Światowa Rada zatwierdziła przepisy silnikowe na sezon 2026

Komunikat ten powinien dać zielone światło do potwierdzenia zaangażowania VAG w F1.
16.08.2219:07
Nataniel Piórkowski
1989wyświetlenia


Światowa Rada Sportu Motorowego FIA zatwierdziła przepisy dotyczące jednostek napędowych Formuły 1, które zaczną obowiązywać od sezonu 2026.

Dyskusje na temat nowych regulacji trwały od kilku lat. Zaangażowane były w nie władze FIA, F1 a także obecni i potencjalni przyszli producenci.

We wtorek wieczorem organ zarządzający opublikował komunikat, w którym ogłosił zatwierdzenie przez radę pakietu przepisów sportowych, technicznych i finansowych dotyczących nowej generacji silników.

Formuła 1 będzie nadal korzystała z silnika spalinowego V6 o pojemności 1,6l. Zachowany zostanie dotychczasowy poziom obrotów przy zmniejszonym przepływie paliwa.

Konstrukcja ICE zostanie podzielona na dwie części. Górna będzie odpowiadać głównie za obszar spalania a producenci otrzymają większą swobodę w opracowywaniu autorskich systemów dla nowego paliwa.

Dolna część, w której znajdą się blok silnika, wał korbowy, korbowody, pompy oraz pozostały osprzęt, będzie w większym stopniu ustandaryzowana, co ma pomóc w kontrolowaniu wydatków.

Wszystkie składniki mieszanki paliwowej będą musiały pochodzić z w pełni zrównoważonych źródeł, aby zagwarantować, iż w paliwach nie zostaną wykorzystane składniki kopalne.

Z zespołu napędowego zniknie MGU-H, ale moc ERS zostanie zwiększona do 350kw. Komponent ten ma zostać kluczowym obszarem konkurencji pomiędzy producentami. Większymi restrykcjami zostanie jednak objęte samo rozmieszczenie kluczowych elementów jednostki napędowej.

W sezonie 2026 każdy z kierowców będzie miał w regulaminowej puli cztery silniki spalinowe, turbosprężarki oraz układy wydechowe a także trzy układy energii i MGU-K. Od 2027 roku liczby te zmniejszą się odpowiednio do trzech i dwóch na kampanię.

Dodatkowo od 2023 roku wprowadzone zostaną regulacje finansowe dotyczące kosztów związanych z obsługą i rozwojem jednostek napędowych. Do 2025 roku limit będzie wynosił 95 milionów dolarów. Od 2026 zwiększony zostanie on do 130 milionów USD.

FIA cały czas naciska na innowacje i zrównoważony rozwój w całym portfolio sportów motorowych. Przepisy silnikowe F1 na sezon 2026 są najbardziej dobitnym przykładem tej misji - skomentował prezes Federacji, Mohammed Bin Sulayem.

Wprowadzenie zaawansowanej technologii jednostek napędowych w połączeniu z syntetycznymi, zrównoważonymi paliwami, wpisuje się w nasz cel, jakim jest osiągnięcie zerowej emisyjności węglowej do 2030 roku.

Formuła 1 cieszy się obecnie olbrzymim wzrostem i jesteśmy pewni, że nowe przepisy będą przedłużeniem ekscytacji, zbudowanej na zmianach wprowadzonych w 2022 roku.

Chcę podziękować pionowi zarządzającemu FIA oraz departamentowi technicznemu, zaangażowanemu w ten proces. Podziękowania kieruję także ku wszystkim stronom reprezentującym środowisko F1. Chciałbym także wyrazić wdzięczność członkom Światowej Rady, za rozważenie i zatwierdzenie tego pakietu regulacji.