Theissen: Sukces zasługą tunelu aero i superkomputera

"Wykonaliśmy duży krok naprzód na początku roku dzięki zwiększonej mocy obliczeniowej"
24.09.0709:44
Marek Roczniak
3094wyświetlenia

Szef BMW Motorsport Mario Theissen twierdzi, że sukces odniesiony w tym roku przez zespół BMW Sauber to w dużej mierze zasługa dwóch uzupełniających się elementów: tunelu aerodynamicznego i superkomputera Albert2. Oba te elementy są w stajni z Hinwil najwyższej klasy i umożliwiły dokonanie dużego kroku naprzód od poprzedniego sezonu.

Pozwalający na testowanie modeli w skali rzeczywistej ultranowoczesny tunel aerodynamiczny z ruchomą podłogą został oddany do użytku już w grudniu 2003 roku, kiedy to szefem zespołu był jeszcze Peter Sauber. Albert2 został z kolei uruchomiony w grudniu 2006 roku, już za czasów rządów koncernu BMW. Ten ważący 21 ton superkomputer wspiera zespół w dziedzinie komputerowej mechaniki płynów (CFD).


Wykonaliśmy duży krok naprzód na początku roku dzięki zwiększonej mocy obliczeniowej. - powiedział Theissen. Myślę, że jak na razie mamy największy komputer do CFD w Formule 1 i zdołaliśmy połączyć eksperymentalną pracę w tunelu aerodynamicznym z teoretyczną pracą na komputerze. Te komponenty dopingują się wzajemnie.

Choć większa część pracy rozwojowej nadal ma miejsce w tunelu aerodynamicznym, to jednak Albert2 okazał się niezastąpiony w celu lepszego zrozumienia fizyki zbieranych danych. Musisz posiadać oba te komponenty i umiejętność połączenia je w taki sposób, aby wspierały się nawzajem. - wyjaśnia Theissen.

Podwojenie lub potrojenie liczby testów w tunelu aerodynamicznym nie ma sensu, jeśli nie rozumie się dokładnie wyników. To zawsze byłoby działanie metodą prób i błędów, podczas gdy komputera dostarcza dodatkowych informacji.

Źródło: BMW-Sauber-F1.com

KOMENTARZE

6
K
24.09.2007 10:37
Do tego powinni pomyśleć o większej niezawodności i popracować nad przygotowaniem mechaników. Potrzeba im po prostu doświadczenia. U Ferrari widać ponadto świetne umiejętności taktyczne. Tutaj muszą się takie dopiero wykształcić.
Xcores
24.09.2007 07:08
to może tych mechaników trzeba do tunelu aero?
Lukas
24.09.2007 06:47
Na pewno te 2 elementy nie zaszkodzą w walce :)
Maraz
24.09.2007 02:05
Robert i Nick są jedynie "oblatywaczami" nowych wynalazków ekipy z działu aero - nie przypominam sobie, żeby studiowali aerodynamiką i/lub znali się na CFD ;) No ale masz zapewne na myśli ogólne wyniki zespołu :)
rejmont
24.09.2007 01:58
No ale w tym zestawie jest jeszcze (chociaż nie wspomniany) Robert i Nick.
melex
24.09.2007 12:07
tylko czekać na życzliwego sprzedawcę ;) a tak serio: nie jestem pewien, czy powyższy zestaw wystarczy do walki o mistrzostwo w przyszłym sezonie...