Theissen: Sukces zasługą tunelu aero i superkomputera
"Wykonaliśmy duży krok naprzód na początku roku dzięki zwiększonej mocy obliczeniowej"
24.09.0709:44
3094wyświetlenia

Szef BMW Motorsport Mario Theissen twierdzi, że sukces odniesiony w tym roku przez zespół BMW Sauber to w dużej mierze zasługa dwóch uzupełniających się elementów: tunelu aerodynamicznego i superkomputera Albert2. Oba te elementy są w stajni z Hinwil najwyższej klasy i umożliwiły dokonanie dużego kroku naprzód od poprzedniego sezonu.
Pozwalający na testowanie modeli w skali rzeczywistej ultranowoczesny tunel aerodynamiczny z ruchomą podłogą został oddany do użytku już w grudniu 2003 roku, kiedy to szefem zespołu był jeszcze Peter Sauber. Albert2 został z kolei uruchomiony w grudniu 2006 roku, już za czasów rządów koncernu BMW. Ten ważący 21 ton superkomputer wspiera zespół w dziedzinie komputerowej mechaniki płynów (CFD).

Wykonaliśmy duży krok naprzód na początku roku dzięki zwiększonej mocy obliczeniowej.- powiedział Theissen.
Myślę, że jak na razie mamy największy komputer do CFD w Formule 1 i zdołaliśmy połączyć eksperymentalną pracę w tunelu aerodynamicznym z teoretyczną pracą na komputerze. Te komponenty dopingują się wzajemnie.
Choć większa część pracy rozwojowej nadal ma miejsce w tunelu aerodynamicznym, to jednak Albert2 okazał się niezastąpiony w celu lepszego zrozumienia fizyki zbieranych danych.
Musisz posiadać oba te komponenty i umiejętność połączenia je w taki sposób, aby wspierały się nawzajem.- wyjaśnia Theissen.
Podwojenie lub potrojenie liczby testów w tunelu aerodynamicznym nie ma sensu, jeśli nie rozumie się dokładnie wyników. To zawsze byłoby działanie metodą prób i błędów, podczas gdy komputera dostarcza dodatkowych informacji.
Źródło: BMW-Sauber-F1.com
KOMENTARZE