Grand Prix Kanady - analiza techniczna

Usprawnienia aerodynamiczne zastosowane przez zespoły na wyścig w Montrealu
29.06.0612:51
deZZember
1289wyświetlenia
Honda RA106 - większe tarcze przy wlotach powietrza



Ta część bolidu Hondy jest nieustannie poddawana modyfikacjom. W Montrealu zostały użyte dużo większe, dłuższe i wyższe tarcze zamontowane przed wlotami powietrza. Najwyraźniej elementy te powodują lepsze sterowanie strumieniem powietrza w tym obszarze samochodu (Renault zastosowało podobne rozwiązanie). Rozwiązania zastosowane w tej części nadwozia mają bardzo duży wpływ na całościowy balans aerodynamiczny, więc dzięki tym zmianom można teoretycznie bardzo dużo zyskać.


Williams FW28 - boczne skrzydełka / nowy profil przedniego skrzydła



Dosyć interesujące modyfikacje aerodynamiczne, których zadaniem jest zwiększenie siły dociskowej na krętej części toru w Montrealu bez ujemnego wpływu na prędkość w szybkich jego fragmentach. Pierwszym elementem mającym zapewnić ten efekt są poziome skrzydełka (małe skrzydełka) na górze nosa, które nie różnią się bardzo od tych zastosowanych w Toyocie i Renault. Elementy te redukują turbulencje i wiry powietrzne powstające wokół górnych ramion przedniego zawieszenia oraz stabilizują i wygładzają strumień powietrza podążający na tył bolidu. Drugi element to przednie skrzydło, które ma zmieniony górny płat. Zredukowana została jego szerokość w środkowej części, by zmniejszyć opór powietrza na głównej prostej.


Ferrari 248 F1 - zmodyfikowane przednie skrzydło



Jednym z głównych elementów pakietu aero zmodyfikowanych na wyścig w Kanadzie jest przednie skrzydło, cechujące się zmienionym najwyższym płatem, który gwarantuje odpowiednią wartość siły docisku (bardzo pomocnej w krętej części toru), ale także zmniejsza opór powietrza (co jest z kolei bardzo pożądane na bardzo długiej ostatniej prostej). By osiągnąć ten cel nowy płat został częściowo zmniejszony, ale utrzymano jego zakrzywiony kształt. Siła docisku powinna zostać zmniejszona o około 6% w stosunku do poprzedniej wersji skrzydła, co doskonale odpowiada wymaganiom tego toru.


Honda RA106 - zmodyfikowane tylne skrzydło



Interesujące rozwiązanie, które było intensywnie testowane wcześniej na torze Monza, jednak ostatecznie nie zostało użyte w Grand Prix Kanady. Główny radykalnie zakrzywiony płat tylnego skrzydła jest dużo niższy w centralnej części niż na brzegach. To zwiększa ciśnienie strumienia powietrza na środku skrzydła, przy równoczesnej stabilizacji i wygładzeniu strumienia po obu stronach, co również jest zasługą rzeźbionych bocznych ścianek. Tymi rzeźbieniami są dwa nacięcia w okolicy łączenia płata z bocznymi ściankami, które są bardzo podobne do tych w Renault. To rozwiązanie wydaje się idealne na tor w Montrealu, gdyż dostarcza odpowiednią siłę docisku tyłowi bolidu, przy jednoczesnym zmniejszeniu oporu powietrza w bocznych częściach.


Renault R26 - zmodyfikowane tarcze przy osłonach wlotów powietrza



Kolejna zmiana specjalnie na tor w Kanadzie - większe tarcze zamontowane przed wlotami powietrza. Zmiana nie jest zbyt oryginalna - Honda i inne zespoły zastosowały podobne rozwiązanie - ale z pewnością jest ona bardzo ważna. Tarcze usprawniają przepływ strumienia powietrza nad rzeźbionymi wlotami powietrza - kluczową częścią bolidu, jeżeli chodzi o balans aerodynamiczny - dzięki czemu zespół może dużo zyskać, jeżeli zmiany są odpowiednie.


Renault R26 - podwójne skrzydełka na nosie



Renault kontynuuje rozwój niepokonanego R26. Inżynierowie francuskiej stajni twierdzą, że na wyścig w Kanadzie przygotowali 16 niewielkich zmian. Niektóre są wyraźnie widoczne - jak te skrzydełka na nosie - podczas gdy inne bardziej subtelne (co nie znaczy, że mniej efektywne), wewnętrzne usprawnienia. Skrzydełka na nosie bolidu zostały zdublowane, by zwiększyć efekt, jaki dawały. Usprawniają przepływ strumienia powietrza przed i nad górnymi ramionami przedniego zawieszenia, zmierzającego do chłodnic i dalej na tył bolidu tuż, stabilizując i wygładzając go. To poprawia ogólną wydajność pakietu aero poprzez redukcję oporu powietrza i turbulencji.

Źródło: Formula1.com

KOMENTARZE

13
MadKaras...psycho fan MS
30.06.2006 06:46
Admin daj spokoj...niech sobie wlaczy madzia na kierownicy przycisk myslenia. nie ma kompromisow jezeli chodzio takie zdania :Hondzie to cos pomogło. ??? Czy Ferrari to cos pomogło. Nie.
SPIDER
30.06.2006 09:16
Drogi użytkowniku o nicku Magda. Napisałeś raptem kilka komentarzy, i od razu wynikają z tego niepotrzebne sprzeczki. Ty szanuj innych, to inni będa się tak samo odnosić się w stosunku do Ciebie. Tyle z mojej strony. :-)
magda
30.06.2006 06:46
kochani drodzy specjalisci spokojnie docisnac wszystko mozna :) ja przeciez nie chce tu zadnych spiec mowie tylko ze te wszystkie plastikowe gadzety na samochodach pomagaja ale trzeba sie zastanowic czy Hondzie to cos pomogło. ??? Czy Ferrari to cos pomogło. Nie. Ja bardzo prosze o szacunek dla mnie bo moze byc kolorowo jak sie uniose tak jak MadKaras __________ Kochana/ny Magdo! To bardzo, ale to naprawdę bardzo się cieszę, że nie chcesz tu żadnych spięć! Oczywiście, jak najbardziej należy Ci się szacunek! Proszę też, nie unoś się tak jak MadKaras! I przede wszystkim nie gróź nikomu, bo rzeczywiście może nie być tak kolorowo!!! Na ostudzenie -obydwoje mają ostrzeżenie i prośbę o nieprowokowanie się nawzajem. //deZZ
MadKaras...psycho fan MS
30.06.2006 06:33
wezcie te Magde bo wprowadza poploch w myslenie. jej(go) teksty po prost zwalaja z nog. __________ Mamy go/ją na uwadze, jeżeli będzie wsczynać konflikty, zostanie to konto skasowane. Natomiast warto nie reagować na jego/jej zaczepki, szczególnie jak nie ma się nic konkretnego do napisania. Rossignol komentarz wyżej pięknie i kulturalnie odpowiedział -i taką konstruktywną polemikę rozumiem i popieram. Wyśmiewanie się z kogoś wypowiedzi i obrażanie nie prowadzi do niczego dobrego -kontrowersyjny wpis usuwam. //deZZ
Rossignol
30.06.2006 05:57
Madziu, I odwrotnie co z tego że masz świetny silnik i opony jak nie masz odpowiedniego docisku do nawierzchni zapewnionego przez jak Ty to nazywasz "plastiki" i autko kręci kołami w powietrzu. Co z ego że masz świetny silnik i areo jak koła nie będą w stanie przenieść efektywnie mocy, dohamowań sił powstających na zakręcie? Co z tego że stworzysz konkurencyjny pakiet silnik / areo / opony (i wiele innych mniej spektakularnych elementów) jak za kierownicą siądzie 98 letnia staruszka ze słabiutkim wzrokiem i zanikami pamięci? Tutaj wygrywają ci, którzy popełniają najmniej błędów!
magda
29.06.2006 09:38
to co dla was jest aerodynamika dla mnie jest moco silnika. G...no takie zmiany daja kiedy silnik jest poprostu zasłaby. Samochod F1 jest nawaszerowany plastikiem i roznymi innymi gadzetami. Facet kory jest aerodynamikiem poprostu jest magiem. Czarowac moze we wszystkie storny ale i tak nie przeklada sie to na wynik zespolu kiedy Motor jest zbyt slaby. __________ wykasowałem fragment niezwiązany z tematem //deZZ
McLuke
29.06.2006 08:41
Metalpablo--> zgodze sie z Tobą, ale.... jednak coś musi byc nie tak z MP4-21 bo jak narazie Kimas nie wygrał ani jednego wyścigu... :-(
Metalpablo
29.06.2006 07:02
Mariusz:nie zgodze się,McLareny nie są wolne i aero mają jedne z lepszych w stawce i można było to zobaczyc w GP Wielkiej Brytani.Fisicho gonił Kimasa,ale on w zakrętach znacznie mu odjeżdżał.Znów na prostych Raitek tracił,ale Silverstone jest jak wiadomo kręty i trudno wyprzedzać to Kimi dał rade dojechac na 3 pozycji.Z tego co pamiętam,Kimas w MOntrealu miał większą prędkość max niż Alonso,różnica wynosiła co prawda 1km\h ale zawsze to coś, no i miał najszybzsze okrążenie:D.McLaren na GP Kanady miał inne tylne skrzydło,troche spłaszczone,generujące mniejszą siłe docisku.mMoim zdaniem Maki mają jeden z lepszych pakietów aero no i ciągle go rozwijają i to z powodzeniem:D.
marcin760
29.06.2006 05:48
deZZember - widzę że winglety przeszły... Podoba mi się.
nickolas
29.06.2006 04:13
Geniusze i ich szmery-bajery... i tak większość elementów poprawiających balans jest gdzieś ukrytych pod maską. Jak można wierzyć w takie 'genialne' pomysły, skoro Hondzie to i tak nic nie pomoże :( (Fry zapowiadał na Monaco że te poprawki spowodują "substantial improovements", a co było: nic poza odrobiną szczęścia - bo nikt nie mógł Rubensa wyprzedzić!)
rafaello85
29.06.2006 03:46
Ludzie od aerodynamiki są geniuszami. Nawet tak - wydawało by się - niewielkie zmiany mogą być kluczowe na danym torze.
FANF1
29.06.2006 03:18
Ale w tym artykule nie ma nic o innowacjach aerodynamicznych Toyoty:)
Mariusz
29.06.2006 03:01
Wychodzi na to, że Renault, Williams, Toyota, Ferrari i Honda są w czołówce pod względem innowacjia aerodynamicznych. To tłumaczy, dlaczego McLareny są teraz takie wolne. ;-)