Analiza techniczna modelu BMW F1.07
Nowy bolid zespołu BMW Sauber jest logiczną kontynuacją konstrukcji z zeszłego sezonu
18.01.0716:45
1552wyświetlenia
Nowy bolid zespołu BMW Sauber oznaczony symbolem F1.07 jest logiczną kontynuacją konstrukcji z zeszłego sezonu. Ważniejsze zmiany dokonane zostały w przodzie bolidu i skrzyni biegów.
W sezonie 2006 zespół używał w zawieszeniu przednim rozwiązania typu kil zerowy (zero keel, zwanego także no keel), co było powodem obniżenia nadwozia i dawało korzyści w aerodynamice przy jednoczesnym zmniejszeniu sił działających na zawieszenie.
W tym roku przód bolidu od kokpitu został podniesiony, przez co przednie wahacze opadają w stronę kół pod większym kątem. Jest to rozwiązanie stosowane powszechnie w tym roku przez niemal wszystkie zespoły Formuły 1. W związku z tym nos bolidu jest krótszy i zauważalnie bardziej płaski niż w modelu F1.06.
Aerodynamika F1.07 została zaprojektowana pod kątem stabilizacji bolidu podczas jazdy, co - zdaniem dyrektora technicznego zespołu Willy'ego Rampfa - uwzględniwszy specyfikację nowych opon Bridgestone będzie niezwykle istotne w tym sezonie. W związku z tym projektanci aero zespołu BMW Sauber skupili się na zapewnieniu stabilności i odpowiedniego balansu kosztem maksymalnej siły dociskowej.
Prace rozwojowe nad silnikiem i skrzynią biegów odbywały się w Monachium. Inżynierowie BMW opracowali skrzynię biegów opartą na systemie nieprzerwanego przeniesienia napędu (seamless-shift system). Według Rampfa dzięki temu zespół zyska około 0,2-0,3 sekundy na okrążeniu.
Zmianie uległy także chłodnice i wydech, które to elementy zostały zaprojektowane by lepiej współgrać z aerodynamicznym kształtem nadwozia. Zespół BMW Sauber przystępuje do nowego sezonu stawiając sobie za cel dogonienie do połowy sezonu najszybszych z czołówki. Wydaje się, że nowy model F1.07 jest w stanie go osiągnąć.
Zobacz także:
- Opis prezentacji bolidu F1.07
- Dane techniczne bolidu F1.07
- Dane techniczne silnika P86/7 2.4 V8
- Zdjęcia z prezentacji bolidu F1.07
Źródło: Autosport.com (Autor oryginalnego opracowania: Craig Scarborough)