Pierwszy dzień testów na torze Jerez
Kierowcy Ferrari zdominowali pierwszy dzień testów na torze Jerez
06.12.0617:23
1890wyświetlenia
Dziś na torze Jerez rozpoczęła się druga seria zimowych testów 2006/2007. Tym razem firma Bridgestone przywiozła na testy miękką specyfikację opon na sezon 2007, jednak nie zmieniło to zbytnio rozkładu sił, bowiem na czele nieoficjalnej klasyfikacji ponownie znaleźli się kierowcy Ferrari.
Felipe Massa po niepowodzeniach w rozegranym w ostatni weekend wyścigu kartingowym Granja Viana 500, powrócił w środę za kierownicę bolidu 248 F1 i od najbliższego kierowcy nie z zespołu Ferrari okazał się szybszy o blisko 0,8 sekundy. Oprócz Brazylijczyka poniżej granicy jednej minuty i 20 sekund zdołał jeszcze tylko zejść towarzyszący mu kierowca testowy włoskiej stajni Luca Badoer. Warto dodać, że uzyskany dzisiaj przez Massę czas jest gorszy od tegorocznego rekordu toru Jerez o około trzy sekundy. Zespół Ferrari skupił się na testach wytrzymałościowych silnika i eksperymentach z nowymi komponentami, a także pracował nad znalezieniem optymalnych ustawień auta.
Dzisiejsze testy rozpoczęły się przy mokrej nawierzchni toru po porannych opadach deszczu i warunki takie utrzymywały się mniej więcej do południa. Zespoły korzystające w sezonie 2006 z opon Michelin miały więc pierwszą okazję do poznania deszczowych opon Bridgestone. W okolicy godziny 11:00 tor zaczął w końcu wysychać dzięki słonecznej pogodzie i po południu kierowcy jeździli już cały czas na oponach przeznaczonych na suchą nawierzchnię przy temperaturze powietrza dochodzącej w pewnym momencie do 18 stopni Celsjusza.
Najszybszym kierowcą nie z zespołu Ferrari okazał się w środę Lewis Hamilton. Ciemnoskóry Brytyjczyk niemal z każdym kolejnym przejechanym okrążeniem spisuje się coraz lepiej i zaczyna regularnie uzyskiwać lepsze czasy od znacznie bardziej doświadczonego kierowcy testowego McLarena - Pedro de la Rosy. Hiszpan dzisiejsze testy ukończył na siódmej pozycji, jako ostatni mieszcząc się poniżej jednej sekundy straty do Massy. Stajnia z Woking obok dalszego poznawania opon Bridgestone pracowała nad tylnym zawieszeniem (Hamilton) i kontynuowała testy nowego przedniego i tylnego skrzydła zapoczątkowane w zeszłym tygodniu przez de la Rosę.
Odpowiednio na czwartej i ósmej pozycji uplasowali się kierowcy testowi Hondy - Christian Klien i James Rossiter, przy czym tylko Austriak zdołał zmieścić się poniżej jednej sekundy straty do Massy. Tymczasem Rossiter jako jedyny uczestnik dzisiejszych testów zdołał przejechać ponad 100 okrążeń, a jego strata do Kliena wyniosła ponad 0,3 sekundy. Głównym celem testów japońskiej stajni w tym tygodniu są testy opon Bridgestone i praca nad ustawieniami bolidu RA106. Nieco inną wersję tego auta poprowadził dzisiaj także były kierowca testowy Hondy - Anthony Davidson, reprezentujący obecnie barwy zespołu Super Aguri. Brytyjczyk także testował opony i pracował nad ustawieniami, a uzyskany przez niego czas zapewnił mu szóste miejsce.
Piąty czas uzyskał nowy kierowca testowy Toyoty - Franck Montagny, który w ostatniej chwili został ściągnięty na tor Jerez by zastąpić mającego dzisiaj pierwotnie jeździć Ralfa Schumachera. Dla Francuza, który pracę w nowym zespole miał na dobre rozpocząć dopiero w styczniu, były to zaledwie drugie testy za kierownicą bolidu TF106B, a pierwsze z oponami Bridgestone w specyfikacji na sezon 2007. Tymczasem drugi bolid Toyoty poprowadził dzisiaj 20-letni Japończyk Kohei Hirate, który podczas swojego debiutu w F1 zdołał pokonać swojego tegorocznego rywala z F3 Euro Series - Sebastiana Vettela. Ponadto Hirate uzyskał lepszy czas od Vitantonio Liuzziego i uplasował się na 15 pozycji, łącznie przejeżdżając 75 okrążeń, tak więc może być jak najbardziej zadowolony ze swoich pierwszych testów za kierownicą bolidu F1.
W pierwszej dziesiątce znalazł się tylko jeden z kierowców Renault - Heikki Kovalainen, plasując się na dziewiątej pozycji ze stratą blisko półtorej sekundy do Massy. Francuska stajnia podobnie jak w Barcelonie testy rozpoczęła bez pogoni za najlepszymi czasami, koncentrując się na dalszym poznawaniu opon Bridgestone i testach wytrzymałościowych nowej skrzyni biegów na sezon 2007. Oprócz Kovalainena w dzisiejszych testach uczestniczył także jego partner Giancarlo Fisichella (P14, +1,7s), dla którego była to pierwsza okazja do poznania opon Bridgestone, jako że Włoch nie jeździł w zeszłym tygodniu na torze Catalunya. Łączny dorobek francuskiej stajni wyniósł dzisiaj tylko 116 okrążeń.
Odpowiednio na 11 i 17 pozycji uplasowali się reprezentanci zespołu BMW Sauber - Robert Kubica i kierowca testowy Sebastian Vettel. Polak testował dzisiaj nowy układ przeniesienia napędu z nieprzerwaną zmianą biegów (ang. Seamless Shift Gearbox, w skrócie SSG), a także kontynuował poznawanie opon Bridgestone, wprowadzając zmiany w ustawieniach bolidu F1.06B na podstawie danych zebranych podczas testów w Barcelonie. Obaj kierowcy mokry przed południem tor wykorzystali także do wypróbowania deszczowych opon japońskiego producenta. Zespół nie zanotował dzisiaj większych problemów, chociaż przed południem wyciek oleju doprowadził do poślizgu w bolidzie Roberta, co skończyło się wizytą na środku żwirowiska, ale na szczęście auto nie zostało uszkodzone. Jutro bolid Vettela przejmie Nick Heidfeld.
Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów byli kierowcy z zespołów Red Bull, Williams i Toro Rosso, z których najszybszy okazał się zamykający pierwszą dziesiątkę Mark Webber. Prowadzący drugi bolid RB2 Michael Ammermuller, który ma już zagwarantowane starty w mistrzowskiej ekipie GP2 w przyszłym sezonie, uplasował się na 12 pozycji, mając tuż za swoimi plecami jedynego reprezentanta zespołu Williams podczas dzisiejszych testów - Nico Rosberga. Zespół Toro Rosso także przywiózł tylko jeden bolid na testy w Jerez, a poprowadził go Vitantonio Liuzzi (P17, +2,0s). Testy w tym tygodniu potrwają do piątku.
Pogoda
Temperatura powietrza: 9-18°C
Temperatura toru: 9-25°C
Rano mokro, potem sucho i słonecznie
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Czasy uzyskane w środę na torze Jerez (4,423 km) | ||||||
Kierowca | Nar. | Konstruktor | Bolid | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Felipe Massa | Ferrari | 248 F1 | 1:19.462 | 54 | |
1 | Luca Badoer | Ferrari | 248 F1 | 1:19.708 | 77 | |
1 | Lewis Hamilton | McLaren Mercedes | MP4-21 | 1:20.245 | 79 | |
1 | Christian Klien | Honda | RA106 | 1:20.394 | 89 | |
1 | Franck Montagny | Toyota | TF106B | 1:20.398 | 96 | |
1 | Anthony Davidson | Super Aguri Honda | SAF1 | 1:20.437 | 52 | |
1 | Pedro de la Rosa | McLaren Mercedes | MP4-21 | 1:20.442 | 65 | |
1 | James Rossiter | Honda | RA106 | 1:20.725 | 103 | |
1 | Heikki Kovalainen | Renault | R26 | 1:20.784 | 67 | |
1 | Mark Webber | RBR Ferrari | RB2 | 1:21.053 | 81 | |
1 | Robert Kubica | BMW Sauber | F1.06B | 1:21.079 | 72 | |
1 | Michael Ammermuller | RBR Ferrari | RB2 | 1:21.143 | 74 | |
1 | Nico Rosberg | Williams Toyota | FW28B | 1:21.182 | 75 | |
1 | Giancarlo Fisichella | Renault | R26 | 1:21.183 | 49 | |
1 | Kohei Hirate | Toyota | TF106B | 1:21.424 | 75 | |
1 | Vitantonio Liuzzi | STR Cosworth | STR1 | 1:21.472 | 96 | |
1 | Sebastian Vettel | BMW Sauber | F1.06B | 1:22.067 | 77 | |
KOMENTARZE