Green: Zmiany na sezon 2021 to największa rewolucja w przepisach od dekad

Brytyjczyk uważa, że można ją porównać do zakazu stosowania efektu przypowierzchniowego.
09.02.1911:29
Nataniel Piórkowski
2576wyświetlenia


Planowana na sezon 2021 rewolucja w przepisach technicznych F1 będzie największą zmianą od czasu wprowadzenia zakazu wykorzystywania efektu przypowierzchniowego.

Od tego roku Formuła 1 zdecydowała się na uproszczenie konstrukcji przedniego skrzydła, kanałów odpowiadających za chłodzenie hamulców oraz deflektorów. Zmiana ma dać okazję do przetestowania metod, jakie pomogą w określeniu finalnej wersji regulacji technicznych na sezon 2021.

Zapytany przez magazyn Autosport o to, czy zespoły będą mogły wykorzystać zmiany w przepisach na sezon 2019, aby przygotować się do wejścia w życie nowych regulacji w 2021 roku, dyrektor techniczny Racing Point - Andy Green, powiedział: Absolutnie nie. Przepisy na sezon 2021 to odejście od wszystkich tegorocznych zmian. To kompletnie inny projekt, całkowicie.

Zmiany na sezon 2021 to największy w historii zbiór zmian regulacji aerodynamicznych, powiedzmy od chwili, gdy F1 zdecydowała się zrezygnować z efektu przypowierzchniowego. Nie mogę się już doczekać.

Efekt przypowierzchniowy, który jako pierwszy wykorzystał Team Lotus, zdominował projekty bolidów F1 na przełomie lat '70 i '80, zapewniając olbrzymi wzrost docisku. Drastyczne zwiększanie prędkości, z jaką kierowcy mogli pokonywać zakręty doprowadziło jednak do podjęcia decyzji o zakazie stosowania bocznych kurtyn, jakie odpowiadały za przyssanie bolidu do nawierzchni toru.

Green uważa, że Formuła 1 powinna korzystać w 2020 roku z tych samych regulacji technicznych co w 2019, aby dać możliwość wydłużonego korzystania z projektów najważniejszych części. Dzięki temu zespoły miałyby szansę uporać się z tsunami pracy, jaka czeka je przed 2021 rokiem.

F1 analizuje trzy koncepcje nowego bolidu. Zostały one przedstawione we wrześniu ubiegłego roku. W prace w tunelach aerodynamicznych zaangażowane są wszystkie zespoły z obecnej stawki. Celem zmian jest nie tylko zapewnienie lepszego ścigania, ale także znacząca poprawa wyglądu konstrukcji.

To zdecydowanie najlepiej przeanalizowana zmiana w historii przepisów. Z drugiej strony nie było to trudne do osiągnięcia, bo wcześniej w ogóle nie przeprowadzaliśmy tego typu badań.

Na pewno nie wszystko będzie idealne, ale to wielki krok we właściwym kierunku. Na sezon 2021 przygotowujemy zupełnie nową koncepcję bolidu. To bardzo ekscytujące z perspektywy inżynierów. Będą mogli pracować w oparciu o zupełnie nowy zbiór przepisów. Nie mogę się już doczekać.

To będzie coś wspaniałego. Wierzę, że nowe bolidy wygenerują dużą różnicę w kwestii ścigania i jazdy w bliskiej odległości za rywalem. To olbrzymi skok z miejsca, w którym obecnie się znajdujemy.

KOMENTARZE

3
marios76
12.02.2019 08:46
Ale te felgi... :/
iceneon
09.02.2019 05:53
Mam nadzieję, że tak właśnie będą wyglądać bolidy. Fantastycznie się to prezentuje.
sneer
09.02.2019 03:50
Takie halo może być. Obecne wygląda jak gwałt na aerodynamice.