Michael: Williams FW30 powinien stanowić spory krok naprzód

Napędzany silnikiem Toyoty samochód jest rozwinięciem zeszłorocznej konstrukcji
21.01.0816:18
Marek Roczniak
3837wyświetlenia

Zespół AT&T Williams ma nadzieję, że zaprezentowany dzisiaj po raz pierwszy nowy samochód FW30 w Walencji umożliwi mu wykonanie sporego kroku naprzód pod względem osiągów w sezonie 2008.

Napędzany silnikiem Toyoty samochód jest rozwinięciem zeszłorocznej konstrukcji, która już była dość konkurencyjna i w miarę niezawodna. Dyrektor techniczny Sam Michael wyjaśnia: Przy trwającej od czterech lat stabilności przepisów, mamy dobrą podstawę, aby progresywnie podchodzić do rozwoju samochodu na ten sezon. Dzięki dobrej niezawodności w ubiegłym roku, mogliśmy się skupić na dalszej jej poprawie, jednocześnie poświęcając więcej uwagi osiągom.

Przy zgranej ekipie technicznej, nowy samochód jest produktem stabilnej podstawy inżynieryjnej i ustabilizowanych przepisów, a także - po raz pierwszy od 2004 roku - kontynuacji współpracy z tym samym dostawcą silników, co oznacza, że nie trzeba było już poświęcać cennych zasobów na instalację nowego układu napędowego i dostosowanie do niego projektu auta.

FW30 zachował generalną strukturę i filozofię układu swojego poprzednika, a więc nadal zastosowano konstrukcję przedniego zawieszenia w układzie kila zerowego (zero-keel) i tylne skrzydło z podwójnym filarem. Zauważalne zmiany obejmują przednie skrzydło z trzema płatami, powiększone żaluzje do chłodzenia na wierzchu boków bolidu w związku ze zmienioną orientację chłodnic wodnych oraz zmiany w okolicy kokpitu i tyłu samochodu mające na celu poprawę bezpieczeństwa.


Skupiliśmy się na osiągach, a także na lepszym upakowaniu wszystkiego w samochodzie i rozłożeniu ciężaru. Zaprojektowaliśmy schludniejszy samochód o wyższym standardzie jakości. FW30 powinien reprezentować spory krok naprzód, kiedy wprowadzone zostaną wszystkie planowane usprawnienia do całego pakietu. - powiedział Michael.

Przed pierwszą jazdą próbną FW30, którą przeprowadził dzisiaj na torze Ricardo Tormo kierowca testowy Nico Hulkenberg, zespół poświęcił dużo czasu na dostosowanie się do innych zmian w przepisach, jak choćby wprowadzenie ujednoliconego ECU i wiążące się z tym wycofanie kontroli trakcji. Zima była więc jak dotąd pracowita nie tylko dla projektantów części mechanicznych i aerodynamików od CFD, ale także dla specjalistów od oprogramowania, bowiem trzeba było przystosować nowe ECU do zarządzania nową skrzynią biegów typu seamless shift, dyferencjałami i silnikiem.

Na swoje pierwsze testy FW30 otrzymał drugie z sześciu przejściowych malowań przygotowanych na tę zimę, mających upamiętnić 30-lecie startów Williamsa w Formule 1. Tym razem na samochodzie znalazły się nazwiska wszystkich 519 członków zespołu, a także 85 marek, jakie sponsorowały Williamsa, odkąd 15 stycznia 1978 roku Alan Jones po raz pierwszy wyjechał na tor w FW06 podczas weekendu Grand Prix w Argentynie.

Nowy samochód we wtorek i w środę przetestuje Nico Rosberg, a w czwartek FW30 poprowadzi drugi kierowca wyścigowy stajni z Grove - Kazuki Nakajima.

Zobacz także:


Źródło: ATTWilliams.com

KOMENTARZE

7
Kara Nocny Cień
21.01.2008 09:37
McLuke Nie wszytskie... BMW nie ma... CZemu? Bo jest do bani i chca być tacy wolni jak MC ^^ :)
SoBcZaK
21.01.2008 08:31
to i tak raczej nie będzie to samo co za czasów Mentosa, ale z roku na rok mogą być coraz mocniejsi
Metalpablo
21.01.2008 06:53
Jak dlamnie,niezły bolid:D.No i już wiem co robią te "paski " na nosie:P.Williams to naprawde wspanialy zespół.Życzyłbym sobie,żeby namieszał w czołówce w tym roku:D.Debiut nowego samochodu raczej powierzyłbym komuś z większym doświadczeniem niż Nico Hulkenberger(nie to,że go nie lubie,ale doświadczenia w F1 nie ma dużego).
Amalio
21.01.2008 06:46
"Na swoje pierwsze testy FW30 otrzymał drugie z sześciu przejściowych malowań przygotowanych na tę zimę, mających upamiętnić 30-lecie startów Williamsa w Formule 1. Tym razem na samochodzie znalazły się nazwiska wszystkich 519 członków zespołu, a także 85 marek, jakie sponsorowały Williamsa" niby gdzie to wszystko jest??
mutu
21.01.2008 05:45
Mam nadzieję, że Wiliams w tym roku będzie chociaż na tym samym miejscu co w roku ubiegłym, bo mimo wszystko Renault się raczej wzmocni. Chciałbym, żeby Wiliams pokonał McLrena : )
lukastrl
21.01.2008 05:28
Fajnie by było jak by im sie lepiej powodziło w tym sezonie :) PS. może i się nie znam ale BMW to chyba nie ma tego płata nad nosem?
McLuke
21.01.2008 05:10
czemu wszystkie zespoły skopiowały płat przechodzący ponad nosem bolidu od Maka?? ;P