Toyota zaprezentowała bolid TF108 w Kolonii
Prezentacja odbyła się w centrum technologicznym Toyoty w Kolonii w Niemczech
10.01.0813:31
5666wyświetlenia
Zespół Panasonic Toyota Racing przedstawił dzisiaj w swoim centrum technologicznym w Kolonii w Niemczech bolid TF108 na sezon 2008. W prezentacji udział wzięły najważniejsze osoby w zespole oraz kierowcy: Jarno Trulli, Timo Glock (wyścigowi) i Kamui Kobayashi (tester).
Prezentację TF108 na żywo mogli obejrzeć nie tylko przedstawiciele mediów i zaproszeni goście, ale także i zwykli fani Toyoty oraz Formuły Jeden, bowiem była ona transmitowana na za pośrednictwem oficjalnej strony zespołu: www.toyota-f1.com.
Nowy samochód jest ewolucją zeszłorocznego modelu. TF108 ma wydłużony rozstaw osi, znacząco zmodyfikowany pakiet aerodynamiczny, poprawione zawieszenie i nową skrzynię biegów. Testy w tunelu aerodynamicznym wykazały poprawę w stosunku do poprzedniego modelu i zespół spodziewa się, że dzięki temu zdoła przybliżyć się do realizacji swoim długoplanowych zamierzeń - wygrywania wyścigów i walki o mistrzostwo świata.
Oczywiście, naszym ostatecznym celem jest najwyższy stopień podium - jesteśmy w Formule 1 by wygrywać i chcemy móc tego dokonać wkrótce.- powiedział szef zespołu Tadashi Yamashina.
Naszym jasnym celem na sezon 2008 jest osiągnięcie dużej poprawy rezultatów, ponieważ nie jesteśmy usatysfakcjonowani z naszych osiągów w ubiegłym roku. Oczekujemy w pełni konkurencyjnego samochodu, aby nasi kierowcy mogli liczyć na regularne zajmowanie punktowanych pozycji i walkę o podium.
Wszyscy w fabryce są zmotywowani i pracują tak ciężko, jak to tylko możliwe, zawsze dążąc do kaizen - nieustającej poprawy. Praca wykonywana przez zespół jest bardzo imponująca, a wszystkie departamenty komunikują się ze sobą bardzo dobrze, co zdecydowanie pomogło w rozwoju TF108. Wszyscy pracują razem jako jedna całość i jestem z tego bardzo zadowolony. Mamy prawdziwego ducha zespołowej pracy i wielki potencjał w zespole - odpowiednich ludzi na odpowiednich miejscach i odpowiednie zasoby, więc mamy wszelkie powody, by być optymistami.
Choć jest ewolucją, to jednak TF108 różni się znacząco od swojego poprzednika, zarówno z zewnętrz, jak i wewnątrz i jest rezultatem nieustającego poszukiwania poprawy osiągów oraz zmian w przepisach. Technologia w Formule 1 stale ewoluuje i projektanci Toyoty utrzymali tempo rozwoju, czego efektem są zauważalne zmiany w TF108. Główna z nich to wydłużenie rozstawu osi.
Szef techniczny odpowiedzialny za podwozie Pascal Vasselon wyjaśnia:
Głównym powodem tego jest osiągnięcie większej stabilności, ale także spodziewamy się uzyskania dzięki temu większego potencjału do rozwoju aerodynamiki, dając naszym aerodynamikom większą przestrzeń do popisu. TF108 charakteryzuje się również nową koncepcją aerodynamiczną i zaawansowanymi układami zawieszenia.
Aerodynamiczna koncepcja tego samochodu uległa zmianie. TF107 był pod tym względem ewolucją TF106, jednak tym razem nowy pakiet jest odejściem od dotychczasowych bolidów Toyoty. Główna filozofia aerodynamicznego projektu TF108 opiera się na dążeniu do optymalizacji całego pakietu. Pod względem mechanicznym doszliśmy natomiast do wniosku, że mamy solidną podstawę, tak więc skupiliśmy się na kilku subtelnych udoskonaleniach.
Kluczowym elementem sposobu myślenia Toyoty jest genchi genbutsu - dojście do źródła - i podczas rozwoju TF108 zespół przeanalizował charakterystykę TF107, by znaleźć rozwiązania umożliwiające poprawę osiągów.
W sezonie 2007 ogólne osiągi nie były takie, jakich oczekiwaliśmy, a więc musiały być jakieś słabości. Głównymi zamierzeniami podczas rozwoju TF108 były wydajność aerodynamiczna i poprawa właściwości jezdnych. W sezonie 2008 oczekujemy samochodu oferującego większy zakres działania.
Nowy samochód został wyposażony w nieznacznie ulepszoną wersję zeszłorocznego silnika V8, która otrzymała oznaczenie RVX-08. Nowa jest za to skrzynia biegów i ujednolicona elektronika dla silnika (ECU). TF108 pierwszą jazdę próbną odbędzie w najbliższą niedzielę, 13 stycznia na torze Jerez, a w kolejne dni zostanie poddany rygorystycznym testom.
Zobacz także:
- Dane techniczne Toyoty TF108
- Dane techniczne silnika Toyota RVX-08 2.4 V8
- Zdjęcia z prezentacji Toyoty TF108 (nasza galeria)
- Zdjęcia z prezentacji Toyoty TF108 (GPUpdate.net)
- Prezentacje i pierwsze testy bolidów na sezon 2008
Źródło: Toyota-F1.com
KOMENTARZE