Grand Prix Kanady - analiza techniczna
Usprawnienia aerodynamiczne zastosowane przez zespoły na wyścig w Montrealu
29.06.0612:51
1289wyświetlenia
Honda RA106 - większe tarcze przy wlotach powietrza
Williams FW28 - boczne skrzydełka / nowy profil przedniego skrzydła
Ferrari 248 F1 - zmodyfikowane przednie skrzydło
Honda RA106 - zmodyfikowane tylne skrzydło
Renault R26 - zmodyfikowane tarcze przy osłonach wlotów powietrza
Renault R26 - podwójne skrzydełka na nosie
Źródło: Formula1.com
Ta część bolidu Hondy jest nieustannie poddawana modyfikacjom. W Montrealu zostały użyte dużo większe, dłuższe i wyższe tarcze zamontowane przed wlotami powietrza. Najwyraźniej elementy te powodują lepsze sterowanie strumieniem powietrza w tym obszarze samochodu (Renault zastosowało podobne rozwiązanie). Rozwiązania zastosowane w tej części nadwozia mają bardzo duży wpływ na całościowy balans aerodynamiczny, więc dzięki tym zmianom można teoretycznie bardzo dużo zyskać. |
Williams FW28 - boczne skrzydełka / nowy profil przedniego skrzydła
Dosyć interesujące modyfikacje aerodynamiczne, których zadaniem jest zwiększenie siły dociskowej na krętej części toru w Montrealu bez ujemnego wpływu na prędkość w szybkich jego fragmentach. Pierwszym elementem mającym zapewnić ten efekt są poziome skrzydełka (małe skrzydełka) na górze nosa, które nie różnią się bardzo od tych zastosowanych w Toyocie i Renault. Elementy te redukują turbulencje i wiry powietrzne powstające wokół górnych ramion przedniego zawieszenia oraz stabilizują i wygładzają strumień powietrza podążający na tył bolidu. Drugi element to przednie skrzydło, które ma zmieniony górny płat. Zredukowana została jego szerokość w środkowej części, by zmniejszyć opór powietrza na głównej prostej. |
Ferrari 248 F1 - zmodyfikowane przednie skrzydło
Jednym z głównych elementów pakietu aero zmodyfikowanych na wyścig w Kanadzie jest przednie skrzydło, cechujące się zmienionym najwyższym płatem, który gwarantuje odpowiednią wartość siły docisku (bardzo pomocnej w krętej części toru), ale także zmniejsza opór powietrza (co jest z kolei bardzo pożądane na bardzo długiej ostatniej prostej). By osiągnąć ten cel nowy płat został częściowo zmniejszony, ale utrzymano jego zakrzywiony kształt. Siła docisku powinna zostać zmniejszona o około 6% w stosunku do poprzedniej wersji skrzydła, co doskonale odpowiada wymaganiom tego toru. |
Honda RA106 - zmodyfikowane tylne skrzydło
Interesujące rozwiązanie, które było intensywnie testowane wcześniej na torze Monza, jednak ostatecznie nie zostało użyte w Grand Prix Kanady. Główny radykalnie zakrzywiony płat tylnego skrzydła jest dużo niższy w centralnej części niż na brzegach. To zwiększa ciśnienie strumienia powietrza na środku skrzydła, przy równoczesnej stabilizacji i wygładzeniu strumienia po obu stronach, co również jest zasługą rzeźbionych bocznych ścianek. Tymi rzeźbieniami są dwa nacięcia w okolicy łączenia płata z bocznymi ściankami, które są bardzo podobne do tych w Renault. To rozwiązanie wydaje się idealne na tor w Montrealu, gdyż dostarcza odpowiednią siłę docisku tyłowi bolidu, przy jednoczesnym zmniejszeniu oporu powietrza w bocznych częściach. |
Renault R26 - zmodyfikowane tarcze przy osłonach wlotów powietrza
Kolejna zmiana specjalnie na tor w Kanadzie - większe tarcze zamontowane przed wlotami powietrza. Zmiana nie jest zbyt oryginalna - Honda i inne zespoły zastosowały podobne rozwiązanie - ale z pewnością jest ona bardzo ważna. Tarcze usprawniają przepływ strumienia powietrza nad rzeźbionymi wlotami powietrza - kluczową częścią bolidu, jeżeli chodzi o balans aerodynamiczny - dzięki czemu zespół może dużo zyskać, jeżeli zmiany są odpowiednie. |
Renault R26 - podwójne skrzydełka na nosie
Renault kontynuuje rozwój niepokonanego R26. Inżynierowie francuskiej stajni twierdzą, że na wyścig w Kanadzie przygotowali 16 niewielkich zmian. Niektóre są wyraźnie widoczne - jak te skrzydełka na nosie - podczas gdy inne bardziej subtelne (co nie znaczy, że mniej efektywne), wewnętrzne usprawnienia. Skrzydełka na nosie bolidu zostały zdublowane, by zwiększyć efekt, jaki dawały. Usprawniają przepływ strumienia powietrza przed i nad górnymi ramionami przedniego zawieszenia, zmierzającego do chłodnic i dalej na tył bolidu tuż, stabilizując i wygładzając go. To poprawia ogólną wydajność pakietu aero poprzez redukcję oporu powietrza i turbulencji. |
Źródło: Formula1.com
KOMENTARZE