Toyota zaprezentowała bolid TF108 w Kolonii

Prezentacja odbyła się w centrum technologicznym Toyoty w Kolonii w Niemczech
10.01.0813:31
Marek Roczniak
5666wyświetlenia

Zespół Panasonic Toyota Racing przedstawił dzisiaj w swoim centrum technologicznym w Kolonii w Niemczech bolid TF108 na sezon 2008. W prezentacji udział wzięły najważniejsze osoby w zespole oraz kierowcy: Jarno Trulli, Timo Glock (wyścigowi) i Kamui Kobayashi (tester).

Prezentację TF108 na żywo mogli obejrzeć nie tylko przedstawiciele mediów i zaproszeni goście, ale także i zwykli fani Toyoty oraz Formuły Jeden, bowiem była ona transmitowana na za pośrednictwem oficjalnej strony zespołu: www.toyota-f1.com.

Nowy samochód jest ewolucją zeszłorocznego modelu. TF108 ma wydłużony rozstaw osi, znacząco zmodyfikowany pakiet aerodynamiczny, poprawione zawieszenie i nową skrzynię biegów. Testy w tunelu aerodynamicznym wykazały poprawę w stosunku do poprzedniego modelu i zespół spodziewa się, że dzięki temu zdoła przybliżyć się do realizacji swoim długoplanowych zamierzeń - wygrywania wyścigów i walki o mistrzostwo świata.


Oczywiście, naszym ostatecznym celem jest najwyższy stopień podium - jesteśmy w Formule 1 by wygrywać i chcemy móc tego dokonać wkrótce. - powiedział szef zespołu Tadashi Yamashina. Naszym jasnym celem na sezon 2008 jest osiągnięcie dużej poprawy rezultatów, ponieważ nie jesteśmy usatysfakcjonowani z naszych osiągów w ubiegłym roku. Oczekujemy w pełni konkurencyjnego samochodu, aby nasi kierowcy mogli liczyć na regularne zajmowanie punktowanych pozycji i walkę o podium.

Wszyscy w fabryce są zmotywowani i pracują tak ciężko, jak to tylko możliwe, zawsze dążąc do kaizen - nieustającej poprawy. Praca wykonywana przez zespół jest bardzo imponująca, a wszystkie departamenty komunikują się ze sobą bardzo dobrze, co zdecydowanie pomogło w rozwoju TF108. Wszyscy pracują razem jako jedna całość i jestem z tego bardzo zadowolony. Mamy prawdziwego ducha zespołowej pracy i wielki potencjał w zespole - odpowiednich ludzi na odpowiednich miejscach i odpowiednie zasoby, więc mamy wszelkie powody, by być optymistami.

Choć jest ewolucją, to jednak TF108 różni się znacząco od swojego poprzednika, zarówno z zewnętrz, jak i wewnątrz i jest rezultatem nieustającego poszukiwania poprawy osiągów oraz zmian w przepisach. Technologia w Formule 1 stale ewoluuje i projektanci Toyoty utrzymali tempo rozwoju, czego efektem są zauważalne zmiany w TF108. Główna z nich to wydłużenie rozstawu osi.

Szef techniczny odpowiedzialny za podwozie Pascal Vasselon wyjaśnia: Głównym powodem tego jest osiągnięcie większej stabilności, ale także spodziewamy się uzyskania dzięki temu większego potencjału do rozwoju aerodynamiki, dając naszym aerodynamikom większą przestrzeń do popisu. TF108 charakteryzuje się również nową koncepcją aerodynamiczną i zaawansowanymi układami zawieszenia.


Aerodynamiczna koncepcja tego samochodu uległa zmianie. TF107 był pod tym względem ewolucją TF106, jednak tym razem nowy pakiet jest odejściem od dotychczasowych bolidów Toyoty. Główna filozofia aerodynamicznego projektu TF108 opiera się na dążeniu do optymalizacji całego pakietu. Pod względem mechanicznym doszliśmy natomiast do wniosku, że mamy solidną podstawę, tak więc skupiliśmy się na kilku subtelnych udoskonaleniach.

Kluczowym elementem sposobu myślenia Toyoty jest genchi genbutsu - dojście do źródła - i podczas rozwoju TF108 zespół przeanalizował charakterystykę TF107, by znaleźć rozwiązania umożliwiające poprawę osiągów. W sezonie 2007 ogólne osiągi nie były takie, jakich oczekiwaliśmy, a więc musiały być jakieś słabości. Głównymi zamierzeniami podczas rozwoju TF108 były wydajność aerodynamiczna i poprawa właściwości jezdnych. W sezonie 2008 oczekujemy samochodu oferującego większy zakres działania.

Nowy samochód został wyposażony w nieznacznie ulepszoną wersję zeszłorocznego silnika V8, która otrzymała oznaczenie RVX-08. Nowa jest za to skrzynia biegów i ujednolicona elektronika dla silnika (ECU). TF108 pierwszą jazdę próbną odbędzie w najbliższą niedzielę, 13 stycznia na torze Jerez, a w kolejne dni zostanie poddany rygorystycznym testom.

Zobacz także:


Źródło: Toyota-F1.com

KOMENTARZE

17
hide
11.01.2008 11:09
jAK CO ROKU ZYCZE IM JAK NAJLEPIEJ, BO NAPEWNO NA TO ZASLUGUJA. PANIE SOBCZAK NIE ZAPOMINAJ, ZE INNE TEAMY W PRZESZLOSCI TEZ POPELNIALY BLEDY( FERRARI 2005, RENAULT 2007,MCLAREN O HONDZIE NIE WSPOMNE)W TYM SPORCIE WSZYSTKO JEST MOZLIWE NAWET JAK POSIADASZ OGROMNE PIENIADZE MOZESZ COS ZA PRZEPROSZENIEM ***C. TOYOTA WIECZNIE NIE BEDZIE ***C(PRZYNAJMNIEJ MAM TAKA NADZIEJE).POZDRAWIAM
K
11.01.2008 10:11
Malowanie mi się nie podoba, ale może na torze coś więcej pokarze niż w 2007r.
robson11
11.01.2008 10:48
jędruś --> tak malowanie takie jakby polskie :) No i w sumie nie ma się co dziwić, każdy chce wygrać i każdy jest przekonany że zrobił dobry bolid, ale pierwsze GP wszystko zweryfikuje.
cinek
11.01.2008 07:02
nowy boliden fur ogórasen.
SoBcZaK
11.01.2008 06:55
„Oczywiście, naszym ostatecznym celem jest najwyższy stopień podium – jesteśmy w Formule 1 by wygrywać i chcemy móc tego dokonać wkrótce.” zapamiętamy te słowa i będziemy sie z nich śmiać na koniec sezonu :P Toyota na pewno zrobiłą postęp bo wygląda jak inne bolidy ale w innych zespołąch też poszli do przodu, czyli Toyota musiała jednocześnie dogonić przód i jeszcze ich wyprzedzić :P a w to już nie wierzę
upanabogazapiecem
10.01.2008 07:47
zobaczymy jak będzie jezdzić może dobrze
jędruś
10.01.2008 06:46
Podoba mi się w nim minimalizm oraz całkiem ciekawe malowanie . Kaski kierowców to prawdziwe dzieła sztuki . Zobaczymy co to cudo pokaże na testach w Jerez.
Ledzion
10.01.2008 05:43
Ale tylny spoiler to mi się ni podoba jakby jakąś skrzynię tam powiesili.
Phaedra
10.01.2008 03:12
Buhaha co to za aerodynamiczny prymityw, jakas nowa filozowia tzw. minimalizm. Licze ze dozbroja TF108 w te wszystkie aero fizdrygalki bo cienko ich widze.
sabat
10.01.2008 02:21
nie zapomnij o przednich "kołpakach" z Ferrari
im9ulse
10.01.2008 02:15
znczaca roznica w porowniau z ubieglorocznym...moze pozytywnie zaskoczyć . Tak na chlopski rozum przód z Mclarena i BMW ,środek z Renówki a tył własny :)
Krauza
10.01.2008 01:36
Przepiękny samochód.. ciekawe czy też przepięknie będzie jeździł ;]
ewreteyrytu
10.01.2008 01:11
Bardzo ładny bolid:-)
Ralph1537
10.01.2008 12:54
ciekawe tylko jak bedzie jezdzic
dz
10.01.2008 12:50
No wreszcie Totota wyglada jak bolid F1 Przeeeeeeeepiękna sztuka !!
Ario
10.01.2008 12:43
Piękny bolid !!
sagger
10.01.2008 12:38
no i mamy następny "garbaty" bolid. ciekawe czy BMW-Sauber powróci do tej koncepcji.