GPDA popiera decyzję o wprowadzeniu systemu Halo od sezonu 2018
Stowarzyszenie Kierowców Grand Prix przyjęło argumentację związaną z poprawą bezpieczeństwa
20.07.1712:02
2026wyświetlenia
Stowarzyszenie Kierowców Grand Prix (GPDA) postanowiło poprzeć decyzję FIA o wprowadzeniu systemu Halo do bolidów Formuły 1 od sezonu 2018.
Wczoraj wieczorem po spotkaniu Grupy Strategicznej zapadła decyzja o obowiązkowym korzystaniu z pałąka wokół głowy kierowcy już od przyszłorocznych zmagań. Mimo sprzeciwu aż dziewięciu zespołów, Federacja postanowiła skorzystać ze swojego prawa weta, argumentując decyzję chęcią poprawy bezpieczeństwa na torach Formuły 1.
Ruch ze strony Federacji spotkał się z ostrym sprzeciwem ze strony kibiców oraz ekspertów, w tym Martina Brundle'a, który za pośrednictwem Twittera określił system Halo jako
po prostu brzydki. Z kolei inni odnosili się do krytycznych uwag kierowców Formuły 1 z okresu testowania rozwiązania, przypominając między innymi uwagi o ograniczonej widoczności z zamontowanym pałąkiem.
FIA zapewnia jednak, że przyszłoroczna wersja Halo będzie różniła się od tego, co było testowane dotychczas. Z kolei sama Federacja uznała wprowadzenie Halo za konieczne, ponieważ w przypadku odniesienia poważnych obrażeń głowy przez kierowcę, a nawet jego śmierci, groziłyby jej konsekwencje prawne za niezapewnienie wystarczającego poziomu bezpieczeństwa.
Swoje stanowisko postanowiło opublikować Stowarzyszenie Kierowców Grand Prix, z którego dowiadujemy się, iż zdaniem zawodników rozwiązanie wprowadzone przez FIA nie jest idealne, lecz zapewnia poprawę bezpieczeństwa. Ponadto kierowcy są zdania, iż system Halo nie wpłynie negatywnie na widowisko, a może nawet zachęcić do jeszcze szybszej jazdy i przekraczania kolejnych limitów.
W kontekście wprowadzenia dodatkowego systemu ochrony głowy, tak jak już wielokrotnie było wspominane, nasi kierowcy szanują stanowisko FIA i wspierają działania w kwestii ciągłego dążenia do poprawy bezpieczeństwa podczas wyścigów- powiedział Alex Wurz, przewodniczący GPDA.
W ostatnich dziesięcioleciach obserwowaliśmy stałą poprawę czasów okrążeń oraz osiągów, natomiast doskonałe wyścigi są możliwe tylko dzięki zwiększeniu bezpieczeństwa. W tym samym okresie mogliśmy zauważyć coraz większą popularność naszego sportu.
Formuła 1 jest przykładem coraz wyższych standardów bezpieczeństwa bez ryzyka związanego z pogorszeniem osiągów. Choć system Halo nie należy do najbardziej estetycznych, nasi kierowcy zamierzają ścigać się najlepiej jako potrafią, a także naciskać na torze, co jest kluczowe dla wzrostu popularności Formuły 1.
FIA zapewniła również Stowarzyszenie Kierowców Grand Prix, iż w związku z wprowadzeniem systemu Halo po raz kolejny zostanie podniesiony minimalna waga bolidu, by lżejsi kierowcy nie zyskali dodatkowej przewagi.
KOMENTARZE