Zespół B.A.R przedstawił nowy bolid

14.01.0300:00
Marek Roczniak
1552wyświetlenia

Dziś rano w Barcelonie zespół Lucky Strike B.A.R Honda zaprezentował nowy bolid na zbliżający się sezon 2003 - B.A.R 005. Pojazd ten już na pierwszy rzut oka znacząco różni się od swojego poprzednika (004) i to nie tylko ze względu na sam kształt, ale również i wystrój zewnętrzny. Przednie skrzydło zostało w całości pomalowane na czarny kolor, natomiast na pokrywie silnika i wlocie powietrza widoczne są charakterystyczne dla tego zespołu kolory czerwony i oliwkowy. Zaprojektowany pod całkowitym nadzorem dyrektora technicznego Geoffa Willisa (specjalisty od aerodynamiki, który w zeszłym roku przeszedł z zespołu Williams) bolid B.A.R 005 jest znacznie mniejszy, lżejszy, ma obniżony środek ciężkości i jest bardziej wydajny pod względem aerodynamicznym od swojego poprzednika.


Na przestrzeni ostatniego roku zespół włożył wielki wysiłek w poprawę standardów inżynieryjnych, co powinno zaowocować lepszymi osiągami. Konstrukcja podwozia tego bolidu została wykonana z użyciem nowej technologii - zastosowano nowe wewnętrzne grodzie, które pozwoliły na zmniejszenie wagi. Ponadto obudowa nowej skrzyni biegów została wykonana ze stopów aluminium. Od przyszłego sezonu zespół B.A.R będzie miał wyłączność na użytkowanie silników Hondy, co pozwoliło na lepsze dostosowanie nowego modelu - RA003E V10 do konstrukcji bolidu 005. W dwóch poprzednich sezonach z silników japońskiego koncernu korzystał również zespół Jordan i to oznaczało, iż silniki te musiały być nieco bardziej uniwersalne, a co za tym idzie nie był wykorzystywany ich całkowity potencjał. Nowa jednostka napędowa jest lżejsza od swojego poprzednika (RA002E), dysponuje większą mocą i ma poprawioną charakterystykę krzywej momentu obrotowego.


W składzie kierowców także zaszły dosyć istotne zmiany. Podstawę nadal stanowi Jacques Villeneuve, jednak dla Kanadyjczyka będzie to najprawdopodobniej piąty i zarazem ostatni sezon spędzony z zespołem B.A.R. Tymczasem partnerem mistrza świata z 1997 roku został Jenson Button, który po udanym debiucie w barwach zespołu Williams w 2000 roku miał co prawda niezbyt udany okres współpracy z zespołem Benetton, jednak w zeszłym sezonie po przemianowaniu tej stajni na Renault ponownie pokazał się z jak najlepszej strony, pokonując bardziej doświadczonego partnera - Jarna Trullego.


Brytyjczyk powinien być co najmniej godnym następcą Oliviera Panisa, który po dwuletniej współpracy z zespołem B.A.R przeszedł do Toyoty. Ponadto do mającej swoją główną siedzibę w Brackley stajni powrócił Takuma Sato, by pełnić rolę kierowcy testowego i zarazem rezerwowego. Japończyk w zeszłym sezonie reprezentował barwy zespołu Jordan i w ostatnim wyścigu zdobył pierwsze punkty w karierze, kończąc rozgrywany na torze Suzuka wyścig na piątej pozycji. Dzięki nabytemu doświadczeniu powinien wnieść swój wkład do rozwoju zespołu i nie jest wykluczone, iż po odejściu Villeneuve'a zostanie partnerem Buttona.


Po niezbyt udanym ostatnio okresie (ósma pozycja w klasyfikacji generalnej konstruktorów z dorobkiem zaledwie siedmiu punktów w sezonie 2002) stajnia B.A.R, która od tej pory występować będzie właśnie pod taką nazwą, dzięki lepszemu bolidowi liczyć będzie w nadchodzącym sezonie na regularne wizyty na punktowanych pozycjach. Taką nadzieję wyraził w każdym razie szef zespołu David Richards, który w przeciwieństwie do swojego poprzednika - Craiga Pollocka wyznacza nieco bardziej realne cele. Testy nowego bolidu rozpoczną się już jutro na barcelońskim torze Catalunya. Jako pierwszy okazję do zapoznania się z nową konstrukcją będzie miał Jenson Button.

Dane techniczne bolidu B.A.R 005 znajdują się w dziale zespoły.