F1 zapowiada zmiany w formacie sprintów
W debacie poruszono też kwestie koców grzewczych i ograniczenia rozwoju przed 2026 rokiem.
24.11.2313:09
1445wyświetlenia
Embed from Getty Images
Formuła 1 zapowiedziała wprowadzenie zmian w formacie weekendów ze sprintem.
W odpowiedzi na powszechnie podzielaną w padoku opinię o tym, że wydzielenie sesji sprintu na sobotę nie doprowadziło do oczekiwanej poprawy widowiska i wrażeń fanów, władze serii Grand Prix rozpoczęły dyskusje nad modyfikacją formatu.
Podczas czwartkowego posiedzenia komisji F1 uzgodniono, że niezbędne jest opracowanie nowych zasad sprintu. Sugerowane są daleko idące rozwiązania, w tym odwrócenie kolejności startowej lub wprowadzenie kompletnie nowego harmonogramu weekendu.
Jeden z pomysłów zakłada, aby kwalifikacje do sprintu odbywały się w piątkowe popołudnie a czasówka przed wyścigiem w sobotę rano. Sam sprint rozgrywany byłby tego samego dnia wieczorem.
Pojawiają się jednak obawy, że ewentualne kraksy i uszkodzenia bolidów, mogłyby mieć poważne konsekwencje przed dalszą częścią weekendu.
W przypadku odwrócenia kolejności startowej mowa jest o zastosowaniu tej zasady do czołowej dziesiątki bądź całej stawki - szczególnie, jeśli punkty ze sprintów przestałyby być wliczane do klasyfikacji mistrzostw świata.
Tematem zmian w formacie sprintów zajmie się teraz sportowy komitet doradczy FIA a propozycja zmian zostanie przedstawiona zespołom na początku przyszłego roku, przy okazji pierwszego posiedzenia komisji F1. Czas ten zostanie także wykorzystany na przygotowanie listy torów, które zorganizują weekendy ze sprintem w nowym sezonie.
Embed from Getty Images
Komisja F1 uzgodniła ponadto porzucenie planów odejścia od stosowania koców grzewczych od 2025 roku.
Odrzucono także propozycję wprowadzenia alternatywnej alokacji ogumienia. Każdy kierowca będzie więc nadal otrzymywał po 13 zestawów ogumienia na weekend.
W odpowiedzi na przegrzewanie się elementów kokpitu, w przyszłym roku możliwe stanie się zastosowanie siedziska chroniącego kierowcę przed wysoką temperaturą. Rozważane są także inne opcje w przypadku wystąpienia ekstremalnie trudnych warunków. Pomysł siedziska pojawiał się w kontekście sezonu 2023, jednak jego realizację miał blokować jeden z zespołów.
W przepisach wprowadzone zostaną modyfikacje mające zmniejszyć ryzyko uszkodzenia innych bolidów przez oderwane metalowe elementy podłogi. Uzgodniono także przeprowadzenie kolejnego testu kołpaków, które mogłyby poprawić widoczność w deszczowych warunkach.
Chociaż zespoły rozpoczęły już wstępne prace nad bolidami na sezon 2026, w przepisach zostaną wprowadzone radykalne zmiany ograniczające rozwój konstrukcji nowej generacji.
Embed from Getty Images
Formuła 1 zapowiedziała wprowadzenie zmian w formacie weekendów ze sprintem.
W odpowiedzi na powszechnie podzielaną w padoku opinię o tym, że wydzielenie sesji sprintu na sobotę nie doprowadziło do oczekiwanej poprawy widowiska i wrażeń fanów, władze serii Grand Prix rozpoczęły dyskusje nad modyfikacją formatu.
Podczas czwartkowego posiedzenia komisji F1 uzgodniono, że niezbędne jest opracowanie nowych zasad sprintu. Sugerowane są daleko idące rozwiązania, w tym odwrócenie kolejności startowej lub wprowadzenie kompletnie nowego harmonogramu weekendu.
Jeden z pomysłów zakłada, aby kwalifikacje do sprintu odbywały się w piątkowe popołudnie a czasówka przed wyścigiem w sobotę rano. Sam sprint rozgrywany byłby tego samego dnia wieczorem.
Pojawiają się jednak obawy, że ewentualne kraksy i uszkodzenia bolidów, mogłyby mieć poważne konsekwencje przed dalszą częścią weekendu.
W przypadku odwrócenia kolejności startowej mowa jest o zastosowaniu tej zasady do czołowej dziesiątki bądź całej stawki - szczególnie, jeśli punkty ze sprintów przestałyby być wliczane do klasyfikacji mistrzostw świata.
Tematem zmian w formacie sprintów zajmie się teraz sportowy komitet doradczy FIA a propozycja zmian zostanie przedstawiona zespołom na początku przyszłego roku, przy okazji pierwszego posiedzenia komisji F1. Czas ten zostanie także wykorzystany na przygotowanie listy torów, które zorganizują weekendy ze sprintem w nowym sezonie.
Embed from Getty Images
Komisja F1 uzgodniła ponadto porzucenie planów odejścia od stosowania koców grzewczych od 2025 roku.
Komisja zgodziła się co do tego, że kierunkiem rozwoju opon powinno być skupienie się na redukcji problemów z przegrzewaniem oraz poprawa właściwości wyścigowych. Z tego względu podjęto decyzję o używaniu koców grzewczych w 2025 roku- czytamy w komunikacie.
Odrzucono także propozycję wprowadzenia alternatywnej alokacji ogumienia. Każdy kierowca będzie więc nadal otrzymywał po 13 zestawów ogumienia na weekend.
W odpowiedzi na przegrzewanie się elementów kokpitu, w przyszłym roku możliwe stanie się zastosowanie siedziska chroniącego kierowcę przed wysoką temperaturą. Rozważane są także inne opcje w przypadku wystąpienia ekstremalnie trudnych warunków. Pomysł siedziska pojawiał się w kontekście sezonu 2023, jednak jego realizację miał blokować jeden z zespołów.
W przepisach wprowadzone zostaną modyfikacje mające zmniejszyć ryzyko uszkodzenia innych bolidów przez oderwane metalowe elementy podłogi. Uzgodniono także przeprowadzenie kolejnego testu kołpaków, które mogłyby poprawić widoczność w deszczowych warunkach.
Chociaż zespoły rozpoczęły już wstępne prace nad bolidami na sezon 2026, w przepisach zostaną wprowadzone radykalne zmiany ograniczające rozwój konstrukcji nowej generacji.
Komisja zgodziła się, że przed przed początkiem 2025 roku nie można prowadzić żadnych prac nad przygotowaniem bolidu na sezon 2026- zaznaczono.
Embed from Getty Images