Vettel został ukarany cofnięciem o trzy pozycje na starcie GP USA

Niemiec zignorował czerwone flagi w trakcie pierwszego treningu.
19.10.1822:44
Nataniel Piórkowski
4845wyświetlenia
Embed from Getty Images

Sebastian Vettel został ukarany cofnięciem o trzy pozycje na starcie wyścigu o Grand Prix Stanów Zjednoczonych za zignorowanie czerwonych flag.

Do incydentu doszło w trakcie pierwszego treningu. Dyrekcja FIA podjęła decyzję o wstrzymaniu sesji po tym, jak Charles Leclerc naniósł na nawierzchnię toru żwir z pobocza.

W okresie obowiązywania czerwonych flag Vettel nie zredukował prędkości w wystarczający sposób. Jego przypadek został zgłoszony sędziom z podejrzeniem naruszenia artykułu 31.6 regulaminu sportowego F1.

Po analizie materiałów wideo oraz rozmowie z Vettelem i przedstawicielem Ferrari - Jockiem Clearem, podjęta została decyzja nałożeniu na Niemca kary cofnięcia o trzy pozycje na starcie wyścigu. Do superlicencji reprezentanta Scuderii dopisano także dwa punkty karne.

Werdykt ten stawia Vettela w bardzo niekorzystnej sytuacji w kontekście walki o tegoroczne mistrzostwo świata. Kierowca z Heppenheim definitywnie straci szansę na wywalczenie tytułu jeśli dojedzie do mety na miejscu trzecim lub niższym a Lewis Hamilton odniesie zwycięstwo.

Scenariusze walki o tytuł w GP USA

Lewis Hamilton zdobędzie mistrzostwo świata, jeśli:

dojedzie do mety na pierwszej pozycji, a Vettel zajmie miejsce trzecie lub niższe,
dojedzie do mety na drugiej pozycji, a Vettel zajmie miejsce piąte lub niższe,
dojedzie do mety na trzeciej pozycji, a Vettel zajmie miejsce siódme lub niższe,
dojedzie do mety na czwartej pozycji, a Vettel zajmie miejsce ósme lub niższe,
dojedzie do mety na piątej pozycji, a Vettel zajmie miejsce dziewiąte lub niższe,
dojedzie do mety na szóstej pozycji, a Vettel nie zdobędzie punktów.

KOMENTARZE

25
bartoszcze
21.10.2018 07:18
@marios76 Weź nie rób se jaj. Dźwig był niezbędny do szybkiego usunięcia samochodu. W tej strefie obowiązywała sygnalizacja "ludzie pracują NA torze lub obok, zwolnij tak żeby być w stanie w każdej chwili się ZATRZYMAĆ". Równie dobrze bolid wylatujący z toru przy 210 km/h mógł trafić któregoś z porządkowych.
marios76
20.10.2018 09:27
@bartoszcze A jaka kare dostal Whiting za dzwig przy torze podczas wyscigu i to w deszczu???
teambuktu
20.10.2018 05:27
@bartoszcze e tam "na zwycięstwo", na mistrzostwo ;) Ja generalnie niespecjalnie popieram taki system kar i zgadzam się z tym jak widzi to @marios76
bartoszcze
20.10.2018 02:45
@teambuktu Ale to jest trochę kwestia "jaka kara byłaby najlepsza" (pamiętając że powinna mieć funkcję odstraszającą), a ja się w sumie odnosiłem bardziej do "pozbawia szansy na zwycięstwo" :) BTW nie ma za to w przepisach sztywnej kary, 3 miejsca wstecz to taki zwyczajowo usankcjonowany wymiar.
teambuktu
20.10.2018 02:32
@bartoszcze jasne. Dlatego nie twierdzę, że kara się nie należy. Uważam tylko, że inny rodzaj kary niż 3 miejsca do tyłu byłby bardziej adekwatny. Rozumiem, że przepisy itd. Ale przepisy można zmienić jak są złe a żeby je zmienić należy o tym rozmawiać a nie zamykać dyskusję stwierdzeniem o twardym prawie...
bartoszcze
20.10.2018 02:14
@teambuktu Jak wejdziemy w ocenianie "czy pod taką flagą to jednak można trochę szybciej bo przecież nic się nie stanie", to skończymy z kolejnym wypadkiem Bianchiego. On też niby nie miał zyskać przewagi pod podwójnymi żółtymi w eskach... W tekście nie ma opisu samego incydentu - podobno Vettel po otrzymaniu informacji o czerwonej fladze najpierw zaczął się rozglądać co się stało, a dopiero potem hamować.
teambuktu
20.10.2018 12:38
@MairJ23 pamiętasz kto miał ksywke crash kid? Zawsze był problem z gorącą głową.
Zomo
20.10.2018 12:27
Bardzo dobra kara dla Vettela. Kibicuje Ferrari ale jak Niemiec wystawia na niebezpiecznestwo obsluge toru to niech ponosi konsekwencje. Tyle lat w Formule 1 i sie nie nauczyl to moze kara go nauczy. A obecne kary finansowe w Formule 1 to sa chyba tylko dla zartu, watpie zeby sie ktos nimi przejmowal.
MairJ23
20.10.2018 12:22
Popatrzcie co sie wydarzylo w przeciagu ostatnich 10 lat. Hamilton z kogos kto poplnial bledy i sie denerwowal przestal to w sumie robic , nabral pewnosci siebie i jezdzi najlepiej jak tylko mozna w swojej karierze i kazdy w ciemno chcialby miec takiego walczaka u siebie w ekipie. Vettel z zimno kalkulujacego i chlodnego przeistoczyl sie w klebek nerwow i popelnia glupie bledy czy nawet takie rzeczy robi ze komus jeszcze 5 lat temu nei przyszlo by to do glowy.... np stluczka w Baku rok temu... Hamilton faktycznei okazal sie jednym z najlepszych kierowcow w historii F1 a Vettel ..... coz, musze stwierdzic ze trzeba cos tam umiec zeby zdobyc 4ry mistrzostwa ale do Hamiltona mu daleko. W sumie przxypomnialem sobie Vettela kolidujacego z Webberem w Turcji chyba w 2010 wiec chyba juz wtedy bylo cos nie tak ale jakos mu si eudalo przebrnac przez sezon.
teambuktu
20.10.2018 10:55
@DBR myślę, że punkty karne i reprymenda wystarczą. Punkty bolą, kasa tak jak piszesz, nie.
DBR
20.10.2018 10:25
A może wystarczy się do tego przepisu stosować - nikomu korona z głowy nie spadnie - wszak to trening, a lekceważenie czerwonej flagi teoretycznie może spowodować zagrożenie na torze. Pomysł grzywny jest śmieszny - 5-10 tys $ dla ludzi mających dziesiątki milionów baksów - zaśmieją Ci się w twarz płacąc. Do zmiany to jest taryfikator punktów karnych za różne przewinienia bo faktycznie to lekka kpina, że takie przewinienie jest de facto na równi, ze zrujnowaniem komuś wyścigu, a kara za przekroczenie limitu czysto teoretyczna (a szkoda).
teambuktu
20.10.2018 10:19
@bartoszcze Wiedziałem, że zaraz ktoś wyjedzie z duraleksem. Po prostu ten przepis jest głupi i należy go zmienić. Vet nie zyskał żadnej przewagi ani nie zaszkodzil innemu kierowcy więc karanie, które wpływa na wyścig jest bez sensu. Oczywiście nie było wyjścia skoro inni już byli tak karani ale nie zmienia to faktu, że jest to do zmiany.
BinLadenF1
20.10.2018 08:39
Vettel tak jakby w tym sezonie zrobił wszystko co się dało by nie zdobyć tego tytułu.. znów ewidentny jego błąd, w ferrari już od dawna tracą cierpliwość co do niego a taka akcja w tak kluczowym momencie (póki jest nadzieja trzeba walczyć) jeszcze to pewnie skomplikuje... a Lewis jak maszyna, zdecydowanie najlepszy kierowca na świecie, mam wrażenie że gdyby Maxa Lewisa Sebastiana i Fernando włożyć w te samo auto to Lewis wykręciłby najlepszy czas :)
bartoszcze
20.10.2018 07:57
@marios76 E. Zasady są takie same dla wszystkich. Pretendentowi miałoby być wolno więcej niż komuś z midfieldu? Ocon dostał identyczną karę dwa tygodnie temu, to był wrzask, że Vettelowi pomagają xD A w praktyce ta kara nie ma znaczenia, tylko DNFy Lewisa robiłyby różnicę. Sezon się skończył w Singapurze, niestety, teraz jest tylko zabawa. Mercedes wyciągnął tajną broń i tyle.
marios76
20.10.2018 07:29
@Tetracampeon Vettel stal na Monzy jedna noga w trumnie, druga na skorce od banana. Koniec kropka, mistrzostwa sie skonczyly z jego spadkiem formy i sensorem FIA ;) To juz dawno... Natomiast rozwala mnie system kar- jak juz musza byc za takie ***y, to niech bedzie finansowa, moze reprymenda czy nawet upomnienie. Zauwazmy, ze mogl zwolnic za malo o... 5-10 km /h i kara jest! Polowa tej, jaka dostal Verstappen, za chamski manewr na Raikkonenie, psujacy mu wyscig, gdzie uderzyl go i uszkadzajac bolid wypchnal poza tor. To jest smieszne. Jakbym Vettela nie lubil, czy lubil, tu mi szkoda, ze przez takie ***y dany zawodnik traci szanse na zwyciwstwo czy podium w wyscigu :/ System kar jest- bo cos musi byc, ale za niektore przewinienia ilosc punktow jest niewspolmierna od poczynionej szkody :/
Tetracampeon
20.10.2018 04:56
W zasadzie ta kara jest dla Vettela gwoździem do trumny w walce o mistrzowski tytuł. Ostatnie wyścigi będą dla Vettela wyścigami o honor. Niemiec może teraz powalczyć o dobre zakończenie sezonu i cieszyć się, że Bottas za późno się obudził, bo jeszcze on przy odrobinie szczęścia mógłby zagrozić Vettelowi w generalce. Strata do Hamiltona jest większa niż przewaga nad Bottasem.
Kara Nocny Cień
20.10.2018 12:20
Vettel na kierowce rezerwowego Kubica wskakuje na 3 wyścigi.
MairJ23
19.10.2018 11:43
Chyba #MegaPartyMode nadchodzi ;) @Simi jakby to moich młodzieńczych lat ktoś mógł powiedzieć:"laske już wbijają". Nie wiem czy sie tak jeszcze mówi. Ferrari ma już ten sezon gdzieś.
derwisz
19.10.2018 10:02
@Simi nic dodać nic ując :)
Simi
19.10.2018 09:45
Czy to naprawdę było "Mission Win Now"? Chyba im się pomyliło z "Mission Lose as Early as Possible". Wiem, że szanse przed tym weekendem są tylko matematyczne, ale Ferrari i Vettel wciąż znajdują coraz to nowsze sposoby na pakowanie się w kłopoty. Aż trudno w to uwierzyć zwłaszcza mając w pamięci naprawdę dobrą połowę sezonu w ich wykonaniu.
pluto
19.10.2018 09:18
Australia 0,5 sec przewagi Merca od Singapuru 0,5 sec przewagi Merca a pomiędzy skręcili pierwszy silnik i przedłużyli mu żywotnośc o 2 GP w miedzyczasie rozwiązując problemy z oponami. A wszystkim wmówili że Ferrari było lepsze .Generalnie dziekuje juz za ten obłudny sezon i odpuszczam sobie wyścgi do końca sezonu
zgf1
19.10.2018 09:08
No :) i felgi Mercedesa legalne :) spalanie oleju tez bylo legalne :) Show polowe roku, dziwne :) Moze w Mercedesie dodatkowe $czujniki$ jakies?
hubert_babica
19.10.2018 09:08
no i*** i dobranoc
Maciek znafca
19.10.2018 08:55
No to Hamilton mistrzem swiata juz w Austin. Pewnie 2 w wyscigu bedzie Bottas, a 3 Max. ale licze ze Kimi.
bartoszcze
19.10.2018 08:51
Aż poszedłem czytać stare teksty jak to sędziowie pomagają Vettelowi że za byle co dali karę Oconowi :-)))))