Światowa Rada zatwierdziła przepisy silnikowe na sezon 2026
Komunikat ten powinien dać zielone światło do potwierdzenia zaangażowania VAG w F1.
16.08.2219:07
1989wyświetlenia
Światowa Rada Sportu Motorowego FIA zatwierdziła przepisy dotyczące jednostek napędowych Formuły 1, które zaczną obowiązywać od sezonu 2026.
Dyskusje na temat nowych regulacji trwały od kilku lat. Zaangażowane były w nie władze FIA, F1 a także obecni i potencjalni przyszli producenci.
We wtorek wieczorem organ zarządzający opublikował komunikat, w którym ogłosił zatwierdzenie przez radę pakietu przepisów sportowych, technicznych i finansowych dotyczących nowej generacji silników.
Formuła 1 będzie nadal korzystała z silnika spalinowego V6 o pojemności 1,6l. Zachowany zostanie dotychczasowy poziom obrotów przy zmniejszonym przepływie paliwa.
Konstrukcja ICE zostanie podzielona na dwie części. Górna będzie odpowiadać głównie za obszar spalania a producenci otrzymają większą swobodę w opracowywaniu autorskich systemów dla nowego paliwa.
Dolna część, w której znajdą się blok silnika, wał korbowy, korbowody, pompy oraz pozostały osprzęt, będzie w większym stopniu ustandaryzowana, co ma pomóc w kontrolowaniu wydatków.
Wszystkie składniki mieszanki paliwowej będą musiały pochodzić z w pełni zrównoważonych źródeł, aby zagwarantować, iż w paliwach nie zostaną wykorzystane składniki kopalne.
Z zespołu napędowego zniknie MGU-H, ale moc ERS zostanie zwiększona do 350kw. Komponent ten ma zostać kluczowym obszarem konkurencji pomiędzy producentami. Większymi restrykcjami zostanie jednak objęte samo rozmieszczenie kluczowych elementów jednostki napędowej.
W sezonie 2026 każdy z kierowców będzie miał w regulaminowej puli cztery silniki spalinowe, turbosprężarki oraz układy wydechowe a także trzy układy energii i MGU-K. Od 2027 roku liczby te zmniejszą się odpowiednio do trzech i dwóch na kampanię.
Dodatkowo od 2023 roku wprowadzone zostaną regulacje finansowe dotyczące kosztów związanych z obsługą i rozwojem jednostek napędowych. Do 2025 roku limit będzie wynosił 95 milionów dolarów. Od 2026 zwiększony zostanie on do 130 milionów USD.
FIA cały czas naciska na innowacje i zrównoważony rozwój w całym portfolio sportów motorowych. Przepisy silnikowe F1 na sezon 2026 są najbardziej dobitnym przykładem tej misji- skomentował prezes Federacji, Mohammed Bin Sulayem.
Wprowadzenie zaawansowanej technologii jednostek napędowych w połączeniu z syntetycznymi, zrównoważonymi paliwami, wpisuje się w nasz cel, jakim jest osiągnięcie zerowej emisyjności węglowej do 2030 roku.
Formuła 1 cieszy się obecnie olbrzymim wzrostem i jesteśmy pewni, że nowe przepisy będą przedłużeniem ekscytacji, zbudowanej na zmianach wprowadzonych w 2022 roku.
Chcę podziękować pionowi zarządzającemu FIA oraz departamentowi technicznemu, zaangażowanemu w ten proces. Podziękowania kieruję także ku wszystkim stronom reprezentującym środowisko F1. Chciałbym także wyrazić wdzięczność członkom Światowej Rady, za rozważenie i zatwierdzenie tego pakietu regulacji.