)Mn (17)2
17.MagnussenWnIn (5)Mn (17)Sn (40)3
18.PalmerWnIn (6)Mn (16)Mu (19)3
19.HaryantoWnIn (6)Mn (17)2
20.GrosjeanWnIn (5)Mu (16)2
21.EricssonWuIn (7)Iu (10)2
22.WehrleinWnIn (5)1
Legenda:

S = Miękka mieszanka
W = Deszczowe opony
I = Przejściowe opony

n = Nowy komplet
u = Używany komplet


INFORMACJA PIRELLI



Silverstone, 10 lipca 2016 - Lewis Hamilton z Mercedesa po raz czwarty wygrał swój domowy wyścig, korzystając z trzech różnych rodzajów ogumienia Pirelli. Kwadrans przed startem Grand Prix Wielkiej Brytanii nad torem przeszła ulewa i rywalizację rozpoczęto za samochodem bezpieczeństwa. Wszyscy kierowcy musieli skorzystać zatem z deszczowych opon Cinturato „niebieskich”.

Kiedy po pięciu okrążeniach samochód bezpieczeństwa zjechał z toru, wielu kierowców zjechało od razu do alei serwisowej po przejściowe opony Cinturato „zielone”. Z kolei wkrótce potem liderzy wykorzystali wirtualną neutralizację do wykonania swoich zmian.

Punkt zmiany - kiedy po zmianie na slicki tempo jest lepsze niż przy pozostaniu na oponach przejściowych - przypadł w przypadku większości zespołów na okrążenia od piętnastego (kiedy jako pierwszy zjechał Sebastian Vettel z Ferrari) do osiemnastego z 52 kółek. Czas zjazdu był bardzo ważny, bo założenie właściwych opon w odpowiednim momencie dawało szansę na pokaźne zyski czasowe. Po starcie na mokrej nawierzchni kierowcy nie musieli już wykorzystać w wyścigu dwóch różnych mieszanek slicków.

Co ciekawe, na półmetku wyścigu wszyscy kierowcy pozostający na torze korzystali dokładnie z takich samych opon: po deszczowych założyli przejściowe, następnie pośrednie. Większość stawki do samej mety jechała na pośredniej mieszance, realizując strategię dwóch pit stopów. Tak postąpiła cała pierwsza dziesiątka, a czołową trójkę na mecie przedzieliło około 10 sekund. Najwyżej sklasyfikowanym kierowcą, który zatrzymywał się trzy razy, był Felipe Massa z Williamsa, który w końcówce zjechał po miękkie opony.

Dyrektor Pirelli Motorsport Paul Hembery: Zapowiadany od dawna deszcz wreszcie pojawił się tuż przed startem wyścigu, co oczywiście całkowicie zmieniło obraz wyścigu oraz strategię związaną z ogumieniem - także za sprawą długiej jazdy za samochodem bezpieczeństwa. W rezultacie walczono na przesychającym torze i kierowcy stopniowo przesiadali się z opon deszczowych na przejściowe, a następnie na slicki. Odpowiedni czas zjazdu był bardzo istotny. Przez cały dystans trwała zacięta walka o czołowe pozycje. Wyścig stał pod znakiem bardzo zmiennych warunków i pogody charakterystycznej dla Wielkiej Brytanii, ale kierowcy mogli przez cały czas utrzymywać wysokie tempo, aż do flagi w biało-czarną szachownicę.

PRZEWIDYWALNOŚĆ NASZEJ PROGNOZY
Deszcz sprawił, że prognozy dotyczące strategii spełzły na niczym i kierowcy musieli reagować na zmieniające się warunki, w miarę przesychania nawierzchni. Hamilton prowadził po starcie i na siódmym okrążeniu założył opony przejściowe, a na 17. okrążeniu pośrednie slicki.